Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?

Vierailija
02.03.2023 |

Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntisin itseni tosi noloksi ja juntiksi, jos olisin mies joka kävelee niin että muut joutuvat väistämään minua.

Onko vähemmän noloa ja junttia, jos se onkin nainen ketä joutuu väistämään?

Vierailija
182/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen oikeaa puolta enkä siten väistä, etenkään lapsia. Heidän pitää oppia säännöt, eivätkä opi niitä ikinä jos aikuiset väistelevät väärää puolta kulkevaa kersaa. Sama hyökkäysvaunujen kanssa, ovat jo valmiiksi kaikkien tiellä, ei niille tarte antaa yhtään lisää luuloja siitä että voivat jyrätä etuajo-oikeudella.

Et näköjään itse osaa sääntöjä.. lol. Ei ole jalkakäytävällä ns väärää puolta kävellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kevyen liikenteen väylillä, mutta huomioidaan myös se kenen on helpompi väistää. Eli terve yksin kävelevä väistää mummot, lapset, koirantaluttajat ja lastenvaunut, vaikka nää kulkis "väärää" reunaa.

Ei ole laissa. Tarkista faktat.

Vierailija
184/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.

Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.

Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.

Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/

"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."

Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.

Helvettiäkös se pyöräilijä tekee jalkakäytävällä?

Ja helvettiäkös se jalankulkija tekee pyöräkaistalla? Tai keskellä tietä tai seilaa laidasta toiseen? Toki pyöräilijät eivät saa ajaa jalkakäytävällä se on selvä. Mutta vastuuta pitää olla myös jalankulkijoilla, järki käteen kävellessä, väylän oikea reuna, siis REUNA, niin homma on turvallista kaikille. Ja ps. maantiellä kuljetaan jalan vasenta reunaa.

Maantiellä voi kävellä millä puolella haluaa.

Maantiellä kävellään vasenta laitaa, jotta voit tarvittaessa väistää vastaan tulevaa autoa vaikka ojaan... Turvallisempaa.

Vierailija
185/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se väistää, jolle se on helpompaa tai on fiksumpi. Näin itse pyrin tekemään, jos vastassa on rollaattorin, lastenvaunujen tai koiran kanssa tuleva, itse vaihdan puolta.

Näin kotona opetettiin ja niin olen tehnyt pian 50v. Muut pitää ottaa huomioon.

Vierailija
186/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Ei ole mitään lakia mikä näin määräisi. Kävelytiellä saa kävellä ihan millä vain puolella

Ja juuri tämä on ongelma. On olemassa niin hemmetin itsepäisiä ihmisiä, jotka ihan tahallaan hankaloittavat kaikkien liikkumista kulkemalla vasenta laitaa lähes kaikkia muita vastaan, koska "minä voin". Ei ajatella yhtään liikkumisen sujuvuutta, vaan vain ja ainoastaan sitä omaa napaa.

Ohitustilanteet, kohtaamiset yms ovat todella paljon vaikeampia ja turvattomampia näiden itsepäisesti vasenta laitaa tallustavien takia. Mitenhän monta kertaa läheisen torin reunamilla on meinannut tämmönen vasenta laitaa kulkeva kävellä päin, kun yhtäkkiä nurkan takaa tuleekin samalla puolella vastaan! Eikö järki sano yhtään, että turvallisinta kaikille on kulkea samaa laitaa samaan suuntaan!

Miten tästä tuli tunne, että suomalaiset tarvitsevat kaikkeen lain. Enemmän minusta haittaa aiheuttavat nämä itsepäisesti "oikeassa" olevat, jotka luulevat, että jalkakäytävällä pitää kävellä oikeassa reunassa ja kulkevat itsevaltiaan ottein siellä ja kokevat että kaikki jotka vain kehtaavatkin tulla samaa puolta vastaan ovat väärässä ja minähän en tuota väistä. 

Alatte nyt vaan kulkemaan missä huvittaa (toki mieluiten reunassa, jotta jää tilaa muillekin erityisesti jos tulee pyöräilijä takaa) ja joku tuolla antoikin hyvä ohjenuoran, että se väistää jolle se on helpointa, eli jos ei ole mitään kantamuksia, eläimiä, lapsia, rattaita, rollaattoreita yms. niin väistäpäs sinä sitten muita. Aika helppoa ja tuollaiset jänkät ne muiden tiellä ovat enemmän.

Vierailija
187/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.

Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#0…

Vaikka ei ole mitään lakia, niin kaikkien mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi on hyvä kävellä oikealla puolella.

Yleensä niin teenkin, mutta kovin kurakelillä kuljen kulkusuuntaa vasenta laitaa, silloin kun se kauempana ajoradasta. En halua ehdoin tahdoin tulla liatuksi roiskeista..

