Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?
Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.
Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.
Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varaa on ostaa mutta en halua ostaa. Vaatteiden ostaminen ei ole koskaan ollut mikään tärkeä asia Miksi ostaisin jatkuvasti koska jo olemassolevat vaatteet ja kengät ovat ehjiä ja viihdyn niissä.
Viimeksi ostin vaatteen tai kengät 1,5 vuotta sitten. Muut asiat mulle tärkeämpiä kuten playstation 5 minkä ostin,hyvät äänentoistovehkeet kotiin leffoihin ja pelaamiseen.
Seuraavaksi ostan joko uuden tv:n ( ei oikeasti olisi tarvetta ostaa kun nykyinen on hyvä) mutta tekis vaan mieli ostaa, tietokoneen tai vt2 lasit ps5:lle Saan muitakin tukia toimeenymtulotuen lisäksi joka kuukausi sekä saan myös osa-aikatöistä vähän palkkaa kahden viikon välein.
Kerroppa tulosi ,asumistuki ,työttömyysturva ,palkka ,asunnon vuokra ,lapsia? Avoliitto /avioliitto .puolison tulot ,lapsilisät ,ajokortti ,ammatti.en usko sinua ennenkuin vastaat kysymyksiini.jään odottamaan vastaustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?
Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.
Kun maksaa kaiken talouden ainoana aikuisena yksin (minä + teini joka ei enää ole oikeutettu lapsilisään) kasvukeskuksessa asuen, ei liikoja jää. Toki luksusta elämääni tuo uudehko auto, josta velkaa. Sitä tarvitsen työssäkäyntiin. Ostan välillä uusia vaatteita, mutta hyödynnän aleja, halpisketjuja ja myös niitä kirpputoreja. En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa hyvän, lämpimän toppatakin? Olen kiertänyt kirppareita eikä löydy. Ovat kulahtaneita tai rikki. Viimeksi löysin hyvän, jonka olisin halunnut. Hinta 55€. Ei ollut varaa. Hyvät takit maksavat kirpparillakin liikaa! Tai sitten se on myyjän ahneutta. En halua kulkea haisevassa ja rikkinäisessä takissa, vaikka olenkin työtön. Nyt mulla on ainoassa hyvässä takissa mennyt vetoketju rikki. Aion pitää sitä tämän talven loppuun ja yritän etsiä ensi talveksi toppatakin.
Mikset pese takkia, niin lakkaa haisemasta. Vetoketjun saa 2 eurolla, turha hylätä hyvää takkia pelkän vetskarin takia.
Köyhälle toki liikaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä perusosastahan niitä vaatteita voi shoppailla. Tehän saatte enemmän rahaa kuin monet me työssäkäyvät
Ota asioista paremmin selvää ennenkuin rupeat kirjoittelemaan vastoin parempaa tietoa.tai ota reilusti lopputili heti huomenna töistäsi niin totuus tulee esiin.jos kadehdittaa niin rupea työttömäksi .kerro työpaikallasi että teet elämäsi järkipäätöksen :mepä ruvetaan elämään toimeentulotuella ,voit olla varma että työpaikkaasi hakee lukematon määrä työnhakijoita toivoen itsellensä ja perheellensä parempaa toimeentuloa ja tulevaisuutta .Siitä sitten heti lopputilejä ottamaan -heti aamusta !hophop !!
Me työssäkäyvät maksetaan omat vuokrat, omat ruuat, omat lääkkeet, sähkölaskukin jää meidän maksettavaksi, pienestä palkasta maksetaan vielä vajaan satasen bussikortti. Teille yhteiskunta kustantaa jopa kerrostalon saunavuoron!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.
ap
Työmarkkinatuki on minimissään 560€ ja saat vielä päälle jotain? huh huh. Sitten asumistuki vielä päälle.
Elikkä tulosi on verojen jälkeen jotain 700€ käteen?
Ota huomioon, että tuosta 560 eurosta menee iso osa vuokraan. Se EI ole joku netto, jonka päälle vielä muita tukia. Voi teitä tietämättömiä.
Jos menee iso osa niin asut liian kalliissa. itse sain pari vuotta sitten asumistukea 400e tuon peruspäivärahan päälle ja korona-aikana sai tienata 500e ilman että vaikutti tukiin. Nyt saan saman tuhlaamalla päivästä lähes 10h surkeaan minimipalkkatyöhön. Mieluummin olisin työtön
Ja tienaisit työttömänä huomattavasti vähemmän.kokoaikatyössä tienaa aina enemmän kuin työttömänä ollessa.ruutupaperilla kun laskee niin näkee totuuden yksiselitteisesti.vaalit?
