Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?

Vierailija
23.02.2023 |

Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.

Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.

Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.

Kommentit (238)

Vierailija
161/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elin kotihoidon tuella ja opintotuella, ajattelin että mulla vähän rahallista resurssia ja paljon ajallista resurssia. Kiertelin kirppikset, kahlasin läpi huutonetit ja alelaarit. Kun ei ollut ronkeli, niin kaikki tarpeellinen löytyi. Yksillä kengillä pärjää todella pitkään. 

Vaikeinta oli valmistumisen jälkeen, kun palkka oli pieni, mutta siitä meni iso osa työmatkoihin ja päivähoitomaksuihin, mutta aikaa ei enää ollut. Lyhyet illat ei riittäneet ale-metsästykseen eikä leipomiseen, mutta rahaa ei ollut kovin paljon enempää käytössä kuin ennenkään.

Toimeentulotukea en koskaan hakenut, mutta myöhemmin tajusin, että olisin ollut oikeutettu. Siinä olisi ollut se mukava puoli, että kun ei pienituloisena oikein uskaltanut ostaa mitään hyvästäkään tarjouksesta, kun ei voinut olla varma, jos tulee vielä lääkekulu tai tk-maksu ennen seuraavaa rahapäivää. Toimeentulotuki olisi ratkaissut tämän pulman.

Vierailija
162/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista elämää porukka oikein elää kun vaatteita pitää uusia jatkuvasti? Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseen tarpeeseen, joten todennäköisesti pärjäät entisillä vaatteilla.

Kun elää pitkän aikaa minimituloilla, niin jossain vaiheessa tulee hetki, jolloin suuri osa vanhoista vatteista on entisiä, samoin kengät. Joku kodinonekin voi sanoa irti sopimuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista elämää porukka oikein elää kun vaatteita pitää uusia jatkuvasti? Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseen tarpeeseen, joten todennäköisesti pärjäät entisillä vaatteilla.

Niihän se oli alunperin, mut ei ole ollu enää pitkään aikaan. Toimeentulotuella on myös työssä käyviä ihmisiä, ei pelkästään työttömiä.

Ja joillekin se on pitkäaikainen toimeentulon muoto.

Vierailija
164/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?

Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.

Kun maksaa kaiken talouden ainoana aikuisena yksin (minä + teini joka ei enää ole oikeutettu lapsilisään) kasvukeskuksessa asuen, ei liikoja jää. Toki luksusta elämääni tuo uudehko auto, josta velkaa. Sitä tarvitsen työssäkäyntiin. Ostan välillä uusia vaatteita, mutta hyödynnän aleja, halpisketjuja ja myös niitä kirpputoreja. En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin.

On aivan käsittämätöntä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa aikuisille ihmisille uusia vaatteita - kun tosiaan moni työssäkäyväkin joutuu miettimään, onko tänä talvena itselle varaa uuteen talvitakkiin vai pitääkö lasten hankinnat priorisoida. Työtön joutaa etsimään vaatteita kirppareilta (myös netti-), joista voi saada uuden veroista halvalla. Niistä itsekin ostan paljon, vaikka olen hyvätuloinen!

Pk-seudulla yksinhuoltajana ei ole kovin hääviä, ja on niin järkyttävän väärin, että vuosiakin yhteiskunnan rahoilla kotona maakavat kehtaavat vaatia itselleen sitä ja tätä. Toimeentulo pitää turvata - eli minimiruoka, lääkkeet ja asuminen. Ei luksusta.

Vierailija
165/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?

Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.

ap

Tiin saa monet muutkin ja tt-tuella on myös työssä käyviä.

Täytyy olla kyllä todella huono palkka, jos työssäkäyvänä saa toimeentulotukea.

Se on valitettavasti tavallista nykyään. Nostan hattua niille, jotka käyvät työssä, vaikka siitä ei ole heille konkreettista hyötyä.

Vierailija
166/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin dokkarin aiheesta. Jenkeissä on valtavasti työttämiä asunnottomia.

Dokkarissa oli eräs nainen, joka oli itse ollut nuorena asunnoton pari vuotta mutta päässyt sitten jaloilleen ja perustanut hyvin menestyvän kampaamo-ja kauneushoitolayrityksen.

Tämä nainen perusti lopulta myös hyväntekeväisyyskauneussalongin paikallisen köyhien ja asunnottomien hätämajoitusrakennuksen yhteyteen.

Hän järjesti kerran viikossa asunnottomille naisille "kauneuspäivän" tiimeineen.

He leikkasivat, värjäsivät ja muotoilivat naisten hiukset, hoitivat kynnet ja kasvot ja lahjoittivat näille kierrätysvaatteita, kenkiä ja kosmetiikaa.

90% näistä naisista löysi viikossa työpaikan!

Tämä kauneusalan yrittäjä tekee siis alueellaan parenpaa työtä kuin työvoimaviranomaiset.

Ikävä kyllä, taitaa olla niin, että ulkonäkö vaikuttaa paljon, kuka saa töitä.

Jos on kovin nuhruisen ja nukkavierun näköinen ja toinen vieressä on kuin kampaamon muotikatalogista reväisty, niin ei ole vaikeaa arvata, kumpi palkataan.

