Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
121/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintelämpi väistää jo ihan järkisyistäkin!

Vierailija
122/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien kuuluu sovinnollisesti antaa toiselle tilaa kulkea. Ei ole mitään sääntöä, kenen velvollisuus on väistää. Sovinnollisesti kaikki antavat tilaa toisilleen kulkuväylillä.

No, paitsi tietenkin, jos vastaan tulee iäkäs henkilö, liikkumisvaikeuksista kärsivä henkilö, niin hänelle täytyy tehdä tietä ihan vapaaehtoisesti. Mutta sitten nää lastenvaunujen kanssa kulkevat, se, että sinulla on lastenvaunut työnnettävänä, ei tee sinusta etuoikeutettua. Sinä annat tietä siinä kuin muutkin.

Mikä tämä inho vaunuja kohtaan on?

Niiden kanssa ei ole kivaa liikkua ihmisten ilmoilla. Joskus on pakko, ja toisaalta kaikilla vanhemmilla on siihen oikeus.

Itsekin kirjoitin aikaisemmin, että vaikka menin kuinka oikeassa reunassa vaunujen oikea reuna talojen seiniä ja liikkeiden ikkunoita hipoen, silti käveltiin päin. Se on epäreilua käytöstä muilta! Jos yhtäkkiä alkaa vaunuilla väistämään päin kävelijää, on seuraavassa sekunissa jonkun takaa tulevan edessä. Ja taas ollaan vihaisia. Ja monella on vielä pieni lapsi kävelemässä siinä, sitä lastakin yrittää samalla suojata aikuisilta.

No, se että sinulla on siis vaunussa lapsi, työnnät lastenvaunuja, niin se ei tarkoita sitä, että sinä olet jotenkin muita arvokkaampi ihminen, jota muiden pitää väistää ja antaa sinulle tilanteessa kuin tilanteessa tilaa. Kadulla kulkiessa, jos tilaa on, myös lastenvaunuja työntävän on huomioitava muut. Lastenvaunujen kanssa liikkuvilla on melko selkeästi sellainen käsitys, että heillä on pienen lapsen äiteinä niin kuin jonkinlaisia erioikeuksia muihin päin. Niin kuin nyt sekin, että kadulla kuljetaan koko tien leveydeltä kun ollaan kaverin kanssa liikkeellä. Ja juu, ei olla kadulla, mutta taloissa, jätetään porraskäytävään vaunut, kun pitäähän sitä nyt pienen lapsen vanhempia ymmärtää. Muut olkoot hipihiljaa ja välttäkööt kaikkea normaaliin elämäänkin kuuluvaa, jos tuo vanhempi lapsineen on lähellä. Äiti piehi pienokaisensa kanssa. Sinä ja sun lapses ei saa rajoittaa muiden elämää.

Halusit itse lapsen mutta et saanut? Siltä ainakin kuulostaa. 

Kyse on siitä että vaunujen kanssa kulkijan on vaikeampaa väistellä reunalta toiselle kuin ilman vaunuja kulkevan. Toisaalta jos vaunuilijaa vastaan tulee pyörätuoli, niin vaunuilija väistää, ja jos pyörätuolia vastaan tulee kuurosokea opaskoiran ja kepin kanssa niin pyörätuoleilija väistää.

Silloin kun vastassa on kaksi hyvinvoivaa tervettä kävelijää, niin kyse on tahtojen taistelusta. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen, joka ei jaksa tehdä tästäKIN ongelmaa.

Ei mulle tuota mitään ongelmaa olla väistämättä.

Vierailija
124/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yhä edelleen oikeanpuoleinen liikenne, joten käveleminen tapahtuu oikeassa reunassa kävelyyn varatulla alueella, vaikka vasemmassa reunassa kävelemisestä ei enää sakoteta. Koskee myös koirankusettajia kuten muutkin liikennesäännöt. Sellaisten teiden reunassa, joissa ei ole jalkakäytävää, kuljetaan vasenta reunaa koska se on turvallisempaa ja näkee väistääkö vastaan tuleva auto riittävästi.

