Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?

Vierailija
23.02.2023 |

Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.

Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.

Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ajattelin etsiä ensi talveksi uusia talvikenkiä kirppikseltä, jos syksyyn mennessä löytyisi reikäisten tilalle, mutta se ihan sattumaa löytyykö hyvät. Varaudun siis ostamaan uutena. Kengät ovat kaikkein vaikeimmat hankittavat.

Minun kohdallani tämä kenkäasia ratkesi itsestään. Minulla on yhdet kesäkengät, muttei enää talvikenkiä, joilla pärjäisi lumessa ja pakkasella. Sain pari vuotta sitten kolhun, jonka vuoksi en pääse liikkumaan kaupoille. Saman kolhun vuoksi en pystyisi kulkemaan töissäkään, mutta ei tässä kunnossa mihinkään eläkkeelle ole asiaa. En siis tarvitse kenkiä, joten tämä on nyt kolmas työttömyystalvi, kun en poistu ulko-ovesta kertaakaan. Näppärää.

Eli olet työtäkykyinen muttet halua töihin.

Olen "työtäkykyinen" siinä mielessä, että pystyn tekemään monenlaista työtä, mutta en kulkemaan työmatkoja. Tähän sopivat palkkatyöpaikat ovat harvassa, eikä tähän mennessä minulle ole liiennyt yhtään.

Vierailija
202/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei tarvii vaatteita koska työtön on yhteiskunnan loinen joka makoilee vaan kotona. No jos vaatteita haluaa ostaa niin pitää etsii pimeitä töitä jostain koska työttömyysrahalla ei vaatteita osteta on se sen verran pieni raha koska siitä menee rahaa vuokraan, ruokaan, nettiin ja jotain muita laskuja vielä. Hyvä jos satanen jää pelivaraa ja nekin rahat menee harrastuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen työttömyyspäivärahalla eläviä, jotka tilailevat pitsaa kotiin kannettuna. Itsellä ei ole tuohon varaa, koska asiantuntijatyö 50 km päässä ja omalla autolla kulkien on niin kallista, eikä muuta vaihtoehtoa kulkemiseen ole.

Näen silmissäni sinut kaula pitkällä kyttäävän verhon raosta työttömän pitsakuljetusta. Ja katkeruus kadottaa kasvoiltasi kaiken kauniin, hyvän ja pehmeän, se vanhentaa sinut ennenaikaisesti. Sinusta olisi oikein ja sinut tekisi NIIN onnelliseksi se, että työttömät pakotettaisiin syömään kovaa ja kuivaa leivänkannikkaa - mieluummin homeista - ja syömään päivittäin, aina ja ikuisesti,  makaroonia ilman ketsuppia. Mutta ei. Pitsakuljetus. Sinun mielenrauhasi on mennyttä. Sinun uhrautumisesi on turhaa. Turhaa kaikki kokonaiset 50 km, jotka päivittäin kuljet. Raadat! Niska limassa! Eikä edes pitsaan palkka riitä, niin epäoikeudenmukaista on kaikki. Kaikki!

Pitsakuljetus.

Eeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiääääähhhh...

Vierailija
204/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen työttömyyspäivärahalla eläviä, jotka tilailevat pitsaa kotiin kannettuna. Itsellä ei ole tuohon varaa, koska asiantuntijatyö 50 km päässä ja omalla autolla kulkien on niin kallista, eikä muuta vaihtoehtoa kulkemiseen ole.

Salli itsellesi joskus pieni herkutteluhetki, en usko, etteikö edes joskus palkastasi siihen olisi varaa. Yhteen pitsaan. Elä oma elämäsi ja anna toisten elää omansa. Ehkäpä nuo seuraamasi työttömät pinnistävät jostain muusta sitten, etä saavat pitsansa.

Ihmisillä on vaikuttimensa, joita me emme tunne. Älkäämme siis tuomitko.

Vierailija
205/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uffilla myydään kaikki 5 eurolla tänään.

Vierailija
206/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa hyvän, lämpimän toppatakin? Olen kiertänyt kirppareita eikä löydy. Ovat kulahtaneita tai rikki. Viimeksi löysin hyvän, jonka olisin halunnut. Hinta 55€. Ei ollut varaa. Hyvät takit maksavat kirpparillakin liikaa! Tai sitten se on myyjän ahneutta. En halua kulkea haisevassa ja rikkinäisessä takissa, vaikka olenkin työtön. Nyt mulla on ainoassa hyvässä takissa mennyt vetoketju rikki. Aion pitää sitä tämän talven loppuun ja yritän etsiä ensi talveksi toppatakin.

Jos on hyvä takki, niin korjauta vetoketju. Joku osaava voi tehdä tämän ihan naapuriapuna tai vastapalveluksena, jos et pysty siitä maksamaan.

En tunne ketään osaavaa. Sehän onkin mainiota kun kehotetaan pyytämään osaavaa kaveria tai naapuria apuun. Aivan kuin kaikilla olisi osaavia kavereita pilvin pimein. Täällä asukastupa vaihtaa vetoketjuja, mutta vetoketju maksaa ja se ompelupalvelu. Aion löytää hyvän takin jostain. Tuo nykyinen takki on jo varmaan kymmenen vuotta vanha.

Vierailija
207/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä perusosastahan niitä vaatteita voi shoppailla. Tehän saatte enemmän rahaa kuin monet me työssäkäyvät

Heh, epäilemättä juu. 

Vierailija
208/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kovin häävi asiantuntija jos noin surkeeta palkkaa saa.

100km autolla, eli 10litraa pensaa per päivä, 20e...  huoh.

Olet siis lähihoitaja  ja ulosotossa pikavippien vuoksi.

Vierailija
209/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuesta on laskennallisesti varattu vaatteisiin ja jalkineisiin 9 %, mikä tekee yksinasuvalla vuositasolla 600 €. Luulisi tuolla ostavan jos jonkinlaista vaatetta myös uutena.

Toimeentulotukea ei makseta 555 euron könttäsummana asumistuen ja työttömyysturvan päälle vaan nämä Ed mainitut vähentävät edelleenkin toimeentulotukea ja se on käytännössä muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.hakusanalla toimeentulotukeen vaikuttavat tulot vie kelan sivulle :toimeentulotukeen vaikuttavat tulot,,asumistuki ,työttömyysturva ,palkka,,,ym

Ei kai kukaan niin väittänytkään? Tiedän kyllä, miten toimeentulotuki lasketaan ja olen sitä itsekin saanut aikanaan.

Täältä voivat kaikki kiinnostuneet perehtyä toimeentulotukeen: https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf. Oppaan sivulla 7 (luku 1.1.4 Perusosan määrä) on lueteltu, miten perusosan on laskettu kattavan erinäisiä menoja. Jos tuo 9 % ei riitä vaatteisiin niin kategoriaan muut menot on varattu peräti 19 %. Luulisi myös kategoriasta informaatiomenot 20 % jäävän rahaa käyttämättä, vai kuinka moni toimeentulotuen saaja käyttää 111 euroa kuukaudessa netti- ja puhelinliittymään sekä lehtitilauksiin?

Vierailija
210/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 2000€ kuussa bruttona eikä minulla ole varaa asumiskulujen, ruokakulujen yms terveyskulujen jälkeen varaa ostaa yhtään mitään!

Vierailija
211/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa hyvän, lämpimän toppatakin? Olen kiertänyt kirppareita eikä löydy. Ovat kulahtaneita tai rikki. Viimeksi löysin hyvän, jonka olisin halunnut. Hinta 55€. Ei ollut varaa. Hyvät takit maksavat kirpparillakin liikaa! Tai sitten se on myyjän ahneutta. En halua kulkea haisevassa ja rikkinäisessä takissa, vaikka olenkin työtön. Nyt mulla on ainoassa hyvässä takissa mennyt vetoketju rikki. Aion pitää sitä tämän talven loppuun ja yritän etsiä ensi talveksi toppatakin.

Alennusmyynnit ja nettikirparit? Itse olen ostanut untuvatakkeja Zadaasta 5-15 eurolla. Uutena käyttäjänä voit hyödyntää alekoodin (toisen käyttäjän kutsukoodi) ja saada ilmaisen toimituksen.

Vierailija
212/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?

Miksi toimeentulotuella elävällä pitäisi ylipäänsä olla kengät? Ainakaan ehjät?

Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.

Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.

Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.

560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.

Niin, laskujen jälkeen! Ei kenellekään tt-tukiasiakkaaalle jää käteen laskujen jälkeen sitä 555 euroa, koska siitä maksetaan myös niitä laskuja (kaikki muu paitsi asuminen ja julkisen puolen terveydenhuolto (jos siihen on tarvetta)).

Se 555 peruselämiseen olisikin ihan kiva summa, mutta eihän sitä sen vertaa jää.

Vierailija
213/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen silmissäni sinut kaula pitkällä kyttäävän verhon raosta työttömän pitsakuljetusta. Ja katkeruus kadottaa kasvoiltasi kaiken kauniin, hyvän ja pehmeän, se vanhentaa sinut ennenaikaisesti. Sinusta olisi oikein ja sinut tekisi NIIN onnelliseksi se, että työttömät pakotettaisiin syömään kovaa ja kuivaa leivänkannikkaa - mieluummin homeista - ja syömään päivittäin, aina ja ikuisesti,  makaroonia ilman ketsuppia. Mutta ei. Pitsakuljetus. Sinun mielenrauhasi on mennyttä. Sinun uhrautumisesi on turhaa. Turhaa kaikki kokonaiset 50 km, jotka päivittäin kuljet. Raadat! Niska limassa! Eikä edes pitsaan palkka riitä, niin epäoikeudenmukaista on kaikki. Kaikki!

Pitsakuljetus.

Eeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiääääähhhh...

😁

Te arvon työssäkävijäthän ette koskaan tilaa ruokaa saatikka käy RAVINTOLOISSA?!

Työtön tilaan kerran kuussa hakvan pizzan kotiin woltin alesta niin alkaa ahdistaan 🙈

Vierailija
214/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?

Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.

Kun maksaa kaiken talouden ainoana aikuisena yksin (minä + teini joka ei enää ole oikeutettu lapsilisään) kasvukeskuksessa asuen, ei liikoja jää. Toki luksusta elämääni tuo uudehko auto, josta velkaa. Sitä tarvitsen työssäkäyntiin. Ostan välillä uusia vaatteita, mutta hyödynnän aleja, halpisketjuja ja myös niitä kirpputoreja. En näe, että minulla ja toimeentulotuen saajalla pitäisikään olla tismalleen sama elintaso tai varaa samoihin asioihin.

On aivan käsittämätöntä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa aikuisille ihmisille uusia vaatteita - kun tosiaan moni työssäkäyväkin joutuu miettimään, onko tänä talvena itselle varaa uuteen talvitakkiin vai pitääkö lasten hankinnat priorisoida. Työtön joutaa etsimään vaatteita kirppareilta (myös netti-), joista voi saada uuden veroista halvalla. Niistä itsekin ostan paljon, vaikka olen hyvätuloinen!

Pk-seudulla yksinhuoltajana ei ole kovin hääviä, ja on niin järkyttävän väärin, että vuosiakin yhteiskunnan rahoilla kotona maakavat kehtaavat vaatia itselleen sitä ja tätä. Toimeentulo pitää turvata - eli minimiruoka, lääkkeet ja asuminen. Ei luksusta.

No nyt tuli kyllä kunnon huumoripläjäys. Lähdetään kaikki nakuina tuonne pakkaseen, vaatteet on turhaa luksusta!  :D:D

Ei herranen aika. Toivon todella, että tuo viesti on trollailua.

Vierailija
215/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuesta on laskennallisesti varattu vaatteisiin ja jalkineisiin 9 %, mikä tekee yksinasuvalla vuositasolla 600 €. Luulisi tuolla ostavan jos jonkinlaista vaatetta myös uutena.

Monet joutuvat maksamaan siitä perusosasta myös sellaista, mitä siihen ei ole laskettu, esim. jotain lainaa/lainoja.

Ja tuskin se käyttö monilla muutenkaan jakautuu prosentuaalisesti niin kuin on jossain laskettu. Kukin käyttää sen omien tarpeidensa mukaisesti.

Vierailija
216/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pitäisi olla mahdollisuus ostaa kuten muillakin. Ei olla kuin keskitysleirillä puutteessa. Kannatan tasa-arvoa. Kituminen vuosia tai vuosikymmeniä ei ole hyväksi, ihmisillä on eri tilanteita ja perussairauksia.

Vierailija
217/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä takki, niin korjauta vetoketju. Joku osaava voi tehdä tämän ihan naapuriapuna tai vastapalveluksena, jos et pysty siitä maksamaan.

En tunne ketään osaavaa. Sehän onkin mainiota kun kehotetaan pyytämään osaavaa kaveria tai naapuria apuun. Aivan kuin kaikilla olisi osaavia kavereita pilvin pimein. Täällä asukastupa vaihtaa vetoketjuja, mutta vetoketju maksaa ja se ompelupalvelu. Aion löytää hyvän takin jostain. Tuo nykyinen takki on jo varmaan kymmenen vuotta vanha.

