Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
481/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.

Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.

Kaikki kouluttautuminen aikuisiällä maksaa!

Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä... 

Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....

Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!

Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.

Ei ole maksutonta. Joutuu hankkimaan oppimateriaalia, ja elämään sen kolme-neljä vuotta minkä se opiskelu kestää!

Aikuisiällä ei maksutonta koulutusta olekaan! Ja aikuisiällä joutuu itse ylläpitämään omaa elämäänsä, niillä varoilla joita on käytettävissä.

Ja juu, toki sinne amk:honkin pitää päästä. Kaikista ei kuitenkaan ole sairaanhoitajiksi. Mille aloille amk:ssa on erikseen aikuislinja nuorisolinjan rinnalla? 

Julkinen koulutus on maksutonta, sinä ryhdyt nyt selittelemään omia henkilökohtaisia menojasi osana koulutuksen menoja. Söisit, vaikka et olisi koulutuksessa, joten miksi se on opintoihin liittyvä meno?

AMK:ssa on vain aikuisia ja moni nuorempikin tekee koko ajan töitä opintojen ohessa. Vain työtön sanoo, että ei voi mennä maksuttomaan koulutukseen, koska ei voi samalla tehdä töitä kuten muutkin.

No, kuule saako sitä työttömyysetuutta nauttia jos on amk:ssa opiskelemassa. Saako. Ja joutuuko siitä pienestä työttömyysetuudesta kustantamaan sitten kaiken tavallisen niukan elämisen lisäksi myös ne oppimateriaalit!

Aikuisikäiselle mikään ammattipätevyyden tuottava koulutus ei ole maksutonta. Ja eikö se niin sanotankin, että PERUSOPETUS ON MAKSUTONTA!

Vierailija
482/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun on "kuntoutunut" heräämään aikaisin, saa jonkun siivoustyön, johon mennään illalla siivoilemaan :D tai postia lajittelemaan jopa yöllä. Ei työssä käyvätkään aina ennen kahdeksaa herää eikä se kerro mitään elämänhallinnasta. 

Siis mitämitä nyt taas.

Mediassa aina kun keskustellaan aamu ja iltavirkkuudesta, niin ollaan yhtä mieltä siitä että kyseessä on synnynnäinen taipumus. Niin uskomatonta kuin se onkin, joutuminen työttömäksi ei muuta ihmisen perimää.

Aamuvirkku pysyy aamuvirkkuna työttömänäkin, ja niin edelleen. Tämä vuorokausirytmin moralisointi on jonkinlainen iltavirkkujen projektio, jossa oma taipumus sijoitetaan toiseen, työttömään.

Nää on niin hilpeitä juttuja lukea työttömänä aamuvirkkuna aina nämä huolestumiset minun vuorokausrytmistäni. Projektio. Kyllä, jotkut nukkuvat pitkään aamuisin työttömänäkin, koska heillä on sellainen synnynäinen taipumus, jota kutsutaan iltavirkkuudeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Työtön voi mennä vaikka opiskelemaan alalle joka työllistää.Jos on maannut yli 10 vuotta työttömänä toisten rahoilla niin se on uskomattoman törkeää .Jokainen voi tuossa ajassa tehdä jotain työllistymisensä eteen.

Opiskeleminen ei ole ilmaista. Joku aikuiskoulutustuki, sitä eivät kaikki ole oikeutettuja saamaan. Toki, jos on ollut pitkässä yhtäjaksoisessa työssä, rahaa on jäänyt säästöön, niin siitä vaan opiskelemaan. Kaikki lyhyet kurssitkin, muutaman kuukauden pituiset kurssit, maksavat tonneja. Useita tonneja saa maksaa, vaikka jokin ammatillista pätevyyttä tuottava kurssi ei kestäisi kuin pari kolme kuukautta. Näitä tällaisia kursseja on esim. jollakin isännöistijäliitolla, voi siis hankkia vaikkapa vuokravalvojan pätevyyden tai kiinteistösihteerin pätevyyden tms.

Kaikilla ei ole tonneja laittaa, ainakaan siinä vaiheessa, jos on luottanut että saa sillä entisellä koulutuksella ja kokemuksella töitä... 

Kovin vanhana ei ole haluja lähteä nuorisolinjalle vaikkapa leipuriksi opiskelemaan....

Te-koulutuksiin ei pääse... ei pääse, vaikka olisi niitten opiskelijavalintakokeisiin päässyt ja suorittanut kokeen täysin puhtaasti, ei pääse, sillä kouluttaja EI HALUA SINUA KURSSILLE! Törkeintä tässä yhteydessä se, että se kouluttajan edustaja jopa kyseenalaistaa sinun aiemmat työtodistuksesi ja niissä esitetyt arviot. Hän on niin hävytön, että hän vihjailee jopa näitä väärennyksiksi! RASEKO!

Ei noille kursseille oteta ikäihmisiä. Tosin eivät tätä myönnä mutta käytäntö on tämä.

Vierailija
484/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE24 uudistus keroo seuraavaa: Kunnan vastuu työttömyysetuuksien rahoituksesta koskisi jatkossa työmarkkinatuen lisäksi myös peruspäivärahaa sekä perusosan suuruista osuutta ansiopäivärahasta. Kunnan rahoitusvastuu määräytyisi työnhakijan työttömyysetuuspäivien kertymän perusteella. Kannustavan rahoitusmallin mukaisesti jatkossa pelkkä työttömän aktivointi eli palveluihin ohjaaminen ei vaikuttaisi kunnan rahoitusvastuuseen työttömyysturvasta. Kunnan vastuu työttömyysturvan rahoituksesta alkaisi nykyistä aiemmin ja kasvaisi portaittain.

Siis lähinnä mietin tuota lausetta, että jatkossa pelkkä työttömän aktivointiko ei poistaisi ns. sakkomaksua kunnalta? Elikkäs pitääkö oikeasti työllistyä, että, kunta pääsee sakoista.

Mihis ne sit rupee työntää porukkaa. Nythän on pajat pullollaan tempputyöllistettyjä, palkkatukilaisia, ja sen sellaisia aina vuoden kerrallaan, että pääsevät sakkomaksuista.

Mua ärsyttää kun TE-toimiston sekä kunnan asiantuntijoille kerrotaan ja suorastaan uhkaillaan että kyllä työttömät pitää saada jonnekin ettei kunta joudu maksumieheksi. Niin kuin sillä perusteella sitten aktvoitaisiin työnhakijoita.

Minua asiantuntijana ja työtöntä työnhakijaa ei voisi vähempää kiinnostaa mitä ja koska kunta joutuu maksamaan.

Minua asiantutijana kiinnostaa vain se, että työtön saa töitä tai sellaista koulutusta joka auttaa häntä työllistymään. Minun tehtäväni on häntä siinä auttaa.

Se mitä kunta joutuu maksamaan, ei hetkauta asiantuntijaa eikä työtöntäkään pätkän vertaa joten sillä hokemalla voi pyyhkiä perseensä itse kukin taho. Mitä korkeammalla pallilla kunnan työllisyydenhoidossa istuu, sitä paremmalla syyllä.

Vierailija
485/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että vielä tässä iässä joutuu jännittämään TE-toimistoon menoa. Olen 59 vuotias pitkäaikaistyötön ja viikon päästä olisi taas käynti toimistossa. Entinen keski-ikäinen virkailijani on heivattu ties minne ja nyt minua palvelee vuonna 2021 sosionomiksi valmistunut tyttönen. 

Taitaa olla 50/50 kuinka mummon käy. Laittaako mielivaltaisesti tutustumaan vaikka työelämään. Sillähän ei ole mitään väliä, että eka kertaa menin kesätöihin vuonna 1977. Sieltä asti työuraa katkeamattomana vuoteen 2020. Ja miksi olen työkkärissä. Pennosetkin on nyt tarpeen, kun lähipiirissä on paljon apua tarvitsevia pitkäaikaissairaita.

Sulla on kuitenkin vähintään viisi vuotta aikaa olla työelämässä ja jopa kauemmin, jos haluat (tai saat töitä).[/quo

En halua, enkä varmaan saa töitä. Jään OVE:lle 1.6.2024. Sitä ennen pitää pelätä, mitä joku lapsenlapsen ikäinen virkailija on mieltä.

Miten niin saa pelätä? Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Sinä jäät osittain varhennetulle eläkkeelle vajaan vuoden kuluttua.

