Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?
Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.
Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.
Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme saa ihmisen sellaiseen tilaan, että hänen mielestään toinen ihminen ei saisi ostaa itselleen kenkiä tai käyttää kunnollisia, hänelle sopivia lämpimiä vaatteita? Ne ovat ihan perusasioita. Vaatteet, hyvä ruoka, asunto. Turvaa, lämpöä, jatkuvuutta.
Mulle riittää kertakaikkiaan tämä viha. Ja ei, en elä toimeentulotuella vaan olen työssäkäyvä yksilö. Minun verorahoillani on lupa korottaa sosiaalietuuksia sille tasolle, että ihan jokaiselle suomalaiselle voidaan taata ihmisarvoinen elämä.
Vihastahan siinä on kyse jos ihmettelee miten just työttömälle ei käytetyt kelpaisi.
Vaikka itselle ne olleet ihan luonnollisia niin työttömänä, hoitovapaalla kuin työssäkäyvänä, enkä ole ymmärtänyt että käytetyt vaatteet ja huonekalut eivät kuulu ihmisarvoiseen elämään. Just.
Moitipa sitten samaan hengenvetoon vielä kirppisten ekologisuuttakin.
Kommentissa ei puhuta kirpputorista.
Olen nykyään itse töissä, mutta muistan ne ajat, kun jouduin elämään noin. Minulla ei ollut moneen vuoteen talvivaatteita, kesät talvet menin samoissa ulkovaatteissa ja kengissä. Jouduin korjaamaan kengät jeesusteipillä. Vaatteet olivat muutenkin halvinta mahdollista paskaa ja useaan otteeseen paikattuja.
Mutta tottakai Suomessa on liian suuret tuet, köyhät kyykkyyn ja sitä rataa. /s
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ilmaisia vaatteita?
Sukulaisilta?
Varmaan joidenkin mielestä olisi hauskaa nähdä ulkona paleltuneita ihmisiä??? Ulkomainen lehdistö voisi kiinnostua ja käsitys tästä maasta muuttua? No minulla ei ole sitä ongelmaa. Siinä ei paljon pienikokoinen porvari ehdi piereskellä jos tarvitsen hänen hienon untuvatakkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ME-NE TÖI-HIN
Sitähän mennään vaan johonkin työpaikkaan ja sanotaan että NYT TULIN TEILLE TÖIHIN! Varmaan tulisi vartijat siihen. Nykyäänhän ei siis töihin haeta, vaan sinne mennään. JUST!
Tästä saisi tempauksen aikaan. Riittävä joukko ihmisiä ympäri maata marssii määrättyihin paikkoihin ja julistaa kyltein ja huudoin: Me tultiin nyt teille töihin!
Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?
Siitä perusosastahan niitä vaatteita voi shoppailla. Tehän saatte enemmän rahaa kuin monet me työssäkäyvät
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa hyvän, lämpimän toppatakin? Olen kiertänyt kirppareita eikä löydy. Ovat kulahtaneita tai rikki. Viimeksi löysin hyvän, jonka olisin halunnut. Hinta 55€. Ei ollut varaa. Hyvät takit maksavat kirpparillakin liikaa! Tai sitten se on myyjän ahneutta. En halua kulkea haisevassa ja rikkinäisessä takissa, vaikka olenkin työtön. Nyt mulla on ainoassa hyvässä takissa mennyt vetoketju rikki. Aion pitää sitä tämän talven loppuun ja yritän etsiä ensi talveksi toppatakin.
Ootko katsonut torista? Mä ainakin seuraan sitä säännöllisesti. Ensin katson mitä löytyy annetaan osastolta, sitten katson mitä myytävänä. PKS uffesta usein myös hyviä löytöjä.
Kyllä varaa on ostaa mutta en halua ostaa. Vaatteiden ostaminen ei ole koskaan ollut mikään tärkeä asia Miksi ostaisin jatkuvasti koska jo olemassolevat vaatteet ja kengät ovat ehjiä ja viihdyn niissä.
Viimeksi ostin vaatteen tai kengät 1,5 vuotta sitten. Muut asiat mulle tärkeämpiä kuten playstation 5 minkä ostin,hyvät äänentoistovehkeet kotiin leffoihin ja pelaamiseen.
Seuraavaksi ostan joko uuden tv:n ( ei oikeasti olisi tarvetta ostaa kun nykyinen on hyvä) mutta tekis vaan mieli ostaa, tietokoneen tai vt2 lasit ps5:lle Saan muitakin tukia toimeenymtulotuen lisäksi joka kuukausi sekä saan myös osa-aikatöistä vähän palkkaa kahden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
Vastarannan kiiski? Tutustupa esim. Kelan työmarkkinatukeen ja peruspäivärahaan. Siihen päälle asumistuki, jossa on tiukat kriteerit ja todellista vuokratasoa reilusti alakanttiin vedetyt normit. Pienestä työttömyyskorvauksesta saattaa mennä valtaosa pelkästään siis vuokraan, koska asumistuki on pieni. Toimeentulotuki on siis lähes välttämättömyys. Silti sekään ei ole itsestäänselvyys ja tiukat normit säätelevät senkin saamista. Olkaa tyytyväisiä niin kauan kuin teillä on työpaikka. Itse työttömänä, vähintään 4 työpaikkaa / 4 vk hakevana vaihtaisin ilomielin tämän ahdingon kuukausipalkkaan.
Vau, ihan yhteen työhön haet viikossa. No ei ihme ettei tärppää. Laita hakemus vuokrafirmoille ja ota vastaan mitä tahansa, kyllä sieltä töitä riittää
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varaa on ostaa mutta en halua ostaa. Vaatteiden ostaminen ei ole koskaan ollut mikään tärkeä asia Miksi ostaisin jatkuvasti koska jo olemassolevat vaatteet ja kengät ovat ehjiä ja viihdyn niissä.
Viimeksi ostin vaatteen tai kengät 1,5 vuotta sitten. Muut asiat mulle tärkeämpiä kuten playstation 5 minkä ostin,hyvät äänentoistovehkeet kotiin leffoihin ja pelaamiseen.
Seuraavaksi ostan joko uuden tv:n ( ei oikeasti olisi tarvetta ostaa kun nykyinen on hyvä) mutta tekis vaan mieli ostaa, tietokoneen tai vt2 lasit ps5:lle Saan muitakin tukia toimeenymtulotuen lisäksi joka kuukausi sekä saan myös osa-aikatöistä vähän palkkaa kahden viikon välein.
Vr2 eikä vt2
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto 3700e/kk) palkansaaja ja ostin talvikenkäni cittarin alesta (25e). Usein hyödynnän kirppareita jne. koska minulla ei yksinasuvana ole tosiaankaan varaa ostaa kokoajan uutta. Miksi toimeentulotuella pitäisi olla varaa siihen?
Niin miksi pitäisi olla varaa mihinkään. Joutaisivat kuolla pois??? Olet varmasti ylpeä. Miten olisi sosiaalidarwinistinen yhteiskunta jossa ei olisi yhtään työtöntä ja vähävaraista? Saisit orgasmin jo pelkästä ajatuksesta?
Tottakai pitäisi. Kyllä jokaisella ihmisellä pitää muutamat ehjät vaihtovaatteet olla eri vuodenaikoihin.
Itse kyllä olen nyttenkin kotona rikkinäisissä vaatteissa vaikka ei ole rahasta kiinni. En vain välitä kun ei minua täällä kukaan muu katsele. Kulutan vaatteet loppuun, luonto ja lompakko kiittää. Töihin ja hienompaan tilaisuuteen laitan ehjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.
ap
Työmarkkinatuki on minimissään 560€ ja saat vielä päälle jotain? huh huh. Sitten asumistuki vielä päälle.
Elikkä tulosi on verojen jälkeen jotain 700€ käteen?
Ota huomioon, että tuosta 560 eurosta menee iso osa vuokraan. Se EI ole joku netto, jonka päälle vielä muita tukia. Voi teitä tietämättömiä.
Jos menee iso osa niin asut liian kalliissa. itse sain pari vuotta sitten asumistukea 400e tuon peruspäivärahan päälle ja korona-aikana sai tienata 500e ilman että vaikutti tukiin. Nyt saan saman tuhlaamalla päivästä lähes 10h surkeaan minimipalkkatyöhön. Mieluummin olisin työtön
Vierailija kirjoitti:
Siitä perusosastahan niitä vaatteita voi shoppailla. Tehän saatte enemmän rahaa kuin monet me työssäkäyvät
Ota asioista paremmin selvää ennenkuin rupeat kirjoittelemaan vastoin parempaa tietoa.tai ota reilusti lopputili heti huomenna töistäsi niin totuus tulee esiin.jos kadehdittaa niin rupea työttömäksi .kerro työpaikallasi että teet elämäsi järkipäätöksen :mepä ruvetaan elämään toimeentulotuella ,voit olla varma että työpaikkaasi hakee lukematon määrä työnhakijoita toivoen itsellensä ja perheellensä parempaa toimeentuloa ja tulevaisuutta .Siitä sitten heti lopputilejä ottamaan -heti aamusta !hophop !!
Mitähän järkeä tänne on valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastarannan kiiski? Tutustupa esim. Kelan työmarkkinatukeen ja peruspäivärahaan. Siihen päälle asumistuki, jossa on tiukat kriteerit ja todellista vuokratasoa reilusti alakanttiin vedetyt normit. Pienestä työttömyyskorvauksesta saattaa mennä valtaosa pelkästään siis vuokraan, koska asumistuki on pieni. Toimeentulotuki on siis lähes välttämättömyys. Silti sekään ei ole itsestäänselvyys ja tiukat normit säätelevät senkin saamista. Olkaa tyytyväisiä niin kauan kuin teillä on työpaikka. Itse työttömänä, vähintään 4 työpaikkaa / 4 vk hakevana vaihtaisin ilomielin tämän ahdingon kuukausipalkkaan.
Vau, ihan yhteen työhön haet viikossa. No ei ihme ettei tärppää. Laita hakemus vuokrafirmoille ja ota vastaan mitä tahansa, kyllä sieltä töitä riittää
Minä olen osa-aikatyössä ja haen yhtä paikkaa 3kk aikana. Sen työnhakuvelvollisuuden voin myös hoitaa esim. kysymällä lisätunteja pomolta. Se riittää että kysyy. On tämä helppoa :)
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt oikeesti väitä ettet voi 3700 e palkasta ostaa uusia vaatteita? Mihin ihmeeseen sulla ne rahat hassaantuu? Ihan naurettavaa.
Ihmiset näkee selvästi työttömät ja perustoimeentulotukea saavat hyvin mustavalkoisena...
Vastaus kysymykseen, tottakai kengät kuuluvat heillekin. Tietysti.
Sitähän mennään vaan johonkin työpaikkaan ja sanotaan että NYT TULIN TEILLE TÖIHIN! Varmaan tulisi vartijat siihen. Nykyäänhän ei siis töihin haeta, vaan sinne mennään. JUST!