Sofi Oksanen arvostelee Käärijää kovin sanoin Venäjä-kannanotosta
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/592aaf2b-6dd3-4201-af75-6b5a0aa88efd
Mistä lähtien Suomi on ollut joku Pohjois-Korea, jossa ei saa seurata, mitä muut tekevät? Itsekin seuraan propaganda-kanavia, osittain huvin vuoksi ja osittain sen takia, että tiedän mitä valheita kulloinkin siellä kiertää.
Kommentit (990)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä halua ottaa kantaa poliittisiin juttuihin, ja musta on sääli, jos joku kyttää mitä joku seuraa. Noihan on ihan yhdentekeviä asioita. Mä seuraan paljon erilaisia juttuja, eikä niille ole välttämättä mitään syytä, Käärijä kommentoi Iltalehden haastattelussa.
Ei ne ole yhdentekeviä asioita!!Kyllä se on yhdentekevää mitä mieltä joku euroviisuräppäri on asioista.
Euroviisuräppäri edustaa Suomea. Joten Käärijä zero points. Kerrankin oisin iloinen tästä
Vierailija kirjoitti:
Oksanen voisi perustaa sometroikat Neuvostoliiton tyyliin. Hän, Jari Tervo ja joku kolmas fanaatikko voisi siellä lukea tuomiot, laittaa ne täytäntöön ja canceloida jos tulee epäilys, että joku ajattelee "väärin".
Oksanen on selvä valinta totuuskomissioon pelkästään siksi, ettei hän tunnistaisi sitä vaikka törmäisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SIIS HETKINEN, eikö nykypäivänä saa edes seurata somessa jotain. Tämä kuulostaa siltä kuin Käärijä olisi joku sodan kannattaja
Vahingollinen kulttuuri, jos näin on. Itse olen kiinnostunut lähes kaikesta, mitä maapallolla tapahtuu.
Kaikenlaiset yhteiskunnan ilmiöt kiinnostavat minua, koska haluan tietää mitä tapahtuu.
Surullista, että yhteiskunnastamme on tullut leimaava ja tuomitseva. Se on tukahduttanut keskustelun.
Ihminen ei mene lukemastaan tai kuulemastaan rikki. Päinvastoin.
Mikä ihmeen keskustelu on tukahdutettu?! Täällähän on tätäkin keskustelua jo 9 sivua hyvin lyhyessä ajassa, ja varmaan samalla tavalla näppikset laulavat Hesarin, iltapäivälehtien ym. keskustelupalstoilla ja varmaan myös siellä twitterissä.
Mitä ihmeen argumentointia se on, kun aiheesta keskustellaan, että keskustelu tukahdutetaan?
Meillä on Suomessa sananvapaus - jokaisella on mahdollisuus sanoa mielipiteensä ilman ennakkosensuuria. Mutta meillä on myös sananvastuu ja meillä on myös vastuu ottaa vastaan kanssamme erimielisten ihmisten näkemyksiä, jos ne ovat reaktioita omiin sanomisiimme.
Se, että joku on eri mieltä toisen kanssa, ei merkitse sananvapauden rajoittamista ja keskustelun tukahduttamista, vaan nimenomaan sananvapauden harjoittamista ja keskustelun käymistä.
Hyvänen aika sentään.
Lue tuo kirjoittamasi. Tajuatko mikä on vikana? Sananvapaus ei ole sananvapautta, jos se käydään vain yhden osapuolen ehdoilla ja säännöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijalla on vastaus valmiina kommentoijalle.
– 1) Kremlin somekanava ei ole luotettava uutislähde.
Oksanen siis myöntää seuranneensa sitä itsekin?
Varmaan itse seurannut sitä ja siksi nähnyt, että Käärijä on myös seurannut. Tekopyhä tyyppi.
Hertsileijaa.. Minäkin katselen netistä ties mitä sontaa, mutta ei se nyt tarkoita, että kannattaisin niitä. Oksanen voisi pikkuhiljaa jo rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SIIS HETKINEN, eikö nykypäivänä saa edes seurata somessa jotain. Tämä kuulostaa siltä kuin Käärijä olisi joku sodan kannattaja
Vahingollinen kulttuuri, jos näin on. Itse olen kiinnostunut lähes kaikesta, mitä maapallolla tapahtuu.
