Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
161/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntisin itseni tosi noloksi ja juntiksi, jos olisin mies joka kävelee niin että muut joutuvat väistämään minua.

Tuntisin itseni tosi noloksi ja juntiksi, jos olisin nainen joka levittää miesvihaa jollakin hikisellä foorumilla.

Vierailija
162/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jalankulkijalla on oikeus kävellä jalkakäytävällä missä tahansa kohdassa, on myös sillä toisella kävelijällä tämä sama oikeus. Jos kumpikaan ei väistä on mahdollista että tulee törmäys.

Molemmilla siis on oikeus kävellä tässä tapauksessa haluamassaan paikassa. Miksi juuri sinun pitäisi olla se jolla on enemmän oikeutta kävellä juuri siinä missä sinä kävelet, kun sillä toisella on se sama oikeus.

Juuri näin. Ite kävelen nykysin silmät kiinni niin ei tule vahingossa refleksinä väistettyä ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvihaketju ilmiannettu. N29

Vierailija
164/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Ei ole mitään lakia mikä näin määräisi. Kävelytiellä saa kävellä ihan millä vain puolella

Ja juuri tämä on ongelma. On olemassa niin hemmetin itsepäisiä ihmisiä, jotka ihan tahallaan hankaloittavat kaikkien liikkumista kulkemalla vasenta laitaa lähes kaikkia muita vastaan, koska "minä voin". Ei ajatella yhtään liikkumisen sujuvuutta, vaan vain ja ainoastaan sitä omaa napaa.

Ohitustilanteet, kohtaamiset yms ovat todella paljon vaikeampia ja turvattomampia näiden itsepäisesti vasenta laitaa tallustavien takia. Mitenhän monta kertaa läheisen torin reunamilla on meinannut tämmönen vasenta laitaa kulkeva kävellä päin, kun yhtäkkiä nurkan takaa tuleekin samalla puolella vastaan! Eikö järki sano yhtään, että turvallisinta kaikille on kulkea samaa laitaa samaan suuntaan!

Vierailija
165/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten. Ei poikien, vaan MIESTEN. N43

N43? Miten kengännumero liittyy tähän mitenkään?

Vierailija
166/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, joka ei jaksa tehdä tästäKIN ongelmaa.

Ei mulle tuota mitään ongelmaa olla väistämättä.

Niin eli minä väistäisin sua, koska en jaksa kiukutella siitä, kenen pitäisi väistää.

Vierailija
167/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#0…

Juuri siitä se ongelma tulee, kun kävellään missä vaan.

Jos haluaa hankaloittaa omaa ja muiden kulkemista, kävelyteillä kannattaa kävellä vasenta puolta. 

Vierailija
168/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeanpuoleinen liikenne myös kevyen liikenteen väylillä, mutta huomioidaan myös se kenen on helpompi väistää. Eli terve yksin kävelevä väistää mummot, lapset, koirantaluttajat ja lastenvaunut, vaikka nää kulkis "väärää" reunaa.

Vierailija
169/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat vastaan tulevat (työ-)kaveriporukat ynnä muut seurueet, jotka valtaavat koko jalkakäytävän leveyden, sukupuoleen katsomatta. Sitten se joukon laitimmainen on ihmeissään ja jopa loukkaantunut kun en väistäkään sitä, vaan kävelen normaalisti oikeaa laitaa ja hän joutuukin luovimaan sinne porukan keskelle ja tekemään tilaa.

Vierailija
170/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun tuntuu että säännöt on porukoilla ihan hakusessa (tai ei vaan kiinnosta).Jopa vanhukset kulkee ns väärällä puolella.Kyllä meillä (olen 40v) koulussa nuo vielä opetettiin joten sitä vanhempien ainakin pitäisi osata...

Vierailija
171/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Koira opetetaan aina kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella. Koira myös tykkää haistella ja tekee merkkauksensa sinne tien laitoihin ja nurmikolle mielummin kuin keskelle asfaltoitua kävelykatua. Siksi koiraa mielummin talutetaan siellä väärällä puolella, jotta koira saa kulkea tien laitaa eikä keskellä.

