Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?
Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Onpa ylläri että miehet ei väistä :D
Eivät väistä ei. Tämän olen huomannut, kun kuljen lastenvaunujen kanssa. Ja siis menen AINA oikealla mahdollisimman reunassa, mutta siitä huolimatta vastaani kävelee reippaita, terveitä miehiä, jotka voisivat hyvin antaa tilaa, kun näkevät minun tulevan. Mutta sen sijaan minä saan lähes poikkeuksetta väistää heitä ja siirtyä vaunuineni keskelle tietä. Toiset naiset ja jopa lapset kyllä antavat tilaa lähes aina. Tässä vähän aikaa sitten eräs mies jopa katseli minua tyytyväisesti myhäillen, kun hän ei tehnyt elettäkään väistääkseen minua ja lopulta minä jouduin antamaan hänelle tilaa. Niin että pois alta naiset ja lapset, täältä tulee mies...
Toinen ihmisryhmä, joka ei käytännössä ikinä väistä muita, on koirantaluttajat.
Vierailija kirjoitti:
On se feministin elämä vaikeaa.. Miehet laitetaan vaikka uhraamaan henkensä sodassa. Mutta se ei ole mitään verrattuna tähän ulinaan! Kyllä joku laki tähän pitäis nyt saada, että miesten pitäis uhrata kaikkensa ja antaa tilansa. Mikä saisi feministin jatkuvan valituksen loppumaan?
Ottaako koville, kun miesten käyttäytymiseen liittyviä epäkohtia on alettu nostaa esiin?
OIKEALTA OHI niin ei tarvitse arpoa :)
Mun on kyllä kehuttava, että pääasiassa me ollaan kansa joka väistää ja antaa tilaa kanssaliikkujille hyvin.
Olen huomannut tämän kun olen oman 4-vuotiaan kanssa liikkunut (pk seudulla). Vaikka tämä on vaahtosammuttimen kokoinen ja tämän ikäiset ei todellakaan osaa vielä väistää muita (tai muistaa sen noin 5sek) niin ei ole kukaan törmännyt tai meinannut törmätä.
Että hyvä me :) <3
Laki ei ota kantaa jalankulkijoiden väliseen väistämiseen kevyeen liikenteen väylillä eli väistä tai ole väistämättä. Silloin vain luonnonlait pätevät eli kevyempi väistyy edestä.
Vierailija kirjoitti:
Mites tällainen esiintyy eri kulttuureissa, kun naisen arvo on verrattavissa kameliin ja kohtelukin on sen mukaista? Nimim kokemusta on näistä, jotka eivät väistä, vaan kävelevät suoraan kohti.
En tiedä, muttö täällä etelä- Euroopassa nuo jalkakäytävät ovat joskus niin kapeita, että jonkun on aina jopa pysähdyttävä, että.toinen pääsee ohi. Se kävelee joka ensin tulee paikalle, paitsi vanhukset ja lapset, jotka kävelevät aina ensin. En ole koskaan törmännyt täällä tuohon ilmiöön. Kun väkeä on paljon jokainen joutuu väistelemään joskus. Siinä ei periaatteet kannata, jos meinaa selvitä perille ja ilman, että taskuista lähtee mitään.
Kaikkien kuuluu sovinnollisesti antaa toiselle tilaa kulkea. Ei ole mitään sääntöä, kenen velvollisuus on väistää. Sovinnollisesti kaikki antavat tilaa toisilleen kulkuväylillä.
No, paitsi tietenkin, jos vastaan tulee iäkäs henkilö, liikkumisvaikeuksista kärsivä henkilö, niin hänelle täytyy tehdä tietä ihan vapaaehtoisesti. Mutta sitten nää lastenvaunujen kanssa kulkevat, se, että sinulla on lastenvaunut työnnettävänä, ei tee sinusta etuoikeutettua. Sinä annat tietä siinä kuin muutkin.
Pois lukien nuo liikkumisen vaikeuksista kärsivät, niin mikähän se on salainen hierarkia, jonka mukaan tätä väistämisasiaa pitäs ymmärtää.