Kaikenlaiset yhteiskunnan ilmiöt kiinnostavat minua, koska haluan tietää mitä tapahtuu.
Surullista, että yhteiskunnastamme on tullut leimaava ja tuomitseva. Se on tukahduttanut keskustelun.
Juuri näin. Itse olen saanut paheksuntaa ja kauhisteluja siitä, että luin Koraania. Pitäähän se nyt tietää, mitä siinä lukee, jos aikoo ottaa kantaa. Siis minun mielestäni. Mutta ei, 95% öyhöttää, vaikkei edes tiedä asioista mitään.
Sori,mutta siinä että luet Koraania ei ole mitään pahaa. Tämä on täysin eri asia.
En ota kantaa Käärijän todelliseen mielipiteeseen, mutta itse seuraan uutisointia eri puolilta maailmaa ja tutkin historiaa ja useita eri lähteitä ja keskusteluja mm. nassesaksasta, Japanin yksikkö 731:stä, Vietnamin ja Iranin sodasta yms. Joskus saatan jopa lukea senkin uutisen mitä VKK:sta taas kajahtaa, ihan samalla lailla kuin SDP:N aivopierujakin, tai miten Ruotsissa hallitus kaatui. Seuraan myös mielenkiinnolla julkaisuja ufoista ja tuonpuoleisesta elämästä, vaikka olen skeptikko. Sama juttu trans- yms. uutisointi. Yritän oppia ja yritän ymmärtää myös erilaisia mielipiteitä, mutta skeptikkona en usko pelkkään Iltasanomien väittämään asiasta x tai y.
Vaikka seuraan vähän toisenlaisia juttuja mitä suurin osa, en todellakaan voisi tehdä pahaa kärpäsellekään, enkä todellakaan kannata ihmiskokeita saati minkäänlaisia sotatoimia. En myöskään VKK:ta, tai SDP:kään. Joskus jopa Raamattuakin tulee katseltua ja uskontoa sekä sen historiaa tutkittua, vaikka ateistikin olen.
Ei tiettyjen valtavirrasta poikkeavien asioiden seuraaminen ja tutkiminen ole minusta synonyymi tietyn aiheen suuntaiselle aatteelle. Minusta on hienoa, että voidaan tutkia ympäristöä muutenkin kuin toisten mielipiteiden ohjaamana.
Vierailija kirjoitti:
Hertsileijaa.. Minäkin katselen netistä ties mitä sontaa, mutta ei se nyt tarkoita, että kannattaisin niitä. Oksanen voisi pikkuhiljaa jo rauhoittua.
Itse olen koulutettuna sen verran fiksumpi, etten jätä jälkiä uteliaisuudestani sosiaaliseen mediaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä halua ottaa kantaa poliittisiin juttuihin, ja musta on sääli, jos joku kyttää mitä joku seuraa. Noihan on ihan yhdentekeviä asioita. Mä seuraan paljon erilaisia juttuja, eikä niille ole välttämättä mitään syytä, Käärijä kommentoi Iltalehden haastattelussa.
Ei ne ole yhdentekeviä asioita!!Kyllä se on yhdentekevää mitä mieltä joku euroviisuräppäri on asioista.
Euroviisuräppäri edustaa Suomea. Joten Käärijä zero points. Kerrankin oisin iloinen tästä
Käärijä valittiin esityksensä perusteella edustajaksi, ei sen perusteella mitä seuraa somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyppi seuraa Instassa yli tuhatta tiliä, pitäisikö niiden kaikkien olla Sofi Oksasen henkilökohtaisesti tarkastamia ja hyväksymiä?
Seuraa kreml ja vkk. Ei niitä seuraa kukaan muu kuin yrssämielinen. Piste.
Seuraa Kreml ja VKK? Miksi kannustat minua moisiin hirmutekoihin, jotka mahdollisesti tuhoavat koko tulevaisuuteni?
