Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun vielä 80-luvulla oli perheitä joiden lämmin ruoka oli aina sianlihakastike ja perunat?

Vierailija
02.03.2023 |

Mulla oli koulukaveri jonka kotona oli aina ruoaksi sianlihakastike ja keitetyt perunat. Kastike oli ruskeaa. Meillä oli kaikenlaista, mm. jauhelihakastiketta ja spagettia, kalakeittoa, lihapullia ja muusia, hernekeittoa, putkimiehenyrjöä jne. Minusta oli omituista että kaverillani oli aina samaa ruokaa.

Vasta aikuisena olen saanut tietää että suuressa osassa suomalaisperheitä sianlihakastike ja perunat miellettiin perusruoaksi, ja siitä poikkeaminen oli tavallaan turhuutta.

Kerran menin kaverin perheen kanssa heidän mökilleen ja siellä kaverin äiti teki sianlihakastiketta tölkkisianlihasta. Hän vuoli siitä lihamassasta nokareita ruskeaan kastikkeeseen.

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muisteta.

Vierailija
2/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syöty koskaan muuta kuin perunoita ja kastiketta ja olen syntynyt -96. Isäni kyllä on vanha kuin synti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muistu tämä mieleen. Silloin oli tapana mennä kotiin syömään, kun kaikki söivät muutenkin lähes samaan aikaan. Ei siis mitään käryä mitä muut söivät.

Vierailija
4/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ruoka, tekee mieli.

Vierailija
5/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, kyllä meillä ja kaverien perheissä syötiin paljon muutakin kuin pelkkää perunaa ja kastiketta.

Vierailija
6/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ollut omituinen elinpiiri.

Vierailija
7/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen putkimiehenoksennusta :D

En tiedä mitä muilla oli ruokana mutta meillä oli ainakin monipuolista ruokaa kun olin lapsi 80-luvulla.

Vierailija
8/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen päiväkö ramppasit naapurissa? Oli sentään ruokaa ja joku vaivautui sitä tekemään, ihme valittaja olet. Parempaa kyseinen ruoka on kuin nykyään pennut syö vehnämakaroonia ja ketsuppia. Kouluruokaa sai joka päivä ja se oli monipuolista, ei kotona enää tarvii.

Vierailija
9/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista moista ja minä asuin sentään maalla. Meillä syötiin runsaasti kalaa ja kasviksia, liha oli varmaan niin kallista, ettei sitä ostettu kuin sunnuntain pihveihin tai sitten jauhelihaa mureketta varten.

Vierailija
10/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä muilla oli ruokana mutta meillä oli ainakin monipuolista ruokaa kun olin lapsi 80-luvulla.

Muistoja tulee aina silloin tällöin mieleen ihan arkiaskareista, esim. litistelin juuri maitopurkin ja tuoremehupurkin ja mieleen tuli lapsuudesta 80-luvulta kun olin äidin äidin luona mummolassa, ja mummo neuvoi miten nämä purkit litistetään, mutta mulla ei oikein näppivoimat silloin vielä riittäneet :D

Vierailija
11/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut purkista kaavittua sianlihaa kastikkeessa. Sen sijaan kaikenlaista muuta 80-luvun perusruokaa oli. Perunaa nakkikastikkeessa, perunaa makkarakastikkeessa, makaronilaatikkoa, perunat ja kalapuikot, muusia ja lihapullia, perunaa jauhelihakastikkeessa, hernekeittoa (ihan itse tehtynä), lihakeittoa, kesäkeittoa tai kalakeittoa. Lisukkeena usein porkkanaraastetta, kurkkua ja tomaattia ja ehkä keitinherneitä. Melko perus.

Vasta myöhemmin kun olin yläasteella, alkoi kotona olla myös riisiä ja kanaruokia. 

Vierailija
12/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistoja tulee aina silloin tällöin mieleen ihan arkiaskareista, esim. litistelin juuri maitopurkin ja tuoremehupurkin ja mieleen tuli lapsuudesta 80-luvulta kun olin äidin äidin luona mummolassa, ja mummo neuvoi miten nämä purkit litistetään, mutta mulla ei oikein näppivoimat silloin vielä riittäneet :D

On siinäkin ollut harrastus: purkkien litistely...

Vierailija
13/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin köyhiä ja syötiin todella vähän. Kesäisin vain kesäkeittoa tai talkkunavelliä. Aamuisin ja iltaisin oli kaurapuuroa. Talvisin sitten syötiin jotain jauheliharuokia, mutta ne oli sika-nautaa ja 250g piti riittää kolmelle henkilölle vähintään pariksi päiväksi. Olin lapsena tosi hoikka.

Vierailija
14/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa syötiin joka päivä. Kellarissa oli iso säkki josta haettiin aina perunoita.

Vierailija
15/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sillä sun kaverilla ollut 40-luvulla syntyneet vanhemmat ja itselläsi 60-luvulla?

Vierailija
16/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

läskisoosi olisi nyt itselleni ihana lihapäivän herkku. En itse tekisi sitä koskaan, ,koska siitä tulee niin hirveästi käryä pieneen asuntoon. Mutta mielelläni söisin. Rapekasi paistunut sian liha läskillä, nam

Vierailija
17/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinäkin ollut harrastus: purkkien litistely...

No että roskiin/kierrätykseen mahtuisi enemmän, turhaa tilaa vie tyhjä litistämätön kartonkipurkki.

Vierailija
18/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli usein ruskea kastike (ja perunoita) jossain muodossa, jauheliha, makkara, nakki tai lihasuikale.

Keittoja syötiin myös paljon. Ne oli edullisia. Mutta ei nyt ihan joka päivä ollut sitä samaa. Hyvää kotiruokaa oli, en valittanut koskaan, paitsi sipulista en lapsena pitänyt. Eineksiä ei syöty juuri koskaan, maksalaatikkoa ja Saarioisten pitsoja ehkä kesälomalla, kun kouluruokaa ei ollut.

Vierailija
19/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Ei meillä ollut. Meillä oli kauhean usein kalaa.

N54 Hki

Vierailija
20/118 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista syöneeni kasviksia ikinä mutta varmaan niitä joskus oli, tyyliin kiinankaali, porkkana, lanttu.

Leivän päällä saattoi olla kurkkua. Ja joo, aina ruolaal oli LEIPÄÄ :D

Usein oli nakkikastike (ruskea kastikke) ja perunat,, ilon päivä, kun olia makaronia.

Tai ihanaa valkokastiketta keitetyillä kananmunilla, toki perunoita sivuun.