Mikä teillä on auttanut nukahtamattomuuden katkaisuun?
Tällä hetkellä niin, etten nukahda iltaisin ollenkaan. Lääkäri määräsi Mirtsapiinia 1/4 iltaisin ja se tepsinyt kahtena yönä. En halua lääkekoukkuun! Olen myös yh ja pelkään ettei voi syödä lääkettä jos lapset herää tms öisin. Millä tästä helvetistä taas normaaliin? Masennusta tms ei ole, vain nukahtamisongelma.
Käypä hoito-jutut olleet jo pitkään käytössä, ei vaan tepsi nyt. Edes piikkimatto.
Kommentit (127)
Varmasti monenlaiset pitkään jatkuneet stressitekijät, joita kyllä pyrin hillitsemään ja käsittelemään. Tuntuu ettei kroppa muista miten nukahtaa.
Kaipaan apua miten tässä pääsen.
No, itse kärsinyt jo n.20 v unihäiriöistä. Kaikkea mahdollista lääkitystä kokeiltu ym keinoja. Nykyisin lääkkeenä opamox, ketipinor,imovane. Näillä nukun jotenkin, en kuitenkaan hyvin. Pakko vaan elää päivä kerrallaan ja sopeutua tilanteeseen.
N60v.
Mutta onnistuuko lääkkeillä elämä lasten ja työn suhteen? Sitä pelkään. Yh.
Kokeile Ataraxia. Se on antihistamiini, joka kolmiolääkkeenä on melko väsyttävä. Ei juurikaan muita sivuvaikutuksia, kuin tyo väsymys. Itse sain joskus allergian hoitoonn, mutta en voinut käyttää kun väsytti niin paljon että ei silmät meinannut auki pysyä.
Melatoniini auttaa myös, mutta sitä ei saa käyttää liian suuria määriä pitkään, koska silloin voi alkaa jopa aiheuttaa unettomuutta. Keho tuottaa normaalisti muutamia satoja microgrammoja melatoniinia vuorokaudessa, eli alle milligramman.
Atarax kuulemma ei riittävän tutkittu ja väsyttää liikaa päivisin. Melatoniini ei tehoa. Epätoivoinen olo.
Ikävä rauhaton olo kun olen ottanut pari iltaa Mirtsaa. En haluaisi ennää, vaan en nukahda muuten.
Vierailija kirjoitti:
Atarax kuulemma ei riittävän tutkittu ja väsyttää liikaa päivisin. Melatoniini ei tehoa. Epätoivoinen olo.
Ataraxia ei tutkittu?! Sehän on vanha ja todella pitkään käytössä ollut, joten todellakin tutkittu. Sitä tutkimusten mukaan käytetty jopa diapamia korvaamaan, koska tehoaa yhtä hyvin mutta ei haitallisia sivuvaikutuksia eikä tarvitse tauotella käyttöä. Halpaakin on. Annostuksella on myyös väliä.
Lääkäri sanoi että antihistamiineissa liikaa haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on kokeiltu mutta lopulta ainut toimiva keino on se, että elää elämäänsä, noudattaa rutiineja ja menee sänkyyn. Jos uni ei tule kohtuullisessa ajassa, nousen sängystä ylös ja menen lepäämään toiseen huoneeseen ja luen/katson telkkaria tms. kunnes on ylösnousun aika. Seuraavana iltana uni tulee yleensä suht oksti ja päivän jaksaa ihan oksti, kun on yöllä kuitenkin levännyt vaikkei olisi nukkunut.
Välillä menee useampi viikko niin, että nukun vain joka toinen yö, mutta en stressaa asiasta vaan keskityn elämään.
Sama juttu minulla. Unettomuus ei ole ongelma jos ei tee siitä itselleen sellaista. Minäkin kuljen toisinaan öisin sängystä sohvalle ja takaisin ja vain lepäilen jos uni ei tule. Lepoa se on tuo lepäilykin ja päivällä voi ottaa 20 minuutin päikkärit jos kovasti väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kello haltuun ja päivä rytmi.Liikuntaa ulkona ja paljon.Minimi diki aikaa ja puhelin aikaa.Ei äänikirjoja, vaan opettelet itse lukemaan kirjaa.
Tästä nousee vieläkin verenpaine, vaikka omasta pahemmasta unettomuudesta on jo vuosia. Ei se ole varsinaista unettomuutta, jos normaalit terveet elämäntavat auttaa. Muistan miten tein pitkiä lenkkejä ja ajattelin, että tämän jälkeen kyllä varmasti nukuttaa. Pöh 😬 Lääke on se, joka auttaa katkaisemaan kierteen. Ohis
oletko kokeillut saada orkut pari ennen nukkumaan menoa se rauhoittaa kummasti
Pohdi mistä unettomuutesi alkoi. Jokin ahdistava tilanne arjessa mikä piti sinut valveilla? Jokin asia kyseisenä iltana? Oletko ennen nukkunut hyvin?