Vierailija
188/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on julkinen kävelytie, niin eikö oikeudenmukaisinta olisi, että väistöhierarkia pohjautuisi maksettuihin veroihin? Onhan muutenkin enemmän veroja maksavalla todennäköisesti tärkeämpää tekemistä, kuin vähemmän maksavalla.

Kohtaamistilanteessako aletaan selvittää ensin veroasiat ja sitten väistetään?

Vierailija
189/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä keino on yksinkertaisesti pysähtyä. Jos joku on niin röyhkeä että ei väistä vaan kävelee päin seisovaa ihmistä, sellaisen luteenhan voi liiskata sitten hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
190/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta haluaa. Ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, tarkista itse laki, jos et mua usko. Ei siis ole mitään väärää puolta kävellä. Maantiellä taas kuuluu kävellä vasenta laitaa.

Joka asiaan ei tarvita lakiapykäliä. Useimmiten pelkkä maalaisjärki riittää. Valittettavasti kaikilla ei sitä ole, joten kävelevät sitten jalkakäytävän vasenta puolta ja ihmettelevät miksi kaikki kävelevät päin. 

Vierailija
191/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne eli se väistää joka kulkee väärää kaistaa, tai se jonka puolella este on, jos se kaventaa kulkuväylän yksisuuntaiseksi.

Asia ei ole tämän monimutkaisempi.

Vierailija
192/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?

Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta haluaa. Ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, tarkista itse laki, jos et mua usko. Ei siis ole mitään väärää puolta kävellä. Maantiellä taas kuuluu kävellä vasenta laitaa.

Vaikka ei ole lakia (pitäisi kyllä saada laki ehdottomasti takaisin) niin järkevät ja kohteliaat, muut huomioon ottavat ja turvallista ja sujuvaa kulkemista arvostavat ihmiset valitsevat sen oikean laidan. Ja onko se edes reilua että koiranulkoiluttajien ei koskaan tarvitsisi väistää? Ja aivan oikein että maantiellä kuljetaan vasenta reunaa.

Vierailija
193/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jalankulkijalla on oikeus kävellä jalkakäytävällä missä tahansa kohdassa, on myös sillä toisella kävelijällä tämä sama oikeus. Jos kumpikaan ei väistä on mahdollista että tulee törmäys.

Molemmilla siis on oikeus kävellä tässä tapauksessa haluamassaan paikassa. Miksi juuri sinun pitäisi olla se jolla on enemmän oikeutta kävellä juuri siinä missä sinä kävelet, kun sillä toisella on se sama oikeus.

Kyllä, törmäys tulee jos kävelet vasenta laitaasi minua kohti etkä väistä. Tälle ei oikein voi mitään, ja olen hyväksynyt asian. Onneksi suurin osa kävelee niin kuin kuuluukin, siellä oikeassa laidassa. JA tietä annetaan tietenkin aina niille joiden on vaikeampi väistää, kuten lastenvaunut jne.

Vierailija
194/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira opetetaan aina kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella. Koira myös tykkää haistella ja tekee merkkauksensa sinne tien laitoihin ja nurmikolle mielummin kuin keskelle asfaltoitua kävelykatua. Siksi koiraa mielummin talutetaan siellä väärällä puolella, jotta koira saa kulkea tien laitaa eikä keskellä.

Ah, mutta kummasti se koira kulkee myös omistajan oikealla puolella aina silloin kun penkka sattuu olemaan oikealla puolella kulkusuuntaan nähden :-D eli älkää viitsikö. Koirat osaa ihan hyvin kulkea myös oikealla puolella ja sitä paitsi se tekee koirallekin hyvää vaihdella puolta niin ei tule vinoumia.

Vierailija
195/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää tehdä elämästä vaikeaa, kun tämmöisestäkin saa tehtyä numeron. Asun pikkukaupungissa ja vaikka väistäisin kaikkia, niin eipä ole suuri ongelma.

Vierailija
196/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellanen rehvakas tyyppi joka ottaa tien haltuun eikä rupea väistelemään-sellaisenhan pitäis olla kaikkien ketjujen perusteella juuri ihannemies?

Vierailija
197/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira opetetaan aina kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella. Koira myös tykkää haistella ja tekee merkkauksensa sinne tien laitoihin ja nurmikolle mielummin kuin keskelle asfaltoitua kävelykatua. Siksi koiraa mielummin talutetaan siellä väärällä puolella, jotta koira saa kulkea tien laitaa eikä keskellä.

Ah, mutta kummasti se koira kulkee myös omistajan oikealla puolella aina silloin kun penkka sattuu olemaan oikealla puolella kulkusuuntaan nähden :-D eli älkää viitsikö. Koirat osaa ihan hyvin kulkea myös oikealla puolella ja sitä paitsi se tekee koirallekin hyvää vaihdella puolta niin ei tule vinoumia.

Koiranomistajien vahvinta osaamisaluetta ei ole muiden liikkujien huomioonottaminen. 

198/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sellanen rehvakas tyyppi joka ottaa tien haltuun eikä rupea väistelemään-sellaisenhan pitäis olla kaikkien ketjujen perusteella juuri ihannemies?

Just juu, jos on täysbimbo ja sellaiseksikin tyhmä. Silleen aikuisten oikeesti, kun vastaan tulee näitä rehvakkaita ja pikku piru supattaa korvaan, että anna mennä vaan, niin kävelen vakaasti omaa linjaani, ja jos olkapää nyt sattuu vähän osumaan sen rehvakkaan olkapäähän tms., niin jännästi siinä fysiikan lait toimivat, ts. isompi massa syrjäyttää sen pienemmän massan melko helposti. Kun on takana reilut 30 vuotta painnonnostoa, ja reilu sadan kilon massa lihaa, niin sellaiset rehvakkaat lähtee kimmoten kuin pingispallo mailasta. Sitten kun ne istuu siellä kadulla ja tuhertaa itkunsekaisin sanoin, että mikset väistänyt, niin kysyn vaan, että mikset itse? Ne rehvakkaat kun tuppaa olemaan sellaisia tyhjäpäitä teinipoikia tai sille asteelle jääneitä, niitä jotka punnitaan neuvolassa elämänsä loppuun asti..

Vierailija
199/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsän asukit päässeet kaupunkiin ja kuvittelevat, että omista oikeuksista täytyy pitää kynsin hampain kiinni. Normaalit ihmiset ymmärtävät sovittaa omat tarpeensa sen mukaan, mikä auttaa sujuvaan yhteiseloon muiden ihmisten kanssa. Kävely kadulla ei ole valtapeliä. Nämä päinkävelijät ovat varmaankin samoja, jotka kiilaavat ajoneuvoliikenteessäkin, estävät tarkoituksella kaistan vaihdot, jos joku laittaa vilkun päälle jne.

Älämölö - älyä hoi!

Kyllä mun kävelylenkit on olleet huomattavasti mukavampia sen jälkeen kun päätin että en ala enää poukkoilemaan tien molemmin puolin sen mukaan onko joku tulossa vastaan vai ei, vaan kuljen oikeaa puolta, ja ne väistää jotka eivät ymmärrä itsekin kävellä oikeaa puolta.

Aiemmin pään piti jatkuvasti pyöriä kuin pöllöllä, ja kävelylenkistä tuli stressaavaa jatkuvaa poukkoilua. 

*Jaa, joku tulee  vastaan kauempana samaa laitaa kuin minä, noh, siirrynpä toiselle puolelle, tuossa vaheessa pitää tietysti katsoa taaksensa ettei jää mahdollisen takaatulijan alle. Kun alan olla lähellä vastantulijaa, niin huomaankin että seuraava käveleekin oikeaoppisesti tien oikeaa puolta, eli tulee taas minua vastaan, ja väistän takaisin oikealle puolelle tietä. Taas taakse katsominen ettei kukaan aja yli, ja puolen vaihto, vain huomatakseni että seuraava kävelijä on taas tulossa samaa laitaa vastaan.

Rehellisestikö joku voi väittää että tällainen jatkuva seilaaminen on kivaa ja mukavaa ajanvietettä??

Olen jo pitkän aikaa kulkenut tiukasti oikeaa puolta, enkä väistä kuin vaikeammin kulkevia. Paljon stressittömämpää ja mukavampaa.

Jos kävely on jollekin noin vaivalloinen kokemus, en ihmettele enempää.

Minun ei ole koskaan tarvinnut asiaa ihmetellä ja varautua mihinkään extreme-suoritukseen, minä vain kävelen sen enempää sitä ajattelematta. Jo yli 65 vuoden ajan. En törmäile. Läheltäpiti tilanteita sattuu joskus, mutta harvoin ja vain siksi, että väistämme epähuomiossa samaan suuntaan ja samanaikaisesti.

Vierailija
200/218 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tajusin miten vapauttavaa on asua 5000 ihmisen pikkukunnassa. Kävelylenkillä kylän keskustassa asemat otetaan jo n. 30 metriä ennen kohtaamista. Eli vieretysten kulkevat ryhmittyvät peräkkäin. Vastaan tuleva harhailtuaan keskellä, ryhmittyy yleensä oikeaan laitaansa. Minä harhailtuani keskellä tai väärällä puolella, tsekkaan tilanteen 30 metriä ennen kohtaamista että millä puolella vastaantuleva haluaa kulkea. Jos sillä on koira, se haluaa kulkea tienvierustaa. Sitten on helpottavaa kun on se tehtävä suoritettu: MOROMORO!