Jos voisit aloittaa elämäsi nyt uudestaan, hankkisitko silti lapsen/lapset?
Kommentit (48)
No tietenkin hankkisin. Ilman lapsia olisin nyt 50+ iässä täysin tylsistynyt. Tämä nyt ei tietenkään tarkoita, että kaikki olisivat. Itse vaan olen aika laiska ja työkin on aina samaa. Lapset on nyt jo aikuisia, ja paljon tehdään asioita yhdessä. Mukavaa tuntea nuorempiakin ihmisiä.
En usko. Silloin aikoinaan heitin asian kolikolla kun olin niin kahden vaiheilla pitkään, ja sattui tulemaan "lapsia" puoli.
En kadu lapsiani, mutta huolestuttaa nykyinen maailman meno ja ilmapiiri. Että millainen maailma on, kun lapseni ovat aikuisia. Olen sanonut, että jos nyt vasta alkaisin yrittää lapsia, niin todennäköisesti en yrittäisi. Nuorin lapseni on 10-vuotias. Maailma on muuttunut paljon tuossa ajassa.
Oko noloa sanoa,mutta en tekisi. Siinä meni paras nuoruuteni toisia passatessa ja ainainen penninvenytys. Vielä ymmärtäisin jos oli niin varakas että voisi itää kotiapulaista ja siivooja silloin kun haluaa.,ja rahaa nin paljon että voisi reilusti ostaa koko sakille kunnon vaatteet, harrastukset, koulutukset ym. Nyt olen kulunut Kärkkäinen, silti rakastan lapsiani ja lastenlapsia.
En ollenkaan. Ja ihan lapseni parasta ajatellen.
Kyllä. Ehkä hankkisin jopa enemmän lapsia.
Ehdottomasti.
Olen (nyt jo aikuisista) lapsistani suunnattoman iloinen ja ylpeä.
Hankkisin lapset nuorempana. Mietin asiaa niin kauan että päädyin hankkimaan kaksi lasta yli 40-vuotiaana. Olisi ollut kevyempää kasvattaa lapsia nuorempana, vaikka näinkin on ihan hyvä.
En, koska lapset olisivat ansainneet paremman äidin, lapsuuden ja kodin. Olen käytännössä koko ajan ollut köyhä ja väsynyt yh, enkä jaksanut tukea ja kannustaa lapsia riittävästi, kaikki energia meni selviytymiseen.
En samalle puolisolle missään nimessä. Nuoruuden hömöyttäni ei hälytyskellot soineet.
Hankkisin, mutta aloittaisin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin hankkisin. Ilman lapsia olisin nyt 50+ iässä täysin tylsistynyt. Tämä nyt ei tietenkään tarkoita, että kaikki olisivat. Itse vaan olen aika laiska ja työkin on aina samaa. Lapset on nyt jo aikuisia, ja paljon tehdään asioita yhdessä. Mukavaa tuntea nuorempiakin ihmisiä.
Jos olet laiska, eikö lapsettomuus olisi silloin paljon helpompi ja vastuullisempi valinta, lapsia ajatellen?
Ehdottomasti ja saman puolison kanssa. Elämäni on ollut enemmän kuin hyvää.
Hankkisin lapsen ja nykytiedoilla toisenkin - mutta jos tietäisin sen mitä nyt tiedän, välttäisin monta sudenkuoppaa erityislapsen kasvatuksessa.
Hankkisin. Lisäksi en kantaisi huolta siitä, että ikä tulee vasta; 4-kymppisenäkin ehtii hyvin - sen olen omakohtaisesti saanut kokea.
- 3 lasta nelikymppisenä
Tän hetkiseen maailman tilanteeseen en tekisi lapsia, sen verran kurjalta näyttää
Vierailija kirjoitti:
Oko noloa sanoa,mutta en tekisi. Siinä meni paras nuoruuteni toisia passatessa ja ainainen penninvenytys. Vielä ymmärtäisin jos oli niin varakas että voisi itää kotiapulaista ja siivooja silloin kun haluaa.,ja rahaa nin paljon että voisi reilusti ostaa koko sakille kunnon vaatteet, harrastukset, koulutukset ym. Nyt olen kulunut Kärkkäinen, silti rakastan lapsiani ja lastenlapsia.
Ei ole noloa sanoa, vaan se on rehellisyyttä. Katuvia vanhempia on yllättävän paljon yhteiskunnassa. Sen ääneen sanominen pysyy tabuna jos siitä ei uskalleta puhua.
Vierailija kirjoitti:
En kadu lapsiani, mutta huolestuttaa nykyinen maailman meno ja ilmapiiri. Että millainen maailma on, kun lapseni ovat aikuisia. Olen sanonut, että jos nyt vasta alkaisin yrittää lapsia, niin todennäköisesti en yrittäisi. Nuorin lapseni on 10-vuotias. Maailma on muuttunut paljon tuossa ajassa.
Kyllä sylettää nämä "ei lapsia tällaiseen maailmaan" -naiset.
Ihan rehellisesti, kyllä nykyään eläminen on helpompaa ja vapaampaa kuin koskaan. Tämä on ihan täydellinen hetki tehdä lapsia, jos mihinkään pisteeseen historiassa vertaa.
Ehkä sodan jälkeen oli hetki talouskasvua ilman ulkomaalaisten negatiivista vaikutusta mutta se oli joku 50 vuotta koko historiasta.
No, lapsi on rakas ja tärkein maailmassa, mutta en varmaan hankkisi. Jos lasta ei olisi ei olisi monia huoliakaan maailman tilanteesta lähtien ja elämässä voisi ottaa ihan eri tavalla riskejä kun olisi vastuussa vain itselleen.
Ehkä. En tosin missään nimessä saman puolison kanssa, ja ehkä 1kpl lapsia riittäisi paremmin jaksamiseni suhteen.