Koiran voi opettaa kulkemaan kummalla puolella vaan, ihan tiedoksi. Koira voi osata kävellä jopa kummallakin puolella!

Mä kävelytän koiraa aina mahdollisuuksien mukaan siellä pöpelikön puolella, koska siellä on kiinnostavammat hajut ja koira voi tehdä tarpeensa sinne haittaamatta ketään (kakat tietenkin kerään pois jos on hoidettu nurmialue kyseessä, mutta pusikosta/ojan pohjalta en). Jos molemmilla puolilla on yhtä pusikkoista niin sitten oikeaa laitaa. Koirat osaa kulkea molemmilla puolilla ja enimmäkseen ne nuuskii, eivätkä kävele rinnalla kummallakaan puolella.

Vierailija
172/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia ovat vastaan tulevat (työ-)kaveriporukat ynnä muut seurueet, jotka valtaavat koko jalkakäytävän leveyden, sukupuoleen katsomatta. Sitten se joukon laitimmainen on ihmeissään ja jopa loukkaantunut kun en väistäkään sitä, vaan kävelen normaalisti oikeaa laitaa ja hän joutuukin luovimaan sinne porukan keskelle ja tekemään tilaa.

Pahinta on jos yrittää päästä niistä maleksijoista takaapäin ohi, varmaan ei kukaan älyä antaa tilaa.

Vierailija
173/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeampi väistää. Siis se, joka kuljee nopeammin. Itse olen hyvin nopea kävelijä, joten väistelen ja ohittele koko ajan kaikkia.

Vierailija
174/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ylläri että miehet ei väistä :D

Onpa ylläri että nainen lopettaa väistämisen siksi että häntä ärsyttää törmätä. Mistä näitä älykköjä sikiää? En mäkään törmäile mammoihin ostoskärryillä, tai niihin naisiin jotka tukkii käytävän lukeakseen jokaisen pakkauksen tuoteselosteen.

Vierailija
175/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jos joku mies ei väistä, niin kaikkieivät väistä, kieltämättä palstamammojen logiikkaa. Samalla logiikalla tosin mammat on kaikki mt-häiriöisiä, tämä ketju puhuu kyllä sen puolesta.

Vierailija
176/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#0…

No eikö nyt kuitenkin olisi järkevintä että olisi sellainen yhteisymmärrys että kävellään sitä oikeaa puolta. Mikä siinä nyt niin vaikeaa olisi?

Vierailija
177/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekottelen tätä ketjua lukiessani....minulle sattui juuri eilen tällainen tilanne töissä: Esimieheni (vanhempi mies) käveli kovaa vauhtia suoraan kohti kun olin menossa kiireellä vessaan. Kumpikin käytävän keskellä, yritimme ohittaa niin viimetipassa että kummankin oikeat olkapäät oli lonksahtaa sijoiltaan. 😂🙈

178/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?" - - - - - Aloitus

Vastaus: Sen, joka ei halua leimautua kusipäämulkuksi, narsistiseksi pelleksi ja juntiksi vailla mitään käytöstapoja. Ihminen jolla on ns. normaalit käytöstavat ja pyrkimys elää yhteiskunnassa sen toimivana jäsenenä tietää tämän, eikä tarvitse kysellä. Jos on uusavuton milleniaani, jonka elämän keskipiste on oma napa, asia voi olla toisin..

Vierailija
179/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jalankulkijalla on oikeus kävellä jalkakäytävällä missä tahansa kohdassa, on myös sillä toisella kävelijällä tämä sama oikeus. Jos kumpikaan ei väistä on mahdollista että tulee törmäys.

Molemmilla siis on oikeus kävellä tässä tapauksessa haluamassaan paikassa. Miksi juuri sinun pitäisi olla se jolla on enemmän oikeutta kävellä juuri siinä missä sinä kävelet, kun sillä toisella on se sama oikeus.

Heikompi väistää tai sitten tulee törmäys mikä oletetusti tuntuu pahemmalta heikommalle. Kaikki saavat valita miten toimivat

Vierailija
180/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta haluaa. Ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, tarkista itse laki, jos et mua usko. Ei siis ole mitään väärää puolta kävellä. Maantiellä taas kuuluu kävellä vasenta laitaa.