Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?
Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.
Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.
Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?
Miksi toimeentulotuella elävällä pitäisi ylipäänsä olla kengät? Ainakaan ehjät?
Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.
Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.
Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.
560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.
No eipä saa välttämättä muita tukia.on kriteerit.työnhakijoilla on myös laskuja maksettavana.eikä se että joku on tänä päivänä työtön työnhakija merkitse sitä että ei olisi koskaan ollut töissä eikä enään koskaan pääsisi töihin.laske hieman elintasoasi niin jää rahaa .itse olen keskituloinen eikä minulla jää rahaa elämiseen juuri yhtään mutta se johtuu siitä koska säästän tiettyä tarkoitusta varten mutta en minä ole keneltäkään pois ottamassa mitään minulle tämä on omaehtoista
Älä puhu peetä. Täällä ei mikään talous joudu elämään 560e rahalla etteikö jo asumiskulut tai ainakin osa niistä olisi jo maksettu.
Tilastojen mukaan, pitkäaikaistyöttömyyden kovaa ydintä ovat yli 50v. matalastikoulutetut, heti peruskoulun jälkeen töihin lähteneet matalapalkka-alan tekijät, joilla on lähes kaikilla jotain kremppaa.
Monella heistä puoliso on työssäkäyvä ja monella oma asunto joten he eivät saa sossusta mitään.
Me mielellämme näemme työttömät "ideologisesti työttöminä" jotka elävät vain sossutuilla, mutta suuri osa ei edes tiedä tai kehtaa hakea sossutukia, vaikka olisi niihin oikeutettu. Suomessa on enemmän sossutukien alikäyttöä kuin sossutukihuijareita.
Monella työttömällä on kuitenkin omistusasunto, auto, työssäkäyvä puoliso ja se homeinen kesämökki, jota kukaan ei osta ilmaiseksikaan, ja joka estää heitä saamasta sossusta mitään.
Sitten taas moni matalapalkka-alan työssäkäyvä saa sossusta avustusta kun palkka ei riitä asuntoon ym.
Kyllä ajattelin etsiä ensi talveksi uusia talvikenkiä kirppikseltä, jos syksyyn mennessä löytyisi reikäisten tilalle, mutta se ihan sattumaa löytyykö hyvät. Varaudun siis ostamaan uutena. Kengät ovat kaikkein vaikeimmat hankittavat.
Minusta maksusitoumus olisi hyvä! Esim. Kenkiin maksusitoumus 70 euroa vuodessa ja sillä saa käydä valitsemassa.
Aikoinaan kun isäni kuoli, olin opintotuen varassa elävä köyhä opiskelija. Tilillä oli joitain markkoja. Veli- ja siskopuolet ei lainanneet rahaa, että olisin hautajaisiin päässyt junalla, vaikka heillä oli työpaikat ja palkkatulot. Mutta sossupa antoi maksusitoumuksen. Koulussa oli joku kuraattori tai sen tyyppinen, mikä sen nimike nyt oli. Sanoi, että varaa kiireellinen aika sosiaalityöntekijälle. Niin tein. Sain heti maksusitoumuksen edestakaisiin junamatkoihin, jonka kanssa menin vr:n tiskille lippua hakemaan. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun olen sossussa käynyt, mutta ikuisesti olen kiitollinen. Heti ymmärrettiin kuinka tärkeä asia.
Isä sairastui ALSiin tosi nuorena, oliko edes 50 v. täyttänyt sairastuessaan ja se oli nopeaa menoa, 53 v. oli kuollessaan. Hautajaisiin pääseminen oli iso osa minun surutyötäni. En tiedä, mikä tuo kela nykyisin on. Merkonomitko siellä laskee laskin kädessä, mitä toimeentuloa ihminen tarvitsee.
Kyllähän työttömälläkin pitää olla vaatteet, joilla pääsee talvella ulkoilemaan, jotain siistimpää joilla käydä työhaastatteluissa ja osallistua yksityiselämässä esimerkiksi juhliin. Ja ne arkiset vaatteetkin ihmisarvoiset, joilla käydä kaupassa ja muilla asioilla. Vaatteilla on suuri merkitys itsetunnolle.
Sitä ei taas nykypäivänä enää kukaan erota, onko ne vaatteet käytetyt vai uutena kaupasta ostettu. Kaikki kierrossa oleva vaate kun on ihan nykypäivää. Mun mielestä työttömän ei siis tarvitse saada uutta (alusvaatteet toki ja ne peruskengät jokapäiväiseen liikkumiseen), mutta kyllä pitäisi olla vara ostaa tarvittaessa sitä käytettyä.
