"Nykyään hän kohtaa paljon potilaita, jotka haluavat diagnoosin, ja nuoria, jotka eivät tiedä, mitä haluavat. "
Hienoa. Kaikilla pitää olla diagnoosi jo lapsesta asti tai vähintään jokin aakkoston kirjain, ettei vaan leimautuisi normaaliksi.
Kommentit (82)
Tänä päivänä monella ihmisellä kun elämässä ei ole ollut oikeita vastoinkäymisiä, niin pienikin mielipaha tuntuu maailmanlopulta.
"On paljon potilaita, jotka tulevat metsästämään tiettyä, etenkin neuropsykiatrista diagnoosia ja ovat kauhean pettyneitä, kun eivät saa sitä."
Sillä saa seuraajia somessa kun on oikeat diagnoosit ja kuitenkim tosi rohkeaa olla julkisesti päästään vialla.
Vierailija kirjoitti:
"On paljon potilaita, jotka tulevat metsästämään tiettyä, etenkin neuropsykiatrista diagnoosia ja ovat kauhean pettyneitä, kun eivät saa sitä."
Suurin osa ei saa, koska nuo ongelmat testataan todella tarkasti. Itse olin sairaalassa neurolla testattavana. Sen lisäksi nykyisin vaaditaan esim autisminkirjossa tuen tarve. Diagnoosia on turha asettaa, jos tukitoimiin ei ole tarvetta.
Individualismin tulosta: "Nykyään hän kohtaa paljon potilaita, jotka haluavat diagnoosin, ja nuoria, jotka eivät tiedä, mitä haluavat. Loputon oman paikan etsiminen on menetys sekä yhteiskunnalle että ihmiselle itselleen, Kuusi ajattelee."
Vierailija kirjoitti:
Sillä saa seuraajia somessa kun on oikeat diagnoosit ja kuitenkim tosi rohkeaa olla julkisesti päästään vialla.
Tyhmäähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella, diagnosoidulla nepsyllä on ihan oikeita ongelmia, jos ei muita, niin sosiaalisia.
Vierailija kirjoitti:
Individualismin tulosta: "Nykyään hän kohtaa paljon potilaita, jotka haluavat diagnoosin, ja nuoria, jotka eivät tiedä, mitä haluavat. Loputon oman paikan etsiminen on menetys sekä yhteiskunnalle että ihmiselle itselleen, Kuusi ajattelee."
Kuusen mielestä pitäisi vain mennä lampaana lampaiden mukana - itsestä viis?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttu joka on tehnyt näin. Hän otti selvää erään diagnoosin kriteereistä ja selitti kokevansa niitä itse niin pitkään että uskoivat häntä. Pääsi hoitoonkin. Vointi ei ole muuttunut miksikään sikäli kuin minä tiedän. Miksihän hoito ei tehoa?
Taas kusta lorotetaan oikeasti sairaiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttu joka on tehnyt näin. Hän otti selvää erään diagnoosin kriteereistä ja selitti kokevansa niitä itse niin pitkään että uskoivat häntä. Pääsi hoitoonkin. Vointi ei ole muuttunut miksikään sikäli kuin minä tiedän. Miksihän hoito ei tehoa?
Neuropsykiatrisiin diagnooseihin harvemmin on hoitoa. Mielenterveysongelmiin kyllä. Diagnoosia ei saa ilman testausta, ja testauksissa mitataan esim kognitiiviset kyvyt. Taisit keksiä koko jutun. Ei se haittaa. Onko tylsää?
Kokenut ja järkevä psykiatri.
Diagnoosi edellä hoitojärjestelmään tuleminen pahimmillaan sotkee koko pakan, kun masennusta, ahdistuneisuutta ja traumoja lääkitään amfetamiinilla. Moni pilaa myös tulevaisuutensa, kun turvautuu nepsy-diagboosiin. Voi vapaasti lopettaa yrittämisen tai eristäytyä kotiin pelaamaan ja käydä vuodesta toiseen valittamassa mt-palveluissa, kuinka masentaa ja ahdistaa jatkamassa mt-eläkettä.
Tuo on myös totta, että nuorten identiteetin rakentaminen on viivästynyt. Ihmisten identiteettiongelmat tuntuvat vain laajentuneen. Enää ei kipuilla pelkästään ammatillista suuntaa tai seksuaalisuutta, vaan myös sukupuoli, ikä ja kansallisuus tuottavat monille psyykkistä tuskaa ja vakavaa ristiriitaa. Osa jää sitten loppuelämäkseen tuohon vaiheeseen. Kysehän on siitä, ettei kasveja psyykkisesti aikuisiksi. Ei tiedetä millaisia ollaan. Kuinka ollakaan, kun tiktok-vudeoissa ei olla taviksia, vaan milloin mitäkin ihan päivästä ja mielentilasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuropsykiatrisiin diagnooseihin harvemmin on hoitoa. Mielenterveysongelmiin kyllä. Diagnoosia ei saa ilman testausta, ja testauksissa mitataan esim kognitiiviset kyvyt. Taisit keksiä koko jutun. Ei se haittaa. Onko tylsää?
En keksinyt. Ei ole tylsää. Ihmisiä voi huijata, lääkärit eivät ole erehtymättömiä.
En ole vuosiin lukenut yhtä hyvää haastattelua.
Olen itsekin eläköitynyt terapia-alan ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei todellakaan ollut kyse. Vaan humaanista näkökulmasta, jonka mukaan kaikkien elämään kuuluvat vaikeudet ja epänormaaliudet. Asioiden tekeminen siitä huolimatta ja elämästä nauttiminen ovat tärkeitä ja parantavat monta pienempää vaivaa. Erityisesti korostettiin muiden kanssa juttelemista ja olemista. Yksin kotona kyyhöttämällä kaikki sairaudet pahenevat.
Nuorille ihmisille ei missään nimessä pitäisi myöntää pitkiä sairauslomia mt-syistä ja hyvin harvoille vanhemmillekaan. Lähinnä niille, joilla on hoitoresistentti psykoosisairaus.
Se on aina kiva kun lääkäri kertoo että väärin oireiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksinyt. Ei ole tylsää. Ihmisiä voi huijata, lääkärit eivät ole erehtymättömiä.
Lääkäriä ei voi huijata, moni haluaa hoitoon ja luulevat olevansa vaikka ovat mielentila tutkimuksessa, siellä seurataan todella tarkkaan käytöstä ja huomataan nopeasti kuka feikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei todellakaan ollut kyse. Vaan humaanista näkökulmasta, jonka mukaan kaikkien elämään kuuluvat vaikeudet ja epänormaaliudet. Asioiden tekeminen siitä huolimatta ja elämästä nauttiminen ovat tärkeitä ja parantavat monta pienempää vaivaa. Erityisesti korostettiin muiden kanssa juttelemista ja olemista. Yksin kotona kyyhöttämällä kaikki sairaudet pahenevat.
Nuorille ihmisille ei missään nimessä pitäisi myöntää pitkiä sairauslomia mt-syistä ja hyvin harvoille vanhemmillekaan. Lähinnä niille, joilla on hoitoresistentti psykoosisairaus.
Diagnoosi shoppailijat kusta lorottavat oikeasti sairaiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusen mielestä pitäisi vain mennä lampaana lampaiden mukana - itsestä viis?
Jokainen varmaan saa olla oma itsensä eikä kukaan tarkoita että pitää mennä lampaana lampaiden mukana, vaikkei mitään diagnoosia saisikaan. En itse ymmärrä miksi pitäisi saada joku diagnoosi, tuskin nämä diagnoosin haluavat edes tajuaa kuinka vaikeaa elämä oikeasti on jos on esim ADHD tai joku autismin kirjo. Ei se helppoa ole.
harmi ku en ole tilaaja, tuo juttu kiinnostas