Nuhruisuus mielletään usein elämänhallinnan puutteeseen ja mielenterveyshäiriöihin Suomessakin vaikka emme ehkä ole niin pinnallisia kuin jenkit.

Dokkari sai kuitenkin ajattelemaan, että entä jos työttömät passitettais johonkin "makeoveriin" ennemminkin kuin hömppäkursseille.

Eli kampaus, vaatteet ja kengät kondikseen ym.

Vierailija
167/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?

Miksi toimeentulotuella elävällä pitäisi ylipäänsä olla kengät? Ainakaan ehjät?

Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.

Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.

Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.

560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.

No eipä saa välttämättä muita tukia.on kriteerit.työnhakijoilla on myös laskuja maksettavana.eikä se että joku on tänä päivänä työtön työnhakija merkitse sitä että ei olisi koskaan ollut töissä eikä enään koskaan pääsisi töihin.laske hieman elintasoasi niin jää rahaa .itse olen keskituloinen eikä minulla jää rahaa elämiseen juuri yhtään mutta se johtuu siitä koska säästän tiettyä tarkoitusta varten mutta en minä ole keneltäkään pois ottamassa mitään minulle tämä on omaehtoista

Vierailija
168/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että yhteiskunnan tukien varassa elävät ovat niitä äänekkäimpiä vaatimaan. Pitää olla lapsille omat huoneet, vaikka työssäkäyvätkin toisinaan nukkuvat olohuoneessa kun ei ole varaa kuin yhteen makuuhuoneeseen jne. Pitää olla uusia vaatteita, varaa käydä kampaajalla ja lomilla mutta mitään ei olla valmiita tekemään näiden asioiden eteen.

Vierailija
169/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varaa on ostaa mutta en halua ostaa. Vaatteiden ostaminen ei ole koskaan ollut mikään tärkeä asia Miksi ostaisin jatkuvasti koska jo olemassolevat vaatteet ja kengät ovat ehjiä ja viihdyn niissä.

Viimeksi ostin vaatteen tai kengät 1,5 vuotta sitten. Muut asiat mulle tärkeämpiä kuten playstation 5 minkä ostin,hyvät äänentoistovehkeet kotiin leffoihin ja pelaamiseen.

Seuraavaksi ostan joko uuden tv:n ( ei oikeasti olisi tarvetta ostaa kun nykyinen on hyvä) mutta tekis vaan mieli ostaa, tietokoneen tai vt2 lasit ps5:lle Saan muitakin tukia toimeenymtulotuen lisäksi joka kuukausi sekä saan myös osa-aikatöistä vähän palkkaa kahden viikon välein.

Kerroppa tulosi ,asumistuki ,työttömyysturva ,palkka ,asunnon vuokra ,lapsia? Avoliitto /avioliitto .puolison tulot ,lapsilisät ,ajokortti ,ammatti.en usko sinua ennenkuin vastaat kysymyksiini.jään odottamaan vastaustasi.

Ei ketään kiinnosta, mitä sinä uskot. Ei sinulle tarvitse mitään eritellä.

Vierailija
170/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

180 nainen voi käyttää aivan hyvin nykymiesten ja trans vaatteita ja kenkiä,valikoimaa riittää (postimyynnistä loputtomasti) vai oletko se kauhea perinteinen nainen.(puoliksi vitsillä)

Postimyynti on vihoviimeinen tapa ostaa kenkiä erikoisempiin jalkoihin. Ostamis- ja palauttamiskierteeseen ei rahaton lähde.

Tavaroiden lähettely edestakaisin on haitallista ympäristölle. Sekin on paha asia, kun postimyyntifirma saattaa heittää palautetut vaatteet ja sitten ne viedään jonnekin Etelä-Amerikkaan autiomaahan tai heitetään luontoot jonnekin Euroopan lähialueelle.

Vierailija
171/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.

Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.

Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.

560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.

No eipä saa välttämättä muita tukia.on kriteerit.työnhakijoilla on myös laskuja maksettavana.eikä se että joku on tänä päivänä työtön työnhakija merkitse sitä että ei olisi koskaan ollut töissä eikä enään koskaan pääsisi töihin.laske hieman elintasoasi niin jää rahaa .itse olen keskituloinen eikä minulla jää rahaa elämiseen juuri yhtään mutta se johtuu siitä koska säästän tiettyä tarkoitusta varten mutta en minä ole keneltäkään pois ottamassa mitään minulle tämä on omaehtoista

Älä puhu peetä. Täällä ei mikään talous joudu elämään 560e rahalla etteikö jo asumiskulut tai ainakin osa niistä olisi jo maksettu.

Vierailija
172/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että yhteiskunnan tukien varassa elävät ovat niitä äänekkäimpiä vaatimaan. Pitää olla lapsille omat huoneet, vaikka työssäkäyvätkin toisinaan nukkuvat olohuoneessa kun ei ole varaa kuin yhteen makuuhuoneeseen jne. Pitää olla uusia vaatteita, varaa käydä kampaajalla ja lomilla mutta mitään ei olla valmiita tekemään näiden asioiden eteen.

