Kahviloissa ihan törkeät hinnat nykyään!
Capuchino litku ja croisant 9,50€ Tampereella siis
Säästänpä jatkossa nekin hilut kampaamoon
Kommentit (493)
Lopetin kahviloissa käynnin kun tuli tupakkalaki.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42924 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on! Köyhät ja tylsät jää kotiin!
Noniin ! Saatiin kahvilayrittäjänkin kommentti !
Tässå ketjussa saa raadollisen kuvan suomalaisten "yrittäjien" järjenjuoksusta.
Asiakkaita haukutaan persaukisiksi luusereiksi ja ties miksi pöndellä asuviksi junteiksi kun nämä julkeavat ilmoittaa että siirtyivät keittämään kahvit kotona kun yrittäjän armollisesti tarjoaman palvelun hintaa on nostettu entisestään.
"Ettekö te s**tanan vikisijät tajua että MINÄ sanelen hinnat ja te maksatte tai itkette ja maksatte."
Ellei kykene hahmottamaan ilman konkurssia että liiketoiminnalle ei ole enää asiakkaita kustannukset kattavalla hintatasolla, kannattaisi mennä oikeisiin töihin ja jättää yrittäminen niille joille ratkaisu mahdottomaan yhtälöön ei ole asiakkaiden solvaaminen.
Äläpäs nyt laita esim. minun kirjoituksiani yrittäjien syyksi. En todellakaan ole yrittäjä, ja MINÄ kutsun teitä naurettavia kitisijöitä persaukisiksi Lidin pullaa kotona järsiviksi sairaalloisiksi kitupiikeiksi ja ankeuttajiksi. MINÄ asiakkaana olen tyytyväinen, että pysytte kaukana niistä laatukahviloista joissa itse tykkään käydä.
Vierailija kirjoitti:
Kahvilayrittäjän kommentti olisi tervetullutta vaihtelua persaukisten kitinälle.
Siinä taas yksi malliesimerkki kahvilayrittäjästä näyttää käytännössä millä asenteella palvelubisnestä Suomessa pyöritetään
Solvaamalla hintojen nostosi karkoittamia asiakkaita kitiseviksi persaukisiksi saat varmasti liiketoimintasi taas plussalle. Jatka vaan saamaan malliin.
Tervetuloa persaukisten joukkoon kitisemään. Et kuitenkaan tajua alas kannattamatonta liiketoimintaasi suosiolla alas ennen kuin sinä ja takaukset allekirjoittaneet sukulaisesi ovat velkasaneerauksessa 2050-luvulle saakka.
Oletko kauankin kärsinyt harhoista, joissa kuvittelet anonyymien vauvapalstakirjoittelijoiden olevan kahvilayrittäjiä? 😂
Vierailija kirjoitti:
Kassiini mahtuu pikku termari ja kaupasta ostamat eväät. En ole ikinä kahviloita tarvinnut.
No sehän on mielenkiintoista kuulla.
Siksipä en enää käy kahviloissa.
Korkeita hintoja voisi puolustella hyvällä laadulla (esim. laadukas kahvi, itse tehdyt ruuat) ja hyvällä palvelulla. Mutta missä tosiaan nämä toteutuvat? Edes Espoon Tapiolan kehuttu Kaisan Café ei erotu joukosta ainakaan hyvällä palvelulla, sillä harvoin näkee yhtä happaman näköisiä pimuja kuin tuon kahvilan myyjät ovat. Enpä muista montaakaan kertaa kiitosta kuulleeni, eikä minkäänlaista hymyn häivettä yhdelläkään naamalla ole nähnyt. Leipomukset siellä ovat "ihan OK", sentään. Mieluummin kuitenkin ostan Alepan paistopisteen pullaa ja saan Alepan myyjältä iloisen tervehdyksen, säästyy useampi eurokin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42924 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on! Köyhät ja tylsät jää kotiin!
Noniin ! Saatiin kahvilayrittäjänkin kommentti !
Tässå ketjussa saa raadollisen kuvan suomalaisten "yrittäjien" järjenjuoksusta.
Asiakkaita haukutaan persaukisiksi luusereiksi ja ties miksi pöndellä asuviksi junteiksi kun nämä julkeavat ilmoittaa että siirtyivät keittämään kahvit kotona kun yrittäjän armollisesti tarjoaman palvelun hintaa on nostettu entisestään.
"Ettekö te s**tanan vikisijät tajua että MINÄ sanelen hinnat ja te maksatte tai itkette ja maksatte."
Ellei kykene hahmottamaan ilman konkurssia että liiketoiminnalle ei ole enää asiakkaita kustannukset kattavalla hintatasolla, kannattaisi mennä oikeisiin töihin ja jättää yrittäminen niille joille ratkaisu mahdottomaan yhtälöön ei ole asiakkaiden solvaaminen.
Eiköhän ne haukkujat ole ihan jotain muuta väkeä kuin yrittäjät. Meillä äidin kahvilassa asiakas on aina ollut arvostettu ja tärkeä. Kävi kauppa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmaista sillä yrittäjälläkään ja kaikki kulut nousevat koko ajan. Kahvilatoiminta on yksi huonoimmin kannattavista liiketoiminnan muodoista. Ei muuta, kuin yrittämään.
Ja kahviloissa on usein yrittäjänä nainen, joka on liiketoiminnan pyörittämisestä täysin kujalla, ymmärtää vain ihanien pulleroiden ja kahvilan sisustustyynyjen päälle. Rahoittajanakin taustalla on usein mies.
Sitten kun kassavirta vähenee kun ihmiset eivät kannakaan rahaa enää niin ahkerasti kahviloihin, niin näiden pölvästien ainoa ratkaisu on nostaa hintoja joka karkottaa sitten loputkin asiakkaat. Kahvila on ravintoloiden tapaan tyypillisesti sellainen bisnes joka todennäköisesti lakkaa ensimmäisen 1-2 vuoden sisällä avaamisesta koska hommaa vetää joku torspo.
Sinun täytyy selvästikin näyttää mallia miten homma hoidetaan kannattavasti. Kerro heti kun kahvilasi on avattu (mieluiten Helsinkiin), saatan tulla kokeilemaan jos laatu on riittävällä tasolla.
En ole niin tyhmä, että lähtisin kahvilayrittäjäksi. En vaikka ajat olisivat helpommat kuin nyt.
No hienoa että olet fiksu ja varmasti energiasi kuluu jossain järkevässä pääosin. 💪
Olen varakas, enkä jalallani astu kahviloihin. Syynä on huono hygienian taso, liian kova meteli ja yrittäjän kiireisyys saada minut ulos heti sen jälkeen, kun kahvikupillinen on juotu. Käyn usein omassa kantaravintolassani nauttimassa kahvin ja leivoksen - seen sen sieltä usein vielä halvemmalla kuin kahvilasta. Meteliä ei ole ja usein on salissakin sen verran tilaa, ettei tulla ihan heti häätämään ja saa puhua seuralaisen kanssa rauhassa.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että nyt keitti yli, vaikka olen ollut ja edelleen olen jossain määrin kahviloiden suurkuluttaja. Maksoin juuri lähes 15 euroa kahdesta karjalanpiirakasta, teestä ja kokiksesta.
Asun Treella myös, ja erään suosikkiherkkuni hinta on noussut kahdessa vuodessa tasolta 5,95 hintaan 7,50. Palkkani ei ole noussut tippaakaan. No ei siinä mitään, mutta kun juuri niiden kalliimpien kahviloiden työntekijöinä on nyrpeää nuorta jatkuvasti vaihtuvaa tuuraajaa, jota saat jopa itse neuvoa. Ja jonotat, maksat ja kannat ruoat itsepalveluna...! Eniten ärsyttää tämä aivan kelvoton hinta-laatusuhde. Tunnelma vielä nolla, kun eihän sitä Suomessa osata. Mistä siis maksaa noita hintoja?
En enää käy missään paikassa, jossa en saa vastinetta rahalleni, menkööt sitten konkkaan. Kyllä minimi tuolla hinnalla on hyvä palvelu.
Voihan narina. Ja kahvilatko on syynä viime aikaisiin hinnannousuihin?
Jos pullakahvit sai ennen 6 eurolla ja nyt maksaa 7 € ei se minun maailmaani kaada. Mutta jos maksoin 3kk sähkölaskun aiemmin 137€ ja nyt se on lähes 500€(sähkönsiirtomaksun kanssa) tämä alkaa jurppimaan.
