Minuun on 4 henkilöä laittanut välit poikki: kaikki eksiä - eikö eksien kanssa tosiaan voi olla tuttuja?
Kyseessä siis 4 miestä ajalta kun olin 25-30. Emme edes kunnolla seurustelleet kuin yhden kanssa, muiden kanssa juttu oli enemmän niin, että olivat minuun ihastuneita ja deittailimme jonkin verran, mutta ainakaan itse en ollut sen ihastuneempi.
Jotenkin tuntuisi, että kun tunteista on jo ikuisuus ja kaikki menneet elämässä eteenpäin, niin ihan hyvin voisi olla tuttuja, varsinkaan kun mitään vakavia suhteita ei ollut. Mutta ei, mikä tietysti loukkaa. Ja siis tutuilla en tarkoita mitään intiimiä, vaan ihan pinnallista yhteydenpitoa.
Mitä mieltä, onko tämä näin että jotenkin kaikkien pitää lopettaa kaikki yhteydenpito kaikkien kanssa, joista on joskus ikuisuus sitten ollut kiinnostunut? Itse olen ehkä enemmän sellainen ihminen, että pinnallinen tuttavuus olisi ihan kivaa, ilman että se tarkoittaisi mitään.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siis ei tässä mistään viestipommittamisesta ollut kyse, vaan ihan LinkedIn -yhteydestä, joka on mielestäni hyvin epäaktiivinen ja neutraali."
Minusta ei kuulosta neutraalilta, vaan siltä että exälläsi on hyvä ura ja haluat hyötyä asiasta jotenkin.
Itse asiassa kun tsekkasin mitä hän tekee, niin ajat kun tunsimme, olivat ilmeisesti hänen uransa kohokohtia. Sittemmin on muuttanut takaisin pikkukaupunkiin josta on kotoisin ja työura on nyt melko vaatimaton.
Joten tuskin hyötyisin hänestä mitenkään. Kai se sitten on outo ajatus, että haluaisi olla hyvissä väleissä elämässään eri vaiheissa olleiden ihmisten kanssa.
Ymmärrän toki, että kun hän nyt asuu pikkukaupungissa, on naimisissa ja perustanut perheen, niin elämä näyttää aika erilaiselta kuin itsestäni, koska omalla urallani verkostoituminen on todella tärkeää ja ennemminkin katson ulospäin ja eteenpäin. Muutenkin olen tosi mielelläni yhteydessä ihmisten kanssa eri puolilta maailmaa, joita olen tuntenut elämässäni.
Kai se sitten niin on, että kaikkien muiden kanssa voi pitää hyvät välit, mutta heti jos on yhtään romanttista ollut toiselta puolelta niin se ei toimi.
- ap
Eli kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että haluat olla "verkostoitunut" ja näyttää somessa, kuinka suuret sosiaaliset piirit sinulla on?
Ei, kyse ei ole siitä etteikö romanttisen suhteen jälkeen voisi olla ystävä/tuttava. Vaan siitä, että osa ihmisistä ei koe tarpeelliseksi haalia ympärilleen turhanpäiväisiä tuttuja saatikaan seuraisi näitä somessa. Oma LinkedIn on vain työyhteisöjä ja näihin liittyviä kontakteja varten, enkä todellakaan hyväksyisi sinne mitään säätöjä 10 vuoden takaa.
Ne eksät, joiden kanssa oli pitempi suhde, olen poistanut kaikista someistani. En halua, että he näkevät elämääni enkä halua nähdä heidän elämäänsä eikä minulla ole heille mitään asiaa. He ovat minulle kuolleita ja lähtisin kyllä paikalta, jos samaan tilaan sattuisivat.
Kevyempiä säätöjä tai tapailuita en ole poistanut, jos he ovat ymmärtäneet että juttu on loppu ja yhteyttä ei enää pidetä samaan tyyliin. Voi toivotella hyvät synttärit ja joulut, mutta ei ruveta chattailemaan. Ovat siis hiljaisina fb kavereina tai seuraajina. Roikkujat olen poistanut. Voi olla että joku säätö on poistanut minut, mutta en ole asiaa niin tutkinut.
Itse en kyllä pidä eksiin tai entisiin hoitoihin mitään yhteyttä.
Ensimmäiselle poikakaverille tein aikoinani todella tylysti, kun nuorena opiskelijana petin häntä. Sen jälkeen yritin pari vuotta olla hänen kaverinsa, yritin saada häneltä huomiota viesteilläni enkä halunnut hyväksyä sitä, että ei hän minunlaiseni itsekkään ja sekoilevan lumpun kaveri halunnut olla. Vasta vuosia myöhemmin tajusin, että kuinka hemmetin törkeä minä olinkaan häntä kohtaan ollut, ja tajusin jättää hänet rauhaan.
Toinen poikakaverini puolestaan petti minua ja vieläpä oman kaverini kanssa. Hän pisti pystyyn sen toisen naisen kanssa ihan kunnon sivusuhteen minun selkäni takana, ja vuoden verran tuo eksä vedätti minua ja kohteli törkeästi kotona. Tuolla toiminnallaan he aiheuttivat minulle sellaiset haavat, jotka tuhosivat mielenterveyteni vuosiksi. Tuon eksän tai sen toisen naisen kanssa minä en halua olla missään tekemisissä. Ihan suoraan voin sanoa, että toivon hänelle ja sille toiselle naiselle pelkkää pahaa. Nykyisin tuo toinen nainen kiillottaa sädekehäänsä somessa, hehkuttaa omaa elämäänsä ja toivottaa siellä julkisesti vihamiehilleen pelkkää hyvää. Korni akka.
Yksi mies sitten, johon olin pitkään todella ihastunut, mutta joka kohteli minua pelkkänä panokaverina ja sulkana hatussa, en halua olla missään tekemisissä. Koen, että tein itsestäni sen limerenssin aikana pelkän narrin ja hän sai minusta vain huonoimmat puolet esiin. Samaan limboon en enää lähde, vaikka hän joskus viestiä laittaakin.
Ne entiset hoidot sitten, joiden kanssa oli yhden tai kahden illan suhde joskus vuosia sitten, kuuluvat nuoruusaikaan ja saavat jäädä sinne. Ei minulla ole heille nykyisin mitään annettavaa eikä heillä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiselle poikakaverille tein aikoinani todella tylysti, kun nuorena opiskelijana petin häntä. Sen jälkeen yritin pari vuotta olla hänen kaverinsa, yritin saada häneltä huomiota viesteilläni enkä halunnut hyväksyä sitä, että ei hän minunlaiseni itsekkään ja sekoilevan lumpun kaveri halunnut olla. Vasta vuosia myöhemmin tajusin, että kuinka hemmetin törkeä minä olinkaan häntä kohtaan ollut, ja tajusin jättää hänet rauhaan.
Toinen poikakaverini puolestaan petti minua ja vieläpä oman kaverini kanssa. Hän pisti pystyyn sen toisen naisen kanssa ihan kunnon sivusuhteen minun selkäni takana, ja vuoden verran tuo eksä vedätti minua ja kohteli törkeästi kotona. Tuolla toiminnallaan he aiheuttivat minulle sellaiset haavat, jotka tuhosivat mielenterveyteni vuosiksi. Tuon eksän tai sen toisen naisen kanssa minä en halua olla missään tekemisissä. Ihan suoraan voin sanoa, että toivon hänelle ja sille toiselle naiselle pelkkää pahaa. Nykyisin tuo toinen nainen kiillottaa sädekehäänsä somessa, hehkuttaa omaa elämäänsä ja toivottaa siellä julkisesti vihamiehilleen pelkkää hyvää. Korni akka.
Yksi mies sitten, johon olin pitkään todella ihastunut, mutta joka kohteli minua pelkkänä panokaverina ja sulkana hatussa, en halua olla missään tekemisissä. Koen, että tein itsestäni sen limerenssin aikana pelkän narrin ja hän sai minusta vain huonoimmat puolet esiin. Samaan limboon en enää lähde, vaikka hän joskus viestiä laittaakin.
Ne entiset hoidot sitten, joiden kanssa oli yhden tai kahden illan suhde joskus vuosia sitten, kuuluvat nuoruusaikaan ja saavat jäädä sinne. Ei minulla ole heille nykyisin mitään annettavaa eikä heillä minulle.
Toihan on parasta mitä voi tapahtua, että pettäjä saa itse kokea sen, mitä on toiselle mennyt tekemään. Karma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siis ei tässä mistään viestipommittamisesta ollut kyse, vaan ihan LinkedIn -yhteydestä, joka on mielestäni hyvin epäaktiivinen ja neutraali."
Minusta ei kuulosta neutraalilta, vaan siltä että exälläsi on hyvä ura ja haluat hyötyä asiasta jotenkin.
Itse asiassa kun tsekkasin mitä hän tekee, niin ajat kun tunsimme, olivat ilmeisesti hänen uransa kohokohtia. Sittemmin on muuttanut takaisin pikkukaupunkiin josta on kotoisin ja työura on nyt melko vaatimaton.
Joten tuskin hyötyisin hänestä mitenkään. Kai se sitten on outo ajatus, että haluaisi olla hyvissä väleissä elämässään eri vaiheissa olleiden ihmisten kanssa.
Ymmärrän toki, että kun hän nyt asuu pikkukaupungissa, on naimisissa ja perustanut perheen, niin elämä näyttää aika erilaiselta kuin itsestäni, koska omalla urallani verkostoituminen on todella tärkeää ja ennemminkin katson ulospäin ja eteenpäin. Muutenkin olen tosi mielelläni yhteydessä ihmisten kanssa eri puolilta maailmaa, joita olen tuntenut elämässäni.
Kai se sitten niin on, että kaikkien muiden kanssa voi pitää hyvät välit, mutta heti jos on yhtään romanttista ollut toiselta puolelta niin se ei toimi.
- ap
"Eli kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että haluat olla "verkostoitunut" ja näyttää somessa, kuinka suuret sosiaaliset piirit sinulla on?"
Ei, en sanoisi näin, koska en tarvitse laajempia verkostoja kuin ne, jotka kasvavat ihan itsestään ammatillisten intressien kautta. Ja tästä henkilöstä ei ole minulle ammatillisesti hyötyä.
Syy oli kai tietty nostalgia ja se, että minusta on kiva olla yhteydessä ihmisten kanssa eri osista elämääni. Pääosin tämä toimiikin erinomaisesti.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on parasta mitä voi tapahtua, että pettäjä saa itse kokea sen, mitä on toiselle mennyt tekemään. Karma.
Osittain olen samaa mieltä. On siinä pettämisessäkin kuitenkin tasoeroja. On vähän eri asia pettää nuorena parikymppisenä kerran ja kertoa se heti puolisolle, kuin pistää keski-iässä ja pitkässä parisuhteessa täysimittainen sivusuhde pystyyn ja vieläpä petetyn kaverin kanssa. Ainoa positiivinen, mitä siitä seuraa, on se että tuo ensimmäinen poikaystävä sai "karma is a bitch" -tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
"Eli kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että haluat olla "verkostoitunut" ja näyttää somessa, kuinka suuret sosiaaliset piirit sinulla on?"
Ei, en sanoisi näin, koska en tarvitse laajempia verkostoja kuin ne, jotka kasvavat ihan itsestään ammatillisten intressien kautta. Ja tästä henkilöstä ei ole minulle ammatillisesti hyötyä.
Syy oli kai tietty nostalgia ja se, että minusta on kiva olla yhteydessä ihmisten kanssa eri osista elämääni. Pääosin tämä toimiikin erinomaisesti.
- ap
Miksei riitä että se toimii pääosin erinomaisesti? Taidat olla hieman kontrollointiin taipuvainen ihminen, kaikkien pitäisi tanssia sun pillin mukaan?
Ihmiset myös käyttää somea eri tavalla. Toiset haluaisi lähikaupan kassankin kaveriksi ja toiset (esim minä) lisää kavereiksi vain heitä, jotka oikeasti tuntee. Ei kai LinkedIn edes ole mikään Facebook vaan usein liittyy ihmisen työhön ja ammattiverkostoon?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset myös käyttää somea eri tavalla. Toiset haluaisi lähikaupan kassankin kaveriksi ja toiset (esim minä) lisää kavereiksi vain heitä, jotka oikeasti tuntee. Ei kai LinkedIn edes ole mikään Facebook vaan usein liittyy ihmisen työhön ja ammattiverkostoon?
Totta, mutta silloin olisi mielestäni ollut normaalia vain jättää kutsu huomioimatta. Aiemmin meillä oli enemmän yhteisiä ammatillisia intressejä mutta nyt ei niinkään, sekin on totta, vaikka niitä edelleen on.
Toki itse en pitänyt yhteyttä moneen vuoteen, joten kai se on liikaa oletettu, että jättää yhteydenpidon johonkuhun ja sitten vain elvyttää sen vuosien jälkeen.
- ap
Ihan fiksujen miesten kanssa olet ilmeisesti säätänyt menemään ja kuluttanut parhaat vuotesi...
Näillä miehillä on ilmeisesti haaveissa aidosti hyvä ja sitoutunut vakiintunut parisuhde eikä silloin kaiken maailman eksien ja säätöjen roikottaminen varalla turhana kaverina ole muuta kuin rasite ja ajanhukkaa. Musta kyse ei ole edes mistään erityisestä "välien katkaisusta" jos vaan päätetään lähteä eri teille. Välien katkaisua on sitten se, että erityisesti vältetään olemasta toisen kanssa tekemisissä jos toinen ottaa yhteyttä. Eksien suhteenhan niin ei normaalisti ole koska normaalisti jokaiseen mieheen, jonka kanssa on joskus melkein suhdetta viritellyt, ei jäädä roikkumaan, ei muutenkaan mutta ei varsinkaan vain siksi, että se mies ei saisi mennä omassa elämässään eteenpäin sinun jälkeesi.
Minun eksäni jonka kanssa olin 12 vuotta yhdessä 3 eri maassa,ei halua olla missään yhteydessä. Se harmittaa ja kalvaa,perhekin oli kuin omani.Olimme parhaita ystäviä ja sielunkumppaneita. On kuin se aika olisi leikattu pois elämästäni ja se tuntuu pahalta.
Mulla on yksi exä (lyhyehkö seurustelu aikuisiällä), joka itse halusi erota ja mikäs siinä sitten. En haikaillut peräänsä.
Näin hänet muutaman kerran uuden naisystävänsä kanssa, ja tervehdin ystävällisesti, koska nainenkin on tuttu. Mies ei ollut tuntevinaankaan minua, vaan käänsi päänsä pois ja näytti äärimmäisen vaivaantuneelta. Tämä sama tapahtui n. kolmesti.
Kuitenkin jälkikäteen aina näiden kohtaamisten jälkeen hän lähestyi viestillä, että mitä kuuluu ja oli kiva nähdä ja kertoili laveasti elämästään ja kuulumisistaan! Mitä hittoa?!
Ekaksi vastasin, että miksi ihmeessä kirjoottelet kun et voi edes päivää sanoa enkä näe tarvetta pitää yhteyttä. Sitten en enää viitsinyt vastata mitään.
Viestejä on tullut myös ilman näkemistä, välillä työnumeroon, välillä messengeriin, jopa sähköpostiin! Todella outoa. Enkä ymmärrä, miksi hänelle on niin tärkeää pitää yhteyttä. Kai hän pitää itseään niin mukavana tyyppinä.
Voisin ihan hyvin olla sellainen tuttava hänelle, joka tosiaan sattumalta kohdatessa tervehtii ja vaihtaa kuulumiset, se riittää hyviin ja asiallisiin väleihin, mutta en mitään viestittelyä kaipaa.
Mutta hän ei voi puolestaan puhua kasvotusten vaan on viestiteltävä. Niinpä en ole vastannut mitään.
Niin, eli miehet ovat olleet sinuun ihastuneita ja sinä olet vaan kevyesti deittaillut heitä ilman isompia tunteita. Olen satuttanut miehiä, ja ihmettelet kun ei heitä huvita kaveerata?
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksujen miesten kanssa olet ilmeisesti säätänyt menemään ja kuluttanut parhaat vuotesi...
Näillä miehillä on ilmeisesti haaveissa aidosti hyvä ja sitoutunut vakiintunut parisuhde eikä silloin kaiken maailman eksien ja säätöjen roikottaminen varalla turhana kaverina ole muuta kuin rasite ja ajanhukkaa. Musta kyse ei ole edes mistään erityisestä "välien katkaisusta" jos vaan päätetään lähteä eri teille. Välien katkaisua on sitten se, että erityisesti vältetään olemasta toisen kanssa tekemisissä jos toinen ottaa yhteyttä. Eksien suhteenhan niin ei normaalisti ole koska normaalisti jokaiseen mieheen, jonka kanssa on joskus melkein suhdetta viritellyt, ei jäädä roikkumaan, ei muutenkaan mutta ei varsinkaan vain siksi, että se mies ei saisi mennä omassa elämässään eteenpäin sinun jälkeesi.
Sekin on totta, että selkeästi halusin erilaisia asioita kuin jotkin näistä miehistä. Enkä myöskään näitä miehiä. Esimerkiksi tämä tänään, joka sai minut kirjoittamaan, asuu nyt pikkukaupungissa josta on kotoisin ja ura on varsin vaatimaton. Varmasti hyvä ja onnellinen elämä, mutta ei vain sitä mitä itse halusin. Toinen, joka ei ole innokas olemaan yhteyksissä, on taas edelleen sinkku, joten ei ehkä itsekään tiedä mitä haluaa. Nuo kaksi muuta, jotka ovat yhteydessä, mutta eivät aktiivisesti, niin myös selvästi halusivat erilaista elämää kuin minä. Toinen on nykyään yritysjohtaja USA:ssa ja vaimonsa kotiäiti, mitä minä en halunnut. Ja toinen yritysjohtaja Tukholmassa ja hänenkin vaimonsa kotiäiti, mitä minä en halunnut (enkä myöskään muuttaa Tukholmaan, vaikka USA:aa olisin harkinnut).
Kai se meni niin, että en halunnut samanlaista elämää noiden miesten kanssa, joten polkumme eriytyivät. Mutta ehkä ihmetyttää se, että olen nyt minulle sopivassa, onnellisessa, pitkäaikaisessa suhteessa, kuten ovat hekin. Joten jotenkin ajattelisi, että kai me kaikki voisimme olla tarpeeksi aikuisia jotta voisimme olla ystävällisissä, kohteliaissa väleissä. Näin on kuitenkin muiden eksieni kanssa, joiden kanssa on selkeä ymmärrys, että olemme vakavissa suhteissa mutta ystäviä nuoremmilta ajoilta.
- ap
Ap tahtoisi kaikkien pitävän hänestä takaisin. Vaikuttaa aika itsekkäältä tehdä tuollaisestakin ongelma ilman, että miettisit vain toisen osapuolen puolelta mitä syitä siihen voisi olla, etteivät tahdo olla kanssasi tekemisissä toiveittesi mukaan. Jos miettisit noiden miesten kannalta niin sun olisi varmaan aika helppo päästä asian yli ja todeta, että jaaha, yhteydenpito ei heitä kiinnosta tai heille sovi. Ilmeisesti sulla on heti ongelma jos joku mitätönkään asia ei mene niinkuin toivot. Mahtaa olla mahtavaa olla sinä. Lohduta itseäsi vaikka ajatuksella, että ne kaikki miehet oli niin pihkassa suhun etteivät kestä olla some-kavereitasi jos et muuten pääse tuosta torjumisesta yli.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi exä (lyhyehkö seurustelu aikuisiällä), joka itse halusi erota ja mikäs siinä sitten. En haikaillut peräänsä.
Näin hänet muutaman kerran uuden naisystävänsä kanssa, ja tervehdin ystävällisesti, koska nainenkin on tuttu. Mies ei ollut tuntevinaankaan minua, vaan käänsi päänsä pois ja näytti äärimmäisen vaivaantuneelta. Tämä sama tapahtui n. kolmesti.
Kuitenkin jälkikäteen aina näiden kohtaamisten jälkeen hän lähestyi viestillä, että mitä kuuluu ja oli kiva nähdä ja kertoili laveasti elämästään ja kuulumisistaan! Mitä hittoa?!
Ekaksi vastasin, että miksi ihmeessä kirjoottelet kun et voi edes päivää sanoa enkä näe tarvetta pitää yhteyttä. Sitten en enää viitsinyt vastata mitään.
Viestejä on tullut myös ilman näkemistä, välillä työnumeroon, välillä messengeriin, jopa sähköpostiin! Todella outoa. Enkä ymmärrä, miksi hänelle on niin tärkeää pitää yhteyttä. Kai hän pitää itseään niin mukavana tyyppinä.
Voisin ihan hyvin olla sellainen tuttava hänelle, joka tosiaan sattumalta kohdatessa tervehtii ja vaihtaa kuulumiset, se riittää hyviin ja asiallisiin väleihin, mutta en mitään viestittelyä kaipaa.
Mutta hän ei voi puolestaan puhua kasvotusten vaan on viestiteltävä. Niinpä en ole vastannut mitään.
Tuli mieleen, että olisiko uusi naisystävä sairaalloisen mustasukkainen ja kun näki sinut tervehtimässä niin heti aivoili teidän välillenne jotain. Lähettelee sitten miehen nimissä sinulle viestejä, jotta saisi "aikeenne" narautettua.
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Tuosta ap:n saman asian jankkaamisesta voi hyvin päätellä, miksi hänet aiemmin tunteneet henkilöt eivät halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Voin kuvitella vääristyneen naaman itkuilmeen, kun hän tätä ongelmaansa vatvoo. :D
Ei ole tervettä yrittää määrittää yksipuolisesti ihmissuhteita.
Nuo miehet ovat olleet kanssasi ja etenkin noiden kahden arvot poikkeavat selvästi sinun kapeahkosta ajatusmaailmastasi. Ehkä he eivät kaipaa tuttavakseen naista, joka näkee vaikkapa heidän vaimojensa valinnat ikävässä valossa. Emme voi tietää, mutta sellainen vaihtoehto tulee aikalailla mieleen.
Senkus itket perään. Ei ole tosiaan tervettä, ap.
- ap