Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun vielä 80-luvulla oli perheitä joiden lämmin ruoka oli aina sianlihakastike ja perunat?

Vierailija
02.03.2023 |

Mulla oli koulukaveri jonka kotona oli aina ruoaksi sianlihakastike ja keitetyt perunat. Kastike oli ruskeaa. Meillä oli kaikenlaista, mm. jauhelihakastiketta ja spagettia, kalakeittoa, lihapullia ja muusia, hernekeittoa, putkimiehenyrjöä jne. Minusta oli omituista että kaverillani oli aina samaa ruokaa.

Vasta aikuisena olen saanut tietää että suuressa osassa suomalaisperheitä sianlihakastike ja perunat miellettiin perusruoaksi, ja siitä poikkeaminen oli tavallaan turhuutta.

Kerran menin kaverin perheen kanssa heidän mökilleen ja siellä kaverin äiti teki sianlihakastiketta tölkkisianlihasta. Hän vuoli siitä lihamassasta nokareita ruskeaan kastikkeeseen.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut ketään noin huonosti syövää perhettä. Meilläkin oli aika yksinkertaiset tuoa, mutta ei mitään ruskeaa kastiketta joka päivä.

Vierailija
42/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Oli melko paljon monipuolisempia mun kaverien ruuat, vaikka asuttiin Sisä-Suomessa. Luulisin muistavani koska olen syntynyt jo 1965.

En sitten tiedä, mitä persuperheissä eli junttiloissa syötiin. Ehkä sianlihasoosia ja keppanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän rahaa, mutta syötiin kyllä monipuolisesti. Kasviksista kurkkua ja tomaattia (itse kasvatettua), kiinankaalisalaattia, porkkanaa tosi paljon ja olin kouluiässä ihan oranssin ruskea kesällä. Paljon kalaa (itse pyydettyä) ja sieniruokia, myös puuroja. Jauhelihakastiketta ja perunaa. Äiti paistoi verilettuja itse verestä. Minusta meillä oli myös maksakastkketta, kananmunakastiketta ym., mitä en ole lapsuuden jälkeen syönyt. Äiti leipoi paljon myös marjapiirakoita ja pullia, aina oli jotain kahvin kanssa. Väitän että monipuolisemmin syötiin, mitä omat lapseni saavat nykyään perusarjessa, koska olen laiska.

Olen 80-luvun lapsi.

Vierailija
44/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että syötiin mm. tacoja. Onko ap jostain peräkylästä?

Vierailija
45/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä syötiin 80-luvulla monipuolisesti...muistelen,että tälläisiä oli mm. kiinankaalisalaatti appelsiinipaloilla,keräkaali-puolukkasalaatti,lanttu- tai porkkanaraaste, risotto,makkarakupit,uunilenkki ja ranskalaiset, pyhänä oli usein grillikylkeä ja perunamuussia,makkara-tai jauhelihakeitto,jälkiruokina marja-tai suklaakiisseli...sen muistan,että pitsa ei silloin vielä ollut meillä ruokalistalla :)

Meillä tuli jauhelihapizza kasarin lopulla menuuseen, jos oli viersita. Korvasi lämpimät voileivät.

Vierailija
46/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 70-luvun alussa, vanhempani 40-luvulla, eikä meillä ole ikinä ollut ruskeaa kastiketta. Meillä syötiin keittoja (liha-, kala-, makkara-, kaali, borssi-, herne-), maksalaatikkoa, uunibroileria, jauheliha-perunavuokaa, kiusauksia, spagettia tomattisen jauhelihakastikkeen kanssa, makaronilaatikkoa, kalapuikkoja, jauhemaksapihvejä, lihapullia. Oikeastaan aika samanlaista ruokaa, kuin itse teen nykyään. Tai no maksaruokia en tee, ja nykyään syödään myös eri maiden keittiöiden ruokia ja enemmän kasvisruokaa. 70-80-luvulla kasvisruokaa oli vain kesä- ja pinaattikeitto.

Vierailija
47/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja oli usein, pottua ja kastiketta. Joskus oli myös velliä muutenkin kuin aamupalana. Lapsuuden herkkuruoka oli verimakkarat. Joskus paistan nykyisinkin pannulla. Ihanaa puolukan kanssa.

Vierailija
48/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä syötiin 80-luvulla monipuolisesti...muistelen,että tälläisiä oli mm. kiinankaalisalaatti appelsiinipaloilla,keräkaali-puolukkasalaatti,lanttu- tai porkkanaraaste, risotto,makkarakupit,uunilenkki ja ranskalaiset, pyhänä oli usein grillikylkeä ja perunamuussia,makkara-tai jauhelihakeitto,jälkiruokina marja-tai suklaakiisseli...sen muistan,että pitsa ei silloin vielä ollut meillä ruokalistalla :)

Meillä tuli jauhelihapizza kasarin lopulla menuuseen, jos oli viersita. Korvasi lämpimät voileivät.

joo ei ollut meillä pitsaa,se tuli sit 90-luvulla,mutta lämpimiä voileipiä oli :)

Vierailija
49/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tänään perunaa ja sianlihakastiketta. Nälkäsille maistui.