Vierailija kirjoitti:
En ota Käärijän somekäyttöön kantaa mutta on todella ongelmallista, jos kukaan ei seuraisi juuri Kremlin propagandaa länsimaista käsin, koska on oltava perillä, mitä sieltä työnnetään. Tämä liittyy myös venäjän kielen osaamiseen: olisi osattava sitä ja silti olla hyväksymättä Putinin toimia.
Kyllähän Suomessa on tuhansia ihmisiä, jotka työkseen tai "huvikseen" seuraavat Kremlin propagandaa ja osaavat venäjää. Suomessa on välttämätöntä, että osa porukasta seuraa Venäjää ja osaa venäjää.
Mutta sen perusteella, mitä Käärijä kyseessä olevassa HS:n haastattelussa sanoi päivätöikseen ja miten hän kertoi tehneensä musiikkia, hän ei ole ammatiltaan tutkija, kirjailija, toimittaja, valtion virkamies, tai edes poliittisesti aktiivinen ihminen.
Juuri siksi hänen seuraamisensa onkin niin, hm, yllättävää.
Ja kun häneltä asiasta kysytään, hän teilaa ne, jotka asiaa ovat ensimmäisinä ihmetelleet, ja kieltäytyy vastaamasta toimittajan kysymyksiin.
Tämän asian Oksanen nosti esiin.
En toki tiedä, mutta vaikutelmani on, että Oksanen on keskustellut vuosien ajan hyvin paljon eri itäeurooppalaisten ihmisten kanssa ja ehkä juuri tuon näkemyksen vuoksi hän haistoi tässä Käärijän haastattelussa palaneen käryä ja siksi halusi nostaa asian esille. Ehkä Oksanen on havainnoinut jotain samantyyppistä jossain muuallakin, ja tuolloin on käynyt ilmi epämiellyttäviä asioita.
Meillä on media ja sosiaalinen media sitä varten, että ihmiset saisivat tietää asioita julkisuuden ihmisistä. Euroviisut on kuitenkin sellainen foorumi, että suomalaisia kiinnostaa, ja onhan se parempi, että nämä asiat tulevat esille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Käärijällä on oikeus vastata häntä kohtaan esitettyihin arveluihin, ja hänellä on nyt tuhannen taalan paikka sanoa, mitä mieltä on asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– 1) Kremlin somekanava ei ole luotettava uutislähde. 2) Viisuedustajamme kannanotto: "poliittiset jutut ovat yhdentekeviä". Mutta on hienoa, että tiedetään mikä on viisuedustajamme mielipide Venäjästä. Hän ei ole tuominnut Venäjän laitonta sotaa. Se on kannanotto, Oksanen toteaa.
Ei helletti mikä ämmmä.
Niinhän sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tältä esiintyjältä viimeistään Liverpoolissa myös ulkomaiset toimittajat kysymään asiasta.
Niin mistä asiasta? Voi todeta, että sota on aina hirveä asia. Miksi pitäisi ottaa poliittista kantaa? Vai onko Euroviisut edelleen pelkkää Ukrainan sotaa? Toki tilanne on tuomittava, mutta sinne annetaan miljardeja, ase- ja sota kalusto apua ennennäkemättömällä mittakaavalla. Sen lisäksi sotaa paenneita on otettu vastaan ja sijoitettu siihenkin miljardeja.
Sota on hirveä asia, mutta ei koko maailman pidä vaipua synkkyyteen. Päinvastoin.
Allekirjoitan tämän. Olen pasifisti, enkä antaisi sodista muita lausuntoja. Mikä velvoittaa esim Käärijän ottamaan kantaa sotiin? Kertokaa.
Mistä tietää että Suomi todellisuudessa ei ole sodassa? Kun ihminen someseuraamisten pohjalta käytännössä samaistetaan sotarikollisiin.
Eletään todellakin ajatuspoliisien kulta-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– 1) Kremlin somekanava ei ole luotettava uutislähde. 2) Viisuedustajamme kannanotto: "poliittiset jutut ovat yhdentekeviä". Mutta on hienoa, että tiedetään mikä on viisuedustajamme mielipide Venäjästä. Hän ei ole tuominnut Venäjän laitonta sotaa. Se on kannanotto, Oksanen toteaa.
"Hän ei ole tuominnut Venäjän laitonta sotaa."