Sori, heikko ulosanti. Siis pitää pelätä, että mihin virkailija yrittää työntää tuon jäljellä olevan vuoden aikana. Laittaako karenssin uhalla pupukurssille, tutustumaan työelämään, tai jotain. Minut on kasvatettu pelkäämään virkavaltaa. Hirvee stressi päällä. Olen täältä lukenut, että kiusaavat vanhoja ihmisiä. 

Ei kun, kyllä minä ymmärsin mitä tarkoitit. Minä puolestani yritin sanoa, että eihän tuossa ole mitään "pelättävää", jos olet ilmoittanut, että jäät OVE:lle niin kyllähän täyspäinen virkailija ymmärtää, ettei tuossa vaiheessa kannata tarjota sinulle koulutusta, kuntoutusta tai edes töitä.

Ei ne virkailijat ymmärrä,kun olet työkkärin listoilla niin sulle voidaan tarjota kaikkia näitä.Minulle aiottiin tehdä uusi työllistymissuunnitelma vaikka jään kuukauden päästä eläkkeelle.

Mitähän tuossa tapahtuisi, jos tekisit TE-toimiston kanssa uuden työllistymissuunnitelman? Taitaisi jäädä kuukauden kuluttua eläke saamatta.

Kannattaa muistaa, että kaikessa mitä TE-toimisto tekee, se toimii lain velvoittamalla tavalla. Oli asiakas menossa eläkkeelle tai rakettilennolle Marsiin: työnhakijana ollessaan sille kuitenkin tehdään aina suunnitelma, jota päivitetään säännöllisesti.

Kysymykseesi vastaten. Eläke ei peruuntuisi. Sen sijaan kuukautta ennen (kuten muissakin tilanteen muutostapauksissa) ensin työnhakuvelvollisuus poistuisi. Ja sitten, kun eläke käynnistyisi ja työnhakija päättäisi sen perusteella työnhakunsa, myös kaikki palvelu ja yhteydenpito päättyisi.

Sori, jos nämä faktat pilasivat ivan ja hauskanpidon. Olisihan se paljon kivempaa vain naureskella että kyl on PÖLÖJÄ SYTTEEMI LOOL!!1

Huonot lait kyhäisivät. Ihan järjetöntä että muutama kk eläkeikään ja joutuu atk-kurssille.

Vierailija
486/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuntouttavassa ei ole kohta ohjaajaa. Hän jää eläkkeelle ja ei ole varaa palkata uutta tilalle.

Vierailija
487/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Ja toinen mihin tuo toiminta mielletään on päihdeongelma.

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?

Osalla on. Osa täysin työkyvyttömiä.

Jotkut osa-työkykyisiä.

Meillä oli tänään tällainenn pv ettei ollut mitään tekemistä. Yksi odotti ohjaajaa mutta ohjaajaa ei näkynyt. Hänen päivän kuntouttavatyö oli kahvin keitto.

Itse odotin pääsyä tietokoneelle jolla on ainoa ohjelma jolla voin tehdä saamani tehtävän. En päässyt koneelle sillä se on kokopäivän varattu. Monta tekijää mutta vain yksi ohjelma

Vierailija
488/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen koulutus kuten AMK ja yliopisto on maksuttomia, niistäkin valmistuu väkeä, joka työllistyy.

Ei ole maksutonta. Joutuu hankkimaan oppimateriaalia, ja elämään sen kolme-neljä vuotta minkä se opiskelu kestää!

Aikuisiällä ei maksutonta koulutusta olekaan! Ja aikuisiällä joutuu itse ylläpitämään omaa elämäänsä, niillä varoilla joita on käytettävissä.

Ja juu, toki sinne amk:honkin pitää päästä. Kaikista ei kuitenkaan ole sairaanhoitajiksi. Mille aloille amk:ssa on erikseen aikuislinja nuorisolinjan rinnalla? 

Ainahan voi mennä yliopistoon väitöskirjaa tekemään

Jaa, ja kaikki suomalaiset ovat vähintään maistereita... 

