Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
101/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kävelee päin. On huomattu. Lopetin väistämisen ja nyt kyynärpäät osuu vastaantulevien miesten kanssa, mutta minun kyynärpäät sen kestää.

Vierailija
102/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.

Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.

Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.

Aivan sama vaikka alapeukutat, näin se on ollet aina.

Tuo kummalla puolella tahansa sääntö otettiin käyttöön 1998. Kun katsot vanhoja merkkejä, on lapsi aikuisen oikeassa kädessä, toki, jos jalankulkuväylä autotien vieressä eikä erota ku reunus, on lapsi aikuisen vasemmassa kädessä. Kulku kuitenkin oikeassa laidassa. Näin se on ollut! Itse väistän mikäli tarpeen. Voi olla, että käännän vastaantulijalle selän, näin hän joutuu minut ohittamaan. Kun kuljen lapsen kanssa oikeaa reunaa käsi kädessä, en väistä.

Vm-71

Jos on kevyen liikenteen väylästä kyse, riippuu sen tunnuksena olevan liikennemerkin symboleiden järjestyksestä, missä jalankulkijan paikka on. Ja tämäkin siis pyöräilijöihin nähden. Yleensä jalankulkija saa väylällä kulkea kummalla puolella väylää tahansa. 

Jos ei ole kevyen liikenteen väylää, vaan piennar, sillon kuljettava vasenta tienlaitaa.

Jalankulkijoiden keskinäistä väistämissääntöä ei ole minnekään kirjattu. Ja aika hlvetin tyhmää ruveta siinä vastaantulevaan päin käyttäytymään, että vttu ja sitruunanaamaa minä en kyllä väistä... Se väistää mua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsän asukit päässeet kaupunkiin ja kuvittelevat, että omista oikeuksista täytyy pitää kynsin hampain kiinni. Normaalit ihmiset ymmärtävät sovittaa omat tarpeensa sen mukaan, mikä auttaa sujuvaan yhteiseloon muiden ihmisten kanssa. Kävely kadulla ei ole valtapeliä. Nämä päinkävelijät ovat varmaankin samoja, jotka kiilaavat ajoneuvoliikenteessäkin, estävät tarkoituksella kaistan vaihdot, jos joku laittaa vilkun päälle jne.

Älämölö - älyä hoi!

Vierailija
104/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien kuuluu sovinnollisesti antaa toiselle tilaa kulkea. Ei ole mitään sääntöä, kenen velvollisuus on väistää. Sovinnollisesti kaikki antavat tilaa toisilleen kulkuväylillä.

No, paitsi tietenkin, jos vastaan tulee iäkäs henkilö, liikkumisvaikeuksista kärsivä henkilö, niin hänelle täytyy tehdä tietä ihan vapaaehtoisesti. Mutta sitten nää lastenvaunujen kanssa kulkevat, se, että sinulla on lastenvaunut työnnettävänä, ei tee sinusta etuoikeutettua. Sinä annat tietä siinä kuin muutkin.

Mikä tämä inho vaunuja kohtaan on?

Niiden kanssa ei ole kivaa liikkua ihmisten ilmoilla. Joskus on pakko, ja toisaalta kaikilla vanhemmilla on siihen oikeus.

Itsekin kirjoitin aikaisemmin, että vaikka menin kuinka oikeassa reunassa vaunujen oikea reuna talojen seiniä ja liikkeiden ikkunoita hipoen, silti käveltiin päin. Se on epäreilua käytöstä muilta! Jos yhtäkkiä alkaa vaunuilla väistämään päin kävelijää, on seuraavassa sekunissa jonkun takaa tulevan edessä. Ja taas ollaan vihaisia. Ja monella on vielä pieni lapsi kävelemässä siinä, sitä lastakin yrittää samalla suojata aikuisilta.

No, se että sinulla on siis vaunussa lapsi, työnnät lastenvaunuja, niin se ei tarkoita sitä, että sinä olet jotenkin muita arvokkaampi ihminen, jota muiden pitää väistää ja antaa sinulle tilanteessa kuin tilanteessa tilaa. Kadulla kulkiessa, jos tilaa on, myös lastenvaunuja työntävän on huomioitava muut. Lastenvaunujen kanssa liikkuvilla on melko selkeästi sellainen käsitys, että heillä on pienen lapsen äiteinä niin kuin jonkinlaisia erioikeuksia muihin päin. Niin kuin nyt sekin, että kadulla kuljetaan koko tien leveydeltä kun ollaan kaverin kanssa liikkeellä. Ja juu, ei olla kadulla, mutta taloissa, jätetään porraskäytävään vaunut, kun pitäähän sitä nyt pienen lapsen vanhempia ymmärtää. Muut olkoot hipihiljaa ja välttäkööt kaikkea normaaliin elämäänkin kuuluvaa, jos tuo vanhempi lapsineen on lähellä. Äiti piehi pienokaisensa kanssa. Sinä ja sun lapses ei saa rajoittaa muiden elämää.

Daiju. Kyse on siitä, että lastenvaunujen kanssa ei ole aina helppo väistää. Jos vastakkain tulee kaksi ihmistä, joista toinen työntää lastenvaunuja ja toinen kävelee ihan vapaasti itsekseen ilman mitään "rajoitteita", niin kyllä hyviin tapoihin kuuluu, että tuo jälkimmäinen väistää. Jos itse olen vaikka lenkillä, niin väistän vaunujen, rollaattorin tai vaikka kainalosauvojen kanssa kulkevia. Samoin väistän vanhuksia tai ketä tahansa, jonka liikkuminen näyttää vaivalloiselta, kun itselleni väistäminen ei ole mikään ongelma. Tuon pitäisi olla kaikille itsestään selvää.

Vierailija
105/218 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi väistää

Juuri näin. Ja parasta kun kaikki vastaantulijat ajattelisivat muitakin kuin itseään. Joustoa ihmisten keskuudessa, sillä pärjää. Vähän kuin liikenne Rooman kaduilla, 2 kaistaa mutta neljä autoa rivissä ja kaikki osaavat väistää toisiaan törmäämättä.. Meillä Suomessa tuskin onnistuisi.

Vierailija
106/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan suomalaisilla isot ongelmat!

Vierailija
107/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti naiset eivät tunnu osaavan liikennesääntöjä. Kävelevät väärää puolta tai ryhmänä kaakattaen koko tien leveydeltä. Junassa womanspreadaavat ravintolavaunussa, toljottavat kuola valuen Fifty Shadesia tai jotain, aivan zombeina.

Vierailija
108/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän aina ja kaikkialla kaikkia, koska olen huomannut että muut eivät sitä kuitenkaan tee. Kadulla seilaan reunasta toiseen, koska vastaantulijoista yleensä joka toinen kulkee eri laitaa.

Vierailija
109/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien kuuluu sovinnollisesti antaa toiselle tilaa kulkea. Ei ole mitään sääntöä, kenen velvollisuus on väistää. Sovinnollisesti kaikki antavat tilaa toisilleen kulkuväylillä.

No, paitsi tietenkin, jos vastaan tulee iäkäs henkilö, liikkumisvaikeuksista kärsivä henkilö, niin hänelle täytyy tehdä tietä ihan vapaaehtoisesti. Mutta sitten nää lastenvaunujen kanssa kulkevat, se, että sinulla on lastenvaunut työnnettävänä, ei tee sinusta etuoikeutettua. Sinä annat tietä siinä kuin muutkin.

Niiden kanssa ei ole kivaa liikkua ihmisten ilmoilla. Joskus on pakko, ja toisaalta kaikilla vanhemmilla on siihen oikeus.

Itsekin kirjoitin aikaisemmin, että vaikka menin kuinka oikeassa reunassa vaunujen oikea reuna talojen seiniä ja liikkeiden ikkunoita hipoen, silti käveltiin päin. Se on epäreilua käytöstä muilta! Jos yhtäkkiä alkaa vaunuilla väistämään päin kävelijää, on seuraavassa sekunissa jonkun takaa tulevan edessä. Ja taas ollaan vihaisia. Ja monella on vielä pieni lapsi kävelemässä siinä, sitä lastakin yrittää samalla suojata aikuisilta.

No, se että sinulla on siis vaunussa lapsi, työnnät lastenvaunuja, niin se ei tarkoita sitä, että sinä olet jotenkin muita arvokkaampi ihminen, jota muiden pitää väistää ja antaa sinulle tilanteessa kuin tilanteessa tilaa. Kadulla kulkiessa, jos tilaa on, myös lastenvaunuja työntävän on huomioitava muut. Lastenvaunujen kanssa liikkuvilla on melko selkeästi sellainen käsitys, että heillä on pienen lapsen äiteinä niin kuin jonkinlaisia erioikeuksia muihin päin. Niin kuin nyt sekin, että kadulla kuljetaan koko tien leveydeltä kun ollaan kaverin kanssa liikkeellä. Ja juu, ei olla kadulla, mutta taloissa, jätetään porraskäytävään vaunut, kun pitäähän sitä nyt pienen lapsen vanhempia ymmärtää. Muut olkoot hipihiljaa ja välttäkööt kaikkea normaaliin elämäänkin kuuluvaa, jos tuo vanhempi lapsineen on lähellä. Äiti piehi pienokaisensa kanssa. Sinä ja sun lapses ei saa rajoittaa muiden elämää.

Daiju. Kyse on siitä, että lastenvaunujen kanssa ei ole aina helppo väistää. Jos vastakkain tulee kaksi ihmistä, joista toinen työntää lastenvaunuja ja toinen kävelee ihan vapaasti itsekseen ilman mitään "rajoitteita", niin kyllä hyviin tapoihin kuuluu, että tuo jälkimmäinen väistää. Jos itse olen vaikka lenkillä, niin väistän vaunujen, rollaattorin tai vaikka kainalosauvojen kanssa kulkevia. Samoin väistän vanhuksia tai ketä tahansa, jonka liikkuminen näyttää vaivalloiselta, kun itselleni väistäminen ei ole mikään ongelma. Tuon pitäisi olla kaikille itsestään selvää.

Kainalosauvat on kyllä niin harvinainen näky, että tuskin tulee kadulla vastaan. Sairaalassa saattaa näkyä kainalosauvoja, mutta ei niillä kävelylle lähdetä.

Vierailija
110/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen oikeata laitaa ja silloin ei yleensä tarvitse väistellä. Joskus tulee vastaan joku vanhus tai muu heikko, siinä kohtaa joustan.

Vierailija
111/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yleensä ei väistetä. Olen pienikokoinen nainen. Erityisesti nuoret kävelevät päin.

Vierailija
112/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ajoin siivoojana lattianhoitokonetta, niin usein silloinkin ihmiset olettivat, että teen mutkan heidän kohdallaan, vaikka olisi ollut tilaa väistää.

Vierailija
113/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Olen huomannut saman. Jostain syystä monet koirankusettajat haluavat kulkea vasenta puolta, jolloin muut joutuvat heitä väistelemään. Ilmeisesti vasekätisiä tms.

Parikymmentä vuotta sitten koirakoulussa opetettiin taluttamaan koiraa taluttajan vasemmalla puolella. Siksi varmaan kuljettiin tien vasenya puolta, että koira oli siellä pientareen puolella. En tiedä, miten nykyisin. Riku on ollut vainaa jo useamman vuoden ja uutta ei ole.

Vierailija
114/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista! En ole koskaan asiaa ajatellut, väistän jos siltä näyttää ja jatkan matkaani.

Vierailija
115/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien kuuluu väistää. Kuuluu normaaliin kohteliaisuuteen ottaa muut huomioon. Ärsyttää, kun nykyajan ihmiset kävelee päin. Varsinkin Helsingin rautatieasema aamuisin on hirveä paikka, jossa joutuu pujottelemaan päin kovaa vauhtia kävelevien ihmismassojen välissä. Onneksi olen nykyään etätöissä eikä tarvitse mennä sinne enää.

Vierailija
116/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.

Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.

Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.

Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/

"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."

Tuo on vähän hlvtin typerä uudistus, muistan kun mummoni kotikylään 80-luvulla tuli jalkakäytävä ja mummo kertoi vanhusten kerhossa poliisin neuvoneen, miten tällä jalkakäytävällä kuljetaankin oikeaa puolta eikä vasenta laitaa niinkuin tiellä jalankulkija.

Vierailija
117/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä sitä miksi toiset lenkkeilijät mielenosoituksellisesti kulkee väärää puolta siis sitä puolta jossa useimmat kulkee siihen suuntaan josta hän on tulossa. Varsinaiset päin kävelijät ylipäätään on oma lukunsa joilla on ilmeisimmin jokin mielenterveyden häiriö.

Vierailija
118/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se väistää, ketä pelkää. vanha viidakon sanonta pätee kaikkialla. 

Tarkoitatko: Se väistää, kuka pelkää?

Muuten tuossa kommentissasi ei ole tolkkua.

Vierailija
119/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä sitä miksi toiset lenkkeilijät mielenosoituksellisesti kulkee väärää puolta siis sitä puolta jossa useimmat kulkee siihen suuntaan josta hän on tulossa. Varsinaiset päin kävelijät ylipäätään on oma lukunsa joilla on ilmeisimmin jokin mielenterveyden häiriö.

Minä kävelen vasemmalla, koska en halua jäädä oikeaa reunaa kaahaavan pyöräilijän alle.

Vierailija
120/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites tällainen esiintyy eri kulttuureissa, kun naisen arvo on verrattavissa kameliin ja kohtelukin on sen mukaista? Nimim kokemusta on näistä, jotka eivät väistä, vaan kävelevät suoraan kohti.

No niinhän nuo feministitkin tekevät. Mikä oikeus heillä on kävellä yhtään enempää toisia päin?

Voimaantuneiden ei tarvitse väistää ketään.