Mikä teillä on auttanut nukahtamattomuuden katkaisuun?
Tällä hetkellä niin, etten nukahda iltaisin ollenkaan. Lääkäri määräsi Mirtsapiinia 1/4 iltaisin ja se tepsinyt kahtena yönä. En halua lääkekoukkuun! Olen myös yh ja pelkään ettei voi syödä lääkettä jos lapset herää tms öisin. Millä tästä helvetistä taas normaaliin? Masennusta tms ei ole, vain nukahtamisongelma.
Käypä hoito-jutut olleet jo pitkään käytössä, ei vaan tepsi nyt. Edes piikkimatto.
Kommentit (127)
Onko työsi stressaavaa vai onko joku muu juttu mikä painaa? Oletko jo mennyt sieltä mistä aita matalin? Minulla oli viime vuonna työstressin ja opintojen päättämisen takia vaikeita unettomuuspätkiä. Heräilin yöllä valvomaan tai en nukahtanut ollenkaan. Keskityin hyviin elämäntapoihin. Lisäsin liikuntaa, vähensin digiaikaa, söin terveellisemmin ja koetin lisätä mukavia ja rentoja asioita. Vaihdoin työtä vuodenvaihteessa. Nyt alkaa olla normaali olo, nukun hyvin ja ajatukset ovat valoisia. Yritän sanoa että elämä kokonaisuutena vaikuttaa siihen miten nukut. Se ei korjaannu korjaamalla yksi juttu vaan pitäisi miettiä koko homman tasapainoa ja sitä että onko tilanne tilapäinen ja pitää sinnitellä sen läpi vai tehdä isompi muutos.
Ja jatkan vielä että olen vähentänyt arjen kuormitusta kaikesta mistä mahdollista. Vähemmän arkimenoja. Tilaan ostokset kotiin. Lasten harrastukset lähellä, voivat itse mennä. En ota vapaaehtoishommia. Ei viikonloppureissuja jolloi palattaisiin kotiin sunnuntaina myöhään ja menoa koko aika. Robotti-imuri ja muutenkin harvempi siivous. Ihan minimi! Kaikessa. Minulla oli isompi ylikuormittumistila ja kun se on hälvennyt on uni itsestään parantunut. Nyt alkaa tulla jo mieleen mitä haluaisin tehdä.
Minut mirtazapiini teki ihan zombieksi. 12,5mg ja simahdin täysin niin että väsytti vielä seuraavana päivänäkin. Lyhytvaikutteinen nukahtamislääke voisi toimia, varsinkin jos täytyy olla toimintakykyinen lapsia varten.
Vierailija kirjoitti:
Kahviahan monet älyävät välttää illalla, mutta pitäisi älytä välttää myös teetä. Se on kahviakin pahempi valvottaja, erityisesti vihreä tee. Ainut tee, mikä sopii itselleni iltaisin on rooibos.
Yksilöllistä. Jotkuthan juo iltakahvejakin, eräs ystäväni sanoo, ettei saa unta ilman iltakahvia. Mutta tietysti jos kärsii unettomuudesta, on syytä jättää kaikki kofeiinituotteet vähintään iltapäivästä lähtien pois. Jotkut on niin herkkiä, että jopa aamukahvi voi vaikuttaa. Mutta ei vihreä tee yleisesti ottaen ole "kahvia pahempi valvottaja", siinä on kuitenkin vähemmän kofeiinia ja lisäksi rauhoittavia ainesosia, kuten l-teaniinia.
Mua pelottaa valtavasti kun uni ei vaan tule, vaikka asiat kunnossa ja päivä ollut sopivan tasapainoinen. Pelkään että elämä menee pilalle, työt ja lasten kanssa eläminen (olen yh).
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt vuoden ketipinoria. Edelleen on vaikeuksia nukahtaa, mutta pitää kyllä unessa. Aiemmin olen heräillyt puolen tunnin välein. Viime yö oli ihan karsea, kun jäi unilääke ottamatta myöhäisen kotiintuloajan vuoksi enkä sitten viitsinyt aamuyöllä enää ottaa. Eli ei ole ilmeisesti mikään muuttunut.
No et kai oikeasti olettanutkaan, että jos syöt vuoden nappeja nukahtamiseen, saisit noin vain yhtäkkiä unta ilman. Unilääkkeistä irti pyristeleminen on hankalaa ja useimmilla varmasti tarkoittaa sitä, että myös unettomia tai huonosti nukuttuja öitä joutuu sietämään. Luopuminen kannattaa tehdä pikkuhiljaa ja suunnitelmallisesti, samalla hyvää unihygieniaa noudattaen.
Vierailija kirjoitti:
Lihottaako mirtsa todella? En haluaisi sitäkin.
Pitäisikö vaan olla ilman ja valvoa vaikka koko yö? Miten muuten tämän katkaisee..
Ei se unettomuus valvomalla katkea, ainakaan useimmilla. Päinvastoin, yliväsymys voi vain pahentaa tilannetta. Kokeile nyt vaan sitä lääkettä, turha tässä vaiheessa miettiä jotain lihomista, kun on akuutti tilanne päällä. Jos lääke ei ole hyvä, pyydät toista. Ja noudatat edelleen niitä uni- ja rentoutusrutiineja.
