Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?
Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.
Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/
"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."
Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.
Helvettiäkös se pyöräilijä tekee jalkakäytävällä?
Se väistää kellä vasenkäsi väylän laitaa kohti, se ei jolla oikea, eli oikeanpuolen liikenne. Tätä ei tosin kaikki miehetkään tunnu osaavan. Tai jos keskellä väylää epänormaalisti mennään, väistetään toista oikean kautta (koukataan oikealle), molemmat. Järkevintä on aina itse väistää, kun ei voi tietää missä aineissa toinen on, nykymeno on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikean puoleinen liikenne ja se pätee myös kävelykadulla. Kävelet oikealla ja jos joku tulee vastaan niin se väistää, myös koiran kusettajat.
Kävelijöiden kuuluu kulkea tuen vasenta laitaa.
Mites tällainen esiintyy eri kulttuureissa, kun naisen arvo on verrattavissa kameliin ja kohtelukin on sen mukaista? Nimim kokemusta on näistä, jotka eivät väistä, vaan kävelevät suoraan kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/
"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."
Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.
No missä muualla? Ajotielläkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikean puoleinen liikenne ja se pätee myös kävelykadulla. Kävelet oikealla ja jos joku tulee vastaan niin se väistää, myös koiran kusettajat.
Ei kuulu. Ei edes tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koskee kun kävellään maantien pientareella. Jalkakäytävillä ja kevyenliikenteenväylillä kaikki kulkee oikeaa laitaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi, mutta minä en väistä jos tulee minua vastaan samassa reunassa kuin minä kävelen, eli oikeassa minusta katsottuna, vastaantulijasta katsottuna vasemmalla.
Lenkillä käydessä näkee paljon näitä, ketkä ei väistä.
Moni pariskunta kävelee leveästi, eikä väistä. Koirien ulkoiluttajat valtaa koko tien.
Jotkut vaan jostain syystä kävelee kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä muualla? Ajotielläkö?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Oon ajatellut niin, että se väistää, jolle se on helpompi. Jos esim. vastaan tulee vanhempi koiran, vaunujen ja pikkulapsen kanssa, tai vaikka huonosti liikkuva vanhus, niin tottakai väistän.
Juuri näin itse toimin. Sen sijaan en ole varmaan kymmeneen vuoteen väistänyt niitä joitka voivat itse aivan hyvin väistää minua. Huomasin nimittäin jossain vaiheessa väistäväni ihan kaikkia. Niin "älykäs" en sentään edes halua olla ;)
"Sukupuolesta riippuvan kasvatuksen seurauksen voi huomata tarkkailemalla esimerkiksi koulun pihalla leikkiviä lapsia. Pojat käyttävät siellä yleensä enemmän tilaa kuin tytöt."
Vai voisko ne pojat vaan ihan oikeesti olla erilaisia kuin tytöt??? Kasvatuksesta riippumatta.
Voisitko lopettaa kirjoittelemisen nimimerkilläni? Mutta asiaa kirjoitit viimeisessä lauseessa jos tuo paikkansa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Mites tällainen esiintyy eri kulttuureissa, kun naisen arvo on verrattavissa kameliin ja kohtelukin on sen mukaista? Nimim kokemusta on näistä, jotka eivät väistä, vaan kävelevät suoraan kohti.
No niinhän nuo feministitkin tekevät. Mikä oikeus heillä on kävellä yhtään enempää toisia päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ajatellut niin, että se väistää, jolle se on helpompi. Jos esim. vastaan tulee vanhempi koiran, vaunujen ja pikkulapsen kanssa, tai vaikka huonosti liikkuva vanhus, niin tottakai väistän.
Juuri näin itse toimin. Sen sijaan en ole varmaan kymmeneen vuoteen väistänyt niitä joitka voivat itse aivan hyvin väistää minua. Huomasin nimittäin jossain vaiheessa väistäväni ihan kaikkia. Niin "älykäs" en sentään edes halua olla ;)
Miksi sinulla on yhtään sen suurempi oikeus olla väistämättä kuin sillä toisellakaan? Perustelepa.
On se feministin elämä vaikeaa.. Miehet laitetaan vaikka uhraamaan henkensä sodassa. Mutta se ei ole mitään verrattuna tähän ulinaan! Kyllä joku laki tähän pitäis nyt saada, että miesten pitäis uhrata kaikkensa ja antaa tilansa. Mikä saisi feministin jatkuvan valituksen loppumaan?
Vierailija kirjoitti:
"Sukupuolesta riippuvan kasvatuksen seurauksen voi huomata tarkkailemalla esimerkiksi koulun pihalla leikkiviä lapsia. Pojat käyttävät siellä yleensä enemmän tilaa kuin tytöt."
Vai voisko ne pojat vaan ihan oikeesti olla erilaisia kuin tytöt??? Kasvatuksesta riippumatta.
Voisihan ne olla, mutta väistäminen kuuluu sille jolle väistäminen kussakin tilanteessa kuuluu, eikä jollekin tietylle sukupuolelle. MElko paksua olisi väittää että pojat vain ovat sillä tavalle erilaisia etteivät ymmärrä ohjeiden, kuten myös säännöt ja laki, päälle, vaikka miehethän ne on sorvanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on yhtään sen suurempi oikeus olla väistämättä kuin sillä toisellakaan? Perustelepa.
Olen jo perustellut.
Tämä siis oli ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se väistää, ketä pelkää. vanha viidakon sanonta pätee kaikkialla.
KUKA! KUKA PELKÄÄ! prkl
JOKA! JOKA PELKÄÄ! huoh...
Viidakko-Jim puhuu outoa kieltä.