Mitä tulee kahviloihin, heilläkin lienee tähtitieteelliset sähkökulut.
Ent. ravintoloitsija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta ei muodostu pelkästään kahvista.
Vuokrat, palkat, kuljetuskustannukset jne. Kahvilat ovat ihan yhtä liemessä kuin kaikki muukin, kun hinnat nousevat.
Syyttömiä he tähän ovat.
Kahvilan perustaminen on vapaassa Suomessa mahdollista jokaiselle. Voi kokeilla ja ihmetellä sen jälkeen mistä tuotteiden hinnat koostuvat.
Laitteiden ja kalusteiden hankinta on ensimmäinen käytännön tehtävä jos on liikehuoneisto ja tarvittavat dokumentit hankittu ja hygieniapassi tietenkin.
Tästä voi tsekata mitä vaikkapa cappuccinon ja espresson keittämiseen vaaditaan. Ei kahvilassa nimittäin millään Gigantin kotikeittimellä pärjää.
https://www.metos.fi/product-category/kahvinvalmistuslaitteet/espressok…
Huh, on noilla erikoiskahvilaitteilla hintaa. Huollot ja muut vielä päälle... en taidakaan haaveilla enää kahvilasta.
ORavaJotaKetuttAA kirjoitti:
Voihan narina. Ja kahvilatko on syynä viime aikaisiin hinnannousuihin?
Jos pullakahvit sai ennen 6 eurolla ja nyt maksaa 7 € ei se minun maailmaani kaada. Mutta jos maksoin 3kk sähkölaskun aiemmin 137€ ja nyt se on lähes 500€(sähkönsiirtomaksun kanssa) tämä alkaa jurppimaan.
Mitä tulee kahviloihin, heilläkin lienee tähtitieteelliset sähkökulut.
No kai jokainen tajuaa, että myös kahvilayrittäjien menot ovat kasvaneet. Tämähän tässä nyt vain on surullista, että monen palkkatyöläisen palkka ei ole noussut ja jostain sitä alkaa menoja karsimaan. Kahvilat lienee ensimmäisten joukossa. Mielelläni tukisin kahvilayrittäjiä mutta ei vain ole varaa vaikka ymmärrystä löytyykin.
Varmaan kahviloissa on älyttömän hyvät palkat. Eivät ainakaan lakkoile, joten ovat tyytyväisiä. Sit saa vielä kaikkia ihania kakkuja syödä ruokatunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Kassiini mahtuu pikku termari ja kaupasta ostamat eväät. En ole ikinä kahviloita tarvinnut.
Missä järsit niitä eväitäsi sillä aikaa kun muut ihmiset istuvat sivistyneesti kahvilan pöydän ääressä rupattelemassa ja vaihtamassa kuulumisia keskenään?
Tääh? Itse tykkään käydä kahviloissa ja usein kavereiden kanssa istumassa. Ei ole ikinä kukaan heittänyt ulos tai tullut sanomaan mitään. Ihan rauhassa on saatu istua. Joskus jopa on itse hävettänyt kun ollaan oltu huomamatta että kauppakeskuksessa oleva kahvila aletaan sulkemaan ja me vielä istutaan siellä. No ei ole siltikin sanottu, mutta ollaan sit huomattu itse mennä pois. Kyllä olen saanut hyvää palvelua suurin osa paikoissa, vaikka siis juu hinnat on aika korkeita, mutta noo kai nämä hinnat kannattavat liiketoiminnassa. Mitä siinä? Jos on liian kallista ei tarvitse mennä. Ihme haukkumista oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan, harkintaan, kun perustatte sen oman kahvilan, mistä tulee kuluja:
Henkilökunnan palkat, alkolupa, terveystakastajien perusmaksu + jokainen käynti matkakakuluineen, pintanäytteidenotto, työterveyshuolto, Tyel-vakuutus, Yel-vakuutus, yrityksen vakuutus, työntekijöiden tapaturmavakuutus, työeläkerahasto, Yrittäjäkassa, kirjanpitäjän palkkiot, jätehuoltomaksut tavallinen + biojäte, rasvakaivon tyhjennys, tukkujen kuljetusmaksut, työvaatteet ja niiden pesu, siivoustarvikkeet ja siivous, wc:t (siivous, sähköt, paperit, pyyhkeet, vedet, saippuat).
