Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
61/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se väistää, ketä pelkää. vanha viidakon sanonta pätee kaikkialla. 

No ketä sinä pelkäät? Vai mitä tämä tarkoittaa?

Siis henkilö A pelkää B:tä.

B väistää sinun kertomasi perusteella. Mutta väistääkö?

Vai tarkoitatko, että JOKA pelkää, tai KUKA pelkää?

Vierailija
62/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästäkin asiasta pitää tehdä joku miehet vs naiset asetelma? Itse olen saanut sellaisen kotikasvatuksen, että kohteliaisuudesta väistän ketä tahansa joka sattuu tulemaan kadulla vastaan. Jotkut uhmaikäisen lapsen aivoilla varustetut ihmiset saattaa ajatella, että väistämisessä on kyse jostain valta-asetelmasta, jossa heikompi väistää, mutta mitä väliä sillä on vaikka joku saattaa ajatella sinun olevan heikompi koska väistät vastaantulijaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien on parempi väistää minua tai jyrään yli.

T. 150kg velttoa lihaa

Vierailija
64/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Olen huomannut saman. Jostain syystä monet koirankusettajat haluavat kulkea vasenta puolta, jolloin muut joutuvat heitä väistelemään. Ilmeisesti vasekätisiä tms.

Yksi tuttu koiran omistaja opasti minua, että kun ohitat tuntemattoman koiran ulkoiluttajan, kulje, jos mahdollista, niin että omistaja on sinun ja koiran välissä. Niinpä vaikka muuten noudatan oikeanpuoleista liikennettä kevyen liikenteen väylillä, niin koiran ulkoiluttajaa väistän edellämainitulla tavalla, jollei ulkoiluttaja itse huomaa tehdä noin.

Vierailija
65/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ylläri että miehet ei väistä :D

Miten niin ei väistä? Kyllä väistävät ainakin minua niin kuin minä heitä, kumpikin väistää vähän oikealle niin hyvin mahtuu. Koiran kanssa kun kuljen ja koirani on vasemmalla jonkun hajun perässä niin väistävät. Tämä koko juttu on jonkun telaketjufemakon keksimä. Terveisin 50+ nainen.

Vierailija
66/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Jos ei ole kaistamerkkejä jalankulkija saa valita kummalla puolen kulkee. Siksi sitä saa olla myös vasemmalla puolen.

Vierailija
67/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapset oli vielä vaunuikäisiä ja kävelin kaupungin keskustassa kadun oikeaa laitaa vaunut melkein talon seiniä ja näyteikkunoita hipoen. Ja silti moni oli kävelemässä päin ja oletti, että väistän.

Raivostuttavaa.

Vierailija
68/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.

Mitähän liikennesäännöt sanovat jalankulkijoiden keskinäisistä väistämisistä? Olen jo 77 vuotias ja kävelen kaduilla aika paljon, mutta en ole koskaan törmännyt ihmiseen. Väistän aina oikealle ja ohitan vasemmalta, kuten autoliikenteessäkin. Koiran taluttajia ja muita liikuntarajoitteisia väistän kuitenkin säännöstäni poiketen tilanteen mukaisesti, hyvissä ajoin. Näillä säännöillä pärjää aika hyvin välttäen edestakaisen heilumisen, vaikka olenkin 190 senttinen ja satakiloinen äijä. Minua ottaa joskus päähän lyhyemmät kiirehtijätyypit jotka rientävät ohitseni ja kääntyvät välittömästi eteeni mennäkseen johonkin myymälään pitkien jalkojeni yli. Autan kyllä heidät siitä takaisin pystyyn.

Vierailija
69/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tulevalta naiselta saan aina kauniin hymyn ja kiitoksen, kun väistän tarvittaessa.

Vierailija
70/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko lopettaa kirjoittelemisen nimimerkilläni? Mutta asiaa kirjoitit viimeisessä lauseessa jos tuo paikkansa pitää.

Ensimmäistä kertaa palstalla?

Häh hää, minäkin kirjoitin sinun nimimerkilläsi.

Vierailija
71/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se väistää, joka kulkee "väärää" puolta. Poikkeuksena lemmikin tai lapsen kanssa kulkevat, ne kannataa pitää aina autotiestä mahdollisimman kaukana, vaikka olisi väärä reuna. Jos vastaantulija kulkee väärää reunaa eikä meinaa väistää, väistän itse. En jaksa vaivata päätäni niin paljoa, että tuosta loukkaantuisin.

