Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä on auttanut nukahtamattomuuden katkaisuun?

Vierailija
25.02.2023 |

Tällä hetkellä niin, etten nukahda iltaisin ollenkaan. Lääkäri määräsi Mirtsapiinia 1/4 iltaisin ja se tepsinyt kahtena yönä. En halua lääkekoukkuun! Olen myös yh ja pelkään ettei voi syödä lääkettä jos lapset herää tms öisin. Millä tästä helvetistä taas normaaliin? Masennusta tms ei ole, vain nukahtamisongelma.

Käypä hoito-jutut olleet jo pitkään käytössä, ei vaan tepsi nyt. Edes piikkimatto.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää että taas annettu psyykelääkitys kun nukahtamisongelmiin on olemassa ihan oikeitakin lääkkeitä kuten Stilnoct, Stella, Imovane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alkoholi

/:

Vierailija
44/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää että taas annettu psyykelääkitys kun nukahtamisongelmiin on olemassa ihan oikeitakin lääkkeitä kuten Stilnoct, Stella, Imovane.

Suomessa näin.

Vierailija
45/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fataali familiaalinen insomnia (engl. fatal familial insomnia) (FFI) eli suvuittainen kuolemaan johtava unettomuus on geenimutaation aiheuttama harvinainen, yleensä suvuttain esiintyvä aivosairaus, jossa potilaan unensaanti estyy. Nukahtamisen muuttuminen mahdottomaksi johtuu siitä, että talamukseen kerääntyvä mutatoitunut prioniproteiini, jota kutsutaan nimellä PrPSc, estää aivojen talamuksen ja pihtipoimun aivokuoren normaalia aineenvaihduntaa, mikä johtaa solukuolemiin. Talamus on normaalisti täynnä neuroneita, mutta sairaalla 90 % niistä on kadonnut, ja tilalla on vain reikäistä kudosta. Mutatoitunut proteiini tuhoaa vain talamuksen samaan tapaan kuin CreutzfeldtJakobin tauti tuhoaa koko aivokudoksen.

Tämä nyt tuskin on ensimmäinen syy, mitä unettomuuteen kannattaa epäillä. Turha pelotella ap:ta.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tepsi se, että selvitin oman luontaisen unirytmin, joka on aamuvirkkuus. Ennen sitä yritin väkisin valvoa 22-23 saakka pitämällä itseäni kiireisenä, joten väsymykssetä huolimatta aivot oli ylikierroksilla. En tee klo 18 jälkeen enää _mitään_ enkä varsinkaan tuijota puhelinta. Saunon 18 jälkeen ja sitten se on siinä. Luen lempeässä valaistuksessa, katson telkkua tai suoratoistoja tmv. ja menen nukkumaan kun väsyttää, viimeistään yleensä klo 21.

10 vuotta sitten elin jonkin aikaa juuri noin. Olin toipumassa vaikeasta sairaudesta ja läheisiäni myöten kaikki antoivat mulle toipumisrauhan. Eivät siis odottaneetkaan, että olisin soitellut, vastannut puhelimeen, vastannut viesteihin, tavannut heitä jne silloin, kun en jaksanut. Myös mun luontainen vuorokausirytmini on aamuvirkkuus ja nykypäivänä, jos elää niin, sosiaaliset suhteet kyllä kärsivät, kun itse rauhoittuu jo iltapuuhiin silloin, kun muut vasta alkavat palata töistä kotiin. Oli kyllä aika ihanaa aikaa ja osittain sen vuoksi odotan jo eläkepäiviäni kuin kuuta nousevaa. 

Mä uskon, että monen univaikeuksista kärsivän kohdalla - olivatpa he aamuvirkkuja, iltavirkkuja tai jotain siltä väliltä - kyse on siitä, että he eivät nuku silloin, kun heidän "luontaisesti" kuuluisi nukkua. Joskus luin, että nukahtamiseen on nk aikaikkunoita ja jos et mene nukkumaan juuri silloin vaan vasta sen jälkeen, et saakaan unta ennenkuin on seuraava aikaikkunasi. Vaikka siis olisi jo valvonut pitkään ja voisi kuvitella, että valvomisen vuoksi nukahtaisi helpostikin. 

Vierailija
47/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luontainen uniaika on 22-06, huomioin tämän. Vaan nyt en nukahda.

Vierailija
48/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kausittain unettomuus putkia. Kehoni ikään kuin unohtaa kuinka nukahdetaan. Katkaisen nämä putket näin:

Pidän itseni väkisin hereillä, kunnes unipaine kertyy niin valtavaksi että en enää kirjaimellisesti kykene pysymään hereillä. Joskus se vaatii esim 36 tuntia hereillä ja jalkeilla oloa, kunnes kroppa vihdoin luovuttaa ylivireystilasta, ja suostuu nukahtamaan.

Keino on epämiellyttävä, mutta se toimii aina. Ja se on ainoa keino joka minun tapauksessani toimii, sillä en halua käyttää unilääkkeitä.

Vierailija
49/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapiini on hyvä, se auttaa nukahtamaan mutta ei takaa yöunia koko yölle. Takuulla heräät ääniin. Eikä tuohon jää koukkuun, siitä turvallinen lääke. Itse olen herännyt mukulasta asti joka ikinen yö, on mirtazapiinia tai ei. Pohjaton näläntunne voi olla sen ikävä puoli. Mulla just loppui mirtazapiinit (olen ottanut nimenomaan pienen murenan jotta nukun paremmin) ja odotan minkä verran paino putoaa tällä kerralla.

Vierailija
50/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloititko Ditrim dublo ketjun.

Vierailija
51/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat-sanat/tytti-peltonen…

Tämä on hyvä muistutus siitä, että unettomuus ei kaikilla ole vaikean elämäntilanteen, stressin tai kroonisen kivun aiheuttamaa. Voi olla myös ihan neurologista. Eihän kaikki ihmiset kärsi myöskään migreenistä, joka on myös neurologinen häiriö, josta monet kärsii koko elämänsä.

Unettomuudesta herkästi syyllistetään ja syitä aletaan etsiä henkilön elämäntavoista. Migreeniä harvemmin pidetään itseaiheutettuna.

Vierailija
52/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaako mirtsa todella? En haluaisi sitäkin.

Pitäisikö vaan olla ilman ja valvoa vaikka koko yö? Miten muuten tämän katkaisee..

Vierailija
53/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviahan monet älyävät välttää illalla, mutta pitäisi älytä välttää myös teetä. Se on kahviakin pahempi valvottaja, erityisesti vihreä tee. Ainut tee, mikä sopii itselleni iltaisin on rooibos.

Vierailija
54/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ole huomannut et mirtazapiini toimisi vain pari viikkoa. Otan siis 1 mg, nykyään enää tarvittaessa. Auttaa tosi hyvin laskemaan ylikierrokset ja rauhoittumaan. Ei juurikaan väsytä aamuisin, herää kyllä jos on tarve ja ei aiheuta riippuvuutta toisin kuin unilääkkeet. Olen toipunut järkyttävästä unettomuudesta ja käänne parempaan alkoi juuri mirtsalla. Toki vaatii muutakin asiaan perehtymistä että oppii taas nukkumaan pitkän unettomuuden jälkeen. Netistä löytyy hyvin esim mielenterveystalo sivuilta unettomuuden omahoito.

Vierailija
55/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea on kokeiltu mutta lopulta ainut toimiva keino on se, että elää elämäänsä, noudattaa rutiineja ja menee sänkyyn. Jos uni ei tule kohtuullisessa ajassa, nousen sängystä ylös ja menen lepäämään toiseen huoneeseen ja luen/katson telkkaria tms. kunnes on ylösnousun aika. Seuraavana iltana uni tulee yleensä suht oksti ja päivän jaksaa ihan oksti, kun on yöllä kuitenkin levännyt vaikkei olisi nukkunut.

Välillä menee useampi viikko niin, että nukun vain joka toinen yö, mutta en stressaa asiasta vaan keskityn elämään.

Vierailija
56/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapiini on hyvä, se auttaa nukahtamaan mutta ei takaa yöunia koko yölle. Takuulla heräät ääniin. Eikä tuohon jää koukkuun, siitä turvallinen lääke. Itse olen herännyt mukulasta asti joka ikinen yö, on mirtazapiinia tai ei. Pohjaton näläntunne voi olla sen ikävä puoli. Mulla just loppui mirtazapiinit (olen ottanut nimenomaan pienen murenan jotta nukun paremmin) ja odotan minkä verran paino putoaa tällä kerralla.

Pystytkö aina silti hoitamaan lapset ja käymään töissä? Eikö pää sekoa?

Vierailija
57/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä sitä lääkettä. Ei se sua tajuttomaksi vedä, kyllä sä ihan samalla tavalla heräät jos lapset itkee tms. Eihän sellaisia lääkkeitä saisi määrätäkään, mitkä veisivät ihmisen täysin toimintakyvyttömäksi.

Sanotaan että toimii max 2 viikkoa? Ja aamuisin olo on jähmeä aamupäivän ajan. Miten onnistuu työt?

Missä näin sanotaan? Ihan höpöhöpö juttu

Vierailija
58/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt vuoden ketipinoria. Edelleen on vaikeuksia nukahtaa, mutta pitää kyllä unessa. Aiemmin olen heräillyt puolen tunnin välein. Viime yö oli ihan karsea, kun jäi unilääke ottamatta myöhäisen kotiintuloajan vuoksi enkä sitten viitsinyt aamuyöllä enää ottaa. Eli ei ole ilmeisesti mikään muuttunut.

Vierailija
59/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ole huomannut et mirtazapiini toimisi vain pari viikkoa. Otan siis 1 mg, nykyään enää tarvittaessa. Auttaa tosi hyvin laskemaan ylikierrokset ja rauhoittumaan. Ei juurikaan väsytä aamuisin, herää kyllä jos on tarve ja ei aiheuta riippuvuutta toisin kuin unilääkkeet. Olen toipunut järkyttävästä unettomuudesta ja käänne parempaan alkoi juuri mirtsalla. Toki vaatii muutakin asiaan perehtymistä että oppii taas nukkumaan pitkän unettomuuden jälkeen. Netistä löytyy hyvin esim mielenterveystalo sivuilta unettomuuden omahoito.

Eli uskallan sitä nyt käyttää, pystyn hoitaa lapset ja työn? Otitko aluksi säännöllisesti? Pitäiskö kokeilla ottaa joka toinen yö vai miten? Herääkö tarvittaessa lapsen kanssa jos vaikka lapsi heräisi yöllä että kipeä? Neuvo miten tästä eteenpäin...haluan katkaista tän kierteen.

Vierailija
60/127 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta illalla otat sen 1mg?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä