Onko muita ateisteja jotka tulleet yllättäen uskoon? (En oikeesti tiedä mitä tehdä)
Olen siis koko elämäni esittänyt kysymyksiä ja saanut joitain vastauksia lukemalla ateistisia filosofeja, ja kuuntelemalla esim Cosmic Skepticin ynnä muiden ajatuksia youtubesta.
Yhtenä iltana youtube johdatti jollekin kahden munkin/papin kanavalle josta katselin pari videoa, ja samaisena iltana laittaessani pyykkejä Jumala nappasi kiinni silleen että "Haloo pallopää, täällä ollaan".
Kolme seuraavaa päivää kuljin täysin johdatuksessa. Annoin anteeksi kaiken mitä minulle on tehty, pyysin itse anteeksi, luin raamattua ja ekaa kertaa ymmärsin mitä siinä sanotaan, luin nunnasta nimeltä Therese de Lisieux ja inspiroiduin hänen uskostaan. Olin vaan niin täynnä hyvää ja hyviä asioita.
Nyt tilanne on tasaantunut mutta en vaan voi olla huomioimatta sitä mitä tajusin. Minulla ei ole uskovaa perhettä, ei ketään. Yksi ystävä on uskossa ja hän jo hihkuu että vie minut sunnuntaina messuun. Hän haluaa minut "seurakunnan pariin". Mutta tosiasiassa pelkään että en pidä edelleenkään kristityistä. Ja että heidän tapaamisensa jotenkin "pilaa" uuden ja välillä hauraan uskoni.
Tästä kaikesta en aio luopua! Onko kohtalotovereita?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Keksi parempi.
Luuletko hihhuli että tuolaisella lapsellisella tarinalla saat käännytettyä normaaleita ihmisiä sun satumaailmaasi?
Mene hoitoon. Nopeasti.
Ja varsinkin kun tää provo on ollut täällä jo ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yritin vähän aikaa olla uskossa muttei siitä mitään tullut nykyään angostikko rukoilen kyllä välillä muttei Jumala tms puhu mulle.
Eikö puhu? Mitäkähän se voisi tarkoittaa... hmmm... Joo, nyt keksin! Jumalaa ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on mielisairautta.
Ei mitään muuta. : )Ei, vaan uskonnot. Ateismi on ihmisen normaali olomuoto ennen kuin aivot saastutetaan uskispaskalla.
Ihmiset on aina uskonut erilaisiin jumaliin tms juttuihin, joten väitteesi on yksinkertaisesti harhainen.
Ihminen loi jumalat.
Mulle kävi myös noin, mutta mua jumala kutsui kuutiopääksi, eikä ole krstittyjen jumala tämä, mutta onnellinen olen.
Kuulostaa kyllä aika oudolta, että kuuntelet jotain ateisti skeptics podcastia. Ketä ne ateisti filosofit on? Ei ole vaan itse ateistina koskaan tarvinnut mitenkään vahvistaa tai opiskella ateismia mitenkään. Kuulostaa läpinäkyvän keksityltä aloitukselta. Kaikki voi puolestani uskoa ihan mihin huvittaa.
Olet selvästikin niitä ehdottomia ihmisiä, jotka menee äärilaidasta toiseen jotain elämyksiä hakiessaan. Sellainen tasaisen järkevä ateisti ei yhtäkkiä alkaisi hihhuloida.
Itse olen evankelis-luterilaisessa perheessä kaikenlaisten lahkolaissukulaisten keskellä kasvanut, joka nyt nelikymppisenä kamppailee sen kanssa, että kirkosta eroaminen oli ihan valtavirran ratkaisu, josta ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Minulta meni tähän asti, että ymmärsin sukulaisteni helvetti-pelotteluista, että se heidän jyrkkä ajattelukantansa on lopulta koko evankelis-luterilaisen kirkonkin ytimessä.
En halua kannattaa maailmankuvaa, jossa ihmisiä syyllistetään siitä, että ovat erehtyväisiä, inhimillisiä ihmisiä. En halua kuulla uskonnollista, väkivaltaista kielenkäyttöä, johon kuuluu ihmisuhri ja helvettiä ja kadotusta. Haluan nyt vihdoin rauhaa ja tasapainoa elämääni.
Aloittajaa neuvoisin kaikella lempeydellä miettimään vielä toisenkin kerran, että ihanko tosiaan haluat liittoutua kielteistä ihmiskäsitystä viljelevän lähi-idän uskonnon kanssa. Se ei ole sen arvoista.
Mistä päättelette että Raamatun symbolinen Jumala olisi millään lailla ihmismäinen????? Ja että kuuntelisi yksittäisen ihmisen rukouksia? Jeesuksen kautta järkevät elämänohjeet on annettu. Ei tarvita temppeleitä lahkoja tai mantroja.
Olin agnostikko, tosin teininä oli ateistisia ajatuksia ja myös satanismi kiinnosti kovasti. 34 vuotiaana koin jonkinlaisen heräämisen ha jumalyhteyden tuossa pari vuotta sitten, mutta en esim. ole sitä mieltä, että joku yksittäinen uskonto on ainoa oikea vaihtoehto ja muut kusetusta. Mun mielestä niissä kaikissa on samasta isommasta kokonaisuudesta kyse. En myöskään kuulu mihinkään uskontoryhmään ja mielestäni niissä on enemmistö väärällä tiellä ja muutenkin niillä vaan perustellaan se, että on joku syy taas koittaa alistaa muita. Siitä on rakkaus kaukana ja mulle rakkaus on Jumala. Tietäjät tietää.
Jos on kontaktit Jumalaan, niin voisiko pyytää vähän otttamaan vastuuta teoistaan ja päivittämään planeetan oloja ja ihmisten motivaatiota kaikenlaiseen pahaan ja rötöstelyyn hieman kevympään suuntaan. Ainakin tämä "Lisääntykää ja täyttäkää maa" käsky on nyt täytetty, eli enempää ei tarvita.
Se muuten vielä piti sanomani näin entisenä evankelis-luterilaisena, että omaa maailmankatsomustani on aina leimannut se, että en erityisesti palvo mitään ns. auktoriteetteja. Joten en nyt ajatellut evankelis-luterilaisuudesta päästyänikään hakeutua minkään ateistin opetuslapseksi tai muuta omituista. Ap ilmeisesti on ennenkin ollut jonkinlainen perässähiihtäjä ajattelussaan, joten sinänsä jumalauktoriteettiuskokin varmasti hänelle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Te ateistit ja muut eksyttäjät tulette jokaiseen kristinuskoa käsittelevään ketjuun häiritsemään, herjaamaan.
Mutta tiedättekö mitä? Raamatussa lukee tästäkin, lopun aikoina kristittyjä vainotaan pahasti.
Niin, teillä on tämä äärimmäisen kielteinen ihmiskäsitys ja vielä maailmanlopun odotuksiakin. Tosi sääliksi käy.
Ap. Minulle on käynyt myös noin.
Olen kristitty. Ota yhteyttä kirkon sielunhoitajaan, että saat lisää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muuta. : )[/Ateisti uskoo kritiikittömästi kaikenlaiset evoluutiosadut. Onhan se jonkinlainen aivosairauden merkki, jos ei kykene itse kriittiseen ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Minulle on käynyt myös noin.
Olen kristitty. Ota yhteyttä kirkon sielunhoitajaan, että saat lisää tietoa.
Ateisti ivailee.
T .ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muuta. : )[/Ateisti uskoo kritiikittömästi kaikenlaiset evoluutiosadut. Onhan se jonkinlainen aivosairauden merkki, jos ei kykene itse kriittiseen ajatteluun.
Ateisti on yksiselitteisesti jumalan kieltäjä.
Minä olen ignostikko ja se tarkoittaa sitä, että ilman tieteellisiä todisteita jumalakäsityksellä ei ole mitään merkitystä. Minä ajattelen kriittisesti ja hyväksyn tieteen sanan. Ennen sitä asiasta on turha keskustella.
Usko on aivosairautta, koska usko ei kyseenalaista.
Kun olet tullut uskoon, olet samalla tullut osaksi seurakuntaa, joka on Jeesukseen uskovien joukko. Seurakuntien nimi vaihtelee kirkkokunnittain, mutta heitä yhdistää usko.
Jossain vaiheessa alkaa kaivata seurakuntayhteyttä, jos sitä ei aiemmin ole ollut. Voi aluksi mennä aikaa, ennenkuin se oma paikka löytyy, mutta esim luterilaisessa seurakunnassa on monenlaista toimintaa ja pienryhmää ym.
Itse olen päässyt toimintaan musiikkiryhmän kautta ja tutustunut uusiin ihmisiin. Seurakunnassa on kiva tehdä jotain, ihan yhteiseksi hyödyksi.
Itselleni kävi toisin päin; olin 40-vuotiaaksi asti aktiivisesti uskossa, mutta sitten jotain tapahtui ja suomut putosivat silmiltä. Tajusin, että haluan elää elämäni ihan itse enkä missään uskomusten huuruissa, peloissa ja hurmoksissa.
Asiaan vaikutti, kun aloin tarkemmin miettiä lähellä olevien muiden uskovaisten käytöstä, ja tajusin että olin itse samanlainen kaikkea pelkäävä ihmisraunio, joka oli luovuttanut kaiken kontrollin elämästään pois. Ihmisiin suhtauduttiin hirveän julmasti uskonnon varjolla ja sen perusteella, se oli sairasta.
Vapautumisen tunne oli huikea. Ystäväpiiri meni uusiksi, mutta se oli sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi toisin päin; olin 40-vuotiaaksi asti aktiivisesti uskossa, mutta sitten jotain tapahtui ja suomut putosivat silmiltä. Tajusin, että haluan elää elämäni ihan itse enkä missään uskomusten huuruissa, peloissa ja hurmoksissa.
Asiaan vaikutti, kun aloin tarkemmin miettiä lähellä olevien muiden uskovaisten käytöstä, ja tajusin että olin itse samanlainen kaikkea pelkäävä ihmisraunio, joka oli luovuttanut kaiken kontrollin elämästään pois. Ihmisiin suhtauduttiin hirveän julmasti uskonnon varjolla ja sen perusteella, se oli sairasta.
Vapautumisen tunne oli huikea. Ystäväpiiri meni uusiksi, mutta se oli sen arvoista.
Sitten et ollutkaan oikeassa uskossa alunperinkaan. Et ollut uudestysyntynyt Pyhän Hengen voimasta, Pyhän Hengen johdatus olisi ylläpitänyt uskoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten et ollutkaan oikeassa uskossa alunperinkaan. Et ollut uudestysyntynyt Pyhän Hengen voimasta, Pyhän Hengen johdatus olisi ylläpitänyt uskoasi.
Satuja ja silkkaa valehtelua. Hyväksyykö sinun jumalasi valehtelun?
Älä luovuta. Onko ok että rukoilen puolestasi?
Kaikkea hyvää!