Äläpäs yleistä. Monet tukien varassa elävät ovat työkyvyttömiä ja masentuneita, eikä heillä ole enää voimia tai edes itsetunnon rippeitäkään vaatia mitään. Muutamat ölisevät idiootit eivät ole enemmistö.

Vierailija
173/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä käsitys on varmaan peräisin mediasta? Montako tukien varassa elävää tunnet?

Vierailija
174/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Käyn töissä eikä minullakaan ole varaa noihin. Ilmastointiteippikengillä mennään

Miten heikot rahankäyttötaidot pitää olla, jos ei ole työssäkäyvänä varaa uusiin kenkiin? Prismasta löytyy paljon alle 50 eurolla.

Nää on niitä jotka käy joka lounaalla ravintolassa ja ostaa kalliita kahveja ja usein sen kanssa jonkun leivoksen. Ennen oli ihan tavallista, että enemmistöllä oli omat eväät ja porukalla ostettu juhlamokka kelpasi, mutta nyt on näitä nuoria, joitten mielestä työssäkäyvällä pitää olla vara syödä ravintoloissa ja juoda erikoiskahveja ja herkkuleivos sen kanssa päivittäin. Jatkuva valitus rahapulasta. Merkkilaukkuja puolustetaan sillä, että kestää monta vuotta, mutta silti niitä pitää olla useampi. Itellä Cittarin kolmenkympin laukku kestäny jo 7 vuotta eikä hajoamisen merkkejä näy :D

On työssäkäyviä ja työssäkäyviä. Heitä erottaa joskus jokin, mitä kutsutaan nettopalkaksi.

Vierailija
175/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä saa. Kun olin työtön niin sain vain työmarkkinatuen. Mun mies sai nettona 1800€ ja tuolla palkalla ja mun työmarkkinatuella elimme ja elätimme myös paria teiniä. Aika tiukkaa teki, voin sanoa. Onneksi tuo aika on ohi ja molemmat töissä taas. En kaipaa sitä kituuttamista kyllä yhtään.

Vierailija
176/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu peetä. Täällä ei mikään talous joudu elämään 560e rahalla etteikö jo asumiskulut tai ainakin osa niistä olisi jo maksettu.

Kyllä joutuu, asumistukea saa 80% vuokrasta, jos ei ylitä jotain maksimia joka on sekin alhainen. Lisäksi jos vähän saa säästöön, ei saa toimeentulotukea.

Vierailija
177/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa ilmaisia vaatteita?

Vähän väliä ainakin täällä facen lahjoitetaan ryhmässä annetaan vaatteita ja kenkiä.

Tähän tulee kohta joku kommentoimaan ettei kaikilla vähävaraisilla ole internettiä tai eivät kaikki vähävaraiset pysty noutamaan lahjoituksia.

Muutta sehän on totta.

Vierailija
178/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.

Kun maksaa kaiken talouden ainoana aikuisena yksin (minä + teini joka ei enää ole oikeutettu lapsilisään) kasvukeskuksessa asuen, ei liikoja jää. Toki luksusta elämääni tuo uudehko auto, josta velkaa. Sitä tarvitsen työssäkäyntiin. Ostan välillä uusia vaatteita, mutta hyödynnän aleja, halpisketjuja ja myös niitä kirpputoreja. En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin.

On aivan käsittämätöntä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa aikuisille ihmisille uusia vaatteita - kun tosiaan moni työssäkäyväkin joutuu miettimään, onko tänä talvena itselle varaa uuteen talvitakkiin vai pitääkö lasten hankinnat priorisoida. Työtön joutaa etsimään vaatteita kirppareilta (myös netti-), joista voi saada uuden veroista halvalla. Niistä itsekin ostan paljon, vaikka olen hyvätuloinen!

Pk-seudulla yksinhuoltajana ei ole kovin hääviä, ja on niin järkyttävän väärin, että vuosiakin yhteiskunnan rahoilla kotona maakavat kehtaavat vaatia itselleen sitä ja tätä. Toimeentulo pitää turvata - eli minimiruoka, lääkkeet ja asuminen. Ei luksusta.

Ei työttömille ole luksusta.uskotko kaiken mitä luet? En usko että uskot.kuka tahansa voi eri keskustelupalstoilla esittää mitä vain olematta todellisuudessa sitä .on vaaleihin vaikuttamis yrityksiä,mielipiteeseen vaikuttamis yrityksiä ja aivopesu yrityksiä.

Vierailija
179/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä käsitys on varmaan peräisin mediasta? Montako tukien varassa elävää tunnet?

Nuo käsitykset ovat nimenomaan peräisin televisioviihteestä. Sosiaaliporno myy jo itsestään, ja halpaa tuotettavaa siitä saa, kun vähän lavastaa ja liimauttaa päähenkilöille rakennekynnet ja hiuslisäkkeet ja vähän siirtokuvaa nahkaan. Roskaviihteelle löytyy aina suuri ja tyhmä yleisö.

Vierailija
180/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi mennä kadulle kerjäämään.. Niin muuallakin tehdään!