Vierailija
72/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran on saatava mennä tien laitaa, koska on nuuskittavaa.  Hypätty on lumihankeen kun isokokoinen kävelysauvatäti vyöryy vastaan.

Oli koira tai ei, niin kuljetaan kävelytien/kevyenliikenteenväylän oikeaa laitaa.

Yritä nyt jo uskoa, että mitään tällaista sääntöä ei ole.

Eri

Pitäisi ilmeisesti olla niin ei olisi niin vaikeaa väistää.

Vierailija
73/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies1 kirjoitti:

Miksi tästäkin asiasta pitää tehdä joku miehet vs naiset asetelma? Itse olen saanut sellaisen kotikasvatuksen, että kohteliaisuudesta väistän ketä tahansa joka sattuu tulemaan kadulla vastaan. Jotkut uhmaikäisen lapsen aivoilla varustetut ihmiset saattaa ajatella, että väistämisessä on kyse jostain valta-asetelmasta, jossa heikompi väistää, mutta mitä väliä sillä on vaikka joku saattaa ajatella sinun olevan heikompi koska väistät vastaantulijaa?

Kysy yleltä miksi. Ei me voida tietää miksi yleen on juttu kirjoitettu.

Jokainen joutaa väistää, joten en todellakaan itse väistä aina muita, vaan oletan että minua väistetään myös.

Vierailija
74/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka kävelee väärällä puolella, ellei ole joku erityinen syy olla väistämättä (koira, lapsi, vanhus, painava kantamus, kävelykepit)

Vierailija
75/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ylläri että miehet ei väistä :D

Miten niin ei väistä? Kyllä väistävät ainakin minua niin kuin minä heitä, kumpikin väistää vähän oikealle niin hyvin mahtuu. Koiran kanssa kun kuljen ja koirani on vasemmalla jonkun hajun perässä niin väistävät. Tämä koko juttu on jonkun telaketjufemakon keksimä. Terveisin 50+ nainen.

Minuakin kyllä väistävät, mutta en toisaalta menisi omalla kokemuksellani pätemään jos tutkimukset sanovat toisin. Ehkä meissä on yksilöinä joku ominaisuus, joka vaikuttaa.

Vierailija
76/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinenkaan en väistä, niin en minäkään. Hienosti on porukkaa lentäny. 😀 Itse kuljen oikealla puolella tietä. Mutta kumpi on se oikea puoli? Oikeavai vasen? Kun autotiellä kävelee, niin pitää olla vasemmalla puolella tietä. Onko näin kävelytiellä?

Vierailija
77/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kattoo itsekkäitä ihmisiä, kun kävelevät minä menen tästä -asenteella, mutta sitten ovat kaatuneita tiellä, kun ei se ihan niin mennytkään.

Niin ja Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, pl. jos olet kävelijänä autotiellä.

Vierailija
78/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Jostain syystä monet koirankusettajat haluavat kulkea vasenta puolta, jolloin muut joutuvat heitä väistelemään. Ilmeisesti vasekätisiä tms.

Tämä taitaa johtua siitä ikiaikaisesta säännöstä, että koiran muka pitää kulkea vasemmalla puolella. Sääntö taas johtuu siitä, että metsällä asetta kannettiin oikealla olalla.

Vierailija
79/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa johtua siitä ikiaikaisesta säännöstä, että koiran muka pitää kulkea vasemmalla puolella. Sääntö taas johtuu siitä, että metsällä asetta kannettiin oikealla olalla.

Oletko joku kaupunkilaisjuntti, kun puhut menneessä aikamuodossa? Kyllä sitä vieläkin metsästetään ja kaikki ruoka ei tule kaupan hyllyltä.

Vierailija
80/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko joku kaupunkilaisjuntti, kun puhut menneessä aikamuodossa? Kyllä sitä vieläkin metsästetään ja kaikki ruoka ei tule kaupan hyllyltä.

En, mutta meidän metsästyskoirat osaavat tarpeen mukaan kulkea molemmilla puolilla. Söin muuten juuri lounaaksi itse metsästetystä hirvestä tehtyjä lihapullia, hyviä olivat