Ainakin pääkaupunkiseudulla monet koirankusettajat kusettavat koiriaan pakkomielteisesti vasemmassa reunassa ja kävelevät päin vastaantulijoita. Todellisuudessa koiran tulee olla hihnassa hallinnassa niin, että kusettajan kulkiessa oikeaa reunaa koira kulkee vasemmalla puolella vierellä. Mikäli koirasta on yleensä mitään hyötyä, se toimii samalla omistajan suojana, mikäli joku vastaantulija yrittäisi ryöstöä tai muuten hyökätä taluttajan kimppuun. Siitä viereltä vasemmalta puolelta koira pystyisi puolustamaan taluttajaansa. Nykyisen koirankusettajat estävät tämän koiran käyttötarkoituksen ja näyttävät kuvittelevan, että heidän pitäisi suojella koiraa, koska pysyvät itse tien puolella.

Vierailija
125/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.

Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.

Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.

Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/

"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."

Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.

Pyöräily on kielletty jalkakäytävällä ihan liikennesäännöissä. Niin, että kyllä voi ihmetellä pyörän alle jäämistä jalkakäytävällä.

Vierailija
126/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelijällä näyttää olevan nykyään joustavat säännöt. Ajoradalla kävellessä saa kävellä sitä laitaa/reunaa minkä katsoo turvallisemmaksi ja helpommaksi. Kävelykadullakin saa itse päättää kumpaa reunaa kävelee.Joten väistäköön se jolle se on helpompaa.

Vierailija
127/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsän asukit päässeet kaupunkiin ja kuvittelevat, että omista oikeuksista täytyy pitää kynsin hampain kiinni. Normaalit ihmiset ymmärtävät sovittaa omat tarpeensa sen mukaan, mikä auttaa sujuvaan yhteiseloon muiden ihmisten kanssa. Kävely kadulla ei ole valtapeliä. Nämä päinkävelijät ovat varmaankin samoja, jotka kiilaavat ajoneuvoliikenteessäkin, estävät tarkoituksella kaistan vaihdot, jos joku laittaa vilkun päälle jne.

Älämölö - älyä hoi!

Kyllä mun kävelylenkit on olleet huomattavasti mukavampia sen jälkeen kun päätin että en ala enää poukkoilemaan tien molemmin puolin sen mukaan onko joku tulossa vastaan vai ei, vaan kuljen oikeaa puolta, ja ne väistää jotka eivät ymmärrä itsekin kävellä oikeaa puolta.

Aiemmin pään piti jatkuvasti pyöriä kuin pöllöllä, ja kävelylenkistä tuli stressaavaa jatkuvaa poukkoilua. 

*Jaa, joku tulee  vastaan kauempana samaa laitaa kuin minä, noh, siirrynpä toiselle puolelle, tuossa vaheessa pitää tietysti katsoa taaksensa ettei jää mahdollisen takaatulijan alle. Kun alan olla lähellä vastantulijaa, niin huomaankin että seuraava käveleekin oikeaoppisesti tien oikeaa puolta, eli tulee taas minua vastaan, ja väistän takaisin oikealle puolelle tietä. Taas taakse katsominen ettei kukaan aja yli, ja puolen vaihto, vain huomatakseni että seuraava kävelijä on taas tulossa samaa laitaa vastaan.

Rehellisestikö joku voi väittää että tällainen jatkuva seilaaminen on kivaa ja mukavaa ajanvietettä??

Olen jo pitkän aikaa kulkenut tiukasti oikeaa puolta, enkä väistä kuin vaikeammin kulkevia. Paljon stressittömämpää ja mukavampaa.

Vierailija
128/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi väistää

Juuri näin. Ja parasta kun kaikki vastaantulijat ajattelisivat muitakin kuin itseään. Joustoa ihmisten keskuudessa, sillä pärjää. Vähän kuin liikenne Rooman kaduilla, 2 kaistaa mutta neljä autoa rivissä ja kaikki osaavat väistää toisiaan törmäämättä.. Meillä Suomessa tuskin onnistuisi.

Parastahan se olisikin, mutta niin kauan kuin näin ei ole, en itsekään väistä. Alan heti väistämään kun muutkin ovat niin fiksuja että osaavat sen taidon.

Vierailija
129/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalla puolella kävelevä väistää.

Vierailija
130/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla kävelijöille ajokortti, joka otetaan pois, jos on väärällä kaistalla seilaava womansplainaaja.

Vierailija
131/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että tuo Ylen artikkelin henkilö on sellainen, joka kävelee vasenta puolta ja sitten ihmettelee ja avautuu asiasta netissä, kun muut "kävelevät päin". 

Vierailija
132/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joillekin on vaikeaa väistää. Siis eikä lähtökohtaisesti voi arvioida että se kenelle on helpompaa, se väistää. Esim kun itse olin liikkeellä rattaiden, pulkan ja koiran kanssa, voisi olettaa että sillä hyvin liikkuvalla yksin kävelevällä olisi helpompaa väistää minua kuin minulla häntä. Kun taas vastaan tuleekin liukkaalla säällä rollaattorimummo niin totta kai väistän. Mutta joo onhan se aika paljon tietty pyydetty.

Vierailija
133/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset eivät yleensä väistä minua, viisikymppistä naista. Väistäminen ei ole vaikeaa, mutta joskus harmittaa kyllä.

Vaunujen kanssa voi muuten väistää ja kävellä omalla puolellaan. Pyörätuoli on eri asia.

Vierailija
134/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yhä edelleen oikeanpuoleinen liikenne, joten käveleminen tapahtuu oikeassa reunassa kävelyyn varatulla alueella, vaikka vasemmassa reunassa kävelemisestä ei enää sakoteta. Koskee myös koirankusettajia kuten muutkin liikennesäännöt. Sellaisten teiden reunassa, joissa ei ole jalkakäytävää, kuljetaan vasenta reunaa koska se on turvallisempaa ja näkee väistääkö vastaan tuleva auto riittävästi.

Ainakin pääkaupunkiseudulla monet koirankusettajat kusettavat koiriaan pakkomielteisesti vasemmassa reunassa ja kävelevät päin vastaantulijoita. Todellisuudessa koiran tulee olla hihnassa hallinnassa niin, että kusettajan kulkiessa oikeaa reunaa koira kulkee vasemmalla puolella vierellä. Mikäli koirasta on yleensä mitään hyötyä, se toimii samalla omistajan suojana, mikäli joku vastaantulija yrittäisi ryöstöä tai muuten hyökätä taluttajan kimppuun. Siitä viereltä vasemmalta puolelta koira pystyisi puolustamaan taluttajaansa. Nykyisen koirankusettajat estävät tämän koiran käyttötarkoituksen ja näyttävät kuvittelevan, että heidän pitäisi suojella koiraa, koska pysyvät itse tien puolella.

Noi on ihan sun omakeksimiä sääntöjäsi. Turhaa raivoat kun ei muut tiedä että olet luonut tuollaisia mielessäsi. Kävelytiellä saa kävellä ihan kumpaa reunaa tahtoo.

Vierailija
135/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahdoton yhtälö noin varsinkin uroskoiran kanssa. Koira tekee tarpeensa pientareelle/ojaan ja se miksi ylipäätään koiran kanssa ollaan ulkona, on se, että se pääsee tarpeilleen. Suojelua tuskin kukaan hakee koiraltaan ulkoillessa, sehän olisi jo rikos, jos koira purisi jotain toista koiraa tai ihmistä.

Vasemmalla puolella ulkoitus on jäänne siitä, kun landella ei ollut kuin maantien reuna, jossa siis kävelijä kulki vasenta reunaa koira vasemmalla puolellaan (ojan puolella). Kävelyteillä on oikeanpuoleinen liikenne ja silloin koira kulkee oikealla puolella. Älkää siis suotta opettako koiria kulkemaan vasemmalla puolella, siitä ei juuri hyötyä ole. Paras tietysti, kun koira osaa kulkea sivulla, puolesta viis.

Vierailija
136/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Vierailija
137/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAISEN tulee väistää, joko autojen alle tai ojaan.

Vierailija
138/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin kohdattaessa asia selvitetään klassisen kivi-paperi-sakset-pelin avulla. 2/3 hävinnyt väistää.

Kiitos päivän piristyksestä  :D

Vierailija
139/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten. Ei poikien, vaan MIESTEN. N43

Vierailija
140/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen oikeaa puolta enkä siten väistä, etenkään lapsia. Heidän pitää oppia säännöt, eivätkä opi niitä ikinä jos aikuiset väistelevät väärää puolta kulkevaa kersaa. Sama hyökkäysvaunujen kanssa, ovat jo valmiiksi kaikkien tiellä, ei niille tarte antaa yhtään lisää luuloja siitä että voivat jyrätä etuajo-oikeudella.

Kävelytiellä ei ole mitään sääntöjä