Vierailija
50/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkarakeitto oli kiva arkiruoka, mutta jossain vaiheessa ne makkarat alkoivat maistua silakalta.

Vierailija
51/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin pääsääntöisesti karjalanpaistia ja perunoita. Äiti oli kaupassa lihatiskillä töissä ja sai ostaa halvemmalla vanhentuneita lihoja. Joskus oli vaihteluksi maksakastiketta, kaalikeittoa tai limppisoppaa.

Vierailija
52/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli usein jauhelihakastiketta ja perunoita. Muistan vieläkin yhden kerran ehkä 8-vuotiaana, kun äiti laittoi lautasen eteen, lisäsin siihen ketsuppia ja ajattelin "onpa hyvää ruokaa".

tykkäsin kanssa äidin tekemästä jauhelihakastikkeesta ja perunamuussista,se perunamuussi oli kyllä <3

Vierailija
53/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä spagetti laitettiin 80-luvulla lihamurekkeeseen, varmasti jonkun reseptin yllyttämänä. Vanhemmat 30-luvun alussa syntyneitä.

Vierailija
54/118 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janssonin kiusausta, savustettua kalaa, spagettia ja jauhelihakastiketta, makaronilaatikkoa, uunilohta...ruoat 80 - luvulla Etelä-Suomessa.

Vierailija
55/118 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokatoinen päivä oli perunaa ja kastiketta ja sitten kastiketta ja perunaa.

Vierailija
56/118 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli usein ruskea kastike (ja perunoita) jossain muodossa, jauheliha, makkara, nakki tai lihasuikale.

Keittoja syötiin myös paljon. Ne oli edullisia. Mutta ei nyt ihan joka päivä ollut sitä samaa. Hyvää kotiruokaa oli, en valittanut koskaan, paitsi sipulista en lapsena pitänyt. Eineksiä ei syöty juuri koskaan, maksalaatikkoa ja Saarioisten pitsoja ehkä kesälomalla, kun kouluruokaa ei ollut.

Minulla 70-l. syntyneenä samantapaista. Äitini oppi omassa lapsuudenkodissaan tekemään vain keitettyjä perunoita ja sianlihakastiketta, kaiken muun opetteli aikuisena ja aika monipuolisesti syötiin. Kalaa oli kyllä todella harvoin kuten käsittääkseni aika monella muullakin. Äitini on vielä järven rannalta kotoisin, mutta se lapsuuden ruoka oli tosiaan se kastike lihalla tai ilman lihaa. Suomalaisten kalansyöntiä on minusta vähän liioiteltu, samoin kuin jotkut marjat ja sienet ovat tulleet aika myöhään ruokavalioon. Perunaa, viljaa, maitoa ja vähän lihaa, sitähän se on ollut.

Vierailija
57/118 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Oli melko paljon monipuolisempia mun kaverien ruuat, vaikka asuttiin Sisä-Suomessa. Luulisin muistavani koska olen syntynyt jo 1965.

En sitten tiedä, mitä persuperheissä eli junttiloissa syötiin. Ehkä sianlihasoosia ja keppanaa.

Luulet mahdollisesti muistavasi, mitä syötiin 80-luvulla, vaikka et muista, että Perussuomalaiset puolueena perustettiin vasta 1995.

Vierailija
58/118 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo ei ollut meillä pitsaa,se tuli sit 90-luvulla,mutta lämpimiä voileipiä oli :)

Me tehtiin kotona pizzaa jo 70-luvun lopulla kotitaloustunneilta saadulla reseptillä.

Vierailija
59/118 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokatoinen päivä oli perunaa ja kastiketta ja sitten kastiketta ja perunaa.

Sama meillä. Tai ensin oli keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta ja seuraavalla aterialla samana päivänä siinä samaisessa ruskeassa kastikkeessa niitä samaisia perunoita lämmitettynä.

Vierailija
60/118 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli usein ruskea kastike (ja perunoita) jossain muodossa, jauheliha, makkara, nakki tai lihasuikale.

Keittoja syötiin myös paljon. Ne oli edullisia. Mutta ei nyt ihan joka päivä ollut sitä samaa. Hyvää kotiruokaa oli, en valittanut koskaan, paitsi sipulista en lapsena pitänyt. Eineksiä ei syöty juuri koskaan, maksalaatikkoa ja Saarioisten pitsoja ehkä kesälomalla, kun kouluruokaa ei ollut.

Minulla 70-l. syntyneenä samantapaista. Äitini oppi omassa lapsuudenkodissaan tekemään vain keitettyjä perunoita ja sianlihakastiketta, kaiken muun opetteli aikuisena ja aika monipuolisesti syötiin. Kalaa oli kyllä todella harvoin kuten käsittääkseni aika monella muullakin. Äitini on vielä järven rannalta kotoisin, mutta se lapsuuden ruoka oli tosiaan se kastike lihalla tai ilman lihaa. Suomalaisten kalansyöntiä on minusta vähän liioiteltu, samoin kuin jotkut marjat ja sienet ovat tulleet aika myöhään ruokavalioon. Perunaa, viljaa, maitoa ja vähän lihaa, sitähän se on ollut.

Kalaa on syöty eri määriä eri puolilla Suomea.