Kenen kuuluu väistää yhteisellä kadulla kävellessä?
Oletko huomannut että jokin ryhmä väistäisi herkemin kuin toinen? Itse mietin pitkään ja en ole huomannut ilmiötä. Sen olen huomannut jo aikapäivää sitten että on olemassa porukkaa joka ei vain väistä. Paitsi kun tulevat minun kohdalleni. Minulla on nippu keinoja joilla vastaantulija saadaan väistämään, halusi tai ei.
Käväelen aina oikeaa puolta, ellei ole muuta osoitettu, enkä väistä siitä, ellei vastaan tule vanhus, koiranulkoiluttaja, lapsi, tai lastenvaunut.
Olen nelikymppinen
https://yle.fi/a/74-20016956
Kommentit (218)
Ja TAAS yksi feministi valtamediassa levittämässä miesvihaa...
Eikö teitä naisia hävetä?
Vallankumous... Protesti... Just joo. -.- M27
Vierailija kirjoitti:
Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?
Koira opetetaan aina kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella. Koira myös tykkää haistella ja tekee merkkauksensa sinne tien laitoihin ja nurmikolle mielummin kuin keskelle asfaltoitua kävelykatua. Siksi koiraa mielummin talutetaan siellä väärällä puolella, jotta koira saa kulkea tien laitaa eikä keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.
Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se väistää joka kulkee vasenta laitaa. Moni koirakusettaja hyppää hankeen, muut sentään tajuaa väistää tien kautta. Mikä siinä muuten on että 90 prossaa väärää puolta kulkevista on koirankusettajia?
Koira opetetaan aina kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella. Koira myös tykkää haistella ja tekee merkkauksensa sinne tien laitoihin ja nurmikolle mielummin kuin keskelle asfaltoitua kävelykatua. Siksi koiraa mielummin talutetaan siellä väärällä puolella, jotta koira saa kulkea tien laitaa eikä keskellä.
Koiran voi opettaa kulkemaan kummalla puolella vaan, ihan tiedoksi. Koira voi osata kävellä jopa kummallakin puolella!
Nyt tarvitaan kävelykypärät äkkiä pakollisiksi.
Minä väistä ettei joku likainen hörhö törmää. Huvittavinta on kun joku melkein törmää takaapäin. Eh, et sitten voinut kiertää?
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitaan kävelykypärät äkkiä pakollisiksi.
Eikö se ollut
o...gas..mi kypärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeanpuoleinen liikenne myös kävelyteillä. Jos tulee tilanne, että pitää väistää, on se ohitustilanne samaa suuntaan kävelijästä ja ohitetaan vasemmalta puolen kuten autolla. Jos taas toinen tulee vastaan, hän kävelee väärää puolta ja väistäkööt.
Ei ole. Jalkakäytävällä saa kävellä missä vaan. Pyörätiellä saa kävellä jommassa kummassa laidassa. Tuo teidän oikeanpuoleinen liikenne kävelyteillä on vain teidän itse keksimä juttu.
Oikealla puolella kävellään ja ajetaan pyörällä, ja sinä joka haluat kävellä vasenta laitaa, väistät niitä jotka kävelevät oikealla puolella. Saat siis kävellä vaikka keskellä tietä käsilläsi, mutta kun puhutaan siitä kuka väsitää, niin se olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran voi opettaa kulkemaan kummalla puolella vaan, ihan tiedoksi. Koira voi osata kävellä jopa kummallakin puolella!
Eikö riipu onko vasemmalla vai oikealla jalalla astuva?
Vierailija kirjoitti:
se väistää, ketä pelkää. vanha viidakon sanonta pätee kaikkialla.
Mistä sen tietää, pelkääkö vastaantulija minua? Yleensä en väistä, kun kuljen useimmiten oikeaa laitaa, mutta ilmeisesti pitää alkaa tarkkailla vastaantulijan elekieltä sen varalta, jos hän pelkääkin minua ja minun pitäisi siis väistää.
Vierailija kirjoitti:
Se väistää kellä vasenkäsi väylän laitaa kohti, se ei jolla oikea, eli oikeanpuolen liikenne. Tätä ei tosin kaikki miehetkään tunnu osaavan. Tai jos keskellä väylää epänormaalisti mennään, väistetään toista oikean kautta (koukataan oikealle), molemmat. Järkevintä on aina itse väistää, kun ei voi tietää missä aineissa toinen on, nykymeno on mitä on.
Molemmat kädet on laitaa kohti, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.
Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/
"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."
Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.
Helvettiäkös se pyöräilijä tekee jalkakäytävällä?
Ja helvettiäkös se jalankulkija tekee pyöräkaistalla? Tai keskellä tietä tai seilaa laidasta toiseen? Toki pyöräilijät eivät saa ajaa jalkakäytävällä se on selvä. Mutta vastuuta pitää olla myös jalankulkijoilla, järki käteen kävellessä, väylän oikea reuna, siis REUNA, niin homma on turvallista kaikille. Ja ps. maantiellä kuljetaan jalan vasenta reunaa.
Kulkee oikeaa reunaa ja jos näkee, että vastaan tulee epämäääräistä sakkia, niin pysähtyy ja vastaantulijan on pakko väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, jolloin se väistää kenen sääntöjen mukaan se kuuluu tehdä.
Pyöräilijä väistää. Jalankulkijoille ei ole sääntöä. Ei edes sitä, että kummalla puolella pitäisi kävellä.
Kyllä on. Oikean puoleinen liikenne pätee myös kävelykadulla.
Kerrataan vielä: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/
"Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa."
Niinpä niin, ja sitten ihmetellään kun jäädään pyöräilijöitten alle. Pitääkö olla tukkeena jalankulkijan siinä kävelytiellä? Käytöstavat kunniaan myös pyöräilijöiltä että kävelijöiltä.
Helvettiäkös se pyöräilijä tekee jalkakäytävällä?
Ja helvettiäkös se jalankulkija tekee pyöräkaistalla? Tai keskellä tietä tai seilaa laidasta toiseen? Toki pyöräilijät eivät saa ajaa jalkakäytävällä se on selvä. Mutta vastuuta pitää olla myös jalankulkijoilla, järki käteen kävellessä, väylän oikea reuna, siis REUNA, niin homma on turvallista kaikille. Ja ps. maantiellä kuljetaan jalan vasenta reunaa.
Maantiellä voi kävellä millä puolella haluaa.
Jos jalankulkijalla on oikeus kävellä jalkakäytävällä missä tahansa kohdassa, on myös sillä toisella kävelijällä tämä sama oikeus. Jos kumpikaan ei väistä on mahdollista että tulee törmäys.
Molemmilla siis on oikeus kävellä tässä tapauksessa haluamassaan paikassa. Miksi juuri sinun pitäisi olla se jolla on enemmän oikeutta kävellä juuri siinä missä sinä kävelet, kun sillä toisella on se sama oikeus.
Mikä ihme siinä on niin hankalaa ymmärtää että kaikkein turvallisinta ja helpointa ja sujuvinta on noudattaa kevyenliikenteen väylillä oikeanpuoleista liikennettä? On kaikkien etu että homma toimii, "vasemman laidan vastarannankiisket" aiheuttavat vaaratilanteita ja turhia häiriöitä ohitustilanteissa.
Tuntisin itseni tosi noloksi ja juntiksi, jos olisin mies joka kävelee niin että muut joutuvat väistämään minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei ole mitään lakia, niin kaikkien mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi on hyvä kävellä oikealla puolella.
Kaikkien. Tai sitten nuoremman. Väistän itse vanhuksia, ja teinit väistäkööt minua.
Ei ole mitään lakia mikä näin määräisi. Kävelytiellä saa kävellä ihan millä vain puolella