Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
521/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Ja toinen mihin tuo toiminta mielletään on päihdeongelma.

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?

Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.

Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.

Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.

Älkää aina viitsikö leimata kuntoutuksella olijoita.

-sivusta

Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?

Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.

Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.

Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.

Et kuitenkaan ole "hirveän" vanha, koska kaikkein vanhimpia ei laiteta edes kuntouttavaan toimintaan.

Aika huonot näkymät on kuusikymppisellä työllistyä lukuisten sairauksiensa kanssa. Ja huonon kunnon ja voinnin näkee hyvin ulkonäöstä, vaikka kuinka reipasta feikkailis rekrytilanteessa. Mä kävelenkin jo ihan vinossa. Ja tosiaankin, mä en jostain syystä saanut olla työmarkkinatuella "rauhassa", kuten on jopa "lakiin kirjoitettu".

Ja jos olet kaikki kommentit lukenut nyt täällä, niin ihan samanlaisia tarinoita näyttää muillakin olevan kuin omani on. Nelikymppinen alkaa jo olla ikäloppu nykyajan työmarkkinoilla tietyillä aloilla, vaikka te-virkailijat ei sitä millään myönnäkään.

Mulla on myös tolkuton määrä terveydellisiä rajoitteita, ainoa paikka oli tuo kuntouttava. Me kyllä etsittiin koko työvoimatoimiston henkilökunnan voimin (ainakin siltä se tuntui ) mutta nostivat kätensä pystyyn. Yhden virkailijan kanssa käytiin perjantaina  jopa yhdessä erään palvelutalon johtajan pakeilla hakemassa kuntouttavaa paikkaa.

Johtaja kysyi ihan ensimmäisenä että haluaisitko kesälomien ajan hoitaa yhtä osastoa? Siis asiakkaiden kanssa ilman valvojaa. Työkkärin täti tiuskaisi vieressä "Kuntoutettava ei saa olla yksinään työssä"!!! Eli orja olisi saanut hoidella muiden hommat ilmaiseksi :D

Kunhan katsoin miten homma menee. Viikonlopun jälkeen sanoin, etten pysty hengittämään maskin kanssa pitkiä aikoja, huomasin kun kokeilin kotona. Ja se olikin sitten siinä. En jaksanut enää vaivojani valitella, noin pääsin helpommalla. Tuo toinen paikka mihin menin, oli aika jees. Sen jaksoi vielä jotenkuten.

Voi voi, lukuisissa myllyissä minua on pyöritelty ja monissa liemissä marinoitu.

Vierailija
522/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Mitä minä just luin?!? Yli 10 v työttömänä eikä muka mitään työmahdollisuuksia tuona aikana?! Nyt on kyllä niin ilmiselvää työnvieroksuntaa ettei mitään rajaa.

On ihan ok ensimmäiset vuodet yrittää saada oman alan töitä, mutta kyllä jossain kohtaa täytyy laajentaa hakua. Ihan omasta kokemuksesta tällaisessa alle 10 000 asukkaan kunnassakin on työmahdollisuuksia ilman koulutusta. On ollut teollisuudessa pakkaamo- ja viimeistelyhommia, henkilökohtaisia avustajia haetaan taukoamatta, on kaikenlaista myyjän työtä, joihin ei koulutusvaatimuksia, on kunnan ja seurakunnan kausityöt. Ym. Oppisopimuksen kautta on mahdollisuus päästä palkallisena opiskelemaan uutta ammattia.

Että ihan silkkaa p...aa ettei yli kymmenessä vuodessa ole ollut mitään työmahdollisuuksia!

Et taida olla työnantaja.

Sehän menee niin, että jos muutaman vuoden jo on ollut työttömänä, niin useimmat työnantajat ei enää palkkaa. Eli vaikka hakee, niin työmahdollisuuksia tosiaan ei ole.

Ja jos on koulutusta ja työhistoriaa joltakin alalta, on aika vaikea päästä hommiin, joissa ei vaadita koulutusta. Niihin hommiin nimittäin halutaan juuri niitä joilla koulutusta ei ole.

Mikä se on se sinun oma kokemuksesi, että ale 10 000 asukkaan kunnissa on työmahdollisuuksia ilman koulutusta? Eli onko niin, että et ole kouluttautunut miksikään, ja silti olet saanut töitä? Se, että työpaikoista ilmoitellaan, ei tarkoita, että niihin ketä tahansa otettaisiin. Ylikoulutettua mieluummin ei.

Oppisopimuskoulutukseen taas on todella vaikea päästä. Työnantajat eivät ole kiinnostuneita, kun se opettaminen on niin työlästä.