En minäkään saisi ketään vetoketjua korjaamaan. Tunnen kyllä parikin, joilta se kävisi näppärästi, mutta asuvat molemmat yli 100 kilsan päässä, joten aika kalliiksi tulisi.

Naapureitani en edes tunne tällä hetkellä niin hyvin, että tietäisin, osaavatko kenties korjata rikkoutuneen vetoketjun.

Vierailija
218/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitkän työuran jälkeen kahdeksan vuotta työttömänä mutta onnekseni täydensin vähän ennen työttömäksi jäämistä juuri vaatteiden ja jalkineiden varastot eri keleille kattavaksi. Laatutavaraa kun ovat edelleen ehjiä ja hyväkuntoisia ja mm. nahkajalkineita kun hoitaa säännöllisesti, niin oikeastaan vain paranevat käytössä. Nyt ei olisi mahdollisuutta ostaa mitään vastaavia. 

Vierailija
219/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toimeentulotuella elävällä pitäisi ylipäänsä olla kengät? Ainakaan ehjät?

Kuka väittääkään, että koko ajan ja uutta? Kunhan edes olisi j o t k u t. Mieluummin ehjät ja omaan jalkaan sopivat.

Sinun on turha kadehtia 3700 e tuloillasi jotain 560 e päivärahalla elävää. Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi. Rumimmillaan se korostuukin juuri näissä tukien saajien / työttömien parjaajissa. Tervetuloa sinullekin kokeilemaan mitä tämä on.

Tuloni eivät ole 3700, vaan 2600. Se on se raha, mikä tilille napsahtaa kuukaudessa.

560e päivärahalla elävä lienee saavan aika paljon muitakin tukia? Se aina kappas kummaa unohtuu näissä keskusteluissa. Jos taas kuukaudessa tuo 560e on summa mikä jää käytettäväksi ruokaan ym. laskujen jälkeen, se ei eroa kovinkaan paljoa siitä mitä minulle jää.

No eipä saa välttämättä muita tukia.on kriteerit.työnhakijoilla on myös laskuja maksettavana.eikä se että joku on tänä päivänä työtön työnhakija merkitse sitä että ei olisi koskaan ollut töissä eikä enään koskaan pääsisi töihin.laske hieman elintasoasi niin jää rahaa .itse olen keskituloinen eikä minulla jää rahaa elämiseen juuri yhtään mutta se johtuu siitä koska säästän tiettyä tarkoitusta varten mutta en minä ole keneltäkään pois ottamassa mitään minulle tämä on omaehtoista

Älä puhu peetä. Täällä ei mikään talous joudu elämään 560e rahalla etteikö jo asumiskulut tai ainakin osa niistä olisi jo maksettu.

Kelan peruspäivärahalla oleva joutuu elämään pakollisten laskujen jälkeen kuule reippaasti alle 560 e rahalla .ei kela kaikkea maksa.

Vierailija
220/238 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varaa on ostaa mutta en halua ostaa. Vaatteiden ostaminen ei ole koskaan ollut mikään tärkeä asia Miksi ostaisin jatkuvasti koska jo olemassolevat vaatteet ja kengät ovat ehjiä ja viihdyn niissä.

Viimeksi ostin vaatteen tai kengät 1,5 vuotta sitten. Muut asiat mulle tärkeämpiä kuten playstation 5 minkä ostin,hyvät äänentoistovehkeet kotiin leffoihin ja pelaamiseen.

Seuraavaksi ostan joko uuden tv:n ( ei oikeasti olisi tarvetta ostaa kun nykyinen on hyvä) mutta tekis vaan mieli ostaa, tietokoneen tai vt2 lasit ps5:lle Saan muitakin tukia toimeenymtulotuen lisäksi joka kuukausi sekä saan myös osa-aikatöistä vähän palkkaa kahden viikon välein.

Kerroppa tulosi ,asumistuki ,työttömyysturva ,palkka ,asunnon vuokra ,lapsia? Avoliitto /avioliitto .puolison tulot ,lapsilisät ,ajokortti ,ammatti.en usko sinua ennenkuin vastaat kysymyksiini.jään odottamaan vastaustasi.

Ei ketään kiinnosta, mitä sinä uskot. Ei sinulle tarvitse mitään eritellä.

Kelan sivuilta löytyy virallista ja oikeaa tietoa ,ei eri keskustelupalstoilta!