Niin, nythän on niin että samalla kun kaikki työläisvanhempien kuten merkonomien ja maanviljelijöiden lapset on haluttu kouluttaa maistereiksi ja tohtoreiksi, meiltä on työläiset loppumassa kokonaan. Yhteiskuntaluokkien häivyttäminen on ajanut tähän ja monet suorittavat työt jäävät tekemättä jo nyt.

Mielestäni tätä kokonaisuutta ei olla mietitty tarpeeksi koulutuspolitiikasta päätettäessä.

Loistava kommentti siellä!

Se on aina niin söpöä, kun keskiluokkainen ihminen julistaa, että "kaikki ovat keskiluokkaa!":D

Ennen oli työväenluokkainen kulttuuri syrjäytyneiden ja keskiluokan välissä, johon oli syrjäytynen helppo kiivetä ja joka suojasi häntä keskiluokkaista arvoterroria vastaan. Nykyään köyhää syrjäytynyttä vaaditaan kiipeämään suoraan keskiluokkaan, siis ihmisenä, arvomielessä. Se on liian suuri harppaus.

Vierailija
489/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Eihän tuossa niitä huonompikuntoisiakiusata, kun ne taitaa olla niitä pitkäaikaistyöttömiä, joita ei ole saatu edes kiinni.

Lähinnä vasta työttömäsi jääneitä on saatu järjestelmän piiriin ja he ovat varmaan eniten työkykyisiä.

Vierailija
490/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE24 uudistus keroo seuraavaa: Kunnan vastuu työttömyysetuuksien rahoituksesta koskisi jatkossa työmarkkinatuen lisäksi myös peruspäivärahaa sekä perusosan suuruista osuutta ansiopäivärahasta. Kunnan rahoitusvastuu määräytyisi työnhakijan työttömyysetuuspäivien kertymän perusteella. Kannustavan rahoitusmallin mukaisesti jatkossa pelkkä työttömän aktivointi eli palveluihin ohjaaminen ei vaikuttaisi kunnan rahoitusvastuuseen työttömyysturvasta. Kunnan vastuu työttömyysturvan rahoituksesta alkaisi nykyistä aiemmin ja kasvaisi portaittain.

Siis lähinnä mietin tuota lausetta, että jatkossa pelkkä työttömän aktivointiko ei poistaisi ns. sakkomaksua kunnalta? Elikkäs pitääkö oikeasti työllistyä, että, kunta pääsee sakoista.

Mihis ne sit rupee työntää porukkaa. Nythän on pajat pullollaan tempputyöllistettyjä, palkkatukilaisia, ja sen sellaisia aina vuoden kerrallaan, että pääsevät sakkomaksuista.

Mua ärsyttää kun TE-toimiston sekä kunnan asiantuntijoille kerrotaan ja suorastaan uhkaillaan että kyllä työttömät pitää saada jonnekin ettei kunta joudu maksumieheksi. Niin kuin sillä perusteella sitten aktvoitaisiin työnhakijoita.

Minua asiantuntijana ja työtöntä työnhakijaa ei voisi vähempää kiinnostaa mitä ja koska kunta joutuu maksamaan.

Minua asiantutijana kiinnostaa vain se, että työtön saa töitä tai sellaista koulutusta joka auttaa häntä työllistymään. Minun tehtäväni on häntä siinä auttaa.

Se mitä kunta joutuu maksamaan, ei hetkauta asiantuntijaa eikä työtöntäkään pätkän vertaa joten sillä hokemalla voi pyyhkiä perseensä itse kukin taho. Mitä korkeammalla pallilla kunnan työllisyydenhoidossa istuu, sitä paremmalla syyllä.

Kuulostatpa suoraselkäiseltä, hyvä, että sinunlaisiasi on. Olen kyllä tavannut sellaisia ns. asiantuntijoita, että voi hyvää päivää. Tasan varmasti ei kiinnostanut minun työllistymiseni, tai halu auttaa minua. Ihan nautti VPJ-palkkaa, pakotti pajalle pilipali hommiin, otti rahat ja juoksi. Kunnan johtoportaassa olevalta henkilöltä kuulin, että ihan on johdon ja pajan kesken oikein yya-sopimus, että pistävät näihin hommiin ja vielä saavat palkkion. Kun pajan tulos näyttää jotenkin liikaa positiiviselta, niin menevät lomalle Lappiin törsäämään hillot.