Suurin osa ihmisistä ei ole tuominnut sotaa julkisesti niin sofin mielestä = kannattaa sotaa.
Huh huh.
Sotkeentuu joka paikkaan.
Selvittäisi ensin oman tukkansa!
Kenelläkään julkisella Suomea edustavalla henkilöllä ei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia kysyttäessä tuomita venäjän laitonta sotaa. No, poislukien Käärijä ja Harri Olli.
Anteeksi, että jankkaan tätä, mutta onko tältä artistilta siis suoraan kysytty, että tuomitseeko hän Venäjän hyökkäyssodan? Tähän olisi kiva saada vastaukseksi jotain muuta kuin alapeukkuja ja radiohiljaisuus.
Alapeukuista päätellen osa ei edes halua rehellistä vastausta kysymykseesi. Minkähän vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyppi seuraa Instassa yli tuhatta tiliä, pitäisikö niiden kaikkien olla Sofi Oksasen henkilökohtaisesti tarkastamia ja hyväksymiä?
Ihan sama mitä mieltä Oksanen on. Mutta jos Jere on jotenkin venäjämielinen niin ei. Ei sovi Ukrainan viisuihin edustamaan Suomea. (Ne on Ukrainan viisut).
Voisi helposti tämän ilmoittaa. Siis jos, kyse vain seuraamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen keskustelu on tukahdutettu?! Täällähän on tätäkin keskustelua jo 9 sivua hyvin lyhyessä ajassa, ja varmaan samalla tavalla näppikset laulavat Hesarin, iltapäivälehtien ym. keskustelupalstoilla ja varmaan myös siellä twitterissä.
Mitä ihmeen argumentointia se on, kun aiheesta keskustellaan, että keskustelu tukahdutetaan?
Meillä on Suomessa sananvapaus - jokaisella on mahdollisuus sanoa mielipiteensä ilman ennakkosensuuria. Mutta meillä on myös sananvastuu ja meillä on myös vastuu ottaa vastaan kanssamme erimielisten ihmisten näkemyksiä, jos ne ovat reaktioita omiin sanomisiimme.
Se, että joku on eri mieltä toisen kanssa, ei merkitse sananvapauden rajoittamista ja keskustelun tukahduttamista, vaan nimenomaan sananvapauden harjoittamista ja keskustelun käymistä.
Hyvänen aika sentään.
Lue tuo kirjoittamasi. Tajuatko mikä on vikana? Sananvapaus ei ole sananvapautta, jos se käydään vain yhden osapuolen ehdoilla ja säännöillä.
Millä yhden osapuolen ehdoilla ja säännöillä? Täällähän sitä koko ajan harjoitetaan sananvapautta. Niin sinä kuin minäkin.
Moderaattorit toki tekevät ennakkosensuuria jonkun verran, eli jos viittaat siihen, niin totta se on. Tämän palstan pitäjä on saanut määritellä tietyt ehdot ja säännöt, ja ne lukevat etusivulla. Suomessa käydään julkista keskustelua Suomen lain määrittämillä ehdoilla ja säännöillä. Eli toki, on rajat, mutta oikeudenkäynteihin mennään vasta sanomisten jo tapahduttua, ei ennakkoon.
Vai mitä en tässä ymmärrä? Mistä yhden osapuolen ehdoista ja säännöistä sinä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Äläkä vähättele kremlin aloittama julma hyökkäys sota. Ja seuraa kremliä ja vkk ig kieltämättä aika erikoiselta tuntuu, kun nykymaailman menon ottaa huomioon. Osaa varmasti myös lopettaa niiden tilien seuraamisen ei oo vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– 1) Kremlin somekanava ei ole luotettava uutislähde.
Oksanen siis myöntää seuranneensa sitä itsekin?
Varmaan itse seurannut sitä ja siksi nähnyt, että Käärijä on myös seurannut. Tekopyhä tyyppi.
Miksi tänne kirjoittavat ihmiset, jotka eivät tiedä, mistä puhutaan? Helsingin sanomien haastattelussa HS:n toimittaja nosti asian esille ja kysyi Käärijältä asiasta.
Eikös tuo Käärijä ole homo? Tuskin se Putleria kannattaa.