Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vaivaa ihmistä, joka tunnustaa tunteensa varatulle?

Vierailija
04.03.2023 |

Mielestäni on epäkunnioittavaa sotkeutua toisten perhe-elämään ja parisuhteeseen. Tunteilleen ei kukaan mitään voi, mutta jos selkeää vastakaikua ei ole tullut, on tällainen vain todella tahditonta.

Kommentit (351)

Vierailija
161/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa varattua jos jää kuuntelemaan varattuna muiden rakkauden tunnustuksia, pitää osata pistää stoppi heti.

Vierailija
162/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaivaa varattua jos jää kuuntelemaan varattuna muiden rakkauden tunnustuksia, pitää osata pistää stoppi heti.

Varmaan huomio imartelee ja hivelee egoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut näköjään takertuvat siihen, että ei hyvästä parisuhteesta kukaan lähde kenenkään toisen matkaan, vaikka ihastumisesta kerrottaisiinkin. Tottahan tämä on, mutta mielestäni kyse on ennenkaikkea toisen parisuhteen kunnioittamisesta. Lähtökohta tunnustajalla on hajottaa toisen parisuhde ja rikkoa perhe, ei siinä kiinnosta sattuuko jotakuta, kunhan itse saan tehdä oman mieleni mukaan. Ulkoistetaan vastuu omasta toiminnasta muille, tätä näkyy nykyään paljon ihmisten toiminnassa.

Ei ihmistä voi omistaa etkä sinä voi estää muita kiinnostumasta kumppanistasi. Keskittyisit siitä omasta parisuhteesta huolehtimiseen, niin ehkä ei tarvitsisi murehtia niin paljon niitä ulkopuolisia uhkia.

En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta olen pohtinut asiaa samalta kantilta kuin hän. Minun puolisolleni aina silloin tällöin joku tuttavapiirin nainen tunnustaa ihastumisiaan, enkä voi lakata miettimästä, kuinka itsekkäitä nämä ovat. Minua ei murehdita tippaakaan oman liittoni puolesta, eivät nämä tunnustukset meidän perhettä ole rikkomassa ja jos olisivatkin niin eihän se minun käsissäni ole. Mutta yleensä nämä naiset ovat myös minulle tuttuja, ja lienee ihan selvää, että tilanteet jatkossa ovat aika hankalia heille minun kanssani. Ja ovatko he oikeasti miettineet asiaa loppuun asti, haluaisivatko he todella päälleen lasteni vihat, appivanhempieni halveksunnan, nepsyongelmaisen lapseni äitipuolen roolin ja kaiken lapsille aiheutuneen trauman joka väistämättä heijastuu lasteni käyttäytymiseen ja luultavasti myös hänen omien lastensa käyttäytymiseen? Lastenhoitokuvioiden uudelleen järjestämisen, huomiota vaativat lapset, ehkä myös vieraat lapsenlapset, rahaa vaativan ex-vaimon ja omaisuuden uudelleen jaon? Itse en olisi. Jotenkin kummallinen ajatus, että tämä olisi vain oma asia, ei se ympäristö ja elämäntilanne siitä mihinkään katoa vaikka uuteen suhteeseen ryhtyisikin. Joka ikisellä meidän tekemisellämme on seuraus, ja se vaikuttaa monesti suureen joukkoon ihmisiä.

Minä olin vastaavassa tilanteessa kyllä miettinyt nuo kaikki asiat läpi ja todennut sen niiden arvoiseksi. Kyllähän ihmiset vaihtaa kumppania. Ei se ole helppoa, mutta kyllä niin tehdään eikä useimmat siihen päätyneet vaikuta edes katuvan. Ja ehkä nuo vihat päälleen -skenaariot on ylimitoitettuja. Ainakin minun tuttavapiirissäni katkeruudet on viimeistään parissa vuodessa väistyneet ja ihmiset siirtyneet eteenpäin.

Hyvä, että olet pohtinut asiaa monelta kannalta! Entä mitä ajattelet siitä, että tämä ihastuksesi kohde kertoo tunnustuksestasi vaimolleen? Olen itse monesti miettinyt, että mitä nämä naiset ajattelevat. Pitäisikö minun ottaa asia puheeksi heidän kanssaan?

Osaako kukaan ihastuksensa tunnustaja vastata tähän? Taas viikonloppuna illanvietto, missä pitäisi tavata yksi.

Vierailija
164/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut näköjään takertuvat siihen, että ei hyvästä parisuhteesta kukaan lähde kenenkään toisen matkaan, vaikka ihastumisesta kerrottaisiinkin. Tottahan tämä on, mutta mielestäni kyse on ennenkaikkea toisen parisuhteen kunnioittamisesta. Lähtökohta tunnustajalla on hajottaa toisen parisuhde ja rikkoa perhe, ei siinä kiinnosta sattuuko jotakuta, kunhan itse saan tehdä oman mieleni mukaan. Ulkoistetaan vastuu omasta toiminnasta muille, tätä näkyy nykyään paljon ihmisten toiminnassa.

Ei ihmistä voi omistaa etkä sinä voi estää muita kiinnostumasta kumppanistasi. Keskittyisit siitä omasta parisuhteesta huolehtimiseen, niin ehkä ei tarvitsisi murehtia niin paljon niitä ulkopuolisia uhkia.

En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta olen pohtinut asiaa samalta kantilta kuin hän. Minun puolisolleni aina silloin tällöin joku tuttavapiirin nainen tunnustaa ihastumisiaan, enkä voi lakata miettimästä, kuinka itsekkäitä nämä ovat. Minua ei murehdita tippaakaan oman liittoni puolesta, eivät nämä tunnustukset meidän perhettä ole rikkomassa ja jos olisivatkin niin eihän se minun käsissäni ole. Mutta yleensä nämä naiset ovat myös minulle tuttuja, ja lienee ihan selvää, että tilanteet jatkossa ovat aika hankalia heille minun kanssani. Ja ovatko he oikeasti miettineet asiaa loppuun asti, haluaisivatko he todella päälleen lasteni vihat, appivanhempieni halveksunnan, nepsyongelmaisen lapseni äitipuolen roolin ja kaiken lapsille aiheutuneen trauman joka väistämättä heijastuu lasteni käyttäytymiseen ja luultavasti myös hänen omien lastensa käyttäytymiseen? Lastenhoitokuvioiden uudelleen järjestämisen, huomiota vaativat lapset, ehkä myös vieraat lapsenlapset, rahaa vaativan ex-vaimon ja omaisuuden uudelleen jaon? Itse en olisi. Jotenkin kummallinen ajatus, että tämä olisi vain oma asia, ei se ympäristö ja elämäntilanne siitä mihinkään katoa vaikka uuteen suhteeseen ryhtyisikin. Joka ikisellä meidän tekemisellämme on seuraus, ja se vaikuttaa monesti suureen joukkoon ihmisiä.

Minä olin vastaavassa tilanteessa kyllä miettinyt nuo kaikki asiat läpi ja todennut sen niiden arvoiseksi. Kyllähän ihmiset vaihtaa kumppania. Ei se ole helppoa, mutta kyllä niin tehdään eikä useimmat siihen päätyneet vaikuta edes katuvan. Ja ehkä nuo vihat päälleen -skenaariot on ylimitoitettuja. Ainakin minun tuttavapiirissäni katkeruudet on viimeistään parissa vuodessa väistyneet ja ihmiset siirtyneet eteenpäin.

Hyvä, että olet pohtinut asiaa monelta kannalta! Entä mitä ajattelet siitä, että tämä ihastuksesi kohde kertoo tunnustuksestasi vaimolleen? Olen itse monesti miettinyt, että mitä nämä naiset ajattelevat. Pitäisikö minun ottaa asia puheeksi heidän kanssaan?

Pidän sitä epätodennäköisenä, koska tunteet ei olleet yksipuolisia eikä kyseinen varattu henkilö itsekään tässä asiassa viaton. Mutta jos kertoisi niin sitten kertoisi. Sekin oli riski, jonka kertoessa hyväksyin.

