Mitä teette jos rekka ajaa olemattomalla turvavälillä perässä
Etenkin liukkaalla kelillä. Eihän se rekka kesälläkään ihan hetkessä pysähdy. Tässä viimeisen vuoden parin aikana on tullut aivan sekopäisiä rekkakuskeja kohdattua. Rekka ajaa ihan lähellä takana enkä saa sitä karistettua kannoilta edes 90km/h vauhdilla. Tänään oli lähellä ettei rekka jyrännyt autoani kun jouduin hiljentämään lumitöitä tekevän traktorin takia. Välillä tekisi mieli kääntyä sivutielle pois alta, mutta rekka tulee niin lähellä etten uskalla maantiellä hiljentää lähes pysähdyksiin kääntymisen takia. Voiko noista hulluista kuskeista ilmoittaa johonkin?
Kommentit (167)
80 alueella hidastan kuuteenkymppiin, kuudenkympin alueella neljäänkymppiin ja mäkeen jätän aina. Jarruvaloja näytän sekä keskisormea että tööttiä, mutta ainoa toimiva on tuo hidastaminen.
yksi rekka alkoi kerran ahdistelemaan minua valtatiellä ajaessani. Ajoin arviolta 79 km/h 80 rajoitusalueella. Rekka pari kertaa tööttäsikin minulle ja yritti ajaa mahdollisimman lähellä. Peilistä näin, että näytti myös aika kyrsiintyneeltä. Takapenkilläni ollut mies sitten nosti kätensä ylös ja näytti keskaria rekkakusille, soitti häkeen ja ilmoitti rekkarin. Poliisit olivat onneksi lähellä ja tulivat vastaan n. 5 kilometrin päästä, kaarsivat peräämme ja ottivat rekan sivuun. En tiedä saiko kuski sakot, mutta minua naurattaa vieläkin se keskarinnäyttö rekkakuskille, tuota miestä kun en ollut koskaan nähnyt näyttämässä keskaria kellekään.
81 jatkaa: Kotka Kouvola välillä sama juttu.
Rekan rajoitin on nykyään 88 km/h. Jos itse ajatte suurinta sallittua ylinopeutta, niin rekka ei saa teitä kiinni. Jos pelottaa, tai on kehnot renkaat, niin väistäkää.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeestiko uskotte että joku rekkakuski vaarantaa toisen hengen "kouluttaakseen" henkilöautolla ajavia? Osaatteko pimeällä oikeasti arvioida kuinka lähellä se rekka oikeasti on? Valot ovat kirkkaat ja tulevat ylhäältä vrt hlöauto.
T. vuosia kesät talvet väliä Taavetti Hamina hlöautolla ajanut, ei mitään ongelmia koskaan.
Siinä vaiheessa, kun pystyy taustapeilistä laskemaan rekkakuskin hampaat, muttei rekkaria aletaan olla aika liki - eikö.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuorma-autoilijan tytär ja ennen luotin aina siihen, että ammattikuskit osaavat työnsä. Kun isolla autolla ajaa, pitää ymmärtää sen voima. Valitettavasti nykyisin kuskeihin ei enää voi luottaa, ilmeisesti kaikilla ei ole ammattiylpeyttä.
Itse arvostan taas muuten rekkakuskeja. Olen kiinnostunut heidän ammatistaan ja esim ulkomaalaisten kuskien kuvaamista reissuista. Sen vuoksi jotenkin kauheaa, kun jotkut ajavat miten sattuu. Tavallaan siinä on varjopuolena ne ikävät jutut. Toisaalta ainakin katsomani kuskit ajavat hyvin. Pahinta on minustakin se, kun pitäisi kääntyä edestä pois, eikä saa tilaa. Tätä tosin harrastaa moni tavallinen autokuski.
Päästän ohi bussipysäkillä. Seuraavaksi otan myös rekkarin talteen ja ilmoitan eteenpäin. Meillä oli yksi täysin sekopää kuski perässä noin kk sitten. Ihan perässä. Ajoimme rajoitusten muksan ja tämä vilkutti meille ihan perässä. En ymmärrä miksi. Ei mennyt ikinä ohi, vaikka olisi ollut mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
yksi rekka alkoi kerran ahdistelemaan minua valtatiellä ajaessani. Ajoin arviolta 79 km/h 80 rajoitusalueella. Rekka pari kertaa tööttäsikin minulle ja yritti ajaa mahdollisimman lähellä. Peilistä näin, että näytti myös aika kyrsiintyneeltä. Takapenkilläni ollut mies sitten nosti kätensä ylös ja näytti keskaria rekkakusille, soitti häkeen ja ilmoitti rekkarin. Poliisit olivat onneksi lähellä ja tulivat vastaan n. 5 kilometrin päästä, kaarsivat peräämme ja ottivat rekan sivuun. En tiedä saiko kuski sakot, mutta minua naurattaa vieläkin se keskarinnäyttö rekkakuskille, tuota miestä kun en ollut koskaan nähnyt näyttämässä keskaria kellekään.
Älä puhu paskaa.
Miksi luulet että se auttaa. Kyllä perässä ajava tietää että on liian lähellä!