Kuukausivuokra, sähkö, vesi, koneet, laitteet, kassajärjestelmä sekä sen "IT-ylläpito", pankin yrittäjätili, tietokone, astiat, kalusteet, terassikalusteet, valaisimet, matot, viherkasvit, mitä nyt kukakin laittaa. Mainonta, markkinointi, kyltit, ständit ja ilmoitukset.
Yrittäjänä jokainen liikahdus maksaa. Ylläoleva ei sisällä itse elintarvikkeiden hankintaa vielä lainkaan.
Ymmärrän tämän kyllä, mutta silti toivoisin että kuppi kahvia olisi edullisempi.
Muiden tuotteiden hintoja voi ja saa puolestani korottaa.
Ne maksaa keillä on rahaa ja halua.
Me köyhemmät joudutaan kohta vain haaveilemaan ihanasta kahvilaelämyksestä :(
Mielelläni nimittäin kävisin useamminkin, jos kahvikuppi olisi edes maltillisella tasolla.
-se jonka mielestä 3€/1 mukillinen on pöyristyttävä hinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan, harkintaan, kun perustatte sen oman kahvilan, mistä tulee kuluja:
Henkilökunnan palkat, alkolupa, terveystakastajien perusmaksu + jokainen käynti matkakakuluineen, pintanäytteidenotto, työterveyshuolto, Tyel-vakuutus, Yel-vakuutus, yrityksen vakuutus, työntekijöiden tapaturmavakuutus, työeläkerahasto, Yrittäjäkassa, kirjanpitäjän palkkiot, jätehuoltomaksut tavallinen + biojäte, rasvakaivon tyhjennys, tukkujen kuljetusmaksut, työvaatteet ja niiden pesu, siivoustarvikkeet ja siivous, wc:t (siivous, sähköt, paperit, pyyhkeet, vedet, saippuat).
Kuukausivuokra, sähkö, vesi, koneet, laitteet, kassajärjestelmä sekä sen "IT-ylläpito", pankin yrittäjätili, tietokone, astiat, kalusteet, terassikalusteet, valaisimet, matot, viherkasvit, mitä nyt kukakin laittaa. Mainonta, markkinointi, kyltit, ständit ja ilmoitukset.
Yrittäjänä jokainen liikahdus maksaa. Ylläoleva ei sisällä itse elintarvikkeiden hankintaa vielä lainkaan.
Ymmärrän tämän kyllä, mutta silti toivoisin että kuppi kahvia olisi edullisempi.
Muiden tuotteiden hintoja voi ja saa puolestani korottaa.
Ne maksaa keillä on rahaa ja halua.
Me köyhemmät joudutaan kohta vain haaveilemaan ihanasta kahvilaelämyksestä :(Mielelläni nimittäin kävisin useamminkin, jos kahvikuppi olisi edes maltillisella tasolla.
-se jonka mielestä 3€/1 mukillinen on pöyristyttävä hinta
Pöyristyttävää yrittäjän kannalta on, jos asiakas vie pöydän, sotkee astioita, käyttää servettejä, vettä, wc-paperia, käsipyyhkeitä jne. jättäen kahvilaan vain jonkun 1,20€ (jonka se halpa kahvikupillinen maksaisi).
Vähiin käy sulla kahvilat. Täällä Turussa kahvia ja pullaa ei käytännössä saa mistään alle vitosen. Joo, olen minäkin entisenä kahviloiden suurkuluttajana vähentänyt käyntejäni. Hyvästi, ostovoima, olit kiva.
Vierailija kirjoitti:
Kolme euroa olen valmis maksamaan kahvista ja kahvipullasta.
Siinä taas yksi malliesimerkki kahvilayrittäjästä näyttää käytännössä millä asenteella palvelubisnestä Suomessa pyöritetään
Solvaamalla hintojen nostosi karkoittamia asiakkaita kitiseviksi persaukisiksi saat varmasti liiketoimintasi taas plussalle. Jatka vaan saamaan malliin.
Tervetuloa persaukisten joukkoon kitisemään. Et kuitenkaan tajua alas kannattamatonta liiketoimintaasi suosiolla alas ennen kuin sinä ja takaukset allekirjoittaneet sukulaisesi ovat velkasaneerauksessa 2050-luvulle saakka.