En ole työnantaja. Olen kouluttautunut ja tehnyt vuosia alani töitä. Työpaikallani on säännöllisesti myös ei alalle koulutettuja määräaikaisissa työsuhteissa. Ja ylipäätään ihmisiä hyvin erilaisilla taustoilla. Matalan kynnyksen työtä, jonka oppii tehdessä, jos on etes jotenkin fyysisesti terve. Työ on hieman raskasta ja palkkapussi pieni ja sehän se on monelle se että "ei ole mitään töitä tarjolla". Kyllä on, mutta ne ei ole sieltä mukavimmasta päästä.

Ja itse olen ollut vuosia myös muualla ilman koulutusta, työnantaja koulutti tehtäviin. Teollisuus työllistää täällä myös ilman alan koulutusta ja työkokemusta, kuten jo edellisessä viestissä kerroin. Sielläkin työhön opetetaan.

Että töihin sieltä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 63 vuotta, kolme kertaa pallolaajennus, iso selkäleikkaus, paha nivelrikko. Kerran jo viiskymppisenä uudelleen koulutettu. Yhä työkkäri vaatiin kuukausittaiset hakemiset ja ilmoittamiset. Eläkkeelle ei pääse.

Ainakin pari-kolme vuotta tehokasta työskentelyaikaa jäljellä, paikasta riippuen pitempäänkin. Ei kun matoa koukkuun ja hakemusta väsäämään!

Vierailija
524/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.

Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.

Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.

-sivusta

Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?

Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.

Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.

Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.

Et kuitenkaan ole "hirveän" vanha, koska kaikkein vanhimpia ei laiteta edes kuntouttavaan toimintaan.

Aika huonot näkymät on kuusikymppisellä työllistyä lukuisten sairauksiensa kanssa. Ja huonon kunnon ja voinnin näkee hyvin ulkonäöstä, vaikka kuinka reipasta feikkailis rekrytilanteessa. Mä kävelenkin jo ihan vinossa. Ja tosiaankin, mä en jostain syystä saanut olla työmarkkinatuella "rauhassa", kuten on jopa "lakiin kirjoitettu".

Ja jos olet kaikki kommentit lukenut nyt täällä, niin ihan samanlaisia tarinoita näyttää muillakin olevan kuin omani on. Nelikymppinen alkaa jo olla ikäloppu nykyajan työmarkkinoilla tietyillä aloilla, vaikka te-virkailijat ei sitä millään myönnäkään.

Mulla on myös tolkuton määrä terveydellisiä rajoitteita, ainoa paikka oli tuo kuntouttava. Me kyllä etsittiin koko työvoimatoimiston henkilökunnan voimin (ainakin siltä se tuntui ) mutta nostivat kätensä pystyyn. Yhden virkailijan kanssa käytiin perjantaina  jopa yhdessä erään palvelutalon johtajan pakeilla hakemassa kuntouttavaa paikkaa.

Johtaja kysyi ihan ensimmäisenä että haluaisitko kesälomien ajan hoitaa yhtä osastoa? Siis asiakkaiden kanssa ilman valvojaa. Työkkärin täti tiuskaisi vieressä "Kuntoutettava ei saa olla yksinään työssä"!!! Eli orja olisi saanut hoidella muiden hommat ilmaiseksi :D

Kunhan katsoin miten homma menee. Viikonlopun jälkeen sanoin, etten pysty hengittämään maskin kanssa pitkiä aikoja, huomasin kun kokeilin kotona. Ja se olikin sitten siinä. En jaksanut enää vaivojani valitella, noin pääsin helpommalla. Tuo toinen paikka mihin menin, oli aika jees. Sen jaksoi vielä jotenkuten.

Voi voi, lukuisissa myllyissä minua on pyöritelty ja monissa liemissä marinoitu.

Minä täytän just 63 vuotta ja olen ollut 20 vuotta työttömänä yhtäjaksoisesti. Nyt vasta TE-toimistossa tajuttiin, että en todellakaan kykene työllistymään mihinkään hommaan. Sanoivat, että hae työkvyttömyyseläkkeelle. Yritin, mutta en päässyt, koska minulle ei löytynyt diagnooseja. Kuitenkin sen verran ymmärrystä riitti TE-toimistostakin, että olivat sitä mieltä, ettei kannata kuntouttavaan työtoimintaankaan minua laittaa, koska en ole sananmukaisesti kuntoutumassa työelämään. Eli työmarkkinatuella jatkan.

Vierailija
525/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Monethan haluavat mennä tuonne kuntouttavaan. Itselleni ei ole sitä tarjottu (ehkä johtuu siitä, että en juo viinaa ollenkaan), vaikka olen ollut pitkään työttömänä. Mutta tiedän muutamia, jotka käyvät kuntouttavassa ja pitävät siitä. Sanon esimerkkejä: eräs nuorehko mies sanoi, että hän käy siellä kerran viikossa tiettynä päivänä, koska saa ilmaisen aterian. Toinen, jo vähän vanhempi nainen, joka jäi työttömäksi sairaanhoitajan hommista, sanoi että aika käy pitkäksi kotona ja siksi hän käy kuntouttavassa toiminnassa pari kertaa viikossa.