Soitin joskus rekkafirmaan ja kerroin että kuski ajaa vaarallisella tavalla. Johtaja kysyi minkä näköinen kuljettaja johon vastasin että juopon näköinen. Hän sanoi ettei se rajaa ketään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ohitettiin kolme venäläistä rekkaa yöllä. Sitten jänis hyppäsi puskuriin. Ei voinut pysähtyä, kun venäläiset rekat puskivat päälle. Vasta perillä tutkittiin vauriot.
Ei koiraa pienemmän eläimen tömähdyksestä saa pysähtyä muutenkaan yhtäkkiä vaikka ei olisikaan rssiä perässä rekkoineen.
Näin kävi yhdelle tutulle. Oli liikenteessä kaksi kunnon suomalaista hyvää kuskia. Seurauksena molemminpuolisia ohitteluita ja keskisormen näyttämistä. Toinen osapuoli ajoi ohi ja löi jarrut pohjaan. Tuttu ajoi perään. Oikeuteenhan se meni. Vastapuoli väitti jarruttaneensa jäniksen vuoksi ja tuomittiin syylliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeestiko uskotte että joku rekkakuski vaarantaa toisen hengen "kouluttaakseen" henkilöautolla ajavia? Osaatteko pimeällä oikeasti arvioida kuinka lähellä se rekka oikeasti on? Valot ovat kirkkaat ja tulevat ylhäältä vrt hlöauto.
T. vuosia kesät talvet väliä Taavetti Hamina hlöautolla ajanut, ei mitään ongelmia koskaan.
Mutta vittumaisia häiriköistä on. Kerran painuin rekasta ohi ja kas kummaa, tämä alkoikin lisätä vauhtia. Havahtui ilmeisesti ajavansa hieman alinopeutta, oliko päivä päättymässä ja tunnit vajaat. Eihän se pystynyt henkilöautolle mitään, mutta loppumatkan ajoi melko lähellä..
Näitä karmeaa vauhtia ajavia rekkoja on kehäteillä nykyään jatkuvasti, yleensä näkyyy nuoria miehiä ajajina. Itse siirryn toiselle kaistalle niiden edestä, tosin usein ehtivät jo itsekin ohittaa. Jos kaistoja on vain yksi, rekat jäävät yleensä mäissä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukutatte tyyppejä jotka tahallaan hidastavat rekan edessä niin että se jää kuseen ylämäessä? Te olette sairaita. Tuollaisilta pitäisi ottaa kortti pois.
Jos rekka on *kiusannut* ennen mäkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukutatte tyyppejä jotka tahallaan hidastavat rekan edessä niin että se jää kuseen ylämäessä? Te olette sairaita. Tuollaisilta pitäisi ottaa kortti pois.
Jos rekka on *kiusannut* ennen mäkeä?
Niinpä, koulutus on molemminpuolista.
Hidastan pikkuhiljaa, kunnes tulee sopiva paikka irtautua ja rekka jää jälkeen esimerkiksi ylämäen alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väistän lähimmälle bussipysäkille. Olen siinä hommassa jo tosi taitava.
Käytän hätävilkut päällä hetken aikaa.
Sama täällä, jos muu ei auta, niin vilkuttelen hätävilkuilla muutaman kerran. Sillä yritän kertoa, että minulla on autossa nyt tukalat paikat ja hänen roikkuminen pienen autoni takapuskurissa pelottaa.
Voin ajaa ylinopeutta hetken ja voin ongelmitta väistää bussipysäkille turvallisesti tyypin edestä pois, mutta välillä keliolosuhteet ovat todella huonot ja turvallisia paikkoja väistää ei vain ole.
Ajan paljon ja valitettavasti joudun joskus ajamaan myös huonolla kelillä. Autoni on uudehko, mutta pieni ja joskus mukana autossa matkustaa myös lapset, joten haluan ajaa turvallisesti perille.
Moni kuvittelee ajavansa rajoituksen mukaan eli oman autonsa mittarin mukaan. Ne harvoin näyttävät oikein. Ja rekoilla voi olla tiukka aikataulu ja pitkä matka edessä.
Aikoinaan kun ajoin vielä tavallista henkilöautoa, kiihdytin niin etteivät roikkuneet perässä. Rekkojakin on monenlaisia ilmeisesti eikä kaikissa kyllä ole rajoitinta. Kilpisjärventiellä eli tiellä Torniosta Kilpisjärvelle norjalaiset rekat ajaa täysin rajoituksetta. Kerrankin en edes saanut rekkaa kiinni kun en siinä talvikelissä uskaltanut ajaa 110-115 km/h nopeampaa 😄.
Noh nykyään väistän helposti sillä ajan kuorma-autoksi rekisteröityä henkilöautoa jossa rajoitin. Renkaiden koolla on merkitystä auton vauhtiin: rajoitin kalibroitu kesärenkaille, jotka suurempia, ja max vauhti on 94 km/h. Talvirenkaat ovat pienemmät ja talvella minun max vauhti on 82km/h (mittailen gepsillä välillä). Joten tiedän olevani tien tukko ja päästän herkästi ohi kaikki autot, varsinkin jos vaikea ohittaa tiellä. Ei aiheuta itselleni sen kummempia ongelmia eikä mielenilmauksia.