Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita ateisteja jotka tulleet yllättäen uskoon? (En oikeesti tiedä mitä tehdä)

Vierailija
25.02.2023 |

Olen siis koko elämäni esittänyt kysymyksiä ja saanut joitain vastauksia lukemalla ateistisia filosofeja, ja kuuntelemalla esim Cosmic Skepticin ynnä muiden ajatuksia youtubesta.
Yhtenä iltana youtube johdatti jollekin kahden munkin/papin kanavalle josta katselin pari videoa, ja samaisena iltana laittaessani pyykkejä Jumala nappasi kiinni silleen että "Haloo pallopää, täällä ollaan".

Kolme seuraavaa päivää kuljin täysin johdatuksessa. Annoin anteeksi kaiken mitä minulle on tehty, pyysin itse anteeksi, luin raamattua ja ekaa kertaa ymmärsin mitä siinä sanotaan, luin nunnasta nimeltä Therese de Lisieux ja inspiroiduin hänen uskostaan. Olin vaan niin täynnä hyvää ja hyviä asioita.

Nyt tilanne on tasaantunut mutta en vaan voi olla huomioimatta sitä mitä tajusin. Minulla ei ole uskovaa perhettä, ei ketään. Yksi ystävä on uskossa ja hän jo hihkuu että vie minut sunnuntaina messuun. Hän haluaa minut "seurakunnan pariin". Mutta tosiasiassa pelkään että en pidä edelleenkään kristityistä. Ja että heidän tapaamisensa jotenkin "pilaa" uuden ja välillä hauraan uskoni.

Tästä kaikesta en aio luopua! Onko kohtalotovereita?

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monoteismi tai polyteismi on ateismia järkevämpi uskonto, koska siihen uskomisessa on jotain järkeä, ehkä jumala palkitsee tms. Ateismiin uskomisessa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
82/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on mielisairautta.

Ei mitään muuta. : )[/

Ateisti uskoo kritiikittömästi kaikenlaiset evoluutiosadut. Onhan se jonkinlainen aivosairauden merkki, jos ei kykene itse kriittiseen ajatteluun.

Ateisti on yksiselitteisesti jumalan kieltäjä.

Minä olen ignostikko ja se tarkoittaa sitä, että ilman tieteellisiä todisteita jumalakäsityksellä ei ole mitään merkitystä. Minä ajattelen kriittisesti ja hyväksyn tieteen sanan. Ennen sitä asiasta on turha keskustella.

Usko on aivosairautta, koska usko ei kyseenalaista.

Tjaa. Ainakin Raamattu kehottaa kyseenalaistamaan ja arvioimaan eli Raamatun kielenkäytössä mm.  koettelemaan. 

Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

1. Joh. 4:1

Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot.

1. Kor. 14:29

Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.

1. Tess. 5:21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoile. Rukous on keskustelua Jumalan kanssa. Ole häneen rukouksen kautta yhteydessä, tuntuu miltä tuntuu. Huomaat että sinua kuullaan ja se jos mikä on ihmeellistä.

Vierailija
84/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi, päihteet, matala koulutustaso, traumat. Tsemppiä ap tuohon cocktailiin.

Suosittelen sinulle tiedettä, pallopää.

Nuo ei liity kristinuskoon, eikä mikään viittaa että sopisivat ap:hen.

Vierailija
85/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli intomielinen mystikko, kun söin sieniä.

Vierailija
86/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen kokemus on aivojen luoma ilmiö, jonka varmaan ateistikin voi kokea, Ei se kuitenkaan tarkoita, että uskovaiseksi kannattaisi heti rynniä. Järkevää skeptistä ajattelua ei kannata lopettaa aivojen luomien kokemusten vuoksi.

Vierailija
87/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä taas aloin 45-vuotiaana uudelleen uskomaan joulupukkiin."

Tämä on niitä joihin sopii; mee hoitoon ja pyydä armoa.

Vierailija
88/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni kävi toisin päin; olin 40-vuotiaaksi asti aktiivisesti uskossa, mutta sitten jotain tapahtui ja suomut putosivat silmiltä. Tajusin, että haluan elää elämäni ihan itse enkä missään uskomusten huuruissa, peloissa ja hurmoksissa.

Asiaan vaikutti, kun aloin tarkemmin miettiä lähellä olevien muiden uskovaisten käytöstä, ja tajusin että olin itse samanlainen kaikkea pelkäävä ihmisraunio, joka oli luovuttanut kaiken kontrollin elämästään pois. Ihmisiin suhtauduttiin hirveän julmasti uskonnon varjolla ja sen perusteella, se oli sairasta.

Vapautumisen tunne oli huikea. Ystäväpiiri meni uusiksi, mutta se oli sen arvoista.

Allekirjoitan myös sen mielettömän vapauden tunteen, kun pääsee uskonnosta eroon. Ensimmäistä kertaa elämässä olin ihan tavallinen, toisten tavallisten joukossa. Tieto, että mikään yliluonnollinen taho ei kyttää, eikä minun tarvitse totella mitään säännöstöä, eikä "kilvoitella" tai "kasvaa henkisesti", oli valtava helpotus. Minultakin jäi kavereita uskonnolliseen yhteisöön, ihan mukavia ihmisiä aikanaan, mutta kun minä erosin liikkeestä, ei kukaan enää ollutkaan kiinnostunut minusta :) Aikansa minulle povattiin kaikkia mahdollisia vastoinkäymisiä, mutta sitten kun ei mitään erikoista tapahtunutkaan, niin jutut loppui. Tietysti lopulta joudun siihen iankaikkiseen kadotukseen, sehän nyt on selvä :)

Vierailija
89/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa ajatellut, että ateistin ´usko` se vasta vahvaa onkin, kun kestää esim. kuoleman edellä. Ei aina kestäkään, olen hoitanut kuolevia ateisteja, ja on kyllä tullut Jumalan mahdollinen olemassaolo mieleen ja puheisiin.

Se, että vastustaa ´jotakin olematonta´oikeastaan kertoo just sitä, että onkin epävarma sen jonkin olemassaolosta. Koska todellinen uskomaton on useimmiten täysin välinpitämätön jollekin hihhulien Jumalalle. Uskon kyllä, että ateisti voi hyvinkin kääntyä ateismistaan uskoon ja helpostikin.

Ja Jumala kutsuu kaikkia, minusta ap:n aloituskin siitä hyvin kertoo. Onnea vain, että olet ottanut vaarin Jumalan puhuttelussa. 

Älä höpötä. Tyypillistä uskovaisen valehtelua. Se, että joku "ateisti" pelkää kun lentokone on syöksymässä maahan, ei tee jumalan olemassaolosta todellista. Ateisti ei myöskään "vastusta jotain olematonta". Ateisti ei vastusta mitään. Ateismi on vain sana, jolla kuvataan henkilöä, joka ei usko jumalien olemassaoloon. Sinua taas kuvataan sanalla teisti. Sekin on vain sana. Ateismi, toisin kuin uskovaiset kuvittelevat, ei ole mikään liike tai yhdistys / järjestö, jossa on oma säännöstönsä. Sitä on tietenkin vaikea käsittää, kun oma identiteetti on niin kietoutunut uskonnon ympärille ja kaikkien muidenkin ihmisten toiminta nähdään helvetin pelosta ja jumalan "rakkaudesta" käsin.

Vierailija
90/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoile. Rukous on keskustelua Jumalan kanssa. Ole häneen rukouksen kautta yhteydessä, tuntuu miltä tuntuu. Huomaat että sinua kuullaan ja se jos mikä on ihmeellistä.

Rukous on keskustelua itsensä kanssa. Samat aivoalueet aktivoituvat rukoillessa ja itsepuhelussa.

