Minuun on 4 henkilöä laittanut välit poikki: kaikki eksiä - eikö eksien kanssa tosiaan voi olla tuttuja?
Kyseessä siis 4 miestä ajalta kun olin 25-30. Emme edes kunnolla seurustelleet kuin yhden kanssa, muiden kanssa juttu oli enemmän niin, että olivat minuun ihastuneita ja deittailimme jonkin verran, mutta ainakaan itse en ollut sen ihastuneempi.
Jotenkin tuntuisi, että kun tunteista on jo ikuisuus ja kaikki menneet elämässä eteenpäin, niin ihan hyvin voisi olla tuttuja, varsinkaan kun mitään vakavia suhteita ei ollut. Mutta ei, mikä tietysti loukkaa. Ja siis tutuilla en tarkoita mitään intiimiä, vaan ihan pinnallista yhteydenpitoa.
Mitä mieltä, onko tämä näin että jotenkin kaikkien pitää lopettaa kaikki yhteydenpito kaikkien kanssa, joista on joskus ikuisuus sitten ollut kiinnostunut? Itse olen ehkä enemmän sellainen ihminen, että pinnallinen tuttavuus olisi ihan kivaa, ilman että se tarkoittaisi mitään.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan normaalia, että ollaan ns. tuttavia tälläisten nuoruuden exien tai ex säätöjen kanssa. Mutta ilmeisesti monista muista näin ei ole. Esim. omakaan nuoruuden exäni ei tervehdi kunnolla, jos vastaan tulee. Erosta on aikaa jo kaksikymmentä vuotta, ja olimme alle parikymppisiä seurustellessa.
Ihana, että edes joku on samaa mieltä! Ja siis kun kyse ei ole mistään vakavista, pitkistä suhteista, jossa oltaisiin asuttu yhdessä tai muuta, vaan kevyestä tapailusta kun on tutustuttu yhteisten kaverien kautta, mutta joka ei johtanut mihinkään. Niin siinä olisi jotain ystävällisiä, kohteliaita välejä kiva pitää yllä.
- ap
Jänkäti, jänkäti, jänkäti, mutta kun MINUSTA se on näin... Tuo sitten on varmaan hyväkin peruste minkä kautta voit tätä kaveeraamista muilta ihmisiltä odottaa. Eli koska SINUSTA sen pitää niin olla.
Mutta eihän kyse ole kaveruudesta vaan pelkästään muodollisen ystävällisistä väleistä.
Ja siis mielelläni kuulen näkemyksiä ja selityksiä. Yritän vain ymmärtää, kun kyse ei kuitenkaan ole mistään muusta kuin pinnallisesta tuttavuudesta. Ei mistään yhteydenpidosta, ystävyydestä, mistään sellaisesta. Niin jos joku on ollut tärkeä ja läheinen elämässä jossain vaiheessa, niin vaikka asiat eivät olisi menneet kuten joku olisi ehkä toivonut, niin kai sitä voi edelleen olla kohteliaita tuttavia?
- ap
Mutta miksi olisi tärkeää pitää tuollaisia pinnallisia tuttavuuksia, voisitko sinä selittää sen? Sanoisin, että on kuitenkin aika tavallista roikottaa someissaan kavereina tai seuraajina jotain vanhoja säätöjäkin. Toki kaikki eivät näin tee ja sekin on ihan ymmärrettävä valinta. Eivät taida olla sen sorttisia tyyppejä, joita nämä pinnalliset tuttavuudet erityisemmin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan normaalia, että ollaan ns. tuttavia tälläisten nuoruuden exien tai ex säätöjen kanssa. Mutta ilmeisesti monista muista näin ei ole. Esim. omakaan nuoruuden exäni ei tervehdi kunnolla, jos vastaan tulee. Erosta on aikaa jo kaksikymmentä vuotta, ja olimme alle parikymppisiä seurustellessa.
Ihana, että edes joku on samaa mieltä! Ja siis kun kyse ei ole mistään vakavista, pitkistä suhteista, jossa oltaisiin asuttu yhdessä tai muuta, vaan kevyestä tapailusta kun on tutustuttu yhteisten kaverien kautta, mutta joka ei johtanut mihinkään. Niin siinä olisi jotain ystävällisiä, kohteliaita välejä kiva pitää yllä.
- ap
Jänkäti, jänkäti, jänkäti, mutta kun MINUSTA se on näin... Tuo sitten on varmaan hyväkin peruste minkä kautta voit tätä kaveeraamista muilta ihmisiltä odottaa. Eli koska SINUSTA sen pitää niin olla.
Mutta eihän kyse ole kaveruudesta vaan pelkästään muodollisen ystävällisistä väleistä.