Itse tilasin juuri - 50% alesta työkäyttöön vaatteita, koska työnantaja ei tarjoa kuin päällimmäisen kerroksen. Työtä tehdään koko päivä ulkona säässä kuin säässä ja niillä alemmilla kerroksillakin on oleellisesti merkitystä. Ja ne kuluu. Ihan maksimissaan kestää pari vuotta ja välillä on jo pitänyt korjailla ja paikkailla. Et olisihan se outoa, jos työtön saisi uutta yhteiskunnan piikkiin ja työssä käyvä kustantaa itse, että voi tehdä työtään. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?
Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.
Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.
Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.
560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.
No eipä saa välttämättä muita tukia.on kriteerit.työnhakijoilla on myös laskuja maksettavana.eikä se että joku on tänä päivänä työtön työnhakija merkitse sitä että ei olisi koskaan ollut töissä eikä enään koskaan pääsisi töihin.laske hieman elintasoasi niin jää rahaa .itse olen keskituloinen eikä minulla jää rahaa elämiseen juuri yhtään mutta se johtuu siitä koska säästän tiettyä tarkoitusta varten mutta en minä ole keneltäkään pois ottamassa mitään minulle tämä on omaehtoista
Älä puhu peetä. Täällä ei mikään talous joudu elämään 560e rahalla etteikö jo asumiskulut tai ainakin osa niistä olisi jo maksettu.
Kyllä joutuu, asumistukea saa 80% vuokrasta, jos ei ylitä jotain maksimia joka on sekin alhainen. Lisäksi jos vähän saa säästöön, ei saa toimeentulotukea.
Niin. Eli asumisesta on jo maksettu vähintään se 80%. Et sinä silloin elä 560e/kk tuloilla vaan 560e/kk + asumistuki! Ja ilmeisesti noilla tuloilla kela maksaa myös sähkön ja muita laskuja, lääkkeet ym. Ne on kaikki sinun nettotulojasi pölvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.
Kun maksaa kaiken talouden ainoana aikuisena yksin (minä + teini joka ei enää ole oikeutettu lapsilisään) kasvukeskuksessa asuen, ei liikoja jää. Toki luksusta elämääni tuo uudehko auto, josta velkaa. Sitä tarvitsen työssäkäyntiin. Ostan välillä uusia vaatteita, mutta hyödynnän aleja, halpisketjuja ja myös niitä kirpputoreja. En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin.
"En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin."
Kuka sellaista on väittänytkään? Ehkä joku Petteri Orpo. Ja muutama muu, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä työttmän/toimeentulotukea saavan tilanteesta. Edellisen hallituksen aikoina, tai vaalien alla Petteri Orpolla oli asumistuesta käsitys, että se kattaa työttömän KOKO vuokran. Saa sitä sitten tuollaisella olettamuksella vähän leikatakin, kun se on noin kattava. Että päättäjä voi olla noin ulalla. Ei sitten mikään ihme, jos kansan, työssäkäyvän kansanosan saa lietsomaan vihaa työttömien tukia kohtaan.
Älä huoli. Työtön ei IKINÄ pääse millään tuilla sinun elintasoosi. Eikä kukaan sellaista odotakaan. Kunhan edes peruseläminen onnistuisi. Ja sen päälle tarvittaessa vaikkapa ehjät talvikengät. Uusista ei niin väliä, kunhan ehjät ovat ja jalkaan sopivat.
Minä olen hämmästynyt tämän kaunaisuuden ja katkeruuden määrästä, mitä pienillä tuloilla eläviä kohtaan tunnetaan. Onko joku pelko, että se köyhä työtön jopa hymyilee joskus? Sellainen saa varmaan työssäkäyvän maailmanjärjestyksen sekaisin. Pistetään se köyhä kärsimään, niin itse voin olla onnellinen.
Itse aikoinaan köyhänä opiskelijana löysin "hyvät" talvikengät kirpparilta.
kuljin niillä matkat yliopistolle jalkaisin n. 2km. Valitettavasti jalkateräni ja sääri kipeytyi niin että jouduin lääkäriin.
Syynä oli nuo talvikengät. Ne oli ollut henkilöllä, jolla oli ollut ryhtivika tms. toinen kenkä oli lievästi, mutta kuitenkin sitten riittävästi astuttu "linttaan" ja aiheutti jalkaani "penikkataudin". Ei ollut lääkärin mukaan mikään "poikkeuksellinen tapaus" ja hän sanoi, että kengät kannattaa aina hankkia uusina ja omiin jalkoihin sopivina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.
Kun maksaa kaiken talouden ainoana aikuisena yksin (minä + teini joka ei enää ole oikeutettu lapsilisään) kasvukeskuksessa asuen, ei liikoja jää. Toki luksusta elämääni tuo uudehko auto, josta velkaa. Sitä tarvitsen työssäkäyntiin. Ostan välillä uusia vaatteita, mutta hyödynnän aleja, halpisketjuja ja myös niitä kirpputoreja. En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin.
On aivan käsittämätöntä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa aikuisille ihmisille uusia vaatteita - kun tosiaan moni työssäkäyväkin joutuu miettimään, onko tänä talvena itselle varaa uuteen talvitakkiin vai pitääkö lasten hankinnat priorisoida. Työtön joutaa etsimään vaatteita kirppareilta (myös netti-), joista voi saada uuden veroista halvalla. Niistä itsekin ostan paljon, vaikka olen hyvätuloinen!
Pk-seudulla yksinhuoltajana ei ole kovin hääviä, ja on niin järkyttävän väärin, että vuosiakin yhteiskunnan rahoilla kotona maakavat kehtaavat vaatia itselleen sitä ja tätä. Toimeentulo pitää turvata - eli minimiruoka, lääkkeet ja asuminen. Ei luksusta.
Rauhoitu kiihkossasi, hyvä ihminen. Minä en huomaa tässä keskustelussa enkä missään muuallakaan, että työttömät / toimeentulotukea saavat vaativat l u k s u s t a. Mistä ihmeestä olet tuollaisen pakkomielteen kehittänyt? Alelaarit ja halpakaupat sekä kirppikset tietysti riittävät työttömille. Kukaan tuskin on täällä muuta esittänytkään. Tunnut olevan kovin järkyttynyt ja shokissa. Huomaa, että ihan ITSE lietsoit tuohon järkytykseesi, katkeruuteesi ja tunteeseen, että joku jossain saa yhtä paljon kuin sinä. Ei saa, ei ainakaan työtön. Ole ihan rauhassa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että yhteiskunnan tukien varassa elävät ovat niitä äänekkäimpiä vaatimaan. Pitää olla lapsille omat huoneet, vaikka työssäkäyvätkin toisinaan nukkuvat olohuoneessa kun ei ole varaa kuin yhteen makuuhuoneeseen jne. Pitää olla uusia vaatteita, varaa käydä kampaajalla ja lomilla mutta mitään ei olla valmiita tekemään näiden asioiden eteen.
Ei tiedä itkeäkö vai nauraa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajattelin etsiä ensi talveksi uusia talvikenkiä kirppikseltä, jos syksyyn mennessä löytyisi reikäisten tilalle, mutta se ihan sattumaa löytyykö hyvät. Varaudun siis ostamaan uutena. Kengät ovat kaikkein vaikeimmat hankittavat.
Minun kohdallani tämä kenkäasia ratkesi itsestään. Minulla on yhdet kesäkengät, muttei enää talvikenkiä, joilla pärjäisi lumessa ja pakkasella. Sain pari vuotta sitten kolhun, jonka vuoksi en pääse liikkumaan kaupoille. Saman kolhun vuoksi en pystyisi kulkemaan töissäkään, mutta ei tässä kunnossa mihinkään eläkkeelle ole asiaa. En siis tarvitse kenkiä, joten tämä on nyt kolmas työttömyystalvi, kun en poistu ulko-ovesta kertaakaan. Näppärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joutuu, asumistukea saa 80% vuokrasta, jos ei ylitä jotain maksimia joka on sekin alhainen. Lisäksi jos vähän saa säästöön, ei saa toimeentulotukea.
Niin. Eli asumisesta on jo maksettu vähintään se 80%. Et sinä silloin elä 560e/kk tuloilla vaan 560e/kk + asumistuki! Ja ilmeisesti noilla tuloilla kela maksaa myös sähkön ja muita laskuja, lääkkeet ym. Ne on kaikki sinun nettotulojasi pölvästi.
"80 % vuokrasta, joka ei ylitä maksimia". Luetun ymmärtäminen. Yhteiskunta määrittelee mikä on kohtuullinen vuokra (fiktiivinen normivuokra) paikkakunnalla. No, Helsingissä on korkeat vuokrat ja vain harva saa tukea 80 % koko vuokrasummasta. Kansalainen saa 80 % siitä vuokrasta, joka Kelan mielestä on kohtuullinen vuokra. Asukkaan pitää itse maksaa ylimenevä osa muista tuloistaan. Jos henkilö A:n vuokra on 1000 € ja B:n 690 €, niin he eivät todellakaan saa asumistukea, joka on 80 % vuokrasummasta. Tuki lasketaan "normivuokran" perusteella, ei todellisen vuokran perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani tämä kenkäasia ratkesi itsestään. Minulla on yhdet kesäkengät, muttei enää talvikenkiä, joilla pärjäisi lumessa ja pakkasella. Sain pari vuotta sitten kolhun, jonka vuoksi en pääse liikkumaan kaupoille. Saman kolhun vuoksi en pystyisi kulkemaan töissäkään, mutta ei tässä kunnossa mihinkään eläkkeelle ole asiaa. En siis tarvitse kenkiä, joten tämä on nyt kolmas työttömyystalvi, kun en poistu ulko-ovesta kertaakaan. Näppärää.
Et käy edes kaupassa? Eikös ruuan tilaaminen tule kalliiksi. Kuka vie roskasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto ei ole sama kuin käteen jäävä summa, noilla tuloilla veroprosentti taitaa 20 tai enemmän. Toisekseen toisilla säästyy rahat on kun ostaa alennusmyynnistä, miksi maksaa liikaa ? Ei ole ihme että ihmiset itkee ja kadehtii kun toisilla on rahaa, kun itse eivät käytä alennusmyyntejä vaan toki onhan niissä yleensä poistettava tuotteita jotka ovat siis jo vanhaa muotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet työtäkykyinen muttet halua töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"80 % vuokrasta, joka ei ylitä maksimia". Luetun ymmärtäminen. Yhteiskunta määrittelee mikä on kohtuullinen vuokra (fiktiivinen normivuokra) paikkakunnalla. No, Helsingissä on korkeat vuokrat ja vain harva saa tukea 80 % koko vuokrasummasta. Kansalainen saa 80 % siitä vuokrasta, joka Kelan mielestä on kohtuullinen vuokra. Asukkaan pitää itse maksaa ylimenevä osa muista tuloistaan. Jos henkilö A:n vuokra on 1000 € ja B:n 690 €, niin he eivät todellakaan saa asumistukea, joka on 80 % vuokrasummasta. Tuki lasketaan "normivuokran" perusteella, ei todellisen vuokran perusteella.
Juuri näin. Itselläni menee valtaosa työttömyyspäivärahasta ja pienest' toimeentulotuesta vuokraan, asumistuki kattaa vain minimin. Ja kyllä, seuraan jatkuvasti vuokra-asuntotarjontaa. Ei vain löydy Kelan normin rajoissa olevaa meidän paikkakunnalta. Harmittaa nuo puheet 80 % vuokran kattavasta tuesta. Jos näin olisi, niin ei minulla olisi mitään hätää. Todellisuus on vain toisinaan toinen kuin normit.
Tunnen työttömyyspäivärahalla eläviä, jotka tilailevat pitsaa kotiin kannettuna. Itsellä ei ole tuohon varaa, koska asiantuntijatyö 50 km päässä ja omalla autolla kulkien on niin kallista, eikä muuta vaihtoehtoa kulkemiseen ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa hyvän, lämpimän toppatakin? Olen kiertänyt kirppareita eikä löydy. Ovat kulahtaneita tai rikki. Viimeksi löysin hyvän, jonka olisin halunnut. Hinta 55€. Ei ollut varaa. Hyvät takit maksavat kirpparillakin liikaa! Tai sitten se on myyjän ahneutta. En halua kulkea haisevassa ja rikkinäisessä takissa, vaikka olenkin työtön. Nyt mulla on ainoassa hyvässä takissa mennyt vetoketju rikki. Aion pitää sitä tämän talven loppuun ja yritän etsiä ensi talveksi toppatakin.
Jos on hyvä takki, niin korjauta vetoketju. Joku osaava voi tehdä tämän ihan naapuriapuna tai vastapalveluksena, jos et pysty siitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä maksa mm. opiskelijoille, jotka puurtavat opintojen kanssa päivät pitkät ja ruoka on haettava kaupasta lainarahala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käy edes kaupassa? Eikös ruuan tilaaminen tule kalliiksi. Kuka vie roskasi?
Kävisin kyllä kaupassa mielelläni, jotta voisin ostaa tarjouksista ja muutenkin valita tilanteen mukaan. Tällä seudulla ruoan voi ostaa ovelle tuotuna kuljetusmaksutta (on se maksu kyllä siellä ruoan hinnoissa piilosssa). En tuota ollenkaan biojätettä. Kankea systeemi, mutta pakko sitä on noudattaa.
Näin vuosia sitten Yhdysvalloissa kuvatun ohjelman, jossa varattomille työnhakijoille oli varattu uusia vaatteita työnhakuun jossain vaikeassa kaupunginosassa. He saivat kyseisestä yrityksestä siistit ja uudet työvaatteet ja -kengät.
Arvostin etenkin sitä, että vaatteita oli tarkoitus käyttää työnhaussa. Vuosien syöpähoitojeni jälkeen olisin mielelläni ottanut vastaan tuollaista apua, koska tuloni romahtivat ja menoni olivat lähes ennallaan.