Mikä teillä on auttanut nukahtamattomuuden katkaisuun?
Tällä hetkellä niin, etten nukahda iltaisin ollenkaan. Lääkäri määräsi Mirtsapiinia 1/4 iltaisin ja se tepsinyt kahtena yönä. En halua lääkekoukkuun! Olen myös yh ja pelkään ettei voi syödä lääkettä jos lapset herää tms öisin. Millä tästä helvetistä taas normaaliin? Masennusta tms ei ole, vain nukahtamisongelma.
Käypä hoito-jutut olleet jo pitkään käytössä, ei vaan tepsi nyt. Edes piikkimatto.
Kommentit (127)
Käypä hoito -suosituksissa ei lue sitä, että karsi elämästäsi myrkylliset ihmiset pois. Enkä tarkoita sitä, että ystävät, jotka eivät tanssi juuri sinun pillisi mukaan, olisivat myrkyllisiä. Vaan onko se, joka sinulle aiheuttaa stressiä, puolisosi, vanhempasi, sukulaisesi? Niin kauan kuin olet myrkyn vaikutuspiirissä, et varmasti nukahda.
Luonnollisestikin tiedät, että säännöllinen ruokailu, terveellinen ruoka, ei karkkia, ei kahvia, ei alkoholia, kävelylenkit ja rentouttava tekeminen iltaisin auttavat oikeasti. Eikä sitten sitä valehtelua, että teen kaikkia noita, mutta ei se auta, jos kuitenkin sitten sometat iltaisin rentouttavan neulomisen tai komediasarjan sijaan.
Kun pää ja elintavat ovat kunnossa, niin uni tulee kyllä.
Tiedän kyllä sitten tuttuja, joilla nuo kaikki ovat kunnossa, mutta suku on kuitenkin jossain määrin syyllistävää. Se on varmasti opettanut lapsuudesta lähtien sitä, että syyllistävä ääni pään sisällä vainoaa iltaisin ja haittaa unta. Tuo voi olla pienestä kiinni. Tiedän sellaisen suvun, jossa on tuota ongelmaa, mutta ovat kuitenkin ihan fiksua ja mukavaa porukkaa. Tiedän toisaalta toisen suvun, jossa se syyllistäminen on järkyttävän kovaa ja jatkuvaa, ja joihin unettoman siksi pitäisi katkaista välit kokonaan. Mutta ei se ole niin helppoa tietenkään.
Kokeile melatoniinia, valeriaanaa (Sedonium) ja jotain nukahtamisen helpottamiseen tarkoitettua teetä (esim Pukka Night time) iltateeksi. Jos kuitenkin nukahtamisongelmasi on vaikea, eipä siihen auta kuin oikeat nukahtamislääkkeet.
Mirtatsapiini on auttanut minulla jo vuosia. Meditaatioharjoitus nukkumaan mennessä tukee nukahtamista ja unessaa pysymistä myös. Yleisesti säännöllinen vuorokausirytmi, stressitekijöiden vähentäminen, päivittäinen liikunta vähintään tunnin ja muutenkin terveelliset elämäntavat ovat auttaneet unen laatuun.
Panikointi ei auta. Ota ensihätään sitä määrättyä lääkettä ja lähde sitten rauhassa pohtimaan, mitä muuta voisit asialle tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Yin-jooga ja meditaatio voisivat rauhoittaa. Itsellä näistä on ollut suurin apu uniongelmiin. Kannabista et varmaankaan halua kokeilla mutta se kyllä nukahduttaa.
Nämä keinot on ollut omassa kroonisessa unettomuudessa kullan arvoiset. Lääkkeitäkin olen toki käyttänyt, mutta nyt käytössä enää kolmannes siitä määrästä, mikä annokseni oli suurimmillaan. Rutiinit on tärkeitä unettomuudessa. Mutta oma kokemus on myös se, että akuutissa tilantessa kannattaa käyttää niitä lääkkeitä, sillä unettomuuden jatkuessa nukahtamisesta tulee vain vaikeampaa ja vaikeampaa, kun keho ja mieli alkaa stressaamaan nukahtamisesta ja käymään ylikierroksilla univajeen takia. Kannattaa siis yhdistää lääkehoito hyviin nukahtamisrutiineihin, jotka lähtevät jo päivän alusta lähtien. Eli pyritään nousemaan samaan aikaan ylös aamulla, ulkoillaan säännöllisesti ja vältetään ylenpalttista ruutujen tuijottamista etenkin ilta-aikaan. Jossain Mielenterveystalon tms sivuilla on ihan hyvä unettomuuden omahoito-ohjelma.
Voit myös koittaa ottaa lääkettä vain joinain iltoina, jos pelkäät että jäät siihen koukkuun tai että se menettää tehonsa. Näin saat ainakin joinain iltoina levättyä ja voi olla helpompi nukahtaa ilman lääkettäkin, kun ei ole ihan poikki väsymyksestä eikä nukkumaanmeno ahdista samalla tavalla. Jos lääke ei tunnu toimivalta tai aiheuttaa sivuvaikutuksia, kannattaa myös reippaasti pyytää toista lääkettä kokeiluun. Monille mirtsa ei ole kovin toimiva lääke unettomuuteen, mutta voi olla että se sulle on ihan ok. Kaikkein paras olisi tietysti, jos mitään unilääkettä ei ota ainakaan joka ilta, ettei tule tottumusta siihen, että uni tulee vain lääkkeen kanssa. Mutta ei niitä lääkkeitä kannata liikaa pelätäkään, pienempi paha ne on kuin tuollainen unettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä saat 1/4 tablettia otettua, kun 1/2 tablettiakin on hankala saada puolitettua.
Itse leikkaan veitsellä. Ei se pala nyt ehkä ihan tasan 1/4 osa ole, mutta eipä sillä väliä.
Ihmetyttää että taas annettu psyykelääkitys kun nukahtamisongelmiin on olemassa ihan oikeitakin lääkkeitä kuten Stilnoct, Stella, Imovane.
Lopetin univaikeuksilla stressaamisen ja päätin että lepäilen sitten vaan sängyssä ja nukun sitten tarvittaessa päikkärit töiden jälkeen. Auttoi minulla. Nukahtamiseni on edelleenkin vaikeasta ja uni katkonaista, mutta menen riittävän ajoissa nukkumaan enkä murehdi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut käydä iltaisin saunassa tai kylpemistä lämpimässä vedessä.[/qhereil vaikk
Mulla tämä toimii! Erityisesti yhdistettynä fyysiseen semiraskaaseen tekemiseen ennen saunaa. Mieluusti ulkoilmassa, eli lumenluontia, hiihtoa tms.
Saunan jälkeen ei pysy enää hereillä, vaikka haluaisi.
Minulla siis myös tuo nukahtamisen vaikeus. Uni ei vaan tule.
Voiko mirtsaa syödä tarvittaessa pitkäänkin? Lihottaako?
Unettomuuskausi alkoi kun olin syönyt 2pv antibioottia tulehdukseen, ei kai voi vaikuttaa? Ditrim dublo.
Vierailija kirjoitti:
Luin että mirtsa toimii unettomuuteen 2vkoa ja sitten enää ei kun tarkoitettu mielialalääkeeksi. Ja voiko sen kanssa hoitaa lapsia ja käydä töissä?
Ap
Voi hoitaa lapsia ja käydä töissä. Eikö se lääkäri ohjeistanut sinua mitenkään? Tuolla logiikalla mielialalääkkeitä syövät ihmiset olisivat toimintakyvyttömiä. Mirtatsapiini pienenä annoksena on todettu väsyttävän / parantavan unen laatua. Kyseessä ei siis tosiaan ole edes unilääke. Se miten se sinulle sopii ja jatkuuko teho vai loppuuko selviää vain kokeilemalla.
Painopeitto rauhoitti uneen joskus myös melatoniini. Iltasin olla hämärässä valossa. Ei kirkkaita valoja, puhelin poissa hyvissä ajoin ja muut ärsykkeet.
Hyvä riittävän monipuolinen, että tukeva ravinto. Illalla etenkin proteiinia ja jotain terveellistä hiilihydraattia, illalla ei paljoa C-vitamiinia. D-vitamiinia välillä aamu-keskipäivä. Riittävän rasittava päivä, jotta mieli, että keho riittävän väsyneet illalla. Sängyssä lukee jotain hyvin kevyttä, positiivista. Kuitenkin makuuhuoneessa illalla vain hyvin vähän valoa, himmeä valo. Itse ainakin pidän lämpimänsävyisestä valosta illalla enemmän, kuin viileänsävyisestä, vaikka asiasta on ristiriitaista tutkimustietoa ollut. Kahvia ei tietenkään, etenkään illalla. Sängyssä voi itseään myös hieroa sen verran, että tulee mukava, rento olo. Itselleen voi laittaa myös jotain rentoutusmusiikkia tai luonnonääntä taustalle, josta pitää.
Kun menee näin niin ei auta mikään kotikonsti, sauna, meditaatio, painopeitto, melatoniini. Pelottaa tämä jo. Mieliala ollut kunnossa vaan tän myötä tuntuu että elämä menee. Jos en ikinä osaa nukahtaa ilman lääkkeitä?
Mikä syynä unettomuuteen? stressi? jos sen stressin saa pois niin uni tulee taas?
Fataali familiaalinen insomnia (engl. fatal familial insomnia) (FFI) eli suvuittainen kuolemaan johtava unettomuus on geenimutaation aiheuttama harvinainen, yleensä suvuttain esiintyvä aivosairaus, jossa potilaan unensaanti estyy. Nukahtamisen muuttuminen mahdottomaksi johtuu siitä, että talamukseen kerääntyvä mutatoitunut prioniproteiini, jota kutsutaan nimellä PrPSc, estää aivojen talamuksen ja pihtipoimun aivokuoren normaalia aineenvaihduntaa, mikä johtaa solukuolemiin. Talamus on normaalisti täynnä neuroneita, mutta sairaalla 90 % niistä on kadonnut, ja tilalla on vain reikäistä kudosta. Mutatoitunut proteiini tuhoaa vain talamuksen samaan tapaan kuin CreutzfeldtJakobin tauti tuhoaa koko aivokudoksen.
Mulla tepsi se, että selvitin oman luontaisen unirytmin, joka on aamuvirkkuus. Ennen sitä yritin väkisin valvoa 22-23 saakka pitämällä itseäni kiireisenä, joten väsymykssetä huolimatta aivot oli ylikierroksilla. En tee klo 18 jälkeen enää _mitään_ enkä varsinkaan tuijota puhelinta. Saunon 18 jälkeen ja sitten se on siinä. Luen lempeässä valaistuksessa, katson telkkua tai suoratoistoja tmv. ja menen nukkumaan kun väsyttää, viimeistään yleensä klo 21.
Minulla melatoniini taas ei toimi lainkaan.