Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
201/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs Suomi on junttila. Maailmalla paljon kulkeneena, ei ole tarvinnut miettiä tällaisia väistämiskäytäntöjä. Siellä ihmiset väistävät, omaavat aivoja sen verran enemmän kuin täällä. Itse väistän myös, en halua olla mikään juntti.

Vierailija
202/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen oikeaa puolta enkä siten väistä, etenkään lapsia. Heidän pitää oppia säännöt, eivätkä opi niitä ikinä jos aikuiset väistelevät väärää puolta kulkevaa kersaa. Sama hyökkäysvaunujen kanssa, ovat jo valmiiksi kaikkien tiellä, ei niille tarte antaa yhtään lisää luuloja siitä että voivat jyrätä etuajo-oikeudella.

Et näköjään itse osaa sääntöjä.. lol. Ei ole jalkakäytävällä ns väärää puolta kävellä.

Yllä esimerkki ongelman ytimestä: idiootit jotka eivät ymmärrä, että on olemassa järkeviä ja vähemmän järkeviä toimintatapoja. Jos toimit typerästi niin saat ihmetellä usein miksi muut eivät väistä. Se olet sinä se törppö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta haluaa. Ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, tarkista itse laki, jos et mua usko. Ei siis ole mitään väärää puolta kävellä. Maantiellä taas kuuluu kävellä vasenta laitaa.

Joka asiaan ei tarvita lakiapykäliä. Useimmiten pelkkä maalaisjärki riittää. Valittettavasti kaikilla ei sitä ole, joten kävelevät sitten jalkakäytävän vasenta puolta ja ihmettelevät miksi kaikki kävelevät päin. 

Kävelen siinä kohtaa missä se on kulloinkin järkevintä. Kurakelillä ajoradasta kauempana, jäisellä kelillä hiekoitetulla alueella, vesikelillä vesilätäköt kiertäen, lumen sulaessa välttelen koirankakkaa jne. Siinä maalaisjärkeä.

Vierailija
204/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua naisten kyvyttömyydelle KÄVELLÄ KADULLA

Vierailija
205/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin veneillessä: Vastaantulija väistää.

Vierailija
206/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#0…

Vaikka ei ole mitään lakia, niin kaikkien mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi on hyvä kävellä oikealla puolella.

Ai myös se lastenvaunuja työntävä, taaperoa kädestä taluttava vanhempi menee turvallisuuden vuoksi oikealla puolella, vaikka se olisi autotien puolen laidassa? Vanhukset rollaattoreineen tai muuten heikkojalkaisina turvallisuuden vuoksi siellä autotien puolen laidassa?

Mukavuuden vuoksi koiraa ei päästetä nuuskimaan ja tekemään tarpeitaan pientareelle? Ja turvallisuuden vuoksi saa valita kulkeeko koira siellä autotien puolen laidassa vai vääräoppisesti omistaja ei ole koiran ja muiden ihmisten välissä?

Mukavuuden vuoksi kävellään jäällä, kuralätäköissä, loskassa koska pitää olla oikealla puolella? Annetaan ohikulkevien autojen roiskauttaa päälle hervottomat kurat, koska pitää olla oikealla puolella?

Kun niitä mukavuuden ja turvallisuuden näkökohtia on muitakin kuin tämä pakkomielle, että pitää kulkea oikealla puolella. Pakkomielle, jonka takia osa törmää tahallaan jopa paikallaan, aivan tien laidassa oleviin ihmisiin, koska he ovat "väärällä puolella"! Ihmettelin tällaista kohtaamaani mielenvikaisuutta nimittäin kovasti, kunnes toisessa ketjussa täällä aikanaan selvisi, että tällaisia kouluttajia on pilvin pimein. 

Vierailija
207/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi väistää vanhempaa ihmistä.

Vierailija
208/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on tyhmiä

Vierailija
209/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, joka ei jaksa tehdä tästäKIN ongelmaa.

Ei mulle tuota mitään ongelmaa olla väistämättä.

Niin eli minä väistäisin sua, koska en jaksa kiukutella siitä, kenen pitäisi väistää.

Hyvä, koska niin sinun kuuluukin, koska tulet vasenta laitaa minua vastaan. Katsos jos kävelet oikeaa laitaa, ei sinun tarvitse väistää minua.

Vierailija
210/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

"Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?" - - - - - Aloitus

Vastaus: Sen, joka ei halua leimautua kusipäämulkuksi, narsistiseksi pelleksi ja juntiksi vailla mitään käytöstapoja. Ihminen jolla on ns. normaalit käytöstavat ja pyrkimys elää yhteiskunnassa sen toimivana jäsenenä tietää tämän, eikä tarvitse kysellä. Jos on uusavuton milleniaani, jonka elämän keskipiste on oma napa, asia voi olla toisin..

Nääh,vasenta laitaa kävelevien kuuluu väistää, ja on vain hyvä jos heitä ei väistellä, niin ehkä jossain vaiheessa tajuavat kumpaa reunaa kävellä.

Vierailija
211/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta haluaa. Ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, tarkista itse laki, jos et mua usko. Ei siis ole mitään väärää puolta kävellä. Maantiellä taas kuuluu kävellä vasenta laitaa.

Laissa sanotaan että saa kävellä mitä laitaa tahansa, muta kyse onkin siitä kuka väistää. Vasenta reunaa kävelevä väistää.

Vierailija
212/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.

Vaikka ei ole mitään lakia, niin kaikkien mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi on hyvä kävellä oikealla puolella.

Yleensä niin teenkin, mutta kovin kurakelillä kuljen kulkusuuntaa vasenta laitaa, silloin kun se kauempana ajoradasta. En halua ehdoin tahdoin tulla liatuksi roiskeista..

Näin teen itsekin. Väistän tietysti silloin itse, koska kuljen väärässä reunassa.

Vierailija
213/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsän asukit päässeet kaupunkiin ja kuvittelevat, että omista oikeuksista täytyy pitää kynsin hampain kiinni. Normaalit ihmiset ymmärtävät sovittaa omat tarpeensa sen mukaan, mikä auttaa sujuvaan yhteiseloon muiden ihmisten kanssa. Kävely kadulla ei ole valtapeliä. Nämä päinkävelijät ovat varmaankin samoja, jotka kiilaavat ajoneuvoliikenteessäkin, estävät tarkoituksella kaistan vaihdot, jos joku laittaa vilkun päälle jne.

Älämölö - älyä hoi!

Kyllä mun kävelylenkit on olleet huomattavasti mukavampia sen jälkeen kun päätin että en ala enää poukkoilemaan tien molemmin puolin sen mukaan onko joku tulossa vastaan vai ei, vaan kuljen oikeaa puolta, ja ne väistää jotka eivät ymmärrä itsekin kävellä oikeaa puolta.

Aiemmin pään piti jatkuvasti pyöriä kuin pöllöllä, ja kävelylenkistä tuli stressaavaa jatkuvaa poukkoilua. 

*Jaa, joku tulee  vastaan kauempana samaa laitaa kuin minä, noh, siirrynpä toiselle puolelle, tuossa vaheessa pitää tietysti katsoa taaksensa ettei jää mahdollisen takaatulijan alle. Kun alan olla lähellä vastantulijaa, niin huomaankin että seuraava käveleekin oikeaoppisesti tien oikeaa puolta, eli tulee taas minua vastaan, ja väistän takaisin oikealle puolelle tietä. Taas taakse katsominen ettei kukaan aja yli, ja puolen vaihto, vain huomatakseni että seuraava kävelijä on taas tulossa samaa laitaa vastaan.

Rehellisestikö joku voi väittää että tällainen jatkuva seilaaminen on kivaa ja mukavaa ajanvietettä??

Olen jo pitkän aikaa kulkenut tiukasti oikeaa puolta, enkä väistä kuin vaikeammin kulkevia. Paljon stressittömämpää ja mukavampaa.

Jos kävely on jollekin noin vaivalloinen kokemus, en ihmettele enempää.

Minun ei ole koskaan tarvinnut asiaa ihmetellä ja varautua mihinkään extreme-suoritukseen, minä vain kävelen sen enempää sitä ajattelematta. Jo yli 65 vuoden ajan. En törmäile. Läheltäpiti tilanteita sattuu joskus, mutta harvoin ja vain siksi, että väistämme epähuomiossa samaan suuntaan ja samanaikaisesti.