Satunnainen lääkkeen käyttö ei ole haitallista. Pidä huoli että saat useamman päivän levon lääkkeiden avulla, ja ajoita lääkkeetön yö / kaksi vapaapäivään. Asennoidu silloin huonommin nukuttuun yöhön, siihen on tärkeä valmistautua jottet turhaan ahdistu. Kokeile vaikka mindfulness -meditaatioita tuntia ennen, laadukkaita videoita löytyy netistä. Perfektionismi on syytä unohtaa, kokeilun voi uusia viikon kuluttua mikäli ahdistus on liian suurta. Jos ongelma pitkittyy, kannattaa perehtyä lyhytterapeuttiseen apuun.
Olen itse selvinnyt stressiperäisistä unettomuusjaksoista ja lääkepelosta suurella päättäväisyydellä, kyennyt luopumaan lääkkeistä. Muualla nukuttu yö katkaisi itselläni pahimman negatiivisen ahdistuskierteen mihin olin kotona ehdollistunut. Toisella kertaa ystävän yökyläily toimi ahdistusta vähentäen. Jos voit rikkoa totuttuja rutiineja, voi sekin auttaa. Enää en pelkää tilojen jäävän päälle, vaan luotan itseeni. Kaikki on väliaikaista ja stressillä on suuri merkitys.
Kiitos niin paljon viesteistänne. Takana kolme yötä mirtsalla ja haluan eroon siitä! Eilen sauna, ulkoilu, oleminen muualla kuin kotona mutta ei vaan auta. Tämä tekee jähmeän olon aamuun, en voi lähteä töihin jos otan lääkettä illalla vielä eli mikä avuksi? Parempi ilman ja vaikka valvottuna töihin?
Vierailija kirjoitti:
Luin että mirtsa toimii unettomuuteen 2vkoa ja sitten enää ei kun tarkoitettu mielialalääkeeksi. Ja voiko sen kanssa hoitaa lapsia ja käydä töissä?
Ap
Kyllä se varmaan pidempäänkin toimii. Jos et ole aamusta ihan zombi tai tule muita haittaavia vaikutuksia niin voit käydä töissä ja hoitaa lapsia. Olot olisi tulleet jo heti nyt käytön jälkeen. Parhaassa tapauksessa unettomuutesi korjaantuu jo kahdessa viikossa ja jos ei niin sitten lääkäriltä uutta lääkettä hakemaan. Itse olen käyttänyt Tenoxia ja silti herännyt lapsen itkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on kokeiltu mutta lopulta ainut toimiva keino on se, että elää elämäänsä, noudattaa rutiineja ja menee sänkyyn. Jos uni ei tule kohtuullisessa ajassa, nousen sängystä ylös ja menen lepäämään toiseen huoneeseen ja luen/katson telkkaria tms. kunnes on ylösnousun aika. Seuraavana iltana uni tulee yleensä suht oksti ja päivän jaksaa ihan oksti, kun on yöllä kuitenkin levännyt vaikkei olisi nukkunut.
Välillä menee useampi viikko niin, että nukun vain joka toinen yö, mutta en stressaa asiasta vaan keskityn elämään.
Sama juttu minulla. Unettomuus ei ole ongelma jos ei tee siitä itselleen sellaista. Minäkin kuljen toisinaan öisin sängystä sohvalle ja takaisin ja vain lepäilen jos uni ei tule. Lepoa se on tuo lepäilykin ja päivällä voi ottaa 20 minuutin päikkärit jos kovasti väsyttää.
Ei tuo tervettä ole kenellekään pitemmän päälle.
Ja töissä se voi olla ongelma hyvinkin monelle muulle ongelma vaikka itse ei siitä "tekisikään" itselleen ongelmaa. Mitä ikinä tuo typerä kommentti nyt sitten tarkoittikaan... Toki jos on jokin elämäntapatyötän tai muuten vaan elää sellaista elämää, jossa ei pahemmin tarvii mitään vastuullisia päätöksiä osata tehdä tai skarppina olla, niin ei varmaan olekaan kenellekään ongelma nukutko vai et.
Nyt varmaan vastauksena tulee, että vaihda työpaikkaa, niin ei ole ongelma, älä aja autoa, niin ei ole ongelma jne...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos niin paljon viesteistänne. Takana kolme yötä mirtsalla ja haluan eroon siitä! Eilen sauna, ulkoilu, oleminen muualla kuin kotona mutta ei vaan auta. Tämä tekee jähmeän olon aamuun, en voi lähteä töihin jos otan lääkettä illalla vielä eli mikä avuksi? Parempi ilman ja vaikka valvottuna töihin?
Pyydä toista lääkettä.
Ite oon saanut tarpeeksi apua luontaistuotteista nukahtamiseen, ei ole vielä tarvinnut unilääkkeitä alkaa vetämään. Parhaiten on toimineet tuotteet, joissa melatoniinia ja rauhoittavia yrttejä esim. Makrobios kolmivaikutteinen melatoniini + rauhoittavat yrtit ja Fytocomplex Valeriaana complex.
jokuhan sen unettomuuden taustalla on,jos oire tullut yhtäkkiä? stressi,huolet,pitempiaikainen stressin/huolien kertyminen? työpaineet,liika vastuu? joillakin lapsen saamisen jälkeen tulee univaikeuksia,kun ei saa nukuttua kunnolla kun lapsi valvottaa ja uni jää katkonaiseksi usein.