No kerropa mitä minä tienaan kokopäivätyössä.
Perustoimeentulotuesta on laskennallisesti varattu vaatteisiin ja jalkineisiin 9 %, mikä tekee yksinasuvalla vuositasolla 600 €. Luulisi tuolla ostavan jos jonkinlaista vaatetta myös uutena.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti vaatteet käytettynä kirppiksiltä tms.
Sieltä moni työssäkäyväkin niitä ostaa.
Halvemmalla saa kauppojen alemyynneistä. Sitäpaitsi ainakin omalla paikkakunnalla vain 2 kirpputoria, kiva tälläisen 182cm pitkän naisen sieltä metsästää sopivia vaatteita. Lisäksi jalkakin kokoa 42. Joo en ole varmaan koskaan löytänyt kirpparilta mitään kuin ehkä jotain toppeja mitä voi pitää alla.
Kyllä mulla on jäänyt aina työttömänä varaa vaatteisiin ja kengiin. En sitten tiedä mihin muuhun käyttää rahansa, mulla ei tällä hetkellä mene rahaa lääkkeisiin tai autoon. Ainoa mihin menee on ruoka ja perus hygienia tuotteet. Kaikesta muusta olen tinkinyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?
Miksi toimeentulotuella elävällä pitäisi ylipäänsä olla kengät? Ainakaan ehjät?
Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.
Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
ap
Työmarkkinatuki on minimissään 560€ ja saat vielä päälle jotain? huh huh. Sitten asumistuki vielä päälle.
Meinaatko että 700e riittää elämiseen?
Minulla riittää tuo 560€ + asumistuki ja säästöönkin jää.
Tosin en osta turhaa, enka polta tupakkia, enkä juo alkoholia, tietty jos harrastaa noita niin rahaa palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä perusosastahan niitä vaatteita voi shoppailla. Tehän saatte enemmän rahaa kuin monet me työssäkäyvät
Ota asioista paremmin selvää ennenkuin rupeat kirjoittelemaan vastoin parempaa tietoa.tai ota reilusti lopputili heti huomenna töistäsi niin totuus tulee esiin.jos kadehdittaa niin rupea työttömäksi .kerro työpaikallasi että teet elämäsi järkipäätöksen :mepä ruvetaan elämään toimeentulotuella ,voit olla varma että työpaikkaasi hakee lukematon määrä työnhakijoita toivoen itsellensä ja perheellensä parempaa toimeentuloa ja tulevaisuutta .Siitä sitten heti lopputilejä ottamaan -heti aamusta !hophop !!
Me työssäkäyvät maksetaan omat vuokrat, omat ruuat, omat lääkkeet, sähkölaskukin jää meidän maksettavaksi, pienestä palkasta maksetaan vielä vajaan satasen bussikortti. Teille yhteiskunta kustantaa jopa kerrostalon saunavuoron!
En kuule satu olemaan työtön vaan vakituisessa työsuhteessa ja ollut työelämässä pidempään kuin moni tällä keskustelupalstalla .se että puolustan vähävaraisia ei tee minusta työtöntä .sähkölaskun on keskimäärin 25 e/kk lääkkeitä ei ole kaikilla työnhakijoilla ,bussikortteja ei makseta toimeentulotuessa erikseen vaan itse ne on ostettava. Useissa taloyhtiöissä on ilmainen sauna eikä niitä kaikki käytä.mistä on tullut tuommoisia ajatuksia? Minun tiedot perustuu asioihin jotka ovat paperilla ,sillä työni sivuaa hyvin läheltä työttömiä työnhakijoita ja vielä lisäksi kaikki työttömät työnhakijan eivät saa toimeentulotukea niihin on kriteerit samoiten asumistukeenkin ja myös työssä oleva on oikeutettu eri tukiin jos kriteerit täyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ota huomioon, että tuosta 560 eurosta menee iso osa vuokraan. Se EI ole joku netto, jonka päälle vielä muita tukia. Voi teitä tietämättömiä.
Jos menee iso osa niin asut liian kalliissa. itse sain pari vuotta sitten asumistukea 400e tuon peruspäivärahan päälle ja korona-aikana sai tienata 500e ilman että vaikutti tukiin. Nyt saan saman tuhlaamalla päivästä lähes 10h surkeaan minimipalkkatyöhön. Mieluummin olisin työtön
Köyhä köyhää soimaa - mahtavaa.