Ei se enää olekaan. Valitsin kulkea oikeaa puolta niin etten väistele kuin niitä joilla on kärryjä tai pyörätuoleja tai koiria, ja nyt kävelyt on ihanan leppoisia :) En törmäile koska se väistää joka tulee samaa reunaa minua vastaan. On ihanaa kun ei tarvitse enää koko ajan seilata puolelta toiselle ja pelätä jäävänsä pyörän alle.

Vierailija
214/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs Suomi on junttila. Maailmalla paljon kulkeneena, ei ole tarvinnut miettiä tällaisia väistämiskäytäntöjä. Siellä ihmiset väistävät, omaavat aivoja sen verran enemmän kuin täällä. Itse väistän myös, en halua olla mikään juntti.

Toimii hyvin silloin kun kaikki väistää kaikkia, muttei silloin jos itse on aina se väistävä osapuoli.

Vierailija
215/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai myös se lastenvaunuja työntävä, taaperoa kädestä taluttava vanhempi menee turvallisuuden vuoksi oikealla puolella, vaikka se olisi autotien puolen laidassa? Vanhukset rollaattoreineen tai muuten heikkojalkaisina turvallisuuden vuoksi siellä autotien puolen laidassa?

Mukavuuden vuoksi koiraa ei päästetä nuuskimaan ja tekemään tarpeitaan pientareelle? Ja turvallisuuden vuoksi saa valita kulkeeko koira siellä autotien puolen laidassa vai vääräoppisesti omistaja ei ole koiran ja muiden ihmisten välissä?

Mukavuuden vuoksi kävellään jäällä, kuralätäköissä, loskassa koska pitää olla oikealla puolella? Annetaan ohikulkevien autojen roiskauttaa päälle hervottomat kurat, koska pitää olla oikealla puolella?

Kun niitä mukavuuden ja turvallisuuden näkökohtia on muitakin kuin tämä pakkomielle, että pitää kulkea oikealla puolella. Pakkomielle, jonka takia osa törmää tahallaan jopa paikallaan, aivan tien laidassa oleviin ihmisiin, koska he ovat "väärällä puolella"! Ihmettelin tällaista kohtaamaani mielenvikaisuutta nimittäin kovasti, kunnes toisessa ketjussa täällä aikanaan selvisi, että tällaisia kouluttajia on pilvin pimein. 

Mainitsemissasi tilanteissa se vasemmalla puolella kävelevä kuitenkin väistää, eikä oleta että oikeaa laitaansa kävelevä ihminen menee siihen kuralätäkköön seisomaan vasemmalle puolelle väärää puolta vastaantulevaa väistääkseen.

Vierailija
216/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä sitä miksi toiset lenkkeilijät mielenosoituksellisesti kulkee väärää puolta siis sitä puolta jossa useimmat kulkee siihen suuntaan josta hän on tulossa. Varsinaiset päin kävelijät ylipäätään on oma lukunsa joilla on ilmeisimmin jokin mielenterveyden häiriö.

Minä kävelen vasemmalla, koska en halua jäädä oikeaa reunaa kaahaavan pyöräilijän alle.

Kuule olet ihan turvassa ja paremmin turvassa ja aiheutat muille vähemmän vaaraa ja haittaa kun otat oikean reunan. Kunhan pysyy reunassa eikä tee äkkiliikkeitä keskelle väylää niin oikea laita on oikea paikka.

Vierailija
217/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun lapset oli vielä vaunuikäisiä ja kävelin kaupungin keskustassa kadun oikeaa laitaa vaunut melkein talon seiniä ja näyteikkunoita hipoen. Ja silti moni oli kävelemässä päin ja oletti, että väistän.

Raivostuttavaa.

Pori? Porissa asuessani moni käveli ihan suoraan päinkin, jos ei itse huomannut tai ehtinyt väistää ajoissa. En ole huomannut muissa kaupungeissa noin tympeää käytöstä.

Vierailija
218/218 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun vuoden ollut velaton, joten näinkin voi asian ratkaista, että maksaa just ennen korkojen nousun alkamista as.velan pois.