Köyhät kyykkyyn!
Kenenkään oikeuksiin ei kuulu kävellä toisia päin, luulis asian olevan näin. Suomi on demokraattinen maa, täällä ei mitään syntyperään tai omistuksiin perustuvia erioikeuksia kenellekään ole annettu tällaisissa asioissa kuin tiellä liikkuminen.
Olen tärkeämpi ja arvokkaampi ihmisenä kuin tuo vastaantuleva kaikkien parjaama köyhä, joten minä en väistä, vaan kävelen päin jos se idiootti ei itse osaa väistää.
Vierailija kirjoitti:
"Sukupuolesta riippuvan kasvatuksen seurauksen voi huomata tarkkailemalla esimerkiksi koulun pihalla leikkiviä lapsia. Pojat käyttävät siellä yleensä enemmän tilaa kuin tytöt."
Vai voisko ne pojat vaan ihan oikeesti olla erilaisia kuin tytöt??? Kasvatuksesta riippumatta.
Peruskoulussa ja lukiossakin vielä opetettiin/kasvatettiin 80- ja 90-luvuilla, että pojat tarvitsevat muka enemmän tilaa. Tytöt, joita oli luokalla enemmän, joutuivat aina liikuntatunneilla pieneen saliin ja pojat saivat ison salin. Me tytöt napisimme asiasta, että eikö voisi joka toinen viikko vaihtaa, jotta voisimme mekin pelata oikean kokoisella kentällä lento- ja koripallot, mutta ei koskaan sopinut eikä asiaa perusteltu. Tyhmää oli mäiskiä lentopalloa todella matalakattoisessa salissa.
Minusta tämä on aivan loistavaa keskustelua! Tulee ihan superhauskaa kattella kun erilaiset netissä voimaantuneet ihmiset kävelee täysiä toisiaan päin kaduilla :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kuuluu sovinnollisesti antaa toiselle tilaa kulkea. Ei ole mitään sääntöä, kenen velvollisuus on väistää. Sovinnollisesti kaikki antavat tilaa toisilleen kulkuväylillä.
No, paitsi tietenkin, jos vastaan tulee iäkäs henkilö, liikkumisvaikeuksista kärsivä henkilö, niin hänelle täytyy tehdä tietä ihan vapaaehtoisesti. Mutta sitten nää lastenvaunujen kanssa kulkevat, se, että sinulla on lastenvaunut työnnettävänä, ei tee sinusta etuoikeutettua. Sinä annat tietä siinä kuin muutkin.
Mikä tämä inho vaunuja kohtaan on?
Niiden kanssa ei ole kivaa liikkua ihmisten ilmoilla. Joskus on pakko, ja toisaalta kaikilla vanhemmilla on siihen oikeus.
Itsekin kirjoitin aikaisemmin, että vaikka menin kuinka oikeassa reunassa vaunujen oikea reuna talojen seiniä ja liikkeiden ikkunoita hipoen, silti käveltiin päin. Se on epäreilua käytöstä muilta! Jos yhtäkkiä alkaa vaunuilla väistämään päin kävelijää, on seuraavassa sekunissa jonkun takaa tulevan edessä. Ja taas ollaan vihaisia. Ja monella on vielä pieni lapsi kävelemässä siinä, sitä lastakin yrittää samalla suojata aikuisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikean puoleinen liikenne ja se pätee myös kävelykadulla. Kävelet oikealla ja jos joku tulee vastaan niin se väistää, myös koiran kusettajat.
Kävelijöiden kuuluu kulkea tuen vasenta laitaa.
Tua tarkoittaa maantietä. Sellaisiakin on olemassa vaikka vähemmän stadissa.
Väistän jos olen jostain syystä väärällä puolella eli vasemmalla väylällä, oikealla kävellessäni en väistä, koska silloin vastaantuleva kävelee ilmiselvästi väärällä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä inho vaunuja kohtaan on?
Niiden kanssa ei ole kivaa liikkua ihmisten ilmoilla. Joskus on pakko, ja toisaalta kaikilla vanhemmilla on siihen oikeus.