Jaa.

Minä kun olen luullut, että se kuntouttava työtoiminta on ihan siis jokin sovittu jakso, jonka aikana siellä käydään viitenä päivänä viikossa tekemässä jotain tietty aika. Mutta jos se on noin, että sinne mennään kun huvittaa, niin jasso.

Voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi!

Arvasin, että joku kysyy tuota, voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi. Hän jättäytyi itse pois työelämästä, koska koki kyseisen työn niin stressaavana ja ikääkin oli jo 60v.

Kuka on sanonut, että kuntouttavassa toiminnassa käydään viitenä päivänä viikossa? Ei varmaan ketään velvoiteta niin usein käymään. Yleensä se on yksi tai kaksi päivää viikossa.

No, sittenhän se onkin juuri sitä että pilipali ja jos nyt jotenkin vaan jaksat niin tule mukaan toimintaan.

Minä olen tosissaan kuvitellut ja kuvittelen edelleenkin, että se kuntouttava työtoiminta on aktivointijakso, joka toteutetaan siten, että tullaan toimipaikalle viitenä päivänä viikossa niin kuin normaaliin työpaikkaan ja tehdään siellä sitten mitä tehdään... Kudotaan mattoa, keitellään kahvia, taitellaan laatikoita kasaan, ja niin edespäin... Jossakin taitaa olla jokin sellainen vähän niin kuin koulutuslaitoksen tyyppinen taho, joka tätä kuntouttavaa toteuttaa... siellä opetellaan vaikkapa pesulatyöntekijäksi!

Varsinaisesti se ei ole työelämään aktivointia vaan aktivointia arkeen. Tuskinpa kukaan työtön nousee sängystä ennen kello kahdeksaa aamulla. Kuntouttavassa toiminnassa yritetään saada ihmisen arkeen rutiineja ja päiväjärjestystä mitä ei työttömällä sattuneista syistä elämässään ole.

Työttömiä on monenlaisia, ja miksi pitäisi nousta ennen klo kahdeksaa? Rutiini ja päiväjärjestys ei tarkoita, että pitäisi elää aamuvirkkuna.

Vierailija
526/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

-sivusta

Mikset hae työkyvyttömyyseläkkeelle? Eikö se olisi sinun tilanteessasi kaikkein järkevin vaihtoehto?

Vierailija
527/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

-sivusta

Minä täytän just 63 vuotta ja olen ollut 20 vuotta työttömänä yhtäjaksoisesti. Nyt vasta TE-toimistossa tajuttiin, että en todellakaan kykene työllistymään mihinkään hommaan. Sanoivat, että hae työkvyttömyyseläkkeelle. Yritin, mutta en päässyt, koska minulle ei löytynyt diagnooseja. Kuitenkin sen verran ymmärrystä riitti TE-toimistostakin, että olivat sitä mieltä, ettei kannata kuntouttavaan työtoimintaankaan minua laittaa, koska en ole sananmukaisesti kuntoutumassa työelämään. Eli työmarkkinatuella jatkan.

Ohoh, inhimillisyys ja te-virkailija?? Toivottavasti saat jatkaakin noin, ja pääset ilman enempiä kärsimyksiä eläkkeelle!!! :)

Vierailija
528/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna valehteli että aktiivi malli poistetaan. Siksi äänestän vasemmistoliittoa.

Ihan samaa paskaa sekin puolue, ja yhdyssana.

Vierailija
529/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

-sivusta

Ohoh, inhimillisyys ja te-virkailija?? Toivottavasti saat jatkaakin noin, ja pääset ilman enempiä kärsimyksiä eläkkeelle!!! :)

Paljon on kiinni myös siitä, miten itse asennoituu TE-toimiston yhteydenottoihin. Monilla työttömillä on tarve v------a virkailijoille, ja koska kuitenkin hekin ovat "vain" ihmisiä, niin on jokseenkin ymmärrettävää, että "ammutaan takaisin".

Vierailija
530/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Monethan haluavat mennä tuonne kuntouttavaan. Itselleni ei ole sitä tarjottu (ehkä johtuu siitä, että en juo viinaa ollenkaan), vaikka olen ollut pitkään työttömänä. Mutta tiedän muutamia, jotka käyvät kuntouttavassa ja pitävät siitä. Sanon esimerkkejä: eräs nuorehko mies sanoi, että hän käy siellä kerran viikossa tiettynä päivänä, koska saa ilmaisen aterian. Toinen, jo vähän vanhempi nainen, joka jäi työttömäksi sairaanhoitajan hommista, sanoi että aika käy pitkäksi kotona ja siksi hän käy kuntouttavassa toiminnassa pari kertaa viikossa.