Mulla on telkkari makuuhuoneessa. Laitan joka ilta mieluisan dokkarin pyörimään ja nukahdan varmaan viidessä minuutissa. Dokumentit toimii siksi, että niissä on yleensä erittäin miellyttävä ääninen kertoja ja rytmi rauhallinen.
Mun dokkarit on englanninkielisiä ja useimmat on pyörineet lukemattomia kertoja. Yks ehdottomista suosikeista on dr. Joanne Fletcher. Nukahdan heti. Esim. Tämä soittolista on yksi vakkareista.
https://youtube.com/playlist?list=PLq0ER3EMJsCEaY8tZv71hDvNzTOK6eR3k
Kommenttien perusteella sama toimii lukuisilla muillakin. En tiedä, täytyykö olla kiinnostunut asiasta vai onko se ihan sama.
You Tubessa on myös ihan nukahtamiseen tarkoitettuja videoita:
Parempaa kuin lääkkeet ja auttaa useimpia. Kannattaa ainakin kokeilla.
Kroppa pitää saada pois jännityksen tilasta. Kraniaaliosteopatia toimii itselläni. Se ei ole mikään oikotie onneen vaan pitempikestoinen prosessi. Olen käynyt kohta jo vuoden osteopatiassa ja kroppa alkaa olla ihan erilainen kuin ennen.
Mirtatsapiiniin ei jää samalla tavalla koukkuun kuin perinteisiin unilääkkeisiin (bentsot ja bentsojen kaltaiset zopikloniinit ym.) Itse olin unilääke-koukussa vuosia, sitten lääkäri sanoi että nyt loppuu ja määräsi Mirtaa. Sitä olen syönyt vuosikaudet jokaikinen yö. No toissayönä huomasin melkein nukahtavani sohvalle kun katsoin telkkaa. Päätin kokeilla ilman Mirtaa nukkumista. Ja kas, nukahdin ja nukuin pitkään heräämättä. Vaikka vuosikausien yhtäjaksoinen lääkeputki taustalla. Mirta ei koukuta.
Ja kyllä Mirtan aikana myös tarvittaessa herää. Varsinkin kun ekat kolme viikkoa lääkkeen käyttöä takana. Aika normaalin unen se tekee mutta auttaa nukahtamaan ja pitää monta tuntia unta yllä.
Painopeitto toimi itselläni yllättävän hyvin unettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiiniin ei jää samalla tavalla koukkuun kuin perinteisiin unilääkkeisiin (bentsot ja bentsojen kaltaiset zopikloniinit ym.) Itse olin unilääke-koukussa vuosia, sitten lääkäri sanoi että nyt loppuu ja määräsi Mirtaa. Sitä olen syönyt vuosikaudet jokaikinen yö. No toissayönä huomasin melkein nukahtavani sohvalle kun katsoin telkkaa. Päätin kokeilla ilman Mirtaa nukkumista. Ja kas, nukahdin ja nukuin pitkään heräämättä. Vaikka vuosikausien yhtäjaksoinen lääkeputki taustalla. Mirta ei koukuta.
Ja kyllä Mirtan aikana myös tarvittaessa herää. Varsinkin kun ekat kolme viikkoa lääkkeen käyttöä takana. Aika normaalin unen se tekee mutta auttaa nukahtamaan ja pitää monta tuntia unta yllä.
Eli voi käydä töissä ja ottaa? Mikä annostus sulla ja miten aikaisin otat? Lihottaako?
Helpottaa kuulla!
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet. Jos on paha unettomuus, ei siihen mikään muu auta kuin lääkkeet. Niitä on ihan turha pelätä.
Mitkä lääkkeet? Unilääkkeitä ei saa Suomesta. Muistan kun nuorena läheisen kuoltua sai. Tenoxia purkin. Kauan kesti, enimmillään otin puoliskan. En tullut riippuvaiseksi. Nykyään tuokin lääke niin pannassa että lääkärit pyörtyis jo nimestä.
Mirtatsapiini on tehokas, mutta varo ap lihomista.
Ja ap, ei mirtatsapiinistä jää "koukkuun".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voi käydä töissä ja ottaa? Mikä annostus sulla ja miten aikaisin otat? Lihottaako?
Helpottaa kuulla!
Noi on kaikki todella yksilöllisiä juttuja. Esim. mulla mirtatsapiini aiheutti todella pahaa päiväväsymystä, eikä teho riittänyt paria viikkoa pidemmälle. Mulla tosin melkein unilääkkeestä riippumatta vaikutus hiipuu tosi nopeasti (eikä useimmilla ole muutenkaan mitään vaikutusta), vain pari lääkettä on sellaisia, mitkä ovat toimineet pidemmänkin ajan kuluessa. Monille mirta taas on ihan riittävä apu. Pointti kuitenkin se, että kukaan meistä ei voi kertoa, miten sun keho tuohon lääkkeeseen reagoi. Ainoa vaihtoehto on kokeilla itse ja katsoa mitä tapahtuu, näin meistä jokainen muukin on joutunut tekemään.
Kannattaako niin että käytän muutaman yön, sitten olen käyttämättä ja katson auttaako? Jatkan vaikka joka toinen yö jos en muuten nuku.
Kellä se tehonnut unettomuuteen ja miten käytit? Kuinka lopetit ja tilanne normalisoitui?