Vierailija
165/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisenhan tunnustaa ihminen, joka viljelee hokemia tyylillä "joskus elämässä vain tapahtuu" ja "sydämellä on oma tahto" :D Itse on täysin tahdoton eläin sen sydämensä jäljiltä ja itse on ihan altruistisesti siinä liikkeellä vailla mitään itsekästä tarkoitusperää. Paria vuotta myöhemmin kerrotaan - mielellään julkisesti - että ollaan niin pahoillaan että näin kävi. 

Totuushan on, että tällaista tunnustaa ihminen joka täysin tietoisesti tekee valinnan asettua ihmisen parisuhteen väliin. Ihminen voi rakastua ja silti valita olla toimimatta impulssinsa mukaan, koska se on moraalisesti oikea tapa toimia. Tai jos haluaa toimia väärin niin jättäisi nuo horinat sikseen ja myöntäisi ihan avoimesti että rakastuin ja toivoin että toinen valitsee minut sen oman puolinsa sijaan. Se olisi suoraselkäistä. 

Esimerkiksi omalla kohdalla varattu haki aina seuraani, joten välttely taktiikka ei toiminut. Hän oli selkeä osasyyllinen tunteiden muodostumiseen, koska alunperin minulla ei ollut mitään intressejä edes tutustua häneen työasioita enempää.

Tällainen kokemus minullakin, varattu näki oikein vaivaa ja haki tekosyitä päästä seuraan mutta sitten pelkästään jutteli niitä näitä.

Juuri näin. Ei voi oikein teeskennellä viatonta, jos alkaa vaihtamaan työpistettä viereen, että voisi viettää enemmän aikaa yhdessä.

Vierailija
166/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihminen haluaa puhua omista tunteistaan, vaikka arvaisi tai tietäisi että tunteet ovat yksipuolisia. Ei kaikkien tunteiden tarvitsekaan olla molemminpuolisia, koska elämä ei ole sellaista että kaikki tunteet olisivat aina molemminpuolisia. Voihan joku sanoa toiselle vaikka "Inhoan sinua", vaikka tietäisi että inho on täysin yksipuolista.

Vierailija
167/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolle vastasit, mutta minusta on tyhmää kertoa vaimolle. Turhaa juoruilemista toisen ihmisen henkilökohtaisista asioista, ja se myös tekisi asiasta turhan suuren numeron.

Vierailija
168/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en kunnioita sen alkuperäisen kumppanin onnea oman onneni yli. En odota keneltäkään muultakaan sellaista uhrautumista minun eteeni. Minä väitän, että loppupeleissä hyvin harva näistä hurskastelijoistakaan on valmis uhraamaan onnellisuutensa tuntemattoman ihmisen eteen. Ja myös se takertuminen on omalla tavallaan itsekästä. Ihminen on vaan perusluonteeltaan itsekäs olento. 99% muuta väittävistä on tekopyhiä, ehkä max se 1% aidosti epäitsekkäitä.

Sinulla on todella itsekäs ajattelutapa. Me voimme ajatella kaikesta näin, että ensin ajattelen itseäni ja omaa onneani. Ajan ylinopeutta, koska olen onnellisempi, jos olen aiemmin kotona, väliäkö sillä, jos muiden liikenneturvallisuus vaarantuu. Valitsen ensin lomat, koska tärkeintä on minun onnellisuuteni aina, ei se, että kaikilla on hyvä olla lomilla.

Suurin osa, joka ymmärtää, että me olemme osa yhteisöä ja jos vain jokainen ajattelee itseään, niin väkisin sitä on joskus sillä toisella puolella, jossa vastapuolella on se todella itsekäs tyyppi ja itse kärsijä.

Sinun itsekkäällä ajattelulla kaikki tulevat joskus petetyksi. Sillä toisella ajatuksella, kukaan ei tule petetyksi. Mutta sinusta tuon ensimmäisen vaihtoehdon kanssa, jossa kaikki tulevat petetyksi, olemme onnellisia?