Ja siis mielelläni kuulen näkemyksiä ja selityksiä. Yritän vain ymmärtää, kun kyse ei kuitenkaan ole mistään muusta kuin pinnallisesta tuttavuudesta. Ei mistään yhteydenpidosta, ystävyydestä, mistään sellaisesta. Niin jos joku on ollut tärkeä ja läheinen elämässä jossain vaiheessa, niin vaikka asiat eivät olisi menneet kuten joku olisi ehkä toivonut, niin kai sitä voi edelleen olla kohteliaita tuttavia?
- ap
Sinä haluat omien sanojesi mukaan merkityksettömiä, vain somealustojen luvuissa näkyvinä "kavereita".
Stalkkaamasi ihmiset eivät ole kiinnostuneita merkityksettömästä "suhteesta" sinuun.
Lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
Mutta miksi olisi tärkeää pitää tuollaisia pinnallisia tuttavuuksia, voisitko sinä selittää sen? Sanoisin, että on kuitenkin aika tavallista roikottaa someissaan kavereina tai seuraajina jotain vanhoja säätöjäkin. Toki kaikki eivät näin tee ja sekin on ihan ymmärrettävä valinta. Eivät taida olla sen sorttisia tyyppejä, joita nämä pinnalliset tuttavuudet erityisemmin kiinnostaa.
Ihan yksinkertaisesti nostalgisista syistä, niin että joskus vaihdetaan kuulumisia ja ollaan hyvissä väleissä. Itsestäni on ainakin mukavaa, että ihmisten kanssa, jotka ovat olleet osa elämääni, on hyvät välit. Luulisi tämän olevan aika yleistä.
- ap
Kellään ei ole velvollisuutta kaveerata jonkun ex-hoidon kanssa.
Miksi haluat olla kaveri sellaisten kanssa, joiden kanssa ei ilmennyt mitään suurempaa kemiaa tai samaistumista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla kaveri sellaisten kanssa, joiden kanssa ei ilmennyt mitään suurempaa kemiaa tai samaistumista?
Koska ihan kivoja ihmisiä, en vain halunnut mitään vakavampaa heidän kanssaan. Jotenkin oli ajatellut, että tunne kaveruudesta eikä muusta oli molemminpuolinen, jolloin olisi sama juttu kuin jonkun vanhan kaverin tapaaminen.
- ap
Montakin syytä voi olla, ehkä loukkaantuivat aikanaan kun et halunnut mitään eivätkä halunneet jäödä siihen tilanteeseen roikkumaan "ystäväksi". Ja vuosien jälkeen ei mitään tarvetta lämmitellä sellasta tyhjänpäivästä ystävyyttä. Normaalilla varsinkin perheellisellä aikuisella tuppaa olemaan aika kortilla jopa niille ihan oikeille ystävillekin.
Toinen mahd syy; haluaisitko sinä, että sillä tulevalla miehellä, johon ehkä rakastut syvästi, on läheiset välit omiin entisiin tyttöystäviin ja hoitoihin? No, ehkä sinulle ei olisi väliä, mutta monelle on. En minä ainakaan haluaisi olla naisen kanssa, joka viettää aikaa kaikenmaailman entisten ihastusten ja panojen kanssa somessa ja livenä. Haluan että vaimoni keskittyy minuun ja lapsiin eikä muihin miehiin.
Tai ehkä olet vielä teini, siinä tapauksessa tietty voi varmaan pysytellä frendinä kun kukaan ei seurustele. Voi vaikka tavata kylä kipsalla jaffalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäisikö asiaa jotenkin se, että sinä et ole kokenut mitään erikoisempia tunteita näihin keneenkään. Jos joskus on ollut ihastunut tai tuntenut syvemmin saamatta vastakaikua tai muuten juttu epäonnistunut, niin sitä tuppaa aika ajoin muistelemaan kuitenkin oli siitä sitten miten paljon aikaa tahansa ja sen entisen tunteiden kohteen kanssa tekemisissä oleminen vaan tuo ne pintaan.
Tämä. Siitä ihmisestä jää tunnejälki, joka tuollaisessa tapauksessa harvemmin on positiivinen. Ihan ymmärrettävää ettei kaikki halua olla kavereita/tekemisissä jälkikäteen sellaisten ihmisten kanssa, joihin on liittynyt vahvoja tunteita vaikka niistä myöhemmin pääsisikin yli. Se ihminen ikävä kyllä tuppaa muistuttamaan niistä ajoista ja tunteista, kun ne olivat pinnalla ja se on monelle vaikeaa. Lisäksi ei kaikkia kiinnosta tuollaiset pinnalliset ihan sama suhteet. Enemmänkin tulee mieleen miksi se toinen tekeekin itseään vielä tykö, vaikka on aikaisemmin torjunut kyseisen ihmisen. Eri asia jos oikeasti haluaisi olla kunnolla kaveri.
Monilla ei myöskään ole oikein aikaa noille ihan sama suhteille. Siihenkin laiettu aika on pois juurikin noilta oikeilta kunnon kavereilta.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitenkään mahdollista, että he eivät pidä sinusta ihmisenä niin paljon kuin sinä heistä? En sano tätä sinulle ap mitenkään pahalla. Vaikka he olivat aikanaan sinuun ihastuneita, sitähän yleensä ihastuu melko tuntemattomaan ihmiseen, ja jopa sijoittaa häneen mielessään kaikenlaisia positiivisia ominaisuuksia, joita hänellä ei välttämättä oikeasti edes ole. Sitten kun tutustuu enemmän, voi huomata että sen ihastuksen todellinen persoona voi olla aika kaukanakin siitä mistä yleensä pitää.
Juuri tätä samaa ajattelin. Mun ex/säätö/mikälie ehdotti ystävyyttä hänen kanssaan ja sanoin että sopii, niin saatiin lopetettua juttu ns. hyvässä hengessä. Poistin hänet hyvin pian tuon jälkeen somesta ja numeron puhelimesta, koska vähän suhdetta kelattuani tajusin, millainen m*lkku olikaan kyseessä. Hänellä tuskin on aavistustakaan miksi poistin hänet enkä enää koskaan ottanut yhteyttä. Jos hän nyt vuosien jälkeen tulisi vastaan jossain, moikkaamisen sijaan näyttäisin keskisormea.
"
Vierailija kirjoitti:
Montakin syytä voi olla, ehkä loukkaantuivat aikanaan kun et halunnut mitään eivätkä "haluaisitko sinä, että sillä tulevalla miehellä, johon ehkä rakastut syvästi, on läheiset välit omiin entisiin tyttöystäviin ja hoitoihin?"
Totta, tässä en vain tosiaan hakenut millään tavalla läheisiä välejä vaan muodollisen ystävällisiä välejä. Olin kuvitellut, että sen lisäksi, että hänellä oli toivomuksia minun suhteeni vakavana kumppanina, niin että olisimme olleet myös kavereita. Sama tuon toisen kanssa.
Mutta ehkä niin, että kummassakin tapauksessa toisella osapuolella oli vahvempia tunteita ja toiveita kuin minulla.
Mutta joka tapauksessa, ymmärrän toki, etten itsekään haluaisi kumppanillani olevan exiin läheisiä välejä, mutta muodollisen ystävälliset välit ymmärtäisin.
Ja en todellakaan tarkoita, että ystävälliset välit tarkoittaisivat mitään sen ihmeempää kuin että ollaan ystävällisiä, kohteliaita ja jutellaan kohteliaasti kun tavataan yhteisissä juhlissa.
- ap
Yksi aiemmista parisuhteistani päättyi huomattuamme vuosien seurustelun jälkeen, että välillämme on ystävyyttä mutta ei romantiikkaa. Välimme olivat rakoilleet suhteen loppuvaiheessa, mutta heti eromme jälkeen lähennyimme ja meistä tuli useiksi vuosiksi toistemme parhaat ystävät. Kun teimme välillä kahdestaan reissuja, ihmiset kyselivät että olemmeko palaamassa yhteen, mutta me molemmat tiesimme ettemme koskaan palaa enää yhteen.
Sitten lopulta me molemmat löysimme uudet kumppanit. Eksäni mielestä olisimme silti voineet edelleen pysyä ystävinä, mutta minä en enää osannut perustella itselleni, uudelle kumppanilleni enkä kenellekään muullekaan, miksi olisin edelleen pitänyt tiivistä yhteyttä omaan eksääni. En olisi kestänyt vastaavaa omalta silloiselta kumppaniltani, ja siksi mielestäni ainoa oikea ratkaisu oli ottaa eksääni etäisyyttä.
Riitaa meille ei tullut asian vuoksi. Vaihdamme edelleen parin vuoden välein kuulumisia, mutta tiivistä yhteydenpitoa ei ole. Kyseinen eksä on ainoa eksäni josta minulla ei ole pahaa sanottavaa. Mutta nykyään kun olen pitkässä ja onnellisessa parisuhteessa, haluan eksieni pysyvän menneisyydessä. Yhteen eksään on pakko pitää säännöllisesti yhteyttä yhteisen lapsen asioista sovittaessa, mutta yhteydenpito loppuu heti kun lapsi on täysi-ikäinen, koska tämän kyseisen eksän kanssa en haluaisi olla enää missään tekemisissä.
"Siis ei tässä mistään viestipommittamisesta ollut kyse, vaan ihan LinkedIn -yhteydestä, joka on mielestäni hyvin epäaktiivinen ja neutraali."
Minusta ei kuulosta neutraalilta, vaan siltä että exälläsi on hyvä ura ja haluat hyötyä asiasta jotenkin.
Ystävyys, kaveruus, tuttavuus.
Mikään näistä ei ole tyhjänpäiväistä.
Miksi pitäisi olla muodollisen ystävälliset välit eksään? Siksi, että voi viestittää ulkopuolelle sellaista kuvaa, että erottiin ystävinä yms. mikä tuntuu olevan nykyisin se eroihanne ja joku osoitus eroavan henkilön erityisestä kypsyydestä?
Mistä sinä tiedät, mitä ne miehet tuntevat sinua kohtaan nykyisin? Saattavathan he olla sinuun tympääntyneitä, väsyneitä tai muuten vain eivät jaksa ylläpitää mitään muodollisia välejä. Kaikille ihmisille se pintapuolisten välien säilyttäminen ei ole mikään arvo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla muodollisen ystävälliset välit eksään? Siksi, että voi viestittää ulkopuolelle sellaista kuvaa, että erottiin ystävinä yms. mikä tuntuu olevan nykyisin se eroihanne ja joku osoitus eroavan henkilön erityisestä kypsyydestä?
Villi veikkaus: siitä ihmisestä voi olla tulevaisuudessa jotain hyötyä, joten on hyvä, että välit ovat olemassa. Kuvittele vaikka jos olet jättänyt ihmisen, josta tuleekin rikas ja kuuluisa. Mahtaa ottaa päähän kun välit ovat menneet :)
No voi nyt helevetti. Miksi niitä exiä pitää roikottaa?
Joskus tulee exiltä niitä "moi, mitäs kuuluu :)" viestejä eikä mua kiinnosta paskaakaan käydä selostamaan mitään. Ja kun oikeasti ne kuulumiset ei kuitenkaan kiinnosta kuin pinnallisella tasolla. Mä voin käydä sen tason juttelua vaikka kaupan kassan kanssa. Exäkin varmasti löytää muuta juttuseuraa siihen liibalaaba-paskaan.
Anna olla, oot ärsyttävä.
Mä olin muutama vuosi sitten lasten kanssa ruokakaupan jonossa, kun katseeni osui teiniaikaiseen exääni joka oli viereisessä jonossa. Olin itse jo moikkaamassa häntä, ihan vaan olisin huulillani muodostanut sanan "moi", vaikka ei oltu 15 vuoteen nähty. Mutta ei, kun hän käänsi äkkiä mut huomattuaan katseensa pois ja leikki ettei tunnekaan. Sama ihminen, joka aikanaan oli mun eka suudelmani ja ensimmäinen kenen kanssa menin sänkyyn, no eka poika kenen kaa tuli kaikki ekat jutut tehtyä. Niin ei moikkaa mua. Joo hän jätti mut ja itkin sitä aikanaan hänelle, mutta hei, 15 vuotta kulunut ja molemmilla jo omat perheet. Ajattelin että edes nopea moikkaus olisi ollut ok. Jotenkin tämä loukkasi ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus: siitä ihmisestä voi olla tulevaisuudessa jotain hyötyä, joten on hyvä, että välit ovat olemassa. Kuvittele vaikka jos olet jättänyt ihmisen, josta tuleekin rikas ja kuuluisa. Mahtaa ottaa päähän kun välit ovat menneet :)
Ja juuri tuollaiset hyötysuhteilija-eksät ovat yksi ryhmä, mihin ei halua pitää yhteyttä. Sen on jo suhteen aikana nähnyt, miten he arvottavat toisia ihmisiä sen mukaan, onko muista heille itselleen hyötyä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin muutama vuosi sitten lasten kanssa ruokakaupan jonossa, kun katseeni osui teiniaikaiseen exääni joka oli viereisessä jonossa. Olin itse jo moikkaamassa häntä, ihan vaan olisin huulillani muodostanut sanan "moi", vaikka ei oltu 15 vuoteen nähty. Mutta ei, kun hän käänsi äkkiä mut huomattuaan katseensa pois ja leikki ettei tunnekaan. Sama ihminen, joka aikanaan oli mun eka suudelmani ja ensimmäinen kenen kanssa menin sänkyyn, no eka poika kenen kaa tuli kaikki ekat jutut tehtyä. Niin ei moikkaa mua. Joo hän jätti mut ja itkin sitä aikanaan hänelle, mutta hei, 15 vuotta kulunut ja molemmilla jo omat perheet. Ajattelin että edes nopea moikkaus olisi ollut ok. Jotenkin tämä loukkasi ja paljon.
Jos olisi moikannut niin ei keskustelua voi siihen jättää. Tökeröä moikata ja heittää samantien hyvästit.
Kaipa jollakin ihmisellä voi tällaisestakin olla kysymys, mutta se on vain yksi vaihtoehto. Jos exäsi viittaa sinulle kintaalla, ehkäpä et vain ole hänelle sen väärtti.