Itsekin kirjoitin aikaisemmin, että vaikka menin kuinka oikeassa reunassa vaunujen oikea reuna talojen seiniä ja liikkeiden ikkunoita hipoen, silti käveltiin päin. Se on epäreilua käytöstä muilta! Jos yhtäkkiä alkaa vaunuilla väistämään päin kävelijää, on seuraavassa sekunissa jonkun takaa tulevan edessä. Ja taas ollaan vihaisia. Ja monella on vielä pieni lapsi kävelemässä siinä, sitä lastakin yrittää samalla suojata aikuisilta.
No, se että sinulla on siis vaunussa lapsi, työnnät lastenvaunuja, niin se ei tarkoita sitä, että sinä olet jotenkin muita arvokkaampi ihminen, jota muiden pitää väistää ja antaa sinulle tilanteessa kuin tilanteessa tilaa. Kadulla kulkiessa, jos tilaa on, myös lastenvaunuja työntävän on huomioitava muut. Lastenvaunujen kanssa liikkuvilla on melko selkeästi sellainen käsitys, että heillä on pienen lapsen äiteinä niin kuin jonkinlaisia erioikeuksia muihin päin. Niin kuin nyt sekin, että kadulla kuljetaan koko tien leveydeltä kun ollaan kaverin kanssa liikkeellä. Ja juu, ei olla kadulla, mutta taloissa, jätetään porraskäytävään vaunut, kun pitäähän sitä nyt pienen lapsen vanhempia ymmärtää. Muut olkoot hipihiljaa ja välttäkööt kaikkea normaaliin elämäänkin kuuluvaa, jos tuo vanhempi lapsineen on lähellä. Äiti piehi pienokaisensa kanssa. Sinä ja sun lapses ei saa rajoittaa muiden elämää.
Sen, joka ei jaksa tehdä tästäKIN ongelmaa.
Ketään ei kuulu väistää! Täysillä päin joko päälaki tai kyynärpää edellä ja ryskis. Sitten katotaan kumpi jää pystyyn.
Popparit ja kamera valmiina kirjoitti:
Minusta tämä on aivan loistavaa keskustelua! Tulee ihan superhauskaa kattella kun erilaiset netissä voimaantuneet ihmiset kävelee täysiä toisiaan päin kaduilla :D :D :D
No tämä!
Yhden tapauksen olen nähnyt, jossa päältä viiskymppinen ukko käveli marketissa arviolta 4-5-vuotiaan "tiellään" olleen lapsen päälle aivan tahallaan. Siinä oli varmaan 10 sekunnissa sen lapsen isän lisäksi kolme muuta jutun nähnyttä viearasta ihmistä roikkumassa sen remeleissä ja huutamassa sille ja lopuksi vielä vartijat paikalle :D :D :D
Lisää tämmöstä ihmiset. Meitsi tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.
Aivan sama vaikka alapeukutat, näin se on ollet aina.
Tuo kummalla puolella tahansa sääntö otettiin käyttöön 1998. Kun katsot vanhoja merkkejä, on lapsi aikuisen oikeassa kädessä, toki, jos jalankulkuväylä autotien vieressä eikä erota ku reunus, on lapsi aikuisen vasemmassa kädessä. Kulku kuitenkin oikeassa laidassa. Näin se on ollut! Itse väistän mikäli tarpeen. Voi olla, että käännän vastaantulijalle selän, näin hän joutuu minut ohittamaan. Kun kuljen lapsen kanssa oikeaa reunaa käsi kädessä, en väistä.
Vm-71
enpä ole kävellen paljon tuota ajattelemaan, kuljen hyvinkin ruuhkaisilla kaduilla ja kyllä se väistäminen on sujunut luonnostaan, kerran kyllä näin tolpan kanssa tappelevan rouvan, huuteli tolpalle että sun kuuluu väistää, mutta luulen senkin olleen hänen huumoriaan kun tää tolppa sijaitsi keskellä jalkakäytävää.