Sillähän tätä maata rakennetaan. Laitetaan vähäosaiset keskenään tappelemaan ja toisiaan kadehtimaan. Sen sijaan, että ajaisivat yhdessä pienituloisten asiaa, tappelevatkin keskenään. Oikeistotahot päättäjissä hurraavat.
Ja muuten, itse en ole ikimaailmassa saanut noin isoa asumistukea enkä edes kuullut kenenkään saavan moista. Omassa kaupungissani vuokrat ovat reippaasti yli Kelan ideaalin, ns. kohtuuvuokrakin on sellainen, että siihen saa työttömyyspäivärahasta uppoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuule satu olemaan työtön vaan vakituisessa työsuhteessa ja ollut työelämässä pidempään kuin moni tällä keskustelupalstalla .se että puolustan vähävaraisia ei tee minusta työtöntä .sähkölaskun on keskimäärin 25 e/kk lääkkeitä ei ole kaikilla työnhakijoilla ,bussikortteja ei makseta toimeentulotuessa erikseen vaan itse ne on ostettava. Useissa taloyhtiöissä on ilmainen sauna eikä niitä kaikki käytä.mistä on tullut tuommoisia ajatuksia? Minun tiedot perustuu asioihin jotka ovat paperilla ,sillä työni sivuaa hyvin läheltä työttömiä työnhakijoita ja vielä lisäksi kaikki työttömät työnhakijan eivät saa toimeentulotukea niihin on kriteerit samoiten asumistukeenkin ja myös työssä oleva on oikeutettu eri tukiin jos kriteerit täyttyvät.
No ei työtön bussikorttia tarvitsekaan, kun makaa kotona kaiket päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.
Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.
Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.
560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sillähän tätä maata rakennetaan. Laitetaan vähäosaiset keskenään tappelemaan ja toisiaan kadehtimaan. Sen sijaan, että ajaisivat yhdessä pienituloisten asiaa, tappelevatkin keskenään. Oikeistotahot päättäjissä hurraavat.
Ja muuten, itse en ole ikimaailmassa saanut noin isoa asumistukea enkä edes kuullut kenenkään saavan moista. Omassa kaupungissani vuokrat ovat reippaasti yli Kelan ideaalin, ns. kohtuuvuokrakin on sellainen, että siihen saa työttömyyspäivärahasta uppoamaan.
Asut varmasti maalla, eihän siellä kämppien vuokratkaan maksa neljääsataa. Asumistuki on maksimissaan 80% eikä sillä ole tarkoituskaan kattaa koko summaa. Pääkaupunkiseudulla 400e asumistuet on ihan normi etenkin yksin asuvilla opiskelijoilla ja muilla pienituloisilla. Nykyään maksimi taitaa olla vielä ylikin tuon 400e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.
560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.
Kannattaisiko pohtia kulujen karsimista, jos pelkkiin pakollisiin laskuihin menee kuukaudessa 2000e?
Vierailija kirjoitti:
Se on hattu kourassa nöyristellen pyydettävä harkinnanvaraista. Onhan se tosi nöyryyttävää.
Kalle Päätalo kuvaili avun anomista elävästi jossakin kirjassa. Tosin silloin elettiin 1900-luvun alkupuolta. Perheen isä oli seonnut ja oli ehkä silloin hoitolaitoksessa. Äiti joutui anomaan perheelle jauhoja kunnan herroilta. Samalla tarjottiin nuhdesaarna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä pk-seudulla tuo on ihan tavallinen asumistuen määrä ja silti omaa maksettavaa jää.
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuesta on laskennallisesti varattu vaatteisiin ja jalkineisiin 9 %, mikä tekee yksinasuvalla vuositasolla 600 €. Luulisi tuolla ostavan jos jonkinlaista vaatetta myös uutena.
Toimeentulotukea ei makseta 555 euron könttäsummana asumistuen ja työttömyysturvan päälle vaan nämä Ed mainitut vähentävät edelleenkin toimeentulotukea ja se on käytännössä muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.hakusanalla toimeentulotukeen vaikuttavat tulot vie kelan sivulle :toimeentulotukeen vaikuttavat tulot,,asumistuki ,työttömyysturva ,palkka,,,ym
Ja tienaisit työttömänä huomattavasti vähemmän.kokoaikatyössä tienaa aina enemmän kuin työttömänä ollessa.ruutupaperilla kun laskee niin näkee totuuden yksiselitteisesti.vaalit?