Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alle 10v lapsi mielestänne päättää missä tapaa etävanhempaansa?

Vierailija
21.02.2023 |

Mieheni lapsi haluuaa nähdä isäänsä niin että he menevät isovanhemmille eivätkä tule meille.
Mies suostuu usein tähän, vedoten siihen että näkee lastaan niin harvoin.
Mielestäni tuon ikäinen ei voi määritellä missä tapaa vanhempaansa.
Äidillään on hyvin vapaata, meillä tiukempi mutta oikeudenmukainen linja.
Onko tämä mielestänne ok, niuhotanko turhasta?

Kommentit (415)

Vierailija
181/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on ilmeisesti ainut vaihtoehto. Jotenkin hullua että 10 vuotiaalla on oikeus päättää 3 muun ihmisen elämän yhdessä jatkumisesta. Itse ajattelen niin että aikuiset päättävän nämä asiat. Mistään väkivallasta tms. Ei ole kuitenkaan kyse.

Olen varmasti mielestänne huono äiti mutta oma lapseni ei päättäsi omaa suhdettani toiseen aikuiseen. Hänen olisi hyväksyttävä asia, mitään kaltoin kohtelua en sallisi tietenkään, mikään "en vaan halua" ei riitäisi syyksi.

Tämä miehen lapsi ei tule hyväksymään ketään, on sen luonteinen. Isä jää tästä syystä yksin. Mielestäni sekin on väärin. Ap

Älä nyt lasta syytä, miehen päätös. Miehen päätös on tavata lasta liian harvoin. Lapsi on tässä minusta uhri. Tottakai hän haluaa isän vieressä nukkua. Ja tottakai sattuu, että toinen lapsi saa asua teillä, hän ei. Mutta se on isän vika. Ei sinun, eikä lapsen. Isän pitäisi ryhdistäytyä, ja huolehtia, että lapsi on hänellä puolet ajasta.

Vierailija
182/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä samassa taloudessa asuvien ihmisten asiat minusta kuuluvat myös minulle!

Tuntuu oudolta että puolet perheestä yhtäkkiä eristäytyy toisaalle. En ymmärrä miten voin olla ainut joka ajattelee näin. Olemme perhe.

Vaikka asia ei minun päätettävissä olisikaan koskee se minua.

Olen oikeutettu ainakin ihmettelemään asiaa.

Jos tästä lähin vietämme aikaa vain erikseen ei pysty jatkamaan elämää näin vaan koen että perheemme on hajonnut. En tiedä ymmärtääkö kukaan mutta minulle tilanne on perustavalaatuisesti mahdoton näin. Ap

Koska sinulla on se omakin erolapsi, niin kerropa miten hän tapaa isäänsä? Jos haluat miehen lapsen välttämättä teille niin olisiko mahdollista järjestää niin että oma lapsesi on samaan aikaan tapaamassa omaa isäänsä niin silloin Isä ja lapsi saavat enemmän rauhaa keskittyä toisiinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on ilmeisesti ainut vaihtoehto. Jotenkin hullua että 10 vuotiaalla on oikeus päättää 3 muun ihmisen elämän yhdessä jatkumisesta. Itse ajattelen niin että aikuiset päättävän nämä asiat. Mistään väkivallasta tms. Ei ole kuitenkaan kyse.

Olen varmasti mielestänne huono äiti mutta oma lapseni ei päättäsi omaa suhdettani toiseen aikuiseen. Hänen olisi hyväksyttävä asia, mitään kaltoin kohtelua en sallisi tietenkään, mikään "en vaan halua" ei riitäisi syyksi.

Tämä miehen lapsi ei tule hyväksymään ketään, on sen luonteinen. Isä jää tästä syystä yksin. Mielestäni sekin on väärin. Ap

Vai jää mies yksin, ja senkin sinä tiedät? Luulen, että hän voi hyvinkin löytää puolison joka arvostaa lapsestansa välittävää miestä.

Vierailija
184/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai jää mies yksin, ja senkin sinä tiedät? Luulen, että hän voi hyvinkin löytää puolison joka arvostaa lapsestansa välittävää miestä.

Tai löytää sellaisen kumppanin, joka kykenee aitoon välittämiseen.

Vierailija
185/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki päätökset pitää tehdä verorahoilla loisivan lasu-lastenn ussijan, lapsi ei voi mitenkään tietää mitä se haluaa ellei se ole samaa mitä lasu-lastenn ussijakin haluaa.

Vierailija
186/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sekava tuo aloitus. Kuka on kukin. Oletko sinä lapsen isän uusi vaimo? Asuuko lapsi normaalisti äitinsä kanssa? Lapsi ei halunne tulla teille viikonlopuksi, koska kokee, ettei saa olla isänsä kanssa riittävästi, vaan isällä on muitakin velvollisuuksia ja tehtäviä uudessa perheessään. On hienoa, että lapsella on niin hyvät välit myös isovanhempiinsa, että haluaa mennä isän kanssa sinne viikonlopuksi. Jos kyseessä ei ole sinun oma lapsesi, niin älä sotkeudu hänen ja hänen isänsä väleihin. Äläkä ainakaan rupea määräilemään, miten lapsi ja isä tapaavat toisensä.

Vierailija
187/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai isä saa viettää kaksin aikaa lapsensa kanssa. En sellaista ikinä kieltäisi! Kyse on siitä että lapselle mielestäni annetaan liikaa valtaa määritellä esim. Isänsä elämästä vaikka isä siihen tietysti itse suostuu.

Mielestäni alle 10v ei voi tehdä itsenäisesti näin isoja päätöksiä, häntä pitää kuunnella mutta aikuiset päättävät. Nyt päättää lapsi. Ette ymmärrä mitä tarkoitan. Mielestäni lapsi on tuossa iässä täysin vanhempiensa päätäntä vallan alka. Jos lapsi päättäisi ettei halua nähdä kumpaakaan vanhempaansa olisiko sekin oikein? Jos oma lapseni ei haluaisi minua tavata, hakisin hänet silti. Ap

Vierailija
188/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole vihollinen tietenkään mutta yksi lapsista perheessä ei voi määrittää sitä miten koko perhe toimii mielestäni. Lasta tulee tietysti kuunnella mutta hän ei voi olla joka kerta se joka päättää ettei mennä mökille jos 3 4jästä siellä haluavat käydä. Ap

Nämä AP:n jutut ei nyt täsmää, koko ajan tulee lisää ongelmia lapsen kanssa. Ensin ei pukenut toppahousuja ja luopunut puhelimesta ruokapöydässä ja halusi olla isovanhemmilla isän kanssa sen sijaan että viettäisi harvat viikonloput APn määräysvallan alla.

Tällä hetkellä tarina kulkee niin, ettei hän nuku, ettei hän syö kuin herkkuja (se on toistaiseksi epäselvää syökö hän herkkuja ilman puhelinta vai puhelimen kanssa), kieltäytyy menemästä mökille (kummallista, jos kerran on siellä mummolassa isän kanssa niin miten silloin voisi samaan aikaan edes olla mökillä), kieltäytyy kylmässä mökissä (ilmeisesti läpi vuoden alle 15 astetta kun kerran pitkään on ollut vain mummolassa joka toisen viikonlopun) pukemasta pitkähihaista. 10 v kyllä pukee jos kylmä tulee, mikä tässä on ongelma AP? Millä lailla lapsi sairastuu? Flunssa ei tule kylmästä vaan viruksista. Ai niin, ja nyt hän ei myöskään tee läksyjä ja huolehdi koulunkäynnistä. Seuraavaksi varmaan kuulemme lisää siitä, miten huonotapainen hän on, ei aina muista kiittää kun lähtee ruokapöydästä, unohtaa laittaa likaisen paidan pyykkikoriin/laittaa likaisen paidan pyykkikoriin kun se pitäisi viedä äidille pestäväksi, haluaa katsoa lapsille sopivan elokuvan viikonloppuna (vaikkei koskaan heillä suostu olemaankaan) vaikka AP on päättänyt, että heillä katsellaan vain opettavaisia dokumentteja

Vierailija
189/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltähän se tuli.

Vierailija
190/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt lasta syytä, miehen päätös. Miehen päätös on tavata lasta liian harvoin. Lapsi on tässä minusta uhri. Tottakai hän haluaa isän vieressä nukkua. Ja tottakai sattuu, että toinen lapsi saa asua teillä, hän ei. Mutta se on isän vika. Ei sinun, eikä lapsen. Isän pitäisi ryhdistäytyä, ja huolehtia, että lapsi on hänellä puolet ajasta.

Miehen päätös? Eihän tässä ole mieheltä kysytty mitään. Ap päättää ihan itse, koska ei osaa joustaa. Syyllinen toki etsitään oman itsen ulkopuolelta. Harmi kun enää ei ole talonmiehiä, voisi syyttää vaikka häntä.

Vierailija
191/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai isä saa viettää kaksin aikaa lapsensa kanssa. En sellaista ikinä kieltäisi! Kyse on siitä että lapselle mielestäni annetaan liikaa valtaa määritellä esim. Isänsä elämästä vaikka isä siihen tietysti itse suostuu.

Mielestäni alle 10v ei voi tehdä itsenäisesti näin isoja päätöksiä, häntä pitää kuunnella mutta aikuiset päättävät. Nyt päättää lapsi. Ette ymmärrä mitä tarkoitan. Mielestäni lapsi on tuossa iässä täysin vanhempiensa päätäntä vallan alka. Jos lapsi päättäisi ettei halua nähdä kumpaakaan vanhempaansa olisiko sekin oikein? Jos oma lapseni ei haluaisi minua tavata, hakisin hänet silti. Ap

Ymmärrämme kyllä. Sinulle on tärkeintä valta.

Lapsen tahto on äidin esiliinan taskussa, vai mitä?

Vierailija
192/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oo sun luona siis viihtynyt

Ehkä vaan kemiat ei vaan kohtaa sun ja sun lapsen kanssa

Voi olla näin. Äidin luona ollaan kyllä aivan liian lepsuja. Esim. Talvella ei ole tarvinnut käyttää toppahousuja tai pitkiä kalsareita. En vaan voi antaa lasten ulkoilla ilman näitä kovassa pakkasessa. Mielestäni en ole liian tiukka jos huolehdin näistä. Ap

Ap, vinkki toiselta uusperheen äidiltä. Anna olla niiden kalsareiden, toppahousujen ja pelaamisen. Koita ajatella positiivisesti: Tämä metatyö ja oikea työ ei ole sun, vaan miehesi homma. Sit jos lapsi vaikka vilustuu, sekään ei ole sun homma, vaan mies ja lapsen äiti saa hoitaa. Usein naiset valittavat, että on liikaa kotitöitä ja metatyötä. Tässä on sun tilaisuus käyttää aika ja energia itseesi ja lapseesi.

Olen käynyt läpi ihan tuon saman perheidylli -ideaalista luopumisen. Tuntui ikävältä. Mutta sitten tajusin, että samalla voin tiputtaa käsistäni kaiken vastuunkin. Teen miehen lapselle ruokaa samalla kun muulle perheelle, mutta jos omat lapseni ovat isällään ja miehen lapsi on meillä, lähden harrastamaan. Jos miehellä on samaan aikaan menoa, hän saa järkätä lapselle ruuan. En silloin laita tikkua ristiin. Pyykkiä pesen muun pyykin mukana. Mutta muuten mies hoitaa täysin lapsensa. Olen vähentänyt koko porukalla lomailuakin. Miksi käyttäisi aikaani ja rahaani siihen, että kuuntelen yhden lapsen kitinää vähän kaikesta.

Vierailija
193/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole vihollinen tietenkään mutta yksi lapsista perheessä ei voi määrittää sitä miten koko perhe toimii mielestäni. Lasta tulee tietysti kuunnella mutta hän ei voi olla joka kerta se joka päättää ettei mennä mökille jos 3 4jästä siellä haluavat käydä. Ap

Nämä AP:n jutut ei nyt täsmää, koko ajan tulee lisää ongelmia lapsen kanssa. Ensin ei pukenut toppahousuja ja luopunut puhelimesta ruokapöydässä ja halusi olla isovanhemmilla isän kanssa sen sijaan että viettäisi harvat viikonloput APn määräysvallan alla.

Tällä hetkellä tarina kulkee niin, ettei hän nuku, ettei hän syö kuin herkkuja (se on toistaiseksi epäselvää syökö hän herkkuja ilman puhelinta vai puhelimen kanssa), kieltäytyy menemästä mökille (kummallista, jos kerran on siellä mummolassa isän kanssa niin miten silloin voisi samaan aikaan edes olla mökillä), kieltäytyy kylmässä mökissä (ilmeisesti läpi vuoden alle 15 astetta kun kerran pitkään on ollut vain mummolassa joka toisen viikonlopun) pukemasta pitkähihaista. 10 v kyllä pukee jos kylmä tulee, mikä tässä on ongelma AP? Millä lailla lapsi sairastuu? Flunssa ei tule kylmästä vaan viruksista. Ai niin, ja nyt hän ei myöskään tee läksyjä ja huolehdi koulunkäynnistä. Seuraavaksi varmaan kuulemme lisää siitä, miten huonotapainen hän on, ei aina muista kiittää kun lähtee ruokapöydästä, unohtaa laittaa likaisen paidan pyykkikoriin/laittaa likaisen paidan pyykkikoriin kun se pitäisi viedä äidille pestäväksi, haluaa katsoa lapsille sopivan elokuvan viikonloppuna (vaikkei koskaan heillä suostu olemaankaan) vaikka AP on päättänyt, että heillä katsellaan vain opettavaisia dokumentteja

Vähä paksua nyt taas! Lasta en ole syyttänyt mistään enkä tule syyttämään. Mistä ihmeestä sellainen käsitys voi edes tulla? 4 vuoden aikana lapsi on aika monta kertaa ollut yksin se joka ei halua mökille. Tämäkin on merkityksetöntä.

4 vuotta olemme eläneet perheenä.

Jos lapset olisivat meillä eri viikonloppuina eipä tulisi minun ja miehen suhteesta enää mitään, koko yhteisö lakkaisi olemasta. Emme näkisi toisiamme ollenkaan. Miehen työn takia en näe häntä arkisin kuin vilaukselta.

Olen esittänyt eri asiota koska minua syytetään koko ajan. Pukeutumisella etc. Olen koittanut ilmaista että vaateeni ovat tyypillisiä, eivät järjettömiä.

Tiedän senkin että flunssaan tarvitaan virus(tai bakteeri) vilustuessa virus kuitekin aktivoituu herkemmin.

Mitä vielä haluatte tietää? Ap

Vierailija
194/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaikuttaa siltä, että lapsen isä on niin tossukka, ettei kehtaa seistä suorin selin uuden puolisonsa edessä ja todeta, että minä päätän mennä lapseni kanssa isovanhemmille. Kuuntelen lapseni tahtoa ja päätän itse toimia sen mukaan. Koska näinhän se käytännössä on, vaikka puoliso nyt jankuttaakin että lapsi päättää ja iskä vain suostuu. 

Olet oikeassa siinä, että lapsi ei asiasta päätä. Ei ole päättänyt eikä tule päättämään. Ilmeisesti iskällä sentään sen verran on selkärankaa, ettet päätä sinäkään.

Vierailija
195/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähä paksua nyt taas! Lasta en ole syyttänyt mistään enkä tule syyttämään. Mistä ihmeestä sellainen käsitys voi edes tulla? 4 vuoden aikana lapsi on aika monta kertaa ollut yksin se joka ei halua mökille. Tämäkin on merkityksetöntä.

4 vuotta olemme eläneet perheenä.

Jos lapset olisivat meillä eri viikonloppuina eipä tulisi minun ja miehen suhteesta enää mitään, koko yhteisö lakkaisi olemasta. Emme näkisi toisiamme ollenkaan. Miehen työn takia en näe häntä arkisin kuin vilaukselta.

Olen esittänyt eri asiota koska minua syytetään koko ajan. Pukeutumisella etc. Olen koittanut ilmaista että vaateeni ovat tyypillisiä, eivät järjettömiä.

Tiedän senkin että flunssaan tarvitaan virus(tai bakteeri) vilustuessa virus kuitekin aktivoituu herkemmin.

Mitä vielä haluatte tietää? Ap

Mitä vielä haluaisin tietää? No tarkemmin ajateltuna en yhtään mitään.

Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja pyrkimystä joustavampaan ajatteluun, pois kaavamaisesta vallankäytöstä. Siitä päätellen, miten kerrot miehestäsi, erokin voisi olla teille molemmille oikein hyvä ratkaisu.

Vierailija
196/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsi mitään isänsä elämää määrittele. Älä yritä kääntää asioita lapsen syyksi.

Lapsella on tuon ikäisenä oikeus päättää haluaako tavata isäänsä ja jos, niin missä. Ei noin isoa lasta tapaamisiin voi väkisinkään raahata.

Sinulla sen sijaan ei ole siihen mitään päätäntävaltaa. Vaikka sinun mielestäsi 10v. Ei saisi päättää itse edes sukkiensa väriä, niin se ei tarkoita että asia olisi niin.

Sinä kuulostat mustasukkaiselta siitä, että lapsi haluaa tavata isäänsä kahdestaan. Yrität siksi nyt mustamaalata lasta vetelemällä keskusteluun kaikki mitä lapsi sinun mielestäsi tekee väärin. Sinua toki myös harmittaa se, että isä suostuu noihin lapsen tapaamisiin. Myös miehelläsi on oma tahto. Miehelle on ilmeisen ok, että tapaa lastaan noin, ei sinulla ole siihen mitään sananvaltaa.

Vierailija
197/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen vaan mietin sitä että annetaanko lasten toiveiden nykyään mennä kaiken edelle?

Että jos lapsi haluaa kaupassa jotain niin saa sen aina? Saa pukeutua miten itse haluaa, syödä mitä ja milloin haluaa. Kun lapsi sanoo että halua isovanhemmille niin vanhempi ei mieti asiaa vaan starttaa auton ja lähtee koska lapsi näin sanoi?

Tämä on kärjistettyä mutta näinkö joka perheessä nykyään eletään?

Itse otan toiveen huomioon mutta päätän kyllä yllä olevista asioista joskus myös niin ettei toivetta toteuteta. Olen ilmeisesti nykyään kovin periskummallinen kasvattaja. Ap

Vierailija
198/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten te sitten toimitte kun teillä on useampi lapsi ja lapset haluavat eri asioita? Toinen mummolaan ja toinen ei? Lapset riitelevät niin kauan että vahvempi voittaa ja tulevat sitten ilmoittamaan asian vanhemmilleen ja näin toimitaan.

Tältä minusta kuulostavat nämä kannanotot. Ap

Vierailija
199/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin paha, että lapsi ei pue toppahousuja?

Jos toppahousujen pukemattomuudestakin saa tuollaisen mielipahan aikaiseksi, niin mitenköhän mahtaa olla isompien asioiden laita?

Ei 10-vuotiasta voi enää pakottaa pukemaan toppahousuja, eikä ennen kaikkea tarvitse. 10v osaa jo pukeutua itse ja säänmukaisesti.

Johan tuon ikäiset voi käydä itsenäisesti vaateostoksillakin ostamassa vaikka uuden paidan itselleen.

Vierailija
200/415 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin se menee. Jos lapsi saa käytännössä päättää harvojen tapaamisten sisällöstä, tarkoittaa se sitä, että hän saa päättää ihan kaikesta. Hän saa kaupasta valita aina ihan mitä haluaa, hän saa mennä alasti kauppakeskukseen, hän saa mennä isovanhemmille silloinkin kun olisi koulua ja syödä vain sipsiä ja jätksiä. Hän saa tehdä ihan mitä tahtoo ja vanhempi hiihtelee perässä myöntyen.

Mitään muuta vaihtoehtoahan ei ole, vai mitä?