Minä vielä kommentoin tähän itsekkyysasiaan. Ymmärrän tavallaan sen periaatteen, miksi ajatellaan että oikeus vallitsevan olosuhteen säilyttämiseen ylittää oikeuden muutokseen. Jos yksi ihminen tulee onnelliseksi nykyisessä tilanteessa ja toinen uudessa tilanteessa, niin väistämättä toinen on onneton. Pohjimmiltaan kummankin toive, että oma onnellisuus ylittäisi toisen on kuitenkin minusta yhtä itsekäs. Etenkin, jos kumpikaan ei tässä toiveessaan huomioi sen "päähenkilön" omaa onnellisuutta. Mutta jos hän on onnellinen nykytilanteessa ei tunnustus varmaan hirveästi uhkaa ketään. Jos taas ei ole, ja olisi ehkä onnellisempi uudessa suhteessa, niin silloinhan se tilanteen säilyttämistä ennallaan toivova ihminen pistää itseasiassa oman onnellisuutensa ei yhden, vaan kahden muun ihmisen onnellisuuden edelle. Eikä siinä mitään. Se on ymmärrettävää ja täysin inhimillistä. Mutta pohjimmiltaan sekin on omalla tavallaan itsekästä.

Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta toisaalta se, että ihminen menettää jotain mitä hänellä jo on, on jollakin lailla pahempaa kuin se, ettei hän saa jotain mitä haluaa. Esim. jos minulta varastetaan auto, se ei ole ihan sama tilanne kuin se, että minulla ei ole alunperinkään varaa ostaa autoa.

Vierailija
169/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö täällä jauhetaan tätä paskaa?

Vierailija
170/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en kunnioita sen alkuperäisen kumppanin onnea oman onneni yli. En odota keneltäkään muultakaan sellaista uhrautumista minun eteeni. Minä väitän, että loppupeleissä hyvin harva näistä hurskastelijoistakaan on valmis uhraamaan onnellisuutensa tuntemattoman ihmisen eteen. Ja myös se takertuminen on omalla tavallaan itsekästä. Ihminen on vaan perusluonteeltaan itsekäs olento. 99% muuta väittävistä on tekopyhiä, ehkä max se 1% aidosti epäitsekkäitä.

Sinulla on todella itsekäs ajattelutapa. Me voimme ajatella kaikesta näin, että ensin ajattelen itseäni ja omaa onneani. Ajan ylinopeutta, koska olen onnellisempi, jos olen aiemmin kotona, väliäkö sillä, jos muiden liikenneturvallisuus vaarantuu. Valitsen ensin lomat, koska tärkeintä on minun onnellisuuteni aina, ei se, että kaikilla on hyvä olla lomilla.

Suurin osa, joka ymmärtää, että me olemme osa yhteisöä ja jos vain jokainen ajattelee itseään, niin väkisin sitä on joskus sillä toisella puolella, jossa vastapuolella on se todella itsekäs tyyppi ja itse kärsijä.

Sinun itsekkäällä ajattelulla kaikki tulevat joskus petetyksi. Sillä toisella ajatuksella, kukaan ei tule petetyksi. Mutta sinusta tuon ensimmäisen vaihtoehdon kanssa, jossa kaikki tulevat petetyksi, olemme onnellisia?

Minä vielä kommentoin tähän itsekkyysasiaan. Ymmärrän tavallaan sen periaatteen, miksi ajatellaan että oikeus vallitsevan olosuhteen säilyttämiseen ylittää oikeuden muutokseen. Jos yksi ihminen tulee onnelliseksi nykyisessä tilanteessa ja toinen uudessa tilanteessa, niin väistämättä toinen on onneton. Pohjimmiltaan kummankin toive, että oma onnellisuus ylittäisi toisen on kuitenkin minusta yhtä itsekäs. Etenkin, jos kumpikaan ei tässä toiveessaan huomioi sen "päähenkilön" omaa onnellisuutta. Mutta jos hän on onnellinen nykytilanteessa ei tunnustus varmaan hirveästi uhkaa ketään. Jos taas ei ole, ja olisi ehkä onnellisempi uudessa suhteessa, niin silloinhan se tilanteen säilyttämistä ennallaan toivova ihminen pistää itseasiassa oman onnellisuutensa ei yhden, vaan kahden muun ihmisen onnellisuuden edelle. Eikä siinä mitään. Se on ymmärrettävää ja täysin inhimillistä. Mutta pohjimmiltaan sekin on omalla tavallaan itsekästä.

Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta toisaalta se, että ihminen menettää jotain mitä hänellä jo on, on jollakin lailla pahempaa kuin se, ettei hän saa jotain mitä haluaa. Esim. jos minulta varastetaan auto, se ei ole ihan sama tilanne kuin se, että minulla ei ole alunperinkään varaa ostaa autoa.

Huono vertaus. Varastettu auto löytyy yleensä jostain, ja sen saa takaisin.

Vierailija
171/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoruuteen se vie jos kohde suostuu yhtään kuuntelemaan . On viskattava pois nuo tunteet ja oltava etäällä,siilä perhe on rikkomaton .

Vierailija
172/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoisin varatulle tai vaikka vapaallekin ihmiselle, että olen ihastunut häneen, en välttämättä tarkoittaisi sitä, että haluaisin hänen kanssaan parisuhteen. Ei jokainen ihastus ole niin vakavaa, että haluaa seurustella sen tyypin kanssa, johon on ihastunut.

Vierailija
173/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku nainen kertoisi mun miehelle että on ihastunut siihen, mieheni nauraisi päin naamaa.xdD 

Vierailija
174/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono vertaus. Varastettu auto löytyy yleensä jostain, ja sen saa takaisin.

No vaihda sen tilalle joku muu tavara, joka ei yleensä löydy jostain.

Vierailija
175/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku nainen kertoisi mun miehelle että on ihastunut siihen, mieheni nauraisi päin naamaa.xdD 

mikä siinä on huvittavaa? onko miehesi niin hirveä?

Vierailija
176/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varatulle on oma vastuunsa huolehtia etteivät kaveruussuhteet muutu liian intiimeiksi, jolloin kuvioihin on vaarana tulla muutkin tunteet. Tai joutuu kärsimään seuraukset, vaikka omat motiivit olisivat olleet toiset. Sosiaalisesti älykäs osaa pitää rajat.

Vierailija
177/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin miksi ihmeessä tunnustaja pitäisi itseään parempana kuin puolisoni. Röyhkeyttä ja toisten parisuhteeseen tunkeutumisen yritystä ihmettelisin myös.

Eivätkö nuo ole vähän eri asioita kuin pelkkä tunnustus?

Ei. Mitä muuta tunnustamisella haetaan kuin suhdetta tunnustuksen kohteen kanssa?

Sitä, että se kohde tietää niistä tunteista?

Mitä varattu sillä tiedolla tekee?

Ei välttämättä mitään. Mutta ihmisellä, joka rakastaa, voi olla halu kertoa rakkaudestaan sille rakkauden kohteelle.

Miksi varatun pitäisi ottaa vastentahtoisesti tuollainen tieto vastaan?

En tiedä miksi pitäisi vastentahtoisesti ottaa. Voi kai sen ottaa vastaan ihan neutraalisti. Jonkun mielestä tieto voi olla aina parempi kuin tietämättömyys.

Joku ei silti halua tuollaista kuulla lainkaan.

Miksei? Tuohan on positiivisin palaute, mitä voi olla.

Vierailija
178/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä tuo on. Varatutkin eroaa.

Vierailija
179/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän, että tällaista ihmistä vaivaa yleensä se, että on kännissä. Eli siis ei oikeasti vaivaa mikään.

Vierailija
180/351 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varatulle on oma vastuunsa huolehtia etteivät kaveruussuhteet muutu liian intiimeiksi, jolloin kuvioihin on vaarana tulla muutkin tunteet. Tai joutuu kärsimään seuraukset, vaikka omat motiivit olisivat olleet toiset. Sosiaalisesti älykäs osaa pitää rajat.

Muita tunteita voi aina tulla, vaikka ei oltaisi edes varsinaisesti kavereita.