Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
501/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Olen sieltä toisesta ääripäästä eli hyväkuntoinen, terve ja täysin kykenevä mihin vain. Määräaikainen työ loppui ja seuraava pätkä oli tiedossa heti 3kk kuluttua. Työkkäristä oltiin "haaskalla" heti viikon päästä työttömäksi ilmoittautumisesta. Tuon 3 kk aikana yksi tapaaminen ja kolme soittoa. Ja tietysti ne 4 työnhakua/ kk, vaikka työkkärillä oli tiedossa, että työni jatkuu. Vasta kun sain tietää tarkan päivämäärän ja kerroin nimien olevan paperissa, virkailija hellitti, että noniin, sinun kanssasi ei varmaan sitten ole tarpeen käydä tätä seuraava soittoa, joka siis olisi ollut viikkoa ennen töiden alkua. 🙄 Ja mun työttömyyshistoria on tällaisia lyhyitä pätkiä silloin tällöin, ei edes vuosittain, että en ole koskaan ollut lähelläkään pitkäaikaistyöttömyyttä. Saatikka että olisin koskaan tarvinnut työkkärin apuja työn saamisessa.

Joku roti tässä pitäisi olla, että olisivat niiden ihan oikeasti työtä välttelevien, mutta työkykyisten kimpussa. Itselleni ja monelle muulle se työttömyys on ikävä väliaikainen vaihe, jota vältellään kaikin keinoin, mutta välillä se vain sattuu kohdalle tässä pätkätöiden todellisuudessa.

Vierailija
502/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Ja toinen mihin tuo toiminta mielletään on päihdeongelma.

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?

Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.

Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.

Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.

Älkää aina viitsikö leimata kuntoutuksella olijoita.

-sivusta

Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?

Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.

Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.

Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.

Et kuitenkaan ole "hirveän" vanha, koska kaikkein vanhimpia ei laiteta edes kuntouttavaan toimintaan.

Meitä ikäneitoja oli useita about 55v alkaen ja vanhin muistaakseni yli 60v. Venäjänkieltä äidinkielenään puhuvia monia, joista yksi ei pahemmin pystynyt lainkaan kommunikoimaan, ja tuli aina hakemaan muita tulkiksi. Piilotteli jossain kerhotiloissa ja arasteli, vaikka oli Suomessa asunut vuosia. Aikuiset lapsensakin asuvat perheineen täällä. Ollut osastovastaavana kotimaassaan ja kassanlaskut sun muut paperihommat sujui loistavasti. Lukea kai osasi sentään suomea.

Fiksu hänkin, mutta kun ei edes viitsitä kieltä opetella. Varmasti on työnhakua haitannut, mutta silti hänetkin vaan tungettiin minne vaan saadaan menemään pois tilastoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Eihän tuossa niitä huonompikuntoisiakiusata, kun ne taitaa olla niitä pitkäaikaistyöttömiä, joita ei ole saatu edes kiinni.

Lähinnä vasta työttömäsi jääneitä on saatu järjestelmän piiriin ja he ovat varmaan eniten työkykyisiä.

Just näin. Vasta työttömäksi jääneet, ei ongelmaiset ja nöyrät, virkavaltaa pelkäävät melkein eläkeläiset ovat juuri näitä, joita eniten ns. vainotaan. Hyvä vai huono, jokainen tapaus lienee omansa.

Olen tuo jolle vastasit. Itsekin kuulun juuri tuohon mainitsemaasi ryhmään :D 

Täytän tänä vuonna 63v ja olen viimeisen kahden vuoden aikana sairastanut aivoverenvuodon ym , mutta siitä huolimatta olen ollut työelämässä, vaikka kunto ei ole paras mahdollinen.. Nyt puolivuotta työttömänä ja sain sen verran armoa, ettei tarvitse hakea, kuin 2 työpaikkaa/kk.

Asun aika pienellä   paikkakunnalla ja tyopaikkoja on vähän, oman alan töitä ei nyt oikeastaan ollenkaan joten haen työpaikkoja metalliteolisuudesta pinnoittajana ym ja opiskelijoille tarkoitettuja kesätöitä noihin metallifirmoihin. 