Jaa.

Minä kun olen luullut, että se kuntouttava työtoiminta on ihan siis jokin sovittu jakso, jonka aikana siellä käydään viitenä päivänä viikossa tekemässä jotain tietty aika. Mutta jos se on noin, että sinne mennään kun huvittaa, niin jasso.

Arvasin, että joku kysyy tuota, voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi. Hän jättäytyi itse pois työelämästä, koska koki kyseisen työn niin stressaavana ja ikääkin oli jo 60v.

Kuka on sanonut, että kuntouttavassa toiminnassa käydään viitenä päivänä viikossa? Ei varmaan ketään velvoiteta niin usein käymään. Yleensä se on yksi tai kaksi päivää viikossa.

No, sittenhän se onkin juuri sitä että pilipali ja jos nyt jotenkin vaan jaksat niin tule mukaan toimintaan.

Minä olen tosissaan kuvitellut ja kuvittelen edelleenkin, että se kuntouttava työtoiminta on aktivointijakso, joka toteutetaan siten, että tullaan toimipaikalle viitenä päivänä viikossa niin kuin normaaliin työpaikkaan ja tehdään siellä sitten mitä tehdään... Kudotaan mattoa, keitellään kahvia, taitellaan laatikoita kasaan, ja niin edespäin... Jossakin taitaa olla jokin sellainen vähän niin kuin koulutuslaitoksen tyyppinen taho, joka tätä kuntouttavaa toteuttaa... siellä opetellaan vaikkapa pesulatyöntekijäksi!

Varsinaisesti se ei ole työelämään aktivointia vaan aktivointia arkeen. Tuskinpa kukaan työtön nousee sängystä ennen kello kahdeksaa aamulla. Kuntouttavassa toiminnassa yritetään saada ihmisen arkeen rutiineja ja päiväjärjestystä mitä ei työttömällä sattuneista syistä elämässään ole.

Ai jestas sentään. 🤣 Jos mulle tulis joku lässyttämään mitään arkeen aktivoimisesta niin... No en tiedä. Veinasin sanoa että löi***n, mutta en sentään ole väki***nen. Tänäkin aamuna olen aktivoitunut 6.45 kuten joka arkiaamu. Toisilla kun ei tämä elämä lakkaa ympäriltä työttömyydenkään myötä.

Kommenttisi oli kyllä niin typerä. Kerro nyt vielä ne "sattuneet syyt"? Kiinnostaa kuulla.

Vierailija
531/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Eihän tuossa niitä huonompikuntoisiakiusata, kun ne taitaa olla niitä pitkäaikaistyöttömiä, joita ei ole saatu edes kiinni.

Lähinnä vasta työttömäsi jääneitä on saatu järjestelmän piiriin ja he ovat varmaan eniten työkykyisiä.

Just näin. Vasta työttömäksi jääneet, ei ongelmaiset ja nöyrät, virkavaltaa pelkäävät melkein eläkeläiset ovat juuri näitä, joita eniten ns. vainotaan. Hyvä vai huono, jokainen tapaus lienee omansa.

Olen tuo jolle vastasit. Itsekin kuulun juuri tuohon mainitsemaasi ryhmään :D 

Täytän tänä vuonna 63v ja olen viimeisen kahden vuoden aikana sairastanut aivoverenvuodon ym , mutta siitä huolimatta olen ollut työelämässä, vaikka kunto ei ole paras mahdollinen.. Nyt puolivuotta työttömänä ja sain sen verran armoa, ettei tarvitse hakea, kuin 2 työpaikkaa/kk.

Asun aika pienellä   paikkakunnalla ja tyopaikkoja on vähän, oman alan töitä ei nyt oikeastaan ollenkaan joten haen työpaikkoja metalliteolisuudesta pinnoittajana ym ja opiskelijoille tarkoitettuja kesätöitä noihin metallifirmoihin. 

Työvuosia takana noin 40 vuotta, saas nähdä ohjataanko minut joku päivä tutustumaan työelämään vai mitä ne oli, kun mennään opettelemaan, että miten sitä käydään töissä :)

Virtuaalihalaus sinulle. Ei kyllä ole ollenkaan reilua. Ihminen on tehnyt jo aivan tarpeeksi pitkän työuran ja maksanut veronsa (oletan) ja ei kun kiusataan. Tuntuu, että isketään kaikkein heikompien kimppuun ja samalla sellaisten, jotka ovat theneet yhteiskunnan hyväksi jo kaiken minkä ovat pystyneet. Suorastaan sadistista pistää opetteleman työntekoa. Sietäisivät hävetä. Miten ne kehtaa katsoa peiliin. Ikääntyneellä voi olla heidän ikäisiä lapsia. Monella on aikuisia, hyvintoimeentulevia lapsia, jotka noudattavat perheen luterilaista linjaa ja ovat hyviä veronmaksajia.

