Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites taajaaj olette ravanneet noissa haastatteluissa paikanpäällä?
Nehän voidaan hoitaa puhelimitse, jos on painava syy. Sanoin, etten tarvitse heidän helliä haleja ja huolenpitoa. Nyt odottelen, että haluaako ne haistella ja maistella minua, vai miksi esim. Teams haastattelu ei muka riitä
Jos työnhakijaa ei tavoiteta puhelimitse, lain mukaan hänelle lähetetään kutsu saapua henkilökohtaisesti TE-toimistoon. Että jos et halua naamannäytille, vastaa siihen soittoon joka tulee 0295- alkuisesta numerosta.
Entäs kun ei soiteta. Täys hiljaisuus ollu syyskuusta asti.
Minulle tuli soitto elokuussa 2021 seuraavan kerran soittivat toukokuussa 2022 ja siitä se lähti piti käydä, soitti kahden viikon välein, sitten kuukauden välein. Sitten elokuun lopulla ja sitten soittivat vasta tammikuussa, kun oli lyhyessä opiskelussa joka päättyi joulukuun 16, ja kyllä tammikuussa soitti että on viikko aikaa hakea niitä neljää paikkaa. Ihmettelin kyllä kun eivät itse soita, onko se minun vika ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.
Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.
Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.
Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa
Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?
Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?
Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.
Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.
Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.
Kaikki kouluttautuminen aikuisiällä maksaa!
Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä...
Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....
Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!
Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.
Ei ole maksutonta. Joutuu hankkimaan oppimateriaalia, ja elämään sen kolme-neljä vuotta minkä se opiskelu kestää!
Aikuisiällä ei maksutonta koulutusta olekaan! Ja aikuisiällä joutuu itse ylläpitämään omaa elämäänsä, niillä varoilla joita on käytettävissä.
Ja juu, toki sinne amk:honkin pitää päästä. Kaikista ei kuitenkaan ole sairaanhoitajiksi. Mille aloille amk:ssa on erikseen aikuislinja nuorisolinjan rinnalla?
Julkinen koulutus on maksutonta, sinä ryhdyt nyt selittelemään omia henkilökohtaisia menojasi osana koulutuksen menoja. Söisit, vaikka et olisi koulutuksessa, joten miksi se on opintoihin liittyvä meno?
AMK:ssa on vain aikuisia ja moni nuorempikin tekee koko ajan töitä opintojen ohessa. Vain työtön sanoo, että ei voi mennä maksuttomaan koulutukseen, koska ei voi samalla tehdä töitä kuten muutkin.
No, kuule saako sitä työttömyysetuutta nauttia jos on amk:ssa opiskelemassa. Saako. Ja joutuuko siitä pienestä työttömyysetuudesta kustantamaan sitten kaiken tavallisen niukan elämisen lisäksi myös ne oppimateriaalit!
Aikuisikäiselle mikään ammattipätevyyden tuottava koulutus ei ole maksutonta. Ja eikö se niin sanotankin, että PERUSOPETUS ON MAKSUTONTA!
Ammattikoulutus peruskoulun jälkeen on täysin maksutonta,jopa kaikki työssä tarvittavat kortit saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen työttömän joka joutuu te-toimiston virheellisten päätelmien ja asiattomien "palvelu"tarjouksien kohteeksi, on syytä aina muistaa se, että Suomessa on lain mukaisesti oikeus vapauteen valita työnsä.
Oikeutta vapauteen ei voida mitenkään palvelujen tai suunnitelmien avulla poistaa, eli tuo vapaus kannattaa itsellään pitää.
Vapautta ei voida myöskään rajata ajallisesti, koska silloinhan se ei olisi enää vapaus. Esim. työkkärin ajatus vapaudesta olisi se että sinulla on aikamäärä jonka aikana on valittava, ja sen aikamäärän jälkeen rankaistaisiin, joka on tietenkin täysin järjetön idea ko. lakiin perustuvan oikeuden noudattamisen kannalta.
Googlailemalla löytää kaikenlaisia hyviä lakeja, hakemiset kannattaa aloittaa ensimmäisenä perustuslaista ja sen jälkeen Suomen ratifioimat kv-sopimukset (jotka ratifioinnin myötä muuttuu laiksi Suomessa).
Ikävä juttu että tätä puupäistä toimintaa vain jatketaan, työvoimapalvelujen pitäisi olla palveluja, mutta semantiikka on tuotu mukaan ja nykyisin palvelu onkin pakottamista ja kiristämistä yms.
Vastikkeellisuus ei voi toimia edes ajatustasolla siten, että oikeutta vapauteen yritettäisiin jonkin poliittisen vastike-idean perusteella poistaa. Myös se, millaisia palveluja valtio työttömille toimittaa, niiden on toimittava siten että niillä vahvistetaan oikeutta vapauteen valita. Kun on oikeus vapauteen valita, se todellakaan ei tarkoita sitä että olisi pakko valita.
Siellä oikea lakiasiantuntija tulkitsee :D kyllä on kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia rikottu jos joutuu jotain tekemään elantonsa eteen voi ei
Ei tässä ole kyse niinkään ihmisoikeuksista (tai on ja ei ole) vaan se olennainen ongelma löytyy siitä että markkina ei Suomessa toimi, ja ei ole työttömien velvollisuus huolehtia ilman korvausta sitä tarjontaa, jota yritysten kyvyttömyyden takia ei kysynnällä saada työsopimuksiksi.
Mekanismi on olemassa juuri siksi, että hallinto ei pääsisi omilla valinnoillaan aiheuttamaan tilannetta, että iso osa kansasta jää ilman heille kuuluvaa kysyntää (~palkkarahaa), ja että sitä tilannetta käytettäisiin verukkeena pakkotyön teettämiseen, joka on helppo piilotella peitesanojen "suunnitelma" ja "palvelu" alle.
Olet varmaan kokoomuslaisia kovimmasta päästä, sillä kaikki muut älyävät sen, että valtiossa alkaa asiat menemään varsin huonosti, jos edes lakeja ja sääntöjä ei noudateta (tai yritetään tehdä alisteisia lakeja joilla yritetään kumota tai kiertää ylemmät lait täysin päinvastaiseen suuntaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?
Kuntouttava, sanana.
Ja työtoiminta.
Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...
Se on se kuntouttava!
Ja toinen mihin tuo toiminta mielletään on päihdeongelma.
Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.
Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.
Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?
Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.
Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.
Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.
Älkää aina viitsikö leimata kuntoutuksella olijoita.
-sivusta
Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?
Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.
Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.
Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.
Et kuitenkaan ole "hirveän" vanha, koska kaikkein vanhimpia ei laiteta edes kuntouttavaan toimintaan.
Aika huonot näkymät on kuusikymppisellä työllistyä lukuisten sairauksiensa kanssa. Ja huonon kunnon ja voinnin näkee hyvin ulkonäöstä, vaikka kuinka reipasta feikkailis rekrytilanteessa. Mä kävelenkin jo ihan vinossa. Ja tosiaankin, mä en jostain syystä saanut olla työmarkkinatuella "rauhassa", kuten on jopa "lakiin kirjoitettu".
Ja jos olet kaikki kommentit lukenut nyt täällä, niin ihan samanlaisia tarinoita näyttää muillakin olevan kuin omani on. Nelikymppinen alkaa jo olla ikäloppu nykyajan työmarkkinoilla tietyillä aloilla, vaikka te-virkailijat ei sitä millään myönnäkään.
Mulla on myös tolkuton määrä terveydellisiä rajoitteita, ainoa paikka oli tuo kuntouttava. Me kyllä etsittiin koko työvoimatoimiston henkilökunnan voimin (ainakin siltä se tuntui ) mutta nostivat kätensä pystyyn. Yhden virkailijan kanssa käytiin perjantaina jopa yhdessä erään palvelutalon johtajan pakeilla hakemassa kuntouttavaa paikkaa.
Johtaja kysyi ihan ensimmäisenä että haluaisitko kesälomien ajan hoitaa yhtä osastoa? Siis asiakkaiden kanssa ilman valvojaa. Työkkärin täti tiuskaisi vieressä "Kuntoutettava ei saa olla yksinään työssä"!!! Eli orja olisi saanut hoidella muiden hommat ilmaiseksi :D
Kunhan katsoin miten homma menee. Viikonlopun jälkeen sanoin, etten pysty hengittämään maskin kanssa pitkiä aikoja, huomasin kun kokeilin kotona. Ja se olikin sitten siinä. En jaksanut enää vaivojani valitella, noin pääsin helpommalla. Tuo toinen paikka mihin menin, oli aika jees. Sen jaksoi vielä jotenkuten.
Voi voi, lukuisissa myllyissä minua on pyöritelty ja monissa liemissä marinoitu.
Mikset hae työkyvyttömyyseläkkeelle? Eikö se olisi sinun tilanteessasi kaikkein järkevin vaihtoehto?
Homma hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön valitsee lähtökohtaisesti itse, mitä työmahdollisuuksia hakee. Lisäksi TE-toimistot ja kuntakokeiluihin osallistuvat kunnat voivat tehdä työnhakijalle työtarjouksia.
Työtarjoukset ovat velvoittavia, jos työnhaku on kestänyt kuusi kuukautta alkuhaastattelusta laskien. Työtarjous ei ole velvoittava, jos työnhakija on ennen työtarjousta raportoinut hakeneensa kyseisen jakson aikana työmahdollisuuksia sovitun määrän.
Mulla on seuraava haastattelu ja kontaktointi viikon päästä. Työnhakua on kestänyt se 6 kuukautta. Haluaisin käydä tekemässä OmaAsioinnissa ne neljä työnhakua, jotka mulle on määrätty. Mutta nyt en pääse sinne, eivät aukea. Lukee vaan, että ei avoimia asioita tai tehtäviä.
Mtes tää ny näin?
Asiaan liittyen, tässä on sellainen käsitys perustuen joidenkin poliitikkojen sanoihin, että TE-toimistossakin on mahdollisesti törmätty siihen että järjestelmien jatkuva muuttaminen jollakin poliittisella perusteella käy aivan liian kalliiksi ja säästämisyritykset siinä johtaa siihen että koko järjestelmä ei enää toimi.
Eli, mitä enemmän hyppyyttelyä ja valvontaa ja selvityksiä ja muuta halutaan, ja ne halutaan tietenkin tuonne järjestelmään, voin taata 100% varmuudella että kovin vähissä on ne ohjelmoijat jotka pysyy koko em. järjestelmän käyttötarkoituksesta perillä.
Poliitikot herää vasta sitten kun tulee asiasta lasku pöydälle, toimimaton järjestelmähän itsessään ei ole mikään ongelma, työkkärin viranomaiset toki valittaa rikkinäisistä työkaluista, mutta poliitikot voi laittaa luurin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko järjestelmä on täysin vinksahtanut, mutta niin on myös työnantajien asenteetkin työttömiä kohtaan. Esim. mulla on cv:ssä 7kk ja 8kk mittaiset tyhjät kohdat vuosilta 2005 ja 2008. Tuo 7kk on valmistumisen jälkeen ja 8kk on kun ravintoloita meni konkkaan ja ravintola-alalta oli vaikeaa saada töitä. Samalla olin myös vaihtamassa alaa ja odottelin opintojen alkua. Näihin kahteen työttömyys jaksoon takerruttiin vielä 2 vuotta sitten työhaastattelussa, vaikka noista oli aikaa yli 12 vuotta! Nämä kaksi työttömyysjaksoa kiinnosti haastattelijaa paljon enemmän kuin töissä viettämäni vuodet. Ihan kuin nämä yhteensä 15 kuukautta työttömänä oloa mitätätöisi kaikki vuodet jotka töissä on ollut.
Mä sanoisin pokkana, että oon ollut ulkomailla matkoilla tai jotain sukulaista hoivaamassa toisella puolella Suomea. Mistä se työnantaja voi tietää onko työnhakija vaikka joku varakas henkilö jolla on mahdollisuuksia pitää pieniä lomia? Ei multa kukaan kyllä edes kysy mistään vuosista nakki ja kypärä mitään.
Riippuu alasta. Siivooja tai kaupan kassa tuskin on varakas henkilö, joka päiviensä iloksi tekee välillä töitä.
Tuota noin... ihan pakko kommentoida tuohon kun kirjoitit, että kaupan kassalla työskentelevä ei liene varakas henkilö. Satun tuntemaan erään henkilön pienellä paikkakunnalla, joka on ollut töissä kaupan kassalla kymmeniä vuosia. Hän ON varakas, mutta tekee töitä kaupassa sen takia, että pitää siitä. Hän haluaa nähdä ihmisiä ja tulee jopa työaikansa ulkopuolellakin usein vierailemaan kaupassa. Kuulostaa oudolta, mutta näin se vaan on.
No minulle sopii aivan hyvin, ettei työnantaja tiedä, että tällainen ihminen haluaa ihan hirveästi kaupan kassalle, ja siten jättää hänet palkkaamatta. Parempi, että palkkaa jonkun sellaisen, joka oikeasti tarvitsee nekin pennoset.
En siis näe mitään ongelmaa asiassa.
Jää vain miettimään, että jos siellä ministeriöissä ei osata laskea kuinka paljon nämä aktiivimallit ja muut tempputyöllistämiset vie rahaa, tuomatta oikeastaan mitään hyötyä takaisin, miten noin tärkeisiin vakansseihin on päässyt noin osaamattomia ihmisiä?
Tavan tallaajilta vaaditaan työpaikoilla aukotonta cv:tä ja tiukkaa osaamista, kun ministeriöihin tuntuu pääsevän mikä tahansa puupää, jos vain omistaa jonkun puolueen jäsenkirjan.
Vierailija kirjoitti:
Jää vain miettimään, että jos siellä ministeriöissä ei osata laskea kuinka paljon nämä aktiivimallit ja muut tempputyöllistämiset vie rahaa, tuomatta oikeastaan mitään hyötyä takaisin, miten noin tärkeisiin vakansseihin on päässyt noin osaamattomia ihmisiä?
Tavan tallaajilta vaaditaan työpaikoilla aukotonta cv:tä ja tiukkaa osaamista, kun ministeriöihin tuntuu pääsevän mikä tahansa puupää, jos vain omistaa jonkun puolueen jäsenkirjan.
Haatainen mainittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.
Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?
Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?
Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.
Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.
Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.
Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä...
Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....
Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!
Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.
Opiskelu on miltei maksutonta joo, mutta jollakin pitäisi elää se opiskeluaika. Maksaa vuokra tai vastike asunnosta, ostaa ruokaa ja ehkä joskus jopa hygieniaa tai terveyttä hoitaa.
Työkkärin tulkinnan mukaan et opintojen aikana ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten et voi saada työttömyyskorvausta siltä ajalta. Jos opintotukikuukaudet on käytetty eikä ole suuremmin säästöjä, voi olla mahdotonta opiskella.
Niin,tekosyitä löytää aina ja voi toiset kymmenen vuotta maata kotona.
Ei parin vuoden vuokranmaksu + ruoat + muut kulut ole tekosyy vaan kynnyskysymys. Ymmärtänet tuon sitten kun lopulta muutat äitisi nurkista omaan asuntoon ja joudut hommaamaan itse rahasi ruokaan ja vuokriin jostain.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä välitetä. Näiden "aktivointien" ja muiden työttömiin kohdistuvien toimenpiteiden tarkoitus ei ole työttömyyden poistaminen vaan työllistää työministeriön ja työkkärien porukat byrokraattisella ikiliikkujalla. Samalla poliitikot saa jotain "toimenpiteitä" ja tilastoja joilla voi poseerata että kyllä heillä tehdään kaikenlaista.
Kyseessä on kuin rakennustyömaa jossa porukka raahaa työkaluja ja rakennustarvikkeita puolelta toiselle, rakentaa telineitä ja purkaa niitä toisaalta. Kaikki näyttävät täystyöllistetyiltä mutta itse rakentaminen ei edisty ollenkaan.
Suomesta puuttuu palkkaa maksavia yksityisen sektorin työpaikkoja, työministeriön (mikä ironinen nimi) puuhastelu ei niitä maahan luo.
Vierailija kirjoitti:
Asian juurisyyt onkin syytä hahmottaa, koska sehän on selvää että kyse on rahasta joka pitää saada em. näytelmän avulla hyväosaisien taskuihin, ja kun se näytelmä näyttää uskottavalta, tällöin saanee myös EU:lta sopivan määrän miljardeja tukirahoihin em. näytelmän kuluihin - luonnollisesti ko. kulutkin siirretään em. hyväosaisien taskuihin kun ovat siinä koneistossa mukana laskuttamassa sitä.
Toinen idea miksi tätä pyöritetään on se, että erityisesti kokoomuslaisissa ryhmissä näyttää olevan pääasiallinen, tai jopa ainoa, ajatus taloudesta sellainen, että rahat pitää aina saada ryöstettyä nimenomaan muiden ihmisten taskuista varsinkin silloin kun niiden muiden ihmisten taskujen sisältöä voidaan kontrolloida esim. elinkustannuksilla (verotus+asuntokupla), palkanmaksun systemaattisella niukkuudella (elinkeinoelämän järjestelmällinen tavoite halpatyöhön) ja tietenkin kaikkien palveluiden alasajo (joka vie työpaikat) sekä poistamalla tukia ja tekemällä niidenkin säännöistä mahdottomampia.
On alkanut olemaan todella vaikeata ymmärtää kumpaakaan em. toimintamallin ideaa, että miten ihmeessä ne oikein parantavat Suomen ja suomalaisten taloutta, mm. vientiä paremmaksi.
Tätä asiaa täydennetään hienosti sillä että investoinnit ajettu alas jo vuosikausia sitten ja porvarihallitusten toimesta ajetaan myös kansan osaamista varmistava koulutus - joka jo sellaisenaan aika mieletöntä koska se on valtion lakiin perustuva vastuu huolehtia kansan oikeudesta vapauteen valita työnsä myös siten, että koulutus on turvattava. No, arvasihan tämänkin, koulutus on nykyisin jotain ihan muuta kuin koulutus, kyse on palkattomasta työstä, jolle on vain annettu uusi nimi, koulutus.
Suomessa palkattomalle työlle em. logiikalla on annettu paljon muitakin nimiä.
Kun ottaa huomioon sen, miten järjestelmällisesti tässä tärvellään suomalaisten omia asioita poliittisilla perusteilla, niin kyllä ihan oikeasti huolettaa se, millaiseksi maaksi Suomea ollaan muuttamassa. Kaikki vain siksi että yhteistä asiaa ei suostuta hoitamaan, jokaiselle hyväosaiselle kelpaa joka vuosi aina vain edellistä vuotta isommat tulot, jotka perustuu koko ajan enemmän valtion velkaannuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian juurisyyt onkin syytä hahmottaa, koska sehän on selvää että kyse on rahasta joka pitää saada em. näytelmän avulla hyväosaisien taskuihin, ja kun se näytelmä näyttää uskottavalta, tällöin saanee myös EU:lta sopivan määrän miljardeja tukirahoihin em. näytelmän kuluihin - luonnollisesti ko. kulutkin siirretään em. hyväosaisien taskuihin kun ovat siinä koneistossa mukana laskuttamassa sitä.
Toinen idea miksi tätä pyöritetään on se, että erityisesti kokoomuslaisissa ryhmissä näyttää olevan pääasiallinen, tai jopa ainoa, ajatus taloudesta sellainen, että rahat pitää aina saada ryöstettyä nimenomaan muiden ihmisten taskuista varsinkin silloin kun niiden muiden ihmisten taskujen sisältöä voidaan kontrolloida esim. elinkustannuksilla (verotus+asuntokupla), palkanmaksun systemaattisella niukkuudella (elinkeinoelämän järjestelmällinen tavoite halpatyöhön) ja tietenkin kaikkien palveluiden alasajo (joka vie työpaikat) sekä poistamalla tukia ja tekemällä niidenkin säännöistä mahdottomampia.
On alkanut olemaan todella vaikeata ymmärtää kumpaakaan em. toimintamallin ideaa, että miten ihmeessä ne oikein parantavat Suomen ja suomalaisten taloutta, mm. vientiä paremmaksi.
Tätä asiaa täydennetään hienosti sillä että investoinnit ajettu alas jo vuosikausia sitten ja porvarihallitusten toimesta ajetaan myös kansan osaamista varmistava koulutus - joka jo sellaisenaan aika mieletöntä koska se on valtion lakiin perustuva vastuu huolehtia kansan oikeudesta vapauteen valita työnsä myös siten, että koulutus on turvattava. No, arvasihan tämänkin, koulutus on nykyisin jotain ihan muuta kuin koulutus, kyse on palkattomasta työstä, jolle on vain annettu uusi nimi, koulutus.
Kun ottaa huomioon sen, miten järjestelmällisesti tässä tärvellään suomalaisten omia asioita poliittisilla perusteilla, niin kyllä ihan oikeasti huolettaa se, millaiseksi maaksi Suomea ollaan muuttamassa. Kaikki vain siksi että yhteistä asiaa ei suostuta hoitamaan, jokaiselle hyväosaiselle kelpaa joka vuosi aina vain edellistä vuotta isommat tulot, jotka perustuu koko ajan enemmän valtion velkaannuttamiseen.
Täydennän tätä tekstiä sen verran, että kun em. haittatoiminta kokonaisuudessaan on näin laajaksi kyetty kasvattamaan, en näe minkäänlaista ongelmaa siinä, että EKP nostaa ohjauskorkojaan, ja vielä lisääkin.
Sama ongelma on Yhdysvaltoihinkin saatu aikaan, kun halpakorkoisen lainan aikaa jatkettiin noinkin pitkään, se halpa korko käytettiin tietenkin etusijassa pääomien hyödyttämiseksi, ja kun se tapahtuu tekemättä juuri mitään reaalista, on lopputuloksena kupla.
Ongelma on kuitenkin keskuspankin koroistakin huolimatta enemmänkin poliittinen, koska keskuspankkihan ei sitä voi määrätä, minne sen tyhjästä luotu lainaraha käytetään. Ja kun poliitikot pääsee taskulaskimiensa kanssa laskemaan, kenen tasku täyttyisi milläkin keinolla eniten, he hyvin suurella todennäköisellä tekevät ratkaisuja, joilla vain omat ja oman intressiryhmän taskut täyttyy, pahimmillaan jopa tekemättä yhtään mitään sen rahan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydennän tätä tekstiä sen verran, että kun em. haittatoiminta kokonaisuudessaan on näin laajaksi kyetty kasvattamaan, en näe minkäänlaista ongelmaa siinä, että EKP nostaa ohjauskorkojaan, ja vielä lisääkin.
Sama ongelma on Yhdysvaltoihinkin saatu aikaan, kun halpakorkoisen lainan aikaa jatkettiin noinkin pitkään, se halpa korko käytettiin tietenkin etusijassa pääomien hyödyttämiseksi, ja kun se tapahtuu tekemättä juuri mitään reaalista, on lopputuloksena kupla.
Ongelma on kuitenkin keskuspankin koroistakin huolimatta enemmänkin poliittinen, koska keskuspankkihan ei sitä voi määrätä, minne sen tyhjästä luotu lainaraha käytetään. Ja kun poliitikot pääsee taskulaskimiensa kanssa laskemaan, kenen tasku täyttyisi milläkin keinolla eniten, he hyvin suurella todennäköisellä tekevät ratkaisuja, joilla vain omat ja oman intressiryhmän taskut täyttyy, pahimmillaan jopa tekemättä yhtään mitään sen rahan eteen.
Parista avainsanasta näkee että tuokin sanaulostus on suoraan demarien/ay-liikkeen kynästä kun siinä koitetaan hukuttaa omat toimet syyttämällä kaikesta liike-elämää ja ek:ta. Oikeasti liike-elämä ja ek ei johda työministeriötä vaan työministerinä on melkein joka hallituksessa joku ay-liikkeen talutusnuorassa oleva. Eli siis syykin on siellä ay-liikkeessä joka koittaa joka kerta homman levitessä käsiin vierittää sen muiden niskaan.
Suomen krooninen suurtyöttömyys ei syntynyt hetkessä eikä sattumalta vaan ay-liikkeen pitkäjänteisen omanedunvalvonnan seurauksena. Nuo siis ei aja duunarin etua vaan järjestöjen ja jos siinä kansa jumitetaan pitkäaikaistyöttömiksi niin se on liitoille "voi voi" kun rahaa tulee kojamon sijoitustoiminnoistakin riittävästi satojen tonnien ay-johtajien palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parista avainsanasta näkee että tuokin sanaulostus on suoraan demarien/ay-liikkeen kynästä kun siinä koitetaan hukuttaa omat toimet syyttämällä kaikesta liike-elämää ja ek:ta. Oikeasti liike-elämä ja ek ei johda työministeriötä vaan työministerinä on melkein joka hallituksessa joku ay-liikkeen talutusnuorassa oleva. Eli siis syykin on siellä ay-liikkeessä joka koittaa joka kerta homman levitessä käsiin vierittää sen muiden niskaan.
Suomen krooninen suurtyöttömyys ei syntynyt hetkessä eikä sattumalta vaan ay-liikkeen pitkäjänteisen omanedunvalvonnan seurauksena. Nuo siis ei aja duunarin etua vaan järjestöjen ja jos siinä kansa jumitetaan pitkäaikaistyöttömiksi niin se on liitoille "voi voi" kun rahaa tulee kojamon sijoitustoiminnoistakin riittävästi satojen tonnien ay-johtajien palkkoihin.
Tämä on myös huomattu, että Suomessa on ilmeisen paljon hyvin yksinkertaisia ihmisiä, jotka talousratkaisuja syytellessään löytävät syypääksi aina JOKO ay-liikkeen TAI elinkeinoelämän, kun kysymyshän ei ole mistään joko-tai tilanteesta vaan kyse on SEKÄ ETTÄ.
Suomessa valta työmarkkinoista on luovutettu työmarkkinajohtajille (eli sekä ay-liikkeen että elinkeinoelämän), mutta virhe tehdään siinä, että vaikka ne samaiset työmarkkinajohtajat voi toki tehdä päätöksiä omien ryhmiensä nimissä, ne EIVÄT voi tehdä päätöksiä em. ryhmiin kuulumattomien nimissä.
Tästä ongelma alkaakin, kun em. ryhmien ulkopuolistenkin asioita on voitava eduskunnan päätösvallassa olevien talouden ohjaamistoimien avulla hoitaa, mutta niin vain jää kaikki ne toimet tekemättä, joiden tarkoitus olisi mm. palauttaa se raha markkinoille joka tarvitaan mm. uusien työpaikkojen luomiseen (~investoinnit)
Tein rekryn kautta keikkaa ja silti on täytynyt hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Nyt kun olin työvoimakoulutukseen hakenut ja harjoittelupaikan saanut niin entinen työnantaja laittoi tekstiviestinä että on kysellyt te-toimistosta sopivia ehdokkaita ja kysyi minulta olisinko päässyt heinäkuuhun asti sijaiseksi. Vastasin että on koulutussuunnitelmia ja kiitin tarjouksesta. No, tästäpä tuli työkkäristä selvityspyyntö ja olen kuukauden odotellut kohta päätöstä tähän. Rahaa en tietenkään saa liiton kassasta ennenkuin päätös on tullut. Voivat karenssin laittaa kun työstä kieltäydyin. Te-toimiston toiminnasta on jäänyt nyt vain se olo että oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee...Ottaa niin päähän tällainen. Lyödään vaikka yrittää omaa työllistymistään parantaa.... liikaa säätäjiä matkan varrella kun yhden virkailijan kanssa sopii asioita niin jo toinen käskyttää selvityspyynnöillä huoh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös huomattu, että Suomessa on ilmeisen paljon hyvin yksinkertaisia ihmisiä, jotka talousratkaisuja syytellessään löytävät syypääksi aina JOKO ay-liikkeen TAI elinkeinoelämän, kun kysymyshän ei ole mistään joko-tai tilanteesta vaan kyse on SEKÄ ETTÄ.
Suomessa valta työmarkkinoista on luovutettu työmarkkinajohtajille (eli sekä ay-liikkeen että elinkeinoelämän), mutta virhe tehdään siinä, että vaikka ne samaiset työmarkkinajohtajat voi toki tehdä päätöksiä omien ryhmiensä nimissä, ne EIVÄT voi tehdä päätöksiä em. ryhmiin kuulumattomien nimissä.
Tästä ongelma alkaakin, kun em. ryhmien ulkopuolistenkin asioita on voitava eduskunnan päätösvallassa olevien talouden ohjaamistoimien avulla hoitaa, mutta niin vain jää kaikki ne toimet tekemättä, joiden tarkoitus olisi mm. palauttaa se raha markkinoille joka tarvitaan mm. uusien työpaikkojen luomiseen (~investoinnit)
Se siis ei ole virhe, että em. ryhmien ulkopuolisilla on aivan samat oikeudet kuin em. ryhmilläkin, eli ei työmarkkinajohtajilla pidä tietenkään mitään oikeuksia olla päätöksiä muiden nimissä tehdä nyt eikä jatkossakaan. Järjestäytyköön ne ken tahtovat ja hoitakoon asiansa omien järjestöjensä kanssa, mutta muilla kansalaisilla pitää olla jatkossakin sananvalta omiin asioihinsa, ja eduskunnan on myös em. valtaryhmien ulkopuolelle ajetun väestönosan asioita kyetä hoitamaan.
Se ei valitettavasti tuo Suomelle onnistumista, että eduskunta kumartelisi ay-liikettä ja elinkeinoelämää eikä itse tekisi yhtään mitään päätöksiä työmarkkinoihin liittyen. On nimenomaan eduskunnan vastuulla se, että ay-liike ja elinkeinoelämä omilla ratkaisuillaan eivät pääsisi tuhoamaan taloutta koko kansalta, kas kun ahneus niissä ryhmissä löytyy täysin ilman rajoja.
Ay-liike on hyvä asia, mutta mitään ylivaltaa ei sillekään tarvitse antaa, kansanvalta on paljon tärkeämpi juttu kuin minkään järjestäytyneen ryhmän valta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään
keskusteltavaa.
Opiskelu on miltei maksutonta joo, mutta jollakin pitäisi elää se opiskeluaika. Maksaa vuokra tai vastike asunnosta, ostaa ruokaa ja ehkä joskus jopa hygieniaa tai terveyttä hoitaa.
Työkkärin tulkinnan mukaan et opintojen aikana ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten et voi saada työttömyyskorvausta siltä ajalta. Jos opintotukikuukaudet on käytetty eikä ole suuremmin säästöjä, voi olla mahdotonta opiskella.
Niin,tekosyitä löytää aina ja voi toiset kymmenen vuotta maata kotona.
Ei parin vuoden vuokranmaksu + ruoat + muut kulut ole tekosyy vaan kynnyskysymys. Ymmärtänet tuon sitten kun lopulta muutat äitisi nurkista omaan asuntoon ja joudut hommaamaan itse rahasi ruokaan ja vuokriin jostain.
No miten opiskelijat pärjäävät?Näitä"kynnyskysymyksiä"on aivan jokaisella mutta toiset tekee jotain työllistymisensä eteen ja toiset odottaa että työpaikka tipahtaa jostakin 10 vuotta on pitkä aika odottaa.Erehdyt pahasti jos luulet mua äidin nurkissa asuvaksi.Olen eläkeikäinen ja vuosikymmeniä töitä tehnyt.Olen tällä hetkelläkin töissä ja seuraavaan työpaikkan on mua jo kyselty.Ja aivan tavallisella as.palvelualalla.Olen aina pitänyt kunnia-asiana itse elättää itseni toisin kun vuosia toisten rahoilla loisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki pykälä 18 sanoo näin:
"Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä,
ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."Suomessa on voimassa muitakin lakeja joissa em. oikeutta vielä laajemminkin kuvaillaan, mutta pelkästään jo se, että PL 18 sanoo selkeästi että jokaisella on oikeus... valitsemallaan..... tuo sana valitsemallaan tarkoittaa todellakin sitä, että jokainen itse valitsee, eikä viranomaisella ole oikeuksia poistaa työttömiltä tuota valitsemiseen perustuvaa oikeutta.
Valintaa ei voida myöskään pakottaa, vaikka perustuslaki ei näytä erikseen mainitsevan sanoja "_vapaasti_ valitsemallaan", on kuitenkin niin että jos joku muu pakottaa tuota valintaa, silloinhan se valinta tosiasiallisesti ei ole enää työttömän tekemä valinta.
Tämä kannattaa aina muistaa kun työvoimaviranomaisen kanssa keskustelee tai kirjoittelee suunnitelmia tai mitä tahansa, eli yo. oikeutta valintaan ei kannata osana suunnitelmaa itseltään poistaa. Tarvittaessa lisää suunnitelman tekstin suoraan perustuslaista, viranomaisella ei ole oikeutta poistaa työttömältä sitä oikeutta, mikä perustuslaissa taataan.
Kenenkään ei ole pakko valita edes työntekoa, mutta sitten ei yhteiskunnan pidä elättää. Jos on velvoite hakea työpaikkoja ja ei hae, työttömyyskorvaus katkaistaan. Näin se vain menee
tuollainen ajatus kuuluu keisarin uuden vaatteet -satuun.
Ei työnhekuvelvoitekaan saa työtähaluamatonta ihmistä töihin. Eikä sitä Sipilän harrastama työttömien kepityslään saa. Pitäisi selvittää syyt työhaluttomuudelle. Sama juttu kuin ylipainossa: ei se sillä lähde, että kepitetään, eikä sillä, että pakotettaisiin, vaan sillä, että selvitetään miksi ei nappaa. Tämän selvityksen tulee olla laadultaan puolueetonta. Eli työttömän työnhaluttomuusselvitys pitäisi tehdä sellaisen tahon toimesta, jolla on 100% vaitiolovelvollisuus jokaiseen suuntaan. Tämä taho voisi sitten ehdottaa miten asiassa lähdetään eteenpäin. Jos vaikka työnhakijan haluttomuuden syynä on krooniset kivut, jotka estävät täyspainoisen työntekemisen, niin ensisijassa tietenkin selvitetään kipujen syy ja niiden hoitovaihtoehdot. Jos joskus päästään vaikka sellaiseen tilanteeseen, että kivuista kärsivä jaksaa tehdä tunnin töitä, niin hänelle se järjestetään. Ja tästä sitten palkitaan. Ei siis lähdetä lainkaan ajattelemaan, että taas tuollainen työtä vieroksuva: leikataan tukia! Vaan jos tekee tunnin töitä ja saa siitä käteen 10 euroa, niin tukia saa toiset 10 euroa lisää.
Kaikenlaista mallien pitäisi olla kannustinpohjaisia. Samasta syystä veikkauksenkin lompakko paisuu koko ajan: kun veikkaajille annetaan kannustimina rahapalkkioita.
Kaverini haki ennen tätä työnahkupakotusta noin 8 työpaikkaa kuukaudessa. Velvoitteen ja siitä seuranneen ilmoituspakon seurauksena, hän on hakenut vain neljään ja sellaisiin, joista tietää ettei tule valituksi. Sanoo, että meni maku koko hommasta, kun laitettiin kyttäyksen ja jatkuvan rangaistusuhan alle. Aikoo nyt pakata kamansa ja lähteä miehensä kotimaahan pysyvästi asumaan ja tekemään töitä - ja perustamaan perheen. Sanoi ettei aio tulla suomeen sen jälkeen enää koskaan ja tekee kaikkensa ettei lapsea joudu tähän maahan koskaan enää muuttamaan. Noin syvällsisesti monet voivat kokea pakotuksen ja rangaistusten uhat tilanteessa, jossa heitä pitäisi auttaa eikä jättää yksin.
En nyt lähde tarkistamaan, mutta minulla on sellainen mielikuva että kyse olisi ollut joistakin kymmenistä tuhansista, olisiko ollut jotain luokkaa 20-30 tuhatta, joista ainakin osa luultavasti on tehnyt päätöksen tt-tuella olemisesta yksinkertaisesti siitä syystä että saa te-toimiston vainoamisen harmeistaan pois.
Tt-tuki taataan perustuslailla, ja se EI ole vastikkeellinen, mutta ehdot on monin osin tiukemmat kuin muissa tuissa.
Näyttäisi siltä, että nykyisessä työvoimapalvelumallissa pyritään tilanteeseen, jossa kansaa siirtyisi mahdollisimman paljon toimeentulotuelle, vaikka toki julkisuuteen esitetään asia päinvastoin eli toivotaan että siirtyisivät työllisiksi, mutta sehän on täysin huuhaa olettamus koska rahoituskin tarvittaviin työpaikkoihin puuttuu. Kun työstä ei ole palkkaa saatavissa, on täysin loogista että sitten tulee se toinen suunta, eli siirtyminen toimeentulotuelle, etenkin silloin kun työttömyysturvan poistamiseksi keksitään mahdollisimman vaikeat säännöt jota suurin osa työttömistä ei tule koskaan noudattamaan (jolloin saadaan syy karensseille yms.)