Työvuosia takana noin 40 vuotta, saas nähdä ohjataanko minut joku päivä tutustumaan työelämään vai mitä ne oli, kun mennään opettelemaan, että miten sitä käydään töissä :)

Virtuaalihalaus sinulle. Ei kyllä ole ollenkaan reilua. Ihminen on tehnyt jo aivan tarpeeksi pitkän työuran ja maksanut veronsa (oletan) ja ei kun kiusataan. Tuntuu, että isketään kaikkein heikompien kimppuun ja samalla sellaisten, jotka ovat theneet yhteiskunnan hyväksi jo kaiken minkä ovat pystyneet. Suorastaan sadistista pistää opetteleman työntekoa. Sietäisivät hävetä. Miten ne kehtaa katsoa peiliin. Ikääntyneellä voi olla heidän ikäisiä lapsia. Monella on aikuisia, hyvintoimeentulevia lapsia, jotka noudattavat perheen luterilaista linjaa ja ovat hyviä veronmaksajia.

Luulisi näiden työkkärin nuorukaisten edes vähän kunnioittavan vanhempia ihmisiä. Pikkupaikkakunnalla kun joutuu hakemaan kesätöitä, niin se voi olla nuorilta pois, mikä on sekin epäreilua. 

Edelleen kysyn, saavatko nämä melkein eläkeläisten työkyykyttäjät jonkin tulospalkkauksen, vai miten ihmeessä tälläkin palstalla on pilvipimein eläkettä hipovia työkkärin jahtaamia ihmisiä?

Vierailija
504/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites taajaaj olette ravanneet noissa haastatteluissa paikanpäällä?

Nehän voidaan hoitaa puhelimitse, jos on painava syy. Sanoin, etten tarvitse heidän helliä haleja ja huolenpitoa. Nyt odottelen, että haluaako ne haistella ja maistella minua, vai miksi esim. Teams haastattelu ei muka riitä

Jos työnhakijaa ei tavoiteta puhelimitse, lain mukaan hänelle lähetetään kutsu saapua henkilökohtaisesti TE-toimistoon. Että jos et halua naamannäytille, vastaa siihen soittoon joka tulee 0295- alkuisesta numerosta.

Ei ole tullut soittoa puoleen vuoteen, eli aivan kuten tämä uusi malli meneekin.

Nyt tuli pelkkä viesti, että pitää rientää Te toimistolle. Olen kyllä lukenut, että voin siirtää tapaamista, tai tapaa. Voinko vaihtaa tapaamisen soittoajaksi. Minussa ei ole mitään näkemistä. 

Vierailija
505/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites taajaaj olette ravanneet noissa haastatteluissa paikanpäällä?

Nehän voidaan hoitaa puhelimitse, jos on painava syy. Sanoin, etten tarvitse heidän helliä haleja ja huolenpitoa. Nyt odottelen, että haluaako ne haistella ja maistella minua, vai miksi esim. Teams haastattelu ei muka riitä

Jos työnhakijaa ei tavoiteta puhelimitse, lain mukaan hänelle lähetetään kutsu saapua henkilökohtaisesti TE-toimistoon. Että jos et halua naamannäytille, vastaa siihen soittoon joka tulee 0295- alkuisesta numerosta.

Entäs kun ei soiteta. Täys hiljaisuus ollu syyskuusta asti.

Vierailija
506/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?

Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.

Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.

Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.

Älkää aina viitsikö leimata kuntoutuksella olijoita.

-sivusta

Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?

Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.

Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.

Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.

Et kuitenkaan ole "hirveän" vanha, koska kaikkein vanhimpia ei laiteta edes kuntouttavaan toimintaan.

Ei vai laiteta? Paikkakunnallani on kierrätyskeskus, jossa on juurikin näitä kuntoutujia. Melkos vanhoilta näyttävät. Äkäisiltä ainakin. Tai mikä sitten on vanhimpien joukkoon kuuluva.

Vierailija
507/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.

Opintoihin pitää olla työkkärin lupa. Sen saa enintään kahdeksi vuodeksi, mutta ei mitenkään automaattisesti saa sitäkään. Itse en päässyt koneistajakoulutukseen.

Työllisyyskoulutuksia on, niihin olen hakenut kymmeniä kertoja, mutta en ole päässyt. 

Vierailija
508/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Monethan haluavat mennä tuonne kuntouttavaan. Itselleni ei ole sitä tarjottu (ehkä johtuu siitä, että en juo viinaa ollenkaan), vaikka olen ollut pitkään työttömänä. Mutta tiedän muutamia, jotka käyvät kuntouttavassa ja pitävät siitä. Sanon esimerkkejä: eräs nuorehko mies sanoi, että hän käy siellä kerran viikossa tiettynä päivänä, koska saa ilmaisen aterian. Toinen, jo vähän vanhempi nainen, joka jäi työttömäksi sairaanhoitajan hommista, sanoi että aika käy pitkäksi kotona ja siksi hän käy kuntouttavassa toiminnassa pari kertaa viikossa.

Jaa.

Minä kun olen luullut, että se kuntouttava työtoiminta on ihan siis jokin sovittu jakso, jonka aikana siellä käydään viitenä päivänä viikossa tekemässä jotain tietty aika. Mutta jos se on noin, että sinne mennään kun huvittaa, niin jasso.

Voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi!

Arvasin, että joku kysyy tuota, voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi. Hän jättäytyi itse pois työelämästä, koska koki kyseisen työn niin stressaavana ja ikääkin oli jo 60v.

Kuka on sanonut, että kuntouttavassa toiminnassa käydään viitenä päivänä viikossa? Ei varmaan ketään velvoiteta niin usein käymään. Yleensä se on yksi tai kaksi päivää viikossa.

No, sittenhän se onkin juuri sitä että pilipali ja jos nyt jotenkin vaan jaksat niin tule mukaan toimintaan.

Minä olen tosissaan kuvitellut ja kuvittelen edelleenkin, että se kuntouttava työtoiminta on aktivointijakso, joka toteutetaan siten, että tullaan toimipaikalle viitenä päivänä viikossa niin kuin normaaliin työpaikkaan ja tehdään siellä sitten mitä tehdään... Kudotaan mattoa, keitellään kahvia, taitellaan laatikoita kasaan, ja niin edespäin... Jossakin taitaa olla jokin sellainen vähän niin kuin koulutuslaitoksen tyyppinen taho, joka tätä kuntouttavaa toteuttaa... siellä opetellaan vaikkapa pesulatyöntekijäksi!

Varsinaisesti se ei ole työelämään aktivointia vaan aktivointia arkeen. Tuskinpa kukaan työtön nousee sängystä ennen kello kahdeksaa aamulla. Kuntouttavassa toiminnassa yritetään saada ihmisen arkeen rutiineja ja päiväjärjestystä mitä ei työttömällä sattuneista syistä elämässään ole.

Menen kahdeksan aikaan nukkumaan ja yöt töissä. Tarttisin varmaan kuntouttavaa.

Vierailija
509/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.

Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.

Kaikki kouluttautuminen aikuisiällä maksaa!

Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä... 

Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....

Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!

Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.

Opiskelu on miltei maksutonta joo, mutta jollakin pitäisi elää se opiskeluaika. Maksaa vuokra tai vastike asunnosta, ostaa ruokaa ja ehkä joskus jopa hygieniaa tai terveyttä hoitaa.

Työkkärin tulkinnan mukaan et opintojen aikana ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten et voi saada työttömyyskorvausta siltä ajalta. Jos opintotukikuukaudet on käytetty eikä ole suuremmin säästöjä, voi olla mahdotonta opiskella.

Vierailija
510/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä just luin?!? Yli 10 v työttömänä eikä muka mitään työmahdollisuuksia tuona aikana?! Nyt on kyllä niin ilmiselvää työnvieroksuntaa ettei mitään rajaa.

On ihan ok ensimmäiset vuodet yrittää saada oman alan töitä, mutta kyllä jossain kohtaa täytyy laajentaa hakua. Ihan omasta kokemuksesta tällaisessa alle 10 000 asukkaan kunnassakin on työmahdollisuuksia ilman koulutusta. On ollut teollisuudessa pakkaamo- ja viimeistelyhommia, henkilökohtaisia avustajia haetaan taukoamatta, on kaikenlaista myyjän työtä, joihin ei koulutusvaatimuksia, on kunnan ja seurakunnan kausityöt. Ym. Oppisopimuksen kautta on mahdollisuus päästä palkallisena opiskelemaan uutta ammattia.

Että ihan silkkaa p...aa ettei yli kymmenessä vuodessa ole ollut mitään työmahdollisuuksia!

Vierailija
511/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.

Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä... 

Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....

Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!

Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.

Ei ole maksutonta. Joutuu hankkimaan oppimateriaalia, ja elämään sen kolme-neljä vuotta minkä se opiskelu kestää!

Aikuisiällä ei maksutonta koulutusta olekaan! Ja aikuisiällä joutuu itse ylläpitämään omaa elämäänsä, niillä varoilla joita on käytettävissä.

Ja juu, toki sinne amk:honkin pitää päästä. Kaikista ei kuitenkaan ole sairaanhoitajiksi. Mille aloille amk:ssa on erikseen aikuislinja nuorisolinjan rinnalla? 

Ainahan voi mennä yliopistoon väitöskirjaa tekemään

Yliopisto voi vaatia, että on maisterintutkinto suoritettuna ennen sitä, eli ihan aina ei voi.

Toisekseen kysymys oli työllistävän koulutuksen hankkimisesta. Oikeastaan vain tutkijan tehtäviin voi työllistyä helpommin tohtorina kuin maisterina, joten eipä tohtorin tutkinto työllistymistä juuri helpota.

Kolmanneksi jos työkkäri huomaa, että opiskelet, lakkaa päivärhan saanti.

Vierailija
512/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maksutonta. Joutuu hankkimaan oppimateriaalia, ja elämään sen kolme-neljä vuotta minkä se opiskelu kestää!

Aikuisiällä ei maksutonta koulutusta olekaan! Ja aikuisiällä joutuu itse ylläpitämään omaa elämäänsä, niillä varoilla joita on käytettävissä.

Ja juu, toki sinne amk:honkin pitää päästä. Kaikista ei kuitenkaan ole sairaanhoitajiksi. Mille aloille amk:ssa on erikseen aikuislinja nuorisolinjan rinnalla? 

Jaa, ja kaikki suomalaiset ovat vähintään maistereita... 

Niin, nythän on niin että samalla kun kaikki työläisvanhempien kuten merkonomien ja maanviljelijöiden lapset on haluttu kouluttaa maistereiksi ja tohtoreiksi, meiltä on työläiset loppumassa kokonaan. Yhteiskuntaluokkien häivyttäminen on ajanut tähän ja monet suorittavat työt jäävät tekemättä jo nyt.

Mielestäni tätä kokonaisuutta ei olla mietitty tarpeeksi koulutuspolitiikasta päätettäessä.

Se on työnantajista kiinni, jäävätkö tekemättä vai eivät. Jos työnantajat lakkaavat vieroksumasta maistereita niin tuskinpa jäävät.

Mulle on muutamasta hakemastani hommasta suoraan sanottu, että olen ylikoulutettu niihin ja siksi en kelpaa. Oma nirsoilu ei siis ole ollut syynä vaan työnantajan.

Vierailija
513/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto voi vaatia, että on maisterintutkinto suoritettuna ennen sitä, eli ihan aina ei voi.

Toisekseen kysymys oli työllistävän koulutuksen hankkimisesta. Oikeastaan vain tutkijan tehtäviin voi työllistyä helpommin tohtorina kuin maisterina, joten eipä tohtorin tutkinto työllistymistä juuri helpota.

Kolmanneksi jos työkkäri huomaa, että opiskelet, lakkaa päivärhan saanti.

Minä sain hankkia opettajan pätevyyden työmarkkinatuella. Olisi tosi kiva jatkaa myös ammoin alkuunsa jäänyttä väitöskirjaa, mutta työkkäriä ei oikein kiinnosta. Lupaa ei heru edes ammattikoulutukseen, vaikka sellaisestakin tykkäisin.

Vierailija
514/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä just luin?!? Yli 10 v työttömänä eikä muka mitään työmahdollisuuksia tuona aikana?! Nyt on kyllä niin ilmiselvää työnvieroksuntaa ettei mitään rajaa.

On ihan ok ensimmäiset vuodet yrittää saada oman alan töitä, mutta kyllä jossain kohtaa täytyy laajentaa hakua. Ihan omasta kokemuksesta tällaisessa alle 10 000 asukkaan kunnassakin on työmahdollisuuksia ilman koulutusta. On ollut teollisuudessa pakkaamo- ja viimeistelyhommia, henkilökohtaisia avustajia haetaan taukoamatta, on kaikenlaista myyjän työtä, joihin ei koulutusvaatimuksia, on kunnan ja seurakunnan kausityöt. Ym. Oppisopimuksen kautta on mahdollisuus päästä palkallisena opiskelemaan uutta ammattia.

Että ihan silkkaa p...aa ettei yli kymmenessä vuodessa ole ollut mitään työmahdollisuuksia!

Et taida olla työnantaja.

Sehän menee niin, että jos muutaman vuoden jo on ollut työttömänä, niin useimmat työnantajat ei enää palkkaa. Eli vaikka hakee, niin työmahdollisuuksia tosiaan ei ole.

Ja jos on koulutusta ja työhistoriaa joltakin alalta, on aika vaikea päästä hommiin, joissa ei vaadita koulutusta. Niihin hommiin nimittäin halutaan juuri niitä joilla koulutusta ei ole.

Mikä se on se sinun oma kokemuksesi, että ale 10 000 asukkaan kunnissa on työmahdollisuuksia ilman koulutusta? Eli onko niin, että et ole kouluttautunut miksikään, ja silti olet saanut töitä? Se, että työpaikoista ilmoitellaan, ei tarkoita, että niihin ketä tahansa otettaisiin. Ylikoulutettua mieluummin ei.

Oppisopimuskoulutukseen taas on todella vaikea päästä. Työnantajat eivät ole kiinnostuneita, kun se opettaminen on niin työlästä.

Vierailija
515/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen koulutus on maksutonta, sinä ryhdyt nyt selittelemään omia henkilökohtaisia menojasi osana koulutuksen menoja. Söisit, vaikka et olisi koulutuksessa, joten miksi se on opintoihin liittyvä meno?

Sillä tavoin se on opintoihin liittyvä meno, että kun ryhdyt opiskelemaan, lakkaa työttömyyskorvauksen saanti. Pitäisi keksiä jokin muu keino maksaa se syöminen. Ensimmäistä tutkintoaan opiskelevat usein maksavat sen opintotuestaan, mutta opintotukea ei rajattomaan määrään opintoja makseta.

Vierailija
516/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa niitä huonompikuntoisiakiusata, kun ne taitaa olla niitä pitkäaikaistyöttömiä, joita ei ole saatu edes kiinni.

Lähinnä vasta työttömäsi jääneitä on saatu järjestelmän piiriin ja he ovat varmaan eniten työkykyisiä.

Just näin. Vasta työttömäksi jääneet, ei ongelmaiset ja nöyrät, virkavaltaa pelkäävät melkein eläkeläiset ovat juuri näitä, joita eniten ns. vainotaan. Hyvä vai huono, jokainen tapaus lienee omansa.

Olen tuo jolle vastasit. Itsekin kuulun juuri tuohon mainitsemaasi ryhmään :D 

Täytän tänä vuonna 63v ja olen viimeisen kahden vuoden aikana sairastanut aivoverenvuodon ym , mutta siitä huolimatta olen ollut työelämässä, vaikka kunto ei ole paras mahdollinen.. Nyt puolivuotta työttömänä ja sain sen verran armoa, ettei tarvitse hakea, kuin 2 työpaikkaa/kk.

Asun aika pienellä   paikkakunnalla ja tyopaikkoja on vähän, oman alan töitä ei nyt oikeastaan ollenkaan joten haen työpaikkoja metalliteolisuudesta pinnoittajana ym ja opiskelijoille tarkoitettuja kesätöitä noihin metallifirmoihin. 

Työvuosia takana noin 40 vuotta, saas nähdä ohjataanko minut joku päivä tutustumaan työelämään vai mitä ne oli, kun mennään opettelemaan, että miten sitä käydään töissä :)

Virtuaalihalaus sinulle. Ei kyllä ole ollenkaan reilua. Ihminen on tehnyt jo aivan tarpeeksi pitkän työuran ja maksanut veronsa (oletan) ja ei kun kiusataan. Tuntuu, että isketään kaikkein heikompien kimppuun ja samalla sellaisten, jotka ovat theneet yhteiskunnan hyväksi jo kaiken minkä ovat pystyneet. Suorastaan sadistista pistää opetteleman työntekoa. Sietäisivät hävetä. Miten ne kehtaa katsoa peiliin. Ikääntyneellä voi olla heidän ikäisiä lapsia. Monella on aikuisia, hyvintoimeentulevia lapsia, jotka noudattavat perheen luterilaista linjaa ja ovat hyviä veronmaksajia.

Luulisi näiden työkkärin nuorukaisten edes vähän kunnioittavan vanhempia ihmisiä. Pikkupaikkakunnalla kun joutuu hakemaan kesätöitä, niin se voi olla nuorilta pois, mikä on sekin epäreilua. 

Edelleen kysyn, saavatko nämä melkein eläkeläisten työkyykyttäjät jonkin tulospalkkauksen, vai miten ihmeessä tälläkin palstalla on pilvipimein eläkettä hipovia työkkärin jahtaamia ihmisiä?

Eiköhän ne nuoret mene edelle niissä kesätöissä, että huoli pois, vaikka hakisikin. Itsekin hain ja kieltävä vastaus tuli.

Vierailija
517/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimallit ja muut ns. tempputyöllistämiset eivät toimi. Poliitikot puolueesta riippumatta eivät vain pysty parempaan. Kaikilla niillä on harhainen oletus että työllisyys paranee työttömiä potkimalla. Sen verran siinä vähenee työttömyys kun tarpeeksi stressatut työttömät jää työkyvyttömyyseläkkeille ja sairauslomille. Osa tekee loppullisen ratkaisunkin. 

Sama veivaaminen on ollut Suomessa aiemminkin käytössä, joskus vuosikymmeniä sitten, silloin työttömiä sorrettiin ja hyväksikäytettiin myös täysin järjestelmällisesti, käytössä oli mm. "lapiolinja" josta löytyy netistä lisää tietoa.

Koko hommahan päättyi lopulta koska siitä ei ollut mitään hyötyä kenellekään, eli Suomen historiassa on jo aiemminkin tehty älynväläyksiä ja lopetettu hyödyttömät ja haitalliset toiminnat, ja jälleen kerran Suomi on uudelleen samojen valintojen edessä.

Näin fasismi alkaa kukkimaan missä tahansa valtiossa, jossa porvarimieliset hallitukset pääsee valtaan, joita ei kansalle kuuluvien oikeuksien suojelu pahemmin kiinnosta.

On tietysti päivänselvää, että kun tämän pa5kakohtelun kohteeksi on joutunut, voi olla suorastaan täydellinen mahdottomuus enää kääntää tilannetta siltä osin paremmaksi, koska luottamus koko järjestelmän sekä viranomaisen toimintaan on jo menetetty, ja ilman luottamusta on turha odottaa yhtikäs minkäänlaisia sopimuksia yhtään mistään, voi olla että ei tarvitse edes käsipäivää odotella.

Juna hiljaista miestä kuljettaa ja matkan pää on siirtotyömaa, oi armas Suomi mitä hälle se antaa.

Vierailija
518/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo vain siitä, että iso osa työttömistä on työkyvyttömiä, joille ei syystä tai toisesta myönnetä eläkettä. Ei heidän "työllistämisestään" kannata maksaa miljoonia euroja. Eivät he siitä parane että konsultit jakavat rahaa toisilleen.

Minäkin olen kohta 70 eivätkä päästä eläkkeelle, kaiken maailman kursseja vaan tyrkytetään.

Vierailija
519/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jakele disinformaatiota. Yksikään huonokuntoinen ja sairas työtön ei joudu hakemaan töitä.

Toki täytyy olla lääkärintodistus näyttää, mutta työkkärissä tiedetään kyllä hyvin, että tässä maassa on paljon sairaita, jotka eivät pääse sairaslomalle tai eläkkeelle, koska vakuutuslääkäri tietää hoitavia lääkäreitä paremmin. Itsekin kuulun siihen joukkoon.

Työkkärin tädit suurin piirtein porua vääntää kun kuulevat tarinani eikä todellakaan aseteta työnhakuvelvoitetta.

Aika moni sairas joutuu hakemaan töitä.

Niin joudun minäkin vaikka olen sairas.

Kyllä muuten joutuu ! Ikää 63 vuotta, kolme kertaa pallolaajennus, iso selkäleikkaus, paha nivelrikko. Kerran jo viiskymppisenä uudelleen koulutettu. Yhä työkkäri vaatiin kuukausittaiset hakemiset ja ilmoittamiset. Eläkkeelle ei pääse.

Vierailija
520/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huijausta koko aktiivimalli. Samat vanhat tantat siellä on edelleen työkkärissä. Turhaan ehdin innostua aktiivisista malleista.