Luulisi näiden työkkärin nuorukaisten edes vähän kunnioittavan vanhempia ihmisiä. Pikkupaikkakunnalla kun joutuu hakemaan kesätöitä, niin se voi olla nuorilta pois, mikä on sekin epäreilua. 

Edelleen kysyn, saavatko nämä melkein eläkeläisten työkyykyttäjät jonkin tulospalkkauksen, vai miten ihmeessä tälläkin palstalla on pilvipimein eläkettä hipovia työkkärin jahtaamia ihmisiä?

Eivät jahtaa alia ja muhista. Nuo hyvässä lihassa olevat m urjaanit saavat olla ihan rauhassa ja poissa kaikista toimenpiteistä. Ovat lemmikkejä joita ei saa patistella mihinkään koska se olisi jo ihmisoikeusrikkomus.

Vierailija
532/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.

Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada. 

Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.

En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin. 

Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.

Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.

Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista? 

Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan. 

Puhut siis palturia. 

Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....

Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.

Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.

En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.

Miten sinulla ja muilla yläpeukuttajilla on noin huono luentunymäärtäminen? Miten olette edes päässeet töihin, jos ette osaa lukea?

Minä en kysynyt kenenkään hakijan tietoja, vaan kysyin, miksi yhdenkään alan kertominen loukkaisi yksityisyydensuojaa? Että ihan turhaan rupeat leikkimään, että pyysin ihmisten nimiä. Ja väitteesi siitä, ettei ala ole merkityksellinen on ihan kukkua, jos kerran  nimenomaan sillä alalla hupihakemukset ovat ongelma. Silloinhan juuri on oleellista, mikä ala on kyseessä. Esim. lääkäreiksi tuskin hakee suuri joukko kouluttamattomia. 

Toisekseen tämä väitteesi: "Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan" on aivan id1 oottimainen, koska olin juuri sanonut, että te-toimisto ei aktiivimallissa määrää ketään hakemaan tiettyä työpaikkaa, kuten ennen toimittiin, vaan nyt ihminen saa itse päättää, mitä hakee, kunhan kyseessä on paikka, johon on mahdollisuus työllistyä. Täysin kouluttamaton ei voi hakea lääkäriksi ilman karenssia.

Mitä sinäkin saat valehtelusta ja minun sanojen vääristelystä?

Kannattaisi ennemmin miettiä työpaikalla, mikä teissä on vikana, jos 90% hakemuksista on valehakemuksia. Jokin teissä vetää sellaisia ihmisiä puoleensa.

Jos et edelleenkään pysty mainitsemaan alaa, niin pidän sinua pelkkänä valehtelijana. 

Eli kaikki hakemaan vaan pääministeriksi. Kompetenssilla ei niin väliä

Vierailija
533/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen työttömän joka joutuu te-toimiston virheellisten päätelmien ja asiattomien "palvelu"tarjouksien kohteeksi, on syytä aina muistaa se, että Suomessa on lain mukaisesti oikeus vapauteen valita työnsä.

Oikeutta vapauteen ei voida mitenkään palvelujen tai suunnitelmien avulla poistaa, eli tuo vapaus kannattaa itsellään pitää.

Vapautta ei voida myöskään rajata ajallisesti, koska silloinhan se ei olisi enää vapaus.  Esim. työkkärin ajatus vapaudesta olisi se että sinulla on aikamäärä jonka aikana on valittava, ja sen aikamäärän jälkeen rankaistaisiin, joka on tietenkin täysin järjetön idea ko. lakiin perustuvan oikeuden noudattamisen kannalta.

Googlailemalla löytää kaikenlaisia hyviä lakeja, hakemiset kannattaa aloittaa ensimmäisenä perustuslaista ja sen jälkeen Suomen ratifioimat kv-sopimukset (jotka ratifioinnin myötä muuttuu laiksi Suomessa).

Ikävä juttu että tätä puupäistä toimintaa vain jatketaan, työvoimapalvelujen pitäisi olla palveluja, mutta semantiikka on tuotu mukaan ja nykyisin palvelu onkin pakottamista ja kiristämistä yms.

Vastikkeellisuus ei voi toimia edes ajatustasolla siten, että oikeutta vapauteen yritettäisiin jonkin poliittisen vastike-idean perusteella poistaa. Myös se, millaisia palveluja valtio työttömille toimittaa, niiden on toimittava siten että niillä vahvistetaan oikeutta vapauteen valita.    Kun on oikeus vapauteen valita, se todellakaan ei tarkoita sitä että olisi pakko valita.

Vierailija
534/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kohta 70 eivätkä päästä eläkkeelle, kaiken maailman kursseja vaan tyrkytetään.

Kohta 70, etkä pääse eläkkeelle????

Vierailija
535/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Jaa.

Ai jestas sentään. 🤣 Jos mulle tulis joku lässyttämään mitään arkeen aktivoimisesta niin... No en tiedä. Veinasin sanoa että löi***n, mutta en sentään ole väki***nen. Tänäkin aamuna olen aktivoitunut 6.45 kuten joka arkiaamu. Toisilla kun ei tämä el lakkaa ympäriltä työttömyydenkään myötä.

Kommenttisi oli kyllä niin typerä. Kerro nyt vielä ne "sattuneet syyt"? Kiinnostaa kuulla.

Minulle yritettiin tarjota tuollaista arkeen aktivoimista ja aamuherätyksiin totuttautumista. En katsonut sitä tarpeelliseksi, koska kolmenkymmenen vuoden aamukuuden herätysten pohjalta herään edelleen aamukuudelta ilman herätyskelloa arkena ja pyhänä. Viimeisin työkeikkani ennen pitkäaikaistyöttömyyttä oli yhden päivän opettajansijaisuus, josta minulle ilmoitettiin maanantaiaamuna klo 06.15. Olin aamukahdeksalta naapurikaupungissa opettamassa. Pystyisin tähän edelleenkin, jos vain kelpaisin työnantajille.

Ohis

Vierailija
536/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen työttömän joka joutuu te-toimiston virheellisten päätelmien ja asiattomien "palvelu"tarjouksien kohteeksi, on syytä aina muistaa se, että Suomessa on lain mukaisesti oikeus vapauteen valita työnsä.

Oikeutta vapauteen ei voida mitenkään palvelujen tai suunnitelmien avulla poistaa, eli tuo vapaus kannattaa itsellään pitää.

Vapautta ei voida myöskään rajata ajallisesti, koska silloinhan se ei olisi enää vapaus.  Esim. työkkärin ajatus vapaudesta olisi se että sinulla on aikamäärä jonka aikana on valittava, ja sen aikamäärän jälkeen rankaistaisiin, joka on tietenkin täysin järjetön idea ko. lakiin perustuvan oikeuden noudattamisen kannalta.

Googlailemalla löytää kaikenlaisia hyviä lakeja, hakemiset kannattaa aloittaa ensimmäisenä perustuslaista ja sen jälkeen Suomen ratifioimat kv-sopimukset (jotka ratifioinnin myötä muuttuu laiksi Suomessa).

Ikävä juttu että tätä puupäistä toimintaa vain jatketaan, työvoimapalvelujen pitäisi olla palveluja, mutta semantiikka on tuotu mukaan ja nykyisin palvelu onkin pakottamista ja kiristämistä yms.

Vastikkeellisuus ei voi toimia edes ajatustasolla siten, että oikeutta vapauteen yritettäisiin jonkin poliittisen vastike-idean perusteella poistaa. Myös se, millaisia palveluja valtio työttömille toimittaa, niiden on toimittava siten että niillä vahvistetaan oikeutta vapauteen valita.    Kun on oikeus vapauteen valita, se todellakaan ei tarkoita sitä että olisi pakko valita.

Siellä oikea lakiasiantuntija tulkitsee :D kyllä on kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia rikottu jos joutuu jotain tekemään elantonsa eteen voi ei

Vierailija
537/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?

Minkäänlaista työn välittämista TE-keskusten kautta ei ole koskaan tapahtunut, eikä luultavasti tule koskaan tapahtumaan, ellei TE-keskuksia muuteta valtiollisiksi vuokratyövoimaa välittäviksi yrityksiksi. Ihmisten määrääminen ns. työllistämistoimiin, että saadaan tilastoja siistittyä ei ole työnvälitystä. Työ on jotain, josta saa vähintään TES-:n mukaista palkkaa (edellyttäen, että on työntekijänä yrityksellä, yhdistyksellä, tai julkisella taholla, eikä yksinyrittäjä tms.), eikä sitä TE-keskusten kautta ole kukaan ikinä saanut. Ihan itse ne hakemukset lähetetään ja työllistytään, jos työllistytään. Se, että työvoimavirkailija tulostaa netistä avoimen työpaikan ja lähettää sen työttömälle kehotuksella hae tätä paikkaa, ei ole mitään työnvälitystä, vaan julkisten varojen tuhlaamista näiden tyhjäntoimittajien palkkojen muodossa.

Se on juurikin näin. 100% totuus

Vierailija
538/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli Hesarissakin tänään kirjoitus, asiaa käsiteltiin siltä osin, että työvoimatoimistot eivät ole kontaktoineet kaikkia työttömiä, joten näiltä kontaktoimattomilta puuttuu sitten se työllistymissuunnitelmaan kirjattu työnhakuvelvoite.

Ja eikös tämä työnhakuvelvoitteesta määräävä laki ole kuitenkin ollut jo yli vuoden voimassa. Joten onpa todella hidasta puuhaa sitten työkkärin taholla.

Epäreilua tietysti siinä mielessä, että tuon vuoden ajan jotkut ovat ehkä joutuneet sitä velvoitetta toteuttamaan... tekemään hakemuksia, joihin ei tule minkäänlaista vastausta.

Ehkä tässä onkin tarkoituksena ollut käyttää jonkinlaista väsytystaktiittaa... kun työtön tekee hakemuksia eik mitään kuitenkaan saa, niin lopulta työtön väsyy ja rupeaa laiminlyömään velvoitetta, jolloin hän sitten vähin erin tippuu systeemin ulkopuolelle.

Kiitos!

Työnhakuvelvoitteesta, arvailisin niin, että joku päättäjistä on jo oivaltamassa, että se on lainvastainen velvoite.

Miksi?

Koska Suomessa on edelleenkin voimassa laki/lait, joiden perusteella myös työttömillä on oikeus vapauteen valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa.

Eikä tässä vielä kaikki.  Suomessa on voimassa tämän lisäksi myös sellaiset lait, jonka perusteella VALTIOLLA on velvollisuus huolehtia työttömille tarkoitetut toimenpiteet siten, että edellä mainittu oikeus toteutuu täydellisesti.

Sitten vain katselemaan, monessako kohdassa työttömyysturvalaki on em. lakien vastainen, tai monessako kohdassa työvoimaviranomainen tulkitsee ne lait väärin siten, että se tulkinta on em. lakien vastainen.

Joo, kukaan ei olekaan pakottamassa tämän lain varjolla ketään hakemaan sellaista työtä jota hän ei kykene tekemään, täytyy hakea niitä töitä joihin kykenee. Jos ei kykene mihinkään, niin sitten ei ole työvoimatoimiston asiakkaaksikaan asiaa.

Sotkeeko tässä asiuoita nyt joku, joka ei itse asiassa olekaan millään lailla tämän työnhakuvelvoitteen kanssa tekemisissä!

Ihan tiedoksi sinulle, että työnhakuvelvoite ei ole sama kuin velvoittava työtarjous työkkäriltä. Työnhakuvelvoitteessa työtön itse päättää mitä työpaikkoja hakee. Joten mitään perustuslain antamia oikeuksia ei olla rikkomassa lain puitteissa.

Edelleenkin, työttömältä pitäisi saada suostumus siihen, että hänen oikeuttaan vapaaseen valintaan voitaisiin te-toimiston toimesta tehtävillä suunnitelmilla tai muulla soopalla ohittaa.

Ei työttömällä ole mitään velvollisuutta luopua omista lakiin perustuvista oikeuksistaan, on varsin hämmentävää että te-toimisto edes kuvittelee että sillä olisi jonkinlainen määräysvalta asioihin, joihin päätösvalta voi olla ainoastaan työttömällä itsellään.

Te-toimisto hoidelkoon palvelunsa ihan juuri kuten laissa edellytetään, eli ne pitää tehdä siten, että työttömän oikeutta vapauteen valita ei suunnitelmilla ja palveluilla loukata.

Käytännössähän tuo systeemi on tehty vuosien varrella pelkäksi roskaksi, ja sehän selvä että varmasti asiakkailta tulee sitten palautetta te-toimistolle monissa eri muodoissaan, muistaakseni joku toi palautetta jopa sankollisen verran, on mahtanut olla mieltäylentävä hetki viranomaisillakin huomatessaan miten "hyvänä" heidän "palvelua" pidetään.

Vierailija
539/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli Hesarissakin tänään kirjoitus, asiaa käsiteltiin siltä osin, että työvoimatoimistot eivät ole kontaktoineet kaikkia työttömiä, joten näiltä kontaktoimattomilta puuttuu sitten se työllistymissuunnitelmaan kirjattu työnhakuvelvoite.

Ja eikös tämä työnhakuvelvoitteesta määräävä laki ole kuitenkin ollut jo yli vuoden voimassa. Joten onpa todella hidasta puuhaa sitten työkkärin taholla.

Epäreilua tietysti siinä mielessä, että tuon vuoden ajan jotkut ovat ehkä joutuneet sitä velvoitetta toteuttamaan... tekemään hakemuksia, joihin ei tule minkäänlaista vastausta.

Ehkä tässä onkin tarkoituksena ollut käyttää jonkinlaista väsytystaktiittaa... kun työtön tekee hakemuksia eik mitään kuitenkaan saa, niin lopulta työtön väsyy ja rupeaa laiminlyömään velvoitetta, jolloin hän sitten vähin erin tippuu systeemin ulkopuolelle.

Kiitos!

Työnhakuvelvoitteesta, arvailisin niin, että joku päättäjistä on jo oivaltamassa, että se on lainvastainen velvoite.

Miksi?

Koska Suomessa on edelleenkin voimassa laki/lait, joiden perusteella myös työttömillä on oikeus vapauteen valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa.

Eikä tässä vielä kaikki.  Suomessa on voimassa tämän lisäksi myös sellaiset lait, jonka perusteella VALTIOLLA on velvollisuus huolehtia työttömille tarkoitetut toimenpiteet siten, että edellä mainittu oikeus toteutuu täydellisesti.

Sitten vain katselemaan, monessako kohdassa työttömyysturvalaki on em. lakien vastainen, tai monessako kohdassa työvoimaviranomainen tulkitsee ne lait väärin siten, että se tulkinta on em. lakien vastainen.

Joo, kukaan ei olekaan pakottamassa tämän lain varjolla ketään hakemaan sellaista työtä jota hän ei kykene tekemään, täytyy hakea niitä töitä joihin kykenee. Jos ei kykene mihinkään, niin sitten ei ole työvoimatoimiston asiakkaaksikaan asiaa.

Sotkeeko tässä asiuoita nyt joku, joka ei itse asiassa olekaan millään lailla tämän työnhakuvelvoitteen kanssa tekemisissä!

Ihan tiedoksi sinulle, että työnhakuvelvoite ei ole sama kuin velvoittava työtarjous työkkäriltä. Työnhakuvelvoitteessa työtön itse päättää mitä työpaikkoja hakee. Joten mitään perustuslain antamia oikeuksia ei olla rikkomassa lain puitteissa.

Eihän tässä ollut kyse siitä että kykenisikö tekemään, vaan siitä, haluaako valita työn tai ei.  Työnhakuvelvoitehan on olemassa joka tapauksessa, mutta lain vastaiseksi se muuttuu sillä hetkellä, kun siihen asetetaan minkäänlaisia määrällisiä tai sisällöllisiä ehtoja, jotka siis käytännössä poistaa oikeuden vapauteen valita työnsä.  Et voi valita työtä jota ei ole tarjolla, mutta rankaistaan kun ei hakenut jotain sellaista mitä ei ollut valittavissa?

Näin työkkäritrollit jaksaa vääristellä keskustelujen sisältöä.

Ihan noinhan se ei mene. Saat valita minkä tahansa työn, siihen sinulla on perustuslaillinen oikeus. Kukaan ei siis ole oikeutettu sanomaan, että et saa haluta tehdä töitä lääkärinä, kunhan hankit siihen tehtävään pätevyyden. Huomaatko, heti tuli rajoitus, vaikka perustuslaki takaa vapaan valinnan. Se on kuitenkin vapaa vain muiden lakien puitteissa.

Saat valita, että haet vain astronautin töitä, mutta silloin et ole oikeutettu työttömyysetuuteen, koska taas menet itse kaventamaan oikeuttasi korvauksiin. Oikeus valita työnsä kun tarkoittaa vain sitä oikeutta, ei samanaikaista oikeutta valita työttömyysetuus.

Voi hyvänen aika.

Kyse ei ollut oikeudesta valita.

Kyse oli oikeudesta VAPAUTEEN valita.

Vapaudella puolestaan on melko paljon merkitystä koko prosessissa, vapaus tarkoittaa sitä että viranomaistoimin ei vapautta estetä. Vapaus valita tarkoittaa myös samalla vapautta olla valitsematta jotakin.   Oikeutta vapauteen ei voida asettaa myöskään määräaikaiseksi, esim. 1 kk ajan olet vapaa valitsemaan jotain, ja jos valintaa ei synny sitten rankaistaisiin, silloinhan se oikeus vapauteen on jo poistettu.

Huomionarvoista on myös se, että valtiolla on myös velvollisuus hoitaa palvelunsa siten, että em. oikeus vapauteen valita toteutuu täydellisesti, eli mitään ei pakoteta.

Vierailija
540/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.

Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.

Kaikki kouluttautuminen aikuisiällä maksaa!

Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä... 

Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....

Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!

Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.

Opiskelu on miltei maksutonta joo, mutta jollakin pitäisi elää se opiskeluaika. Maksaa vuokra tai vastike asunnosta, ostaa ruokaa ja ehkä joskus jopa hygieniaa tai terveyttä hoitaa.

Työkkärin tulkinnan mukaan et opintojen aikana ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten et voi saada työttömyyskorvausta siltä ajalta. Jos opintotukikuukaudet on käytetty eikä ole suuremmin säästöjä, voi olla mahdotonta opiskella.

Niin,tekosyitä löytää aina ja voi toiset kymmenen vuotta maata kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme