Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
41/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se väistää, ketä pelkää. vanha viidakon sanonta pätee kaikkialla. 

KUKA! KUKA PELKÄÄ! prkl

JOKA! JOKA PELKÄÄ! huoh...

KEN! KEN PELKÄÄ! helv...

Vierailija
42/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaampi väistää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Olen huomannut saman. Jostain syystä monet koirankusettajat haluavat kulkea vasenta puolta, jolloin muut joutuvat heitä väistelemään. Ilmeisesti vasekätisiä tms.

Vierailija
44/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi väistää

Tämä!

Minun egoni kestää sen.

Vierailija
45/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi väistää

Tämä!

Minun egoni kestää sen.

Tervemenoa seilaamaan tien puolelta toiselle :D Aivan järjetön idea kyllä, mutta jos sillä tavoin seilaamalla saat kokemuksen omasta fiksuudestasi niin mikäs siinä :D

Vierailija
46/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tällainen esiintyy eri kulttuureissa, kun naisen arvo on verrattavissa kameliin ja kohtelukin on sen mukaista? Nimim kokemusta on näistä, jotka eivät väistä, vaan kävelevät suoraan kohti.

Jos sinusta tuntuu, että joku kävelee suoraan kohti, niin onko tullut mieleen, että kenties sinä olet se, joka kävelee suoraan kohti. 

Kokeile kävellä oikeaa laitaa niin homma sujuu paremmin. 

47/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän yleensä itse koska en halua kosketusta tuntemattoman ihmisen kanssa. Osalle ihmisistä tällaisella ei ole väliä, vaan saattavat jutellessakin tulla liian lähelle.

Väistän erityisesti silloin, jos vastaantulija näyttää siltä, että hänelle liikkuminen on ehkä haastavampaa kuin minulle (minua iäkkäämpi, huonokuntoisempi tms.).

Vierailija
48/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi uutinen, joka toimisi paljon paremmin, jos ei yritettäisi väittää, että sukupuoli on sama asia kuin sukupuoli-identiteetti. Ei tarvitsisi aloittaa mies- ja naisoletetuilla ja sitten unohtaa asiaa jutun puolivälissä.

Gendermaailmassa meidän pitäisi uskoa, että sukupuolia on vaikka millä mitalla eikä keholla ole asian kanssa mitään tekemistä, mutta sitten kuitenkin "tutkimus kertoo, että poikia kasvatetaan tavalla Y ja tyttöjä tavalla X".

Vierailija
49/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes mieti tuollaista, enkä ole koskaan törmännyt kenenkään kanssa. Normaalit ihmiset osaavat toimia tilanteen mukaan.

Vierailija
50/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nuoret miehet porukoissa törmäävät aina. Ihmeellistä valittamista sitten perään jos olkapäät osuvat yhteen. Yleensä pysähdyn vain paikalleni jos olen aivan oikeassa laidassa enkä pääse enempää väistämään. Kyllä ne sitten lopulta väistävät kun eivät kehtaa kävellä päin pysähtynyttä.

Vierailija
51/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen melkein tuli vastaan yksi ihminen mutta ehti kääntyä toiselle tielle ennen kohtaamista. Edellinen kerta taisi olla joskus 2012...on se vaan mukavaa täällä maalla kun ei ole tuollaisia ongelmia 😁

Vierailija
52/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyemmän kannattaa väistää, terveisin fysiikan lait.

Vierailija
53/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on oikean puoleinen liikenne ja se pätee myös kävelykadulla. Kävelet oikealla ja jos joku tulee vastaan niin se väistää, myös koiran kusettajat.

Tämä. 99% ihmisistä noudattaa tätä sääntöä, eikä siksi törmäyksiä kävelykadulla tule.

Vierailija
54/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran on saatava mennä tien laitaa, koska on nuuskittavaa.  Hypätty on lumihankeen kun isokokoinen kävelysauvatäti vyöryy vastaan.

Vierailija
55/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran on saatava mennä tien laitaa, koska on nuuskittavaa.  Hypätty on lumihankeen kun isokokoinen kävelysauvatäti vyöryy vastaan.

Oli koira tai ei, niin kuljetaan kävelytien/kevyenliikenteenväylän oikeaa laitaa.

Vierailija
56/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli koira tai ei, niin kuljetaan kävelytien/kevyenliikenteenväylän oikeaa laitaa.

Yritä nyt jo uskoa, että mitään tällaista sääntöä ei ole.

Eri

Vierailija
57/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että tästäkin saadaan aikaan ongelma. Minulle ei ole juuri koskaan syntynyt ongelmaa tämän suhteen. Joskus harvoin syntyy ongelma, kun vastaantulija väistää samaan suuntaan.

Minusta on helpompaa mennä luonnollisen syklin mukaan ja väistää kun se johtaa sujuvampaan liikkumiseen. Vain typerys törmäilee, ilmeisesti itsetunto heikolla tasolla tai muuten vain yksinkertainen?

M, 190cm ja kävelynopeus kadulla noin 8km/h.

Vierailija
58/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen hoitolasteni kanssa aina turvallisemmalla puolella. Suomessa on iät ja ajat saanut jalankulkija valita puolensa jalkakäytävällä ja kevyen liikenteen väylällä.

Vierailija
59/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt jo uskoa, että mitään tällaista sääntöä ei ole.

Eri

Sivusta kommentoin, että näköjään nykyisin laissa ei ole enää säännöksiä siitä, tuleeko käyttää vasenta vai oikeaa reunaa muutoin kuin autotien laidassa (vasen). Ennen tosiaan oli, että kevyen liikenteen väylillä kävellen oikeaa reunaa. Olisi selkeämpi.

Nyt sitten ilmeisesti törmäillään, kun ei ole sääntöjä missä kävellään ja kuka väistää 😅

Vierailija
60/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin olisi hyvä väistää varmuuden vuoksi.