Mikä teillä on auttanut nukahtamattomuuden katkaisuun?
Tällä hetkellä niin, etten nukahda iltaisin ollenkaan. Lääkäri määräsi Mirtsapiinia 1/4 iltaisin ja se tepsinyt kahtena yönä. En halua lääkekoukkuun! Olen myös yh ja pelkään ettei voi syödä lääkettä jos lapset herää tms öisin. Millä tästä helvetistä taas normaaliin? Masennusta tms ei ole, vain nukahtamisongelma.
Käypä hoito-jutut olleet jo pitkään käytössä, ei vaan tepsi nyt. Edes piikkimatto.
Kommentit (127)
Itse unettomuudesta kärsinyt jo ainakin yli 10 vuotta ja melkein kaikki mahdolliset mömmöt tullut kokeiltua. Tuo Mirtatsapiini 1/4 osa kyllä toimii takuuvarmasti mutta siitä tulee kauhea nälkä ja nukkuis vaikka 15 tuntia ja on seuraavana päivänä ihan zombi. Tenoxia, Imovanea, Diapamia, Rivatrillia ja viimeisimpänä myös Klotriptyliä olen käyttänyt. Noista varmaan Klotriptyl toimii parhaiten unettomuuteen mutta tekee myös hirveän nälän tunteen ja makean himon ja hampaat menee pilalle kun niitä ei jaksa pestä.
Diapam ei toimi itsellä oikeastaan ollenkaan, päinvastoin piristää entisestään mutta eihän se ole edes unilääke. Itsellä tuollainen lääkearsenaali kun on vaikka mitä mielenterveyden häiriöitä ja kokemusta myös masennuksesta. Rivatril toimi kanssa ihan ok unettomuuteen kun rentouttaa lihaksiakin mutta sitä nyt oikein saa enää millään yhdeltäkään lääkäriltä. Jotku melatoniinit nyt voi ainakin mun mielestä heittää roskiin tai jättää kaupan hyllylle kun niistä saa kuin kauhean päänsäryn ja painajaisia jos nyt nukkuu ollenkaan. Oikein viitsisi enää lääkkeitäkään käyttää kun tuntuu että muisti jo reistailee ja on kaikenlaisia neurologisia oireita. Unettomuus on kyllä paska juttu pidemmän päälle mutta eikai tässä sitten auta kuin valvoa niin kauan että lopulta simahtaa väkisin. Kuolema kuittaa univelat.
Mulla myös Zopinox, kun tilanne on se, että uni ei välttämättä tule koko yönä. Tuo lääke "sammuttaa" mun aivot yöksi, eikä tee pöhnää aamuksi/seuraavaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon mukaan kaikista tehokkain hoitomuoto unettomuuteen on se joku kirjainyhdistelmäterapia, johon Suomessa on kätevintä päästä käsiksi Mielenterveystalo-nettisivujen Unettomuuden omahoito-ohjelman kautta. Se hoito-ohjelma on siis se terapia, se vaan tehdään siinä omatoimisesti. Ja kyseinen nettisivu ja hoitopolku on kaikille avoin.
Joku ehdotti kylpyä ja siitäkin on tieteellistä näyttöä. Itse muistan joskus nukahtaneeni uskomattoman hyvin mökkireissulla, jossa poreammeeseen ehdittiin vasta aivan illan lopuksi ja siitä kömmittiin suoraan sänkyyn.
Itse muistan lukemattomia öitä, jolloin olen odotellut nukahtamista kylpyjen jälkeen. Siinä ei KBT auttanut mitenkään, koska en ajatellut juuri mitään. Nukkumista lähinnä. En olisi jaksanut kuin nukkua mutta sitä ei vain tullut. Odottelin ja odottelin, pitkän ja väsyttävän päivän jälkeen että josko nyt, josko nyt. Tai ehkä vielä viisi minuuttia ja sitten pääsisi?
No sehän siinä terapiassa just on ideana että ei odotella sitä unta sängyssä. Ja kylpy oli eri pointti kuin se terapia, olisi pitänyt numeroida että av-mammatkin tajuaa. Kiva kun ap sanoi että pelkää lääkkeitä, ja minä tulen kertoomaan tieteellisesti todistettua ilouutista että lääkkeet ei olekaan se paras apu, ja saan palkaksi pelkkiä alapeukkuja!
Niin että tieteellisiä todisteita on vain niistä asioista, joista Te sanotte ja muut tieteelliset tutkimukset ovat väärässä, koska Te sanotte niin?
Minulle alkoi uni maistua ja sain myös unen päästä kiinni sen jälkeen, kun muutin ruokailutottumukset, aloin liikkumaan ja pudotin painoa sekä lopetin tupakan polton ja annoin myös itselleni luvan nukkua niin pitkään kuin nukuttaa mikä onnistuu nyt hyvin koska jäin eläkkeelle. Nukkumaan en koskaan mene ennen kuin todella nukuttaa ja silloin en ehdi kunnolla päätä tyynylle laittaa, kun olen jo unessa. Olen kieltänyt itseltäni päivän ja illan mittaan torkkumisen nojatuolissa tai sohvalla, lähden ulos jos alkaa torkuttaa (minulla ainakin pienetkin päivätorkut vaikuttavat negatiivisesti yöuniin). Ennen en syönyt iltapalaa, mutta nyt syön, sillä nälkä vatsassa kurnien ei kannata mennä nukkumaan. Jos vessahätä yllättää yöllä kuljen vessaan melkein silmät ummessa ja palaan välittömästi peiton alle enkä vilkuile kelloa tai mitään muutakaan ja saan heti uudestaan unen päästä kiinni. Työssäoloaikana yöuneni jäivät useimmiten viiteen tuntiin ja nyt nukun yleensä yhtä soittoa n. 8 tuntia. Pitkillä yöunilla on positiivinen vaikutus myös painon hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon mukaan kaikista tehokkain hoitomuoto unettomuuteen on se joku kirjainyhdistelmäterapia, johon Suomessa on kätevintä päästä käsiksi Mielenterveystalo-nettisivujen Unettomuuden omahoito-ohjelman kautta. Se hoito-ohjelma on siis se terapia, se vaan tehdään siinä omatoimisesti. Ja kyseinen nettisivu ja hoitopolku on kaikille avoin.
Joku ehdotti kylpyä ja siitäkin on tieteellistä näyttöä. Itse muistan joskus nukahtaneeni uskomattoman hyvin mökkireissulla, jossa poreammeeseen ehdittiin vasta aivan illan lopuksi ja siitä kömmittiin suoraan sänkyyn.
Itse muistan lukemattomia öitä, jolloin olen odotellut nukahtamista kylpyjen jälkeen. Siinä ei KBT auttanut mitenkään, koska en ajatellut juuri mitään. Nukkumista lähinnä. En olisi jaksanut kuin nukkua mutta sitä ei vain tullut. Odottelin ja odottelin, pitkän ja väsyttävän päivän jälkeen että josko nyt, josko nyt. Tai ehkä vielä viisi minuuttia ja sitten pääsisi?
No sehän siinä terapiassa just on ideana että ei odotella sitä unta sängyssä. Ja kylpy oli eri pointti kuin se terapia, olisi pitänyt numeroida että av-mammatkin tajuaa. Kiva kun ap sanoi että pelkää lääkkeitä, ja minä tulen kertoomaan tieteellisesti todistettua ilouutista että lääkkeet ei olekaan se paras apu, ja saan palkaksi pelkkiä alapeukkuja!
Muistan jo parinkymmenen vuoden takaa nämä kognitiivisen terapian hehkuttajat. Jos lääke tai heidän terapiansa ei toiminut, alkoivat vastalauseet tieteellisistä tutkimuksista. Sopiviin väleihin upotettiin heidän omia lempitottumuksiaan ongelman ratkaisuun, jotta kuulija eksyisi heidän puhetulvaansa eikä kyseenalaistaisi heidän itsestäänselvyyksiään.
Otan joka ilta 1/2 tabl mirtatzapiinia ja 4,5mg melatoniinia.
Hyvin toimii.
Melatoniini auttaa, mutta olen huomannut että on tosi tärkeää ottaa se aina samaan aikaan n. 1-1,5h ennen kuin haluaa nukahtaa. Minulla on hälytys puhelimessa jotta muistan ottaa melatoniinin aina samaan aikaan.
Ja se pienin melatoniiniannos 1 mikrogramma on mielestäni parempi kuin isommat annokset jotka vaan sotkee elimistöä.
Aika monella yli 40-45 v ikäisellä tuo unettomuus saattaa liittyä suoraan vaihdevuosiin ja hormonituoiminnan muutoksiin.
Hormonikorvaushoito on ihan paras lääkitys ikinä vähän kaikkiin ongelmiin, myös nukkumiseen.