Vierailija
91/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään, että aloittaja on kristityksi kääntynyt ateisti. Ap:n ateistinen elämä kuulostaa juuri siltä, miten joku uskis kuvittelee ateistin käyttäytyvän. Esittää kysymyksiä ja saa vastauksia ateistisilta filosofeilta ja youtubesta 😅

Vierailija
92/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukouksella on mahtava voima. Jumalan sanassa on mahtava voima. Yliluonnollinen, sitä et voi järjellä ymmärtää, usko ainoastaan. Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sitä kohti mikä ei näy.

Vierailija
93/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monoteismi tai polyteismi on ateismia järkevämpi uskonto, koska siihen uskomisessa on jotain järkeä, ehkä jumala palkitsee tms. Ateismiin uskomisessa ei ole mitään järkeä.

Mitä on ateismiin uskominen? :D

Vierailija
94/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap alkaa uskovaiseksi, hän ei ole mitään muuta kuin alhainen pölvästi...hah hah haa :-)

Vierailija
95/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, näkyyhän se tässäkin keskustelussa että usko kiinnostaa, niitäkin jotka vastustaa. Kaikilla tavoin pitää saada uskova näyttämään hölmöltä. Usko ja sen kohde Jumala on jotain niin paljon suurempaa, kuin voidaan ymmärtää ja voimallisempaa. Älyllinen pohdiskelu ei riitä. Vain sanoja sanojen jälkeen

Vierailija
96/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti uskoo siihen että jumalia ei ole.

Vierailija
97/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti ei usko jumaliin. Ateismiin uskomista ei ole olemassakaan.

Vierailija
98/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin vähän aikaa olla uskossa muttei siitä mitään tullut nykyään angostikko rukoilen kyllä välillä muttei Jumala tms puhu mulle.

Aamulla kun hertäät ja aukaiset silmäsi, näet(Jumalan lahjaa), jalkasi toimivat voi kävellä kahvin keittoon, (lahjaa),Kuulet radiosta musiikkia (kuulet=lahjaa, ja ymmärrät mitä kuulet=lahjaa). jne jne

Jumala on läsnä jokaisen elämässä päivittäin, kiittäkäämme Häntä siitä.

Vierailija
99/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni kävi toisin päin; olin 40-vuotiaaksi asti aktiivisesti uskossa, mutta sitten jotain tapahtui ja suomut putosivat silmiltä. Tajusin, että haluan elää elämäni ihan itse enkä missään uskomusten huuruissa, peloissa ja hurmoksissa.

Asiaan vaikutti, kun aloin tarkemmin miettiä lähellä olevien muiden uskovaisten käytöstä, ja tajusin että olin itse samanlainen kaikkea pelkäävä ihmisraunio, joka oli luovuttanut kaiken kontrollin elämästään pois. Ihmisiin suhtauduttiin hirveän julmasti uskonnon varjolla ja sen perusteella, se oli sairasta.

Vapautumisen tunne oli huikea. Ystäväpiiri meni uusiksi, mutta se oli sen arvoista.

Sitten et ollutkaan oikeassa uskossa alunperinkaan. Et ollut uudestysyntynyt Pyhän Hengen voimasta, Pyhän Hengen johdatus olisi ylläpitänyt uskoasi.

Ahaa eli olinkin uskossa väärin. Miksei pyhä henki auttanut minua silloin? Miksei Jumala johdattanut minua siihen oikeaan uskoon ja pitänyt siinä, eikö hän ole kaikkivaltias? Miksi hän hylkäsi minut?

Erinomainen kysymys.

Älä pitkästy vastausta odotellessa, koska sitä ei ole.

Mitä valintoja teit elämässäsi?  Vaha tiivistelmä= kuka istui hallitsijan istuimella? Jumala vai sinä? Jaksoitko odottaa että Hän vastaa? Ei Jumala ole automatti, Hän ymmärtää meitä paremmin kuin me itse.  Jos sinulla yhä on kaipaus Jumalan luo, voit aina palata, valinta on edelleen sinun.

Vierailija
100/172 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti ei usko jumaliin. Ateismiin uskomista ei ole olemassakaan.

Ateisti uskoo että jumalia ei ole. Uskonnottomalla ei ole mitään uskontunnustuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän