Voiko alle 10v lapsi mielestänne päättää missä tapaa etävanhempaansa?
Mieheni lapsi haluuaa nähdä isäänsä niin että he menevät isovanhemmille eivätkä tule meille.
Mies suostuu usein tähän, vedoten siihen että näkee lastaan niin harvoin.
Mielestäni tuon ikäinen ei voi määritellä missä tapaa vanhempaansa.
Äidillään on hyvin vapaata, meillä tiukempi mutta oikeudenmukainen linja.
Onko tämä mielestänne ok, niuhotanko turhasta?
Kommentit (415)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oo sun luona siis viihtynyt
Ehkä vaan kemiat ei vaan kohtaa sun ja sun lapsen kanssaVoi olla näin. Äidin luona ollaan kyllä aivan liian lepsuja. Esim. Talvella ei ole tarvinnut käyttää toppahousuja tai pitkiä kalsareita. En vaan voi antaa lasten ulkoilla ilman näitä kovassa pakkasessa. Mielestäni en ole liian tiukka jos huolehdin näistä. Ap
Ap, vinkki toiselta uusperheen äidiltä. Anna olla niiden kalsareiden, toppahousujen ja pelaamisen. Koita ajatella positiivisesti: Tämä metatyö ja oikea työ ei ole sun, vaan miehesi homma. Sit jos lapsi vaikka vilustuu, sekään ei ole sun homma, vaan mies ja lapsen äiti saa hoitaa. Usein naiset valittavat, että on liikaa kotitöitä ja metatyötä. Tässä on sun tilaisuus käyttää aika ja energia itseesi ja lapseesi.
Olen käynyt läpi ihan tuon saman perheidylli -ideaalista luopumisen. Tuntui ikävältä. Mutta sitten tajusin, että samalla voin tiputtaa käsistäni kaiken vastuunkin. Teen miehen lapselle ruokaa samalla kun muulle perheelle, mutta jos omat lapseni ovat isällään ja miehen lapsi on meillä, lähden harrastamaan. Jos miehellä on samaan aikaan menoa, hän saa järkätä lapselle ruuan. En silloin laita tikkua ristiin. Pyykkiä pesen muun pyykin mukana. Mutta muuten mies hoitaa täysin lapsensa. Olen vähentänyt koko porukalla lomailuakin. Miksi käyttäisi aikaani ja rahaani siihen, että kuuntelen yhden lapsen kitinää vähän kaikesta.
Huomaatko ap, minäkin saan alapeukkuja, vaikka olen tehnyt juuri sen mitä nämä täällä pyytää sua tekemään. Annan lapsen olla isän kanssa keskenään ilman sääntöjäni. Jos et ole vielä huomannut, täältä ei uusperheasioihin tukea juuri saa. Suosittelen ennemmin esim fb:n uusperheryhmiä.
Kiitos vinkistä!
Jotenkin kohtuutonta että minusta tehdään hirviö vaikka koitan nähdä asian kaikkien kannalta. Myös kyseisen lapsen jolle ei mielestäni ole tervettä "päättää itse" aivan kaikesta. Ap
Missä kohtaa olet koittanut nähdä asian kaikkien kannalta? Se on jäänyt täysin huomaamatta. Joka viestistä paistaa vain oma näkökulmasi, jota yrität jankuttamalla ja lasta yhä uusin tavoin mustamaalaamalla tuputtaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan kemiat ei vaan kohtaa sun ja sun lapsen kanssaVoi olla näin. Äidin luona ollaan kyllä aivan liian lepsuja. Esim. Talvella ei ole tarvinnut käyttää toppahousuja tai pitkiä kalsareita. En vaan voi antaa lasten ulkoilla ilman näitä kovassa pakkasessa. Mielestäni en ole liian tiukka jos huolehdin näistä. Ap
Ap, vinkki toiselta uusperheen äidiltä. Anna olla niiden kalsareiden, toppahousujen ja pelaamisen. Koita ajatella positiivisesti: Tämä metatyö ja oikea työ ei ole sun, vaan miehesi homma. Sit jos lapsi vaikka vilustuu, sekään ei ole sun homma, vaan mies ja lapsen äiti saa hoitaa. Usein naiset valittavat, että on liikaa kotitöitä ja metatyötä. Tässä on sun tilaisuus käyttää aika ja energia itseesi ja lapseesi.
Olen käynyt läpi ihan tuon saman perheidylli -ideaalista luopumisen. Tuntui ikävältä. Mutta sitten tajusin, että samalla voin tiputtaa käsistäni kaiken vastuunkin. Teen miehen lapselle ruokaa samalla kun muulle perheelle, mutta jos omat lapseni ovat isällään ja miehen lapsi on meillä, lähden harrastamaan. Jos miehellä on samaan aikaan menoa, hän saa järkätä lapselle ruuan. En silloin laita tikkua ristiin. Pyykkiä pesen muun pyykin mukana. Mutta muuten mies hoitaa täysin lapsensa. Olen vähentänyt koko porukalla lomailuakin. Miksi käyttäisi aikaani ja rahaani siihen, että kuuntelen yhden lapsen kitinää vähän kaikesta.
Huomaatko ap, minäkin saan alapeukkuja, vaikka olen tehnyt juuri sen mitä nämä täällä pyytää sua tekemään. Annan lapsen olla isän kanssa keskenään ilman sääntöjäni. Jos et ole vielä huomannut, täältä ei uusperheasioihin tukea juuri saa. Suosittelen ennemmin esim fb:n uusperheryhmiä.
Kiitos vinkistä!
Jotenkin kohtuutonta että minusta tehdään hirviö vaikka koitan nähdä asian kaikkien kannalta. Myös kyseisen lapsen jolle ei mielestäni ole tervettä "päättää itse" aivan kaikesta. Ap
Kun tällainen kasvatuspäätös ei sinulle kuulu. Se kuuluu vanhemmille. Et voi puuttua bonuslapsen kasvatukseen kodin sääntöjä enempää. Lapsen isä kysyy sinulta neuvoa, jos sellaista kaipaa. Lapsia saa kasvattaa hyvinkin pahasti kieroon ennen kuin kyse on lastensuojeluasiasta, jolloin ulkopuolisella olisi oikeus asiaan puuttua.
Näin se on. Ahdistaa koska tiedän millainen lapsesta tulee. Itselläni siis aikuisia lapsia. Murrosikä tulee tuolla miehen lapsella olemaan hankala. Sillon kun koittaa jotain kieltää ja aiemmin ei, tuskin enää kuuntelee. Ap
Jaa, Nytkö tiedät millaiseksi lapsi kasvaa, koska sinulla on aikuisia lapsia? Miehesi lapsi ei ole sinun lapsesi, hän ei kasva kuin sinun lapsesi, sinä et voi mitenkään omien lastesi perusteella tietää mitä lapsesta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen vaan mietin sitä että annetaanko lasten toiveiden nykyään mennä kaiken edelle?
Että jos lapsi haluaa kaupassa jotain niin saa sen aina? Saa pukeutua miten itse haluaa, syödä mitä ja milloin haluaa. Kun lapsi sanoo että halua isovanhemmille niin vanhempi ei mieti asiaa vaan starttaa auton ja lähtee koska lapsi näin sanoi?Tämä on kärjistettyä mutta näinkö joka perheessä nykyään eletään?
Itse otan
Täällä vielä perheidyllistä luopunut ja fb-ryhmiä suositteleva. Mun miehen lapsi on juuri tuollainen. Tuo pulkkaesimerkki on aivan kuin meiltä. Meillä tuo ratkeaisi niin, että ostan omalle lapselle pulkan, jota miehen lapsi ei saa käyttää. Kyllä, lapsi kitisee sittenkin, mutta en ota sitä itseeni enkä anna sen vaikuttaa. Miehen lapsi vaati myös, että aina pitäisi olla hänen lempiruokiaan ja haukkui oman lapseni lempiruuan. Mies komppasi, että lapsensa on tottunut vain ruokiin x ja y. Totesin vaan miehelle ja lapselle, että niin kauan kuin minä teen ruokia ja maksan niistä, tehdään kaikkien lempiruokia vuorotellen. Sanoin myös, että jos lapsi ei halua tätä syödä, mies ja lapsi voivat aivan vapaasti tehdä itse eri ruokaa. Kumma kyllä eivät ole kertaakaan tehneet. Mökille menosta valittivat molempien lapset. Menemme mökille silloin, kun lapset ovat toisilla vanhemmillaan. Ollaan tästä vain iloisia. Meilläkin on siellä mökillä kivempaa vain aikuisten kesken ilman kitinöitä.
Juuri näin. Oma lapseni on joustava ja jos en puuttuisi asioihin hän olisi koko ajan se joka on alakynnessä.
Olen vaan sitä mieltä että samat säännöt ja sama kohtelu. En ymmärrä miksi lapsen itsekkyyttää tuetaan loputtomasti. Koko maailma ei aikusena kuitenkaa pyöri hänen ympärillään. ApKuka tässä on itsekäs?
Sinähän täällä yrität huutaa, miten lapsi ja isänsä ei saisi tavata keskenään heidän valitsemallaan tavalla vain siksi, että sinä haluaisit lapsen ja isänsä tapaavan mieluummin teillä.
Sinulle ei liene vieläkään selvinnyt, ettei masilma pyöri vain sinun napasi ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Kun tällainen kasvatuspäätös ei sinulle kuulu. Se kuuluu vanhemmille. Et voi puuttua bonuslapsen kasvatukseen kodin sääntöjä enempää. Lapsen isä kysyy sinulta neuvoa, jos sellaista kaipaa. Lapsia saa kasvattaa hyvinkin pahasti kieroon ennen kuin kyse on lastensuojeluasiasta, jolloin ulkopuolisella olisi oikeus asiaan puuttua.
Näin se on. Ahdistaa koska tiedän millainen lapsesta tulee. Itselläni siis aikuisia lapsia. Murrosikä tulee tuolla miehen lapsella olemaan hankala. Sillon kun koittaa jotain kieltää ja aiemmin ei, tuskin enää kuuntelee. Ap
Älä nuolaise, ennen kuin tipahtaa vai katsoitko kristallipallosta? Meillä oli todella kovatahtoinen lapsi, enkä jaksanut turhista vääntää. On nykyään oikein leppoisa teini, hyvä koulussa ja osaa arvioida itse asioita todella monelta kantilta. Asioista keskustellaan, enkä edelleenkään kävele lapsen yli "koska niin kuuluu tehdä".
Voi AP, tosi ikäviä kommentteja olet saanut. Harmittaa puolestasi. Ärsyttää myös jonkin kommentoijan tapa väittää sinua ristiriitaiseksi, vaikka vain kerrot lisää asioita sitä mukaa kun keskustelu etenee. Joku haluaa etsiä huomautettavaa ihan mistä pikkuseikasta vaan.
Muutama juttu tuli mieleen. Kun miehesi on lapsensa kanssa mummolassa, mitä sinä teet oman lapsesi kanssa? Onko teillä mahdollisuus tehdä jotain erityisen kivaa? Onko teillä esim käytössä kaksi autoa, niin että voitte lähteä ihan mihin vaan ettekä ole riippuvaisia miehesi menoista? Jos teette jotain erityisen kivaa lapsesi kanssa, mitä se sitten onkaan (esim joku HopLop, tai jopa risteily), niin jos/kun tämä menee miehesi lapsen korviin, niin miten hän kommentoi? Harmittaako häntä, kun hän ei saanut olla mukana teidän kivassa aktiviteetissa, koska olikin mummolassa?
Sitten mietin niitä kastuvia farkkuja. Jos ei siis halua pukea toppahousuja tai pitkiä kalsareita, niin olkoon pukematta. Mutta huomatkoon myös, että valinnoilla on seurauksia. Esim. märillä farkuilla ei pääse autoon istumaan, koska penkit kastuvat. Eli jos lumileikkien jälkeen on tarkoitus mennä Heseen, niin hänpä ei pääse kyytiin, koska märillä farkuilla ei voi tulla autoon (jos nyt Heseen voi muutenkaan mennä märillä farkuilla istumaan).
Ihmettelen myös, miten isovanhemmat jaksaa tätä toistuvaa siellä oleilua. Ehkä se vähän aikaa on ollut kivaa, mutta tuskin ihan jatkuvasti kuitenkaan.
Ennen kaikkea sinun pitää puhua miehesi kanssa. Kuten on jo täällä mainittu, mies on se isompi ongelma eikä lapsi.
Eikä lasta saa nujertaa! Siksi märmätän täällä koska lapselle en valita, en kiukuttele. Perustelen miksi jotain pitää tehdä ja miksi.
Oletin että muutkin tekevät näin mutta olin väärässä.
Lapsen pitää todellakin oppia ottamaan vastuu teostaan. Jokin osa vanhemmalkakin on. Muutenhan nämä 10 vuotiaan voisivat halutessaan jo muuttaa omilleen kun kerran osaavat jo päättää kaiken. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen vaan mietin sitä että annetaanko lasten toiveiden nykyään mennä kaiken edelle?
Että jos lapsi haluaa kaupassa jotain niin saa sen aina? Saa pukeutua miten itse haluaa, syödä mitä ja milloin haluaa. Kun lapsi sanoo että halua isovanhemmille niin vanhempi ei mieti asiaa vaan starttaa auton ja lähtee koska lapsi näin sanoi?Tämä on kärjistettyä mutta näinkö joka perheessä nykyään eletään?
Itse otan
Täällä vielä perheidyllistä luopunut ja fb-ryhmiä suositteleva. Mun miehen lapsi on juuri tuollainen. Tuo pulkkaesimerkki on aivan kuin meiltä. Meillä tuo ratkeaisi niin, että ostan omalle lapselle pulkan, jota miehen lapsi ei saa käyttää. Kyllä, lapsi kitisee sittenkin, mutta en ota sitä itseeni enkä anna sen vaikuttaa. Miehen lapsi vaati myös, että aina pitäisi olla hänen lempiruokiaan ja haukkui oman lapseni lempiruuan. Mies komppasi, että lapsensa on tottunut vain ruokiin x ja y. Totesin vaan miehelle ja lapselle, että niin kauan kuin minä teen ruokia ja maksan niistä, tehdään kaikkien lempiruokia vuorotellen. Sanoin myös, että jos lapsi ei halua tätä syödä, mies ja lapsi voivat aivan vapaasti tehdä itse eri ruokaa. Kumma kyllä eivät ole kertaakaan tehneet. Mökille menosta valittivat molempien lapset. Menemme mökille silloin, kun lapset ovat toisilla vanhemmillaan. Ollaan tästä vain iloisia. Meilläkin on siellä mökillä kivempaa vain aikuisten kesken ilman kitinöitä.
Juuri näin. Oma lapseni on joustava ja jos en puuttuisi asioihin hän olisi koko ajan se joka on alakynnessä.
Olen vaan sitä mieltä että samat säännöt ja sama kohtelu. En ymmärrä miksi lapsen itsekkyyttää tuetaan loputtomasti. Koko maailma ei aikusena kuitenkaa pyöri hänen ympärillään. ApMiksi koko maailman tulee pyöriä sinun ympärilläsi? Etkö sinä ole aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Meillä nämä lapset ovat jo teinejä (olen siis tuo jo aiemmin vastaillut samassa tilanteessa oleva). Seuraus kasvatustyylistä on esim. se, ettei miehen lapsella ole juuri kavereita, kun ne ei nyt teininä pompikaan lapsen tahtiin kuten vanhempansa ja tämähän ei lapselle sovi. Kaverit ottavat etäisyyttä ja teini ei tätä ymmärrä itse aiheuttamakseen. Olen myös kertonut miehelle mitä mieltä lasten psykiatrit ovat curling -vanhemmuudesta ja mitä haittaa siitä heidän mielestään on. Minullakin on itselläni myös jo aikuisia lapsia kotona olevan lisäksi. Ahdistuksesta pääsin eroon samalla metodilla kuin muistakin ärsytyksistä ko. lapseen liittyen: Not my monkeys, not my circus. Eli koska mulle tehtiin selväksi, etten ole lapsen perhettä, mulle on oikeastaan ihan sama miten hän pärjää, ei ole mun ongelma. Mahdollisissa seurauksissa levittelen käsiäni: Vanhemmat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole vihollinen tietenkään mutta yksi lapsista perheessä ei voi määrittää sitä miten koko perhe toimii mielestäni. Lasta tulee tietysti kuunnella mutta hän ei voi olla joka kerta se joka päättää ettei mennä mökille jos 3 4jästä siellä haluavat käydä. Ap
Nämä AP:n jutut ei nyt täsmää, koko ajan tulee lisää ongelmia lapsen kanssa. Ensin ei pukenut toppahousuja ja luopunut puhelimesta ruokapöydässä ja halusi olla isovanhemmilla isän kanssa sen sijaan että viettäisi harvat viikonloput APn määräysvallan alla.
Tällä hetkellä tarina kulkee niin, ettei hän nuku, ettei hän syö kuin herkkuja (se on toistaiseksi epäselvää syökö hän herkkuja ilman puhelinta vai puhelimen kanssa), kieltäytyy menemästä mökille (kummallista, jos kerran on siellä mummolassa isän kanssa niin miten silloin voisi samaan aikaan edes olla mökillä), kieltäytyy kylmässä mökissä (ilmeisesti läpi vuoden alle 15 astetta kun kerran pitkään on ollut vain mummolassa joka toisen viikonlopun) pukemasta pitkähihaista. 10 v kyllä pukee jos kylmä tulee, mikä tässä on ongelma AP? Millä lailla lapsi sairastuu? Flunssa ei tule kylmästä vaan viruksista. Ai niin, ja nyt hän ei myöskään tee läksyjä ja huolehdi koulunkäynnistä. Seuraavaksi varmaan kuulemme lisää siitä, miten huonotapainen hän on, ei aina muista kiittää kun lähtee ruokapöydästä, unohtaa laittaa likaisen paidan pyykkikoriin/laittaa likaisen paidan pyykkikoriin kun se pitäisi viedä äidille pestäväksi, haluaa katsoa lapsille sopivan elokuvan viikonloppuna (vaikkei koskaan heillä suostu olemaankaan) vaikka AP on päättänyt, että heillä katsellaan vain opettavaisia dokumentteja
Vähä paksua nyt taas! Lasta en ole syyttänyt mistään enkä tule syyttämään. Mistä ihmeestä sellainen käsitys voi edes tulla? 4 vuoden aikana lapsi on aika monta kertaa ollut yksin se joka ei halua mökille. Tämäkin on merkityksetöntä.
4 vuotta olemme eläneet perheenä.
Jos lapset olisivat meillä eri viikonloppuina eipä tulisi minun ja miehen suhteesta enää mitään, koko yhteisö lakkaisi olemasta. Emme näkisi toisiamme ollenkaan. Miehen työn takia en näe häntä arkisin kuin vilaukselta.Olen esittänyt eri asiota koska minua syytetään koko ajan. Pukeutumisella etc. Olen koittanut ilmaista että vaateeni ovat tyypillisiä, eivät järjettömiä.
Tiedän senkin että flunssaan tarvitaan virus(tai bakteeri) vilustuessa virus kuitekin aktivoituu herkemmin.
Mitä vielä haluatte tietää? Ap
Sinä et siis usko lainkaan ydinperheen olemassaoloon. Me olemme olleet 30 vuotta yhdessä. Neljä lasta kasvatettu. Kaikki lapset asuneet meillä aina. Silti meillä on ihan hyvä suhde. Ei normaaleissa perheissä ole mitään lapsivapaita viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Voi AP, tosi ikäviä kommentteja olet saanut. Harmittaa puolestasi. Ärsyttää myös jonkin kommentoijan tapa väittää sinua ristiriitaiseksi, vaikka vain kerrot lisää asioita sitä mukaa kun keskustelu etenee. Joku haluaa etsiä huomautettavaa ihan mistä pikkuseikasta vaan.
Muutama juttu tuli mieleen. Kun miehesi on lapsensa kanssa mummolassa, mitä sinä teet oman lapsesi kanssa? Onko teillä mahdollisuus tehdä jotain erityisen kivaa? Onko teillä esim käytössä kaksi autoa, niin että voitte lähteä ihan mihin vaan ettekä ole riippuvaisia miehesi menoista? Jos teette jotain erityisen kivaa lapsesi kanssa, mitä se sitten onkaan (esim joku HopLop, tai jopa risteily), niin jos/kun tämä menee miehesi lapsen korviin, niin miten hän kommentoi? Harmittaako häntä, kun hän ei saanut olla mukana teidän kivassa aktiviteetissa, koska olikin mummolassa?
Sitten mietin niitä kastuvia farkkuja. Jos ei siis halua pukea toppahousuja tai pitkiä kalsareita, niin olkoon pukematta. Mutta huomatkoon myös, että valinnoilla on seurauksia. Esim. märillä farkuilla ei pääse autoon istumaan, koska penkit kastuvat. Eli jos lumileikkien jälkeen on tarkoitus mennä Heseen, niin hänpä ei pääse kyytiin, koska märillä farkuilla ei voi tulla autoon (jos nyt Heseen voi muutenkaan mennä märillä farkuilla istumaan).
Ihmettelen myös, miten isovanhemmat jaksaa tätä toistuvaa siellä oleilua. Ehkä se vähän aikaa on ollut kivaa, mutta tuskin ihan jatkuvasti kuitenkaan.
Ennen kaikkea sinun pitää puhua miehesi kanssa. Kuten on jo täällä mainittu, mies on se isompi ongelma eikä lapsi.
Kuka on päästämättä lasta kyytiin märissä farkuissa jossain kodin ulkopuolella vain osoittaakseen sitä, että lapsi oli väärässä?
Eiköhän sillä lapsella ole tarpeeksi kurjaa niissä farkuissa ilman tuollaistakin.
Seuraukset huomaa kyllä joo, mutta joku kohtuullisuus sentään.
Jos lapsi kyläilee isovanhemmilla joka toinen viikonloppu, se ei todellakaan ole mikään jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on täällä oikeus olla kuin kotonaan. Oma lapseni on saman ikäinen.
Mieheni lapsi on mustasukkainen ja haluaa tavata isäänsä "yksin".
Lapsia kohdellaan takuulla yhdenmukaisesti joten siitä ei ole kyse.
Mielestäni tuon ikäiselle ei voi antaa valtaa määritellä miten muu perhe "pelaa". ApSinä ja lapsesi ette ole miehen lapsen perhettä.
Ei näemmä ole, minulle asia on todella kiusallinen. Olisi mukava tehdä asioita yhdessä viikonloppuisin. Olen miettinyt eroa koska en ymmärrä miksi emme voi olla perhe. Ap
Sinun takiasi ette voi olla perhe. Miehen lapsen perhe on isä ja äiti, sinä et siihen kuulu.
Miksi minun takiani? En ole osallinen siihen että lapsen vanhemmat ovat aikoinaan eronneet.
Onko kaikisa uusperheissä niin että yhdessä vietetty aika on myrkkyä, en ymmärrä miten niin voi edes elään. Ap
Voisitko lopettaa aikuisena ihmisenä itsekkyyden. Minä näen asian niin, että olet mustasukkainen, kun miehesi lapsi saa jakamattoman huomion isältään. Tapaaminen on isää ja lasta varten.
Ei ole minun ongelmani tuon lapsen kasvatus, se nyt on kuitekin selvää että jos olemme lapsen isän kanssa yhdessä vielä tämän ollessa murrosikäinen en aijo hyväksyä tupakkaa, alkoholia tms.
Tiedän jo että näistä tulee ongelma.
Lapsi viettää aikaansa tätä nykyä 6 luokkalaisten kanssa vaikka on itse 3 luokkalainen.
Sanokaa mitä sanotte, huoleni on silti aiheellinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun ongelmani tuon lapsen kasvatus, se nyt on kuitekin selvää että jos olemme lapsen isän kanssa yhdessä vielä tämän ollessa murrosikäinen en aijo hyväksyä tupakkaa, alkoholia tms.
Lapsi viettää aikaansa tätä nykyä 6 luokkalaisten kanssa vaikka on itse 3 luokkalainen.
Hyvä, että lapsella on kavereita. Minunkin lapsi pyörii vanhempien lasten kanssa, koska ei ole koskaan tullut oikein toimeen ikäistensä kanssa. Ei ole ongelmaa tupakasta eikä alkoholista, vaikka tiedän, että jotkut kaverit ovat niiden kanssa hölmöilleet. Kun on kasvattanut asioita pohtivan ja kyseenalaistavan lapsen niin, että on saanut pienestä asti asioita arvioida, niin käyttää omaa harkintaa myöhemminkin, eikä tee vain samaa mitä kaveritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä syy! Sinä vertaat itseäsi ja lapsen äitiä ja asetat itsesi paremmuuden etusijalle 1.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas löytyy lapsesta uusia vikoja.
Nyt jo kaverinsakin on väärän ikäisiä. Mitähän seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä miehesi sanoo, kun vuodatat huolesi hänelle?
Mies on sitä mieltä et lapsi päättää. Hän ei kiellä mitään koska pelkää ettei lapsi halua tavata häntä. Ap
Sekä mies että lapsi kuulostavat rasittavalta. Tuo lapsen pomotus tuskin tulee koskaan loppumaan, todennäköisesti pahenee. Et ole miehelle tärkeä, jos hän ei ota huomioon sinua. Lähtisin menemään.
Puhuu se, koka ei kykene asettumaan toisen asemaan.
Ja mitä jos minulla ja miehelläni olisi yhteinen lapsi? Olisiko sillonkin ok että mies olisi pois joka toinen viikonloppu? Tilanne olisi tietysti aivan eri mutta kuitenkin.
Lapsi ei ole tiedoksi ollut isovanhemmillaan kertaakaan yötä ennen viime kevättä. Toki saa nyt heitä haluta tavata mutta kuitenkin. Monta on monessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, sieltähän se alkoi paljastua. Ymmärräthän, että sinä kritisoit lapsen äitiä ja hänen kotiaan noilla kommenteillasi? Miten 10v. Pitäisi tuollaiseen reagoida?
En tietenkään kritisoi hänen äitiään lapselle, ei sellainen ole älykkään ihmisen toimintaan. Lapsi ei voi koskaan olla vastuussa vanhempansa toiminnasta.
Ne toppahousut vaadiin silti laittamaan ja puhelimen pois ruokapöydässä. Mielestäni näissä ei ole mitään ylimääräistä. ApHuom. Sinä vaadit. Sinun koti, sinun säännöt. Missä se lapsen isä on, kun sääntöjä tehdään?
Isä on näistä säännöistä jos nyt lapsen normaalia huolenpitoa voi sääntöinä pitää samaa mieltä. En nyt voi olla hirviö jos vaadin pukeutumaan sään mukaisesti. Se jonka mielestä tämä on liian tiukkaa on kyllä itse hakoteillä, anteeksi vaan. Täältä lienee turha mitään kysellä. Aina saa arvostelua oli tilanne mikä hyvänsä. Ap
Jospa siirtyisit sivuun niine vaatimuksinesi. Keskustelisin lapsen isän kanssa ja sopisin, että isä muistuttaa näistä säännöistä. Lapsi kokee sinut uhkaavana ja pelottavana, koska päällepäsmäröit, etkä anna miehesi vanhemmuudelle arvoa.
T. Uusperheen äiti sekä sijaisvanhempi
Jospa siirtyisit sivuun niine vaatimuksinesi. Keskustelisin lapsen isän kanssa ja sopisin, että isä muistuttaa näistä säännöistä. Lapsi kokee sinut uhkaavana ja pelottavana, koska päällepäsmäröit, etkä anna miehesi vanhemmuudelle arvoa.
T. Uusperheen äiti sekä sijaisvanhempi[/quote]
Nykyään pyydänkin mieheni hoitamaan nämä asiat kun hän vaan on paikalla. Useasti olen keskenänikin lasten kanssa.
En halua olla se noita-akka joka määrää.
Ap