Vierailija
491/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Kuntouttava sopii parhaiten töiden välttelijöille. Käy yhtenä tai kahtena päivänä askartelemassa. Töitä kun hakee ja sanoo olevansa kuntouttavalla voi olla varma ettei palkata. 

Jep. Itse olen just tollainen työnvälttelijä. Menen aina sieltä mistä on aita matalin. Kokemusta oikeista töistä toki myös on, ja aina on mennyt loppujen lopuksi reisilleen. Itseluottamus mennyt jo aikoja sitten.

Vierailija
492/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Eihän tuossa niitä huonompikuntoisiakiusata, kun ne taitaa olla niitä pitkäaikaistyöttömiä, joita ei ole saatu edes kiinni.

Lähinnä vasta työttömäsi jääneitä on saatu järjestelmän piiriin ja he ovat varmaan eniten työkykyisiä.

Just näin. Vasta työttömäksi jääneet, ei ongelmaiset ja nöyrät, virkavaltaa pelkäävät melkein eläkeläiset ovat juuri näitä, joita eniten ns. vainotaan. Hyvä vai huono, jokainen tapaus lienee omansa.

Vierailija
493/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna valehteli että aktiivi malli poistetaan. Siksi äänestän vasemmistoliittoa.

Vierailija
494/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuntakokeilussa sellaisia naisia töissä, että oksat pois. Kerran pistivät tutkintaan ja tuen poikki, kun saivat päähänsä ihan ominpäin, että en voi työllistyä, kun minulla on kolme alle viiden vuoden sisällä syntynyttä lasta.

Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu, että pidän yllä ammattitaitoani, johon kuuluu myös kirjoittaminen. Kerroin haastattelussa, että kirjoitan säännöllisesti. Laittoivat tuen poikki ja ilmoittivat, että olen kirjailija. 

Joskus tuntuu, että tämä on täysin kafkamaista.

Saakohan he jotain erillistä korvausta, jos keksivät aivan pähkähulluja juttuja?

Minä olen sijoittaja. En tee sitä päätyökseni, eikä se vie kovinkaan paljon aikaa edes viikottain, tottakai seuraan alan uutisia jne. Koska olen aina kuullut näitä te-toimistojen päättömyyksiä, niin kun sitten its ejäin työttömäksi päätin myös alkaa vainoharhaiseksi te-toimiston suuntaan.

Järjestin asiani niin, että joku muu hoitaisi sijoitukseni. Että voin sitten todistaa. Tottahan se selvityspyyntö sitten napsahti, kun totesivat, että minua onkin vaikea työllistää. Toivoivat kai, että minut saisi potkittua pois työttömien kortistosta, mutta  olipa todisteet.

Sanoin heille, että seuraavan kerran tällaiset pelleilyt hoitaa sitten lakimieheni.

Aivan järjetöntä tuohua kaikki tuollainen. Pitäisi olla iha se ja sama mihin se työtön päivänsä tunnit tuhlaa, kunhan samalla etsii töitä ja tekee hommansa niin, että voi käydä työhaastatteluissa, jos niitä tulee. Jos joku haluaa rakentaa taloaan, niin rakentakoot, kunhan se ei haittaa työnhakua. Jos joku haluaa kirjoittaa, niin kirjoittakoot.

Työkkäri ei koskaan eikä missään vaiheessa anna selvityspyyntöä sijoitustoiminnasta, jos sitä tekee yksityistaloutensa puitteissa. Siksi olisi nyt aiva avartavaa kuulla, mistä sen selvarin sait - et tullut alkuhaastatteluun, et suostunut toimittamaan tarvittavia todistuksia, kieltäydyit työstä jne.? Jos sinulla on yritys, joka hoitaa sijoituksiasi (vaikka itse sen kaiken teet yrityksen nimissä), niin silloin selvitys yritystoiminnasta on täysin paikallaan eikä siinä ole mitään kohtuutonta.

Uskon, että kuka tahansa lakimies ottaisi mielellään vastaan pelleilyihisi liittyvät juridiset työt, koska mistään muualta tuskin saa yhtä helpolla sen 320 e/h kuin toteamalla sinulle, että viranomainen hoitaa sille lakien mukaan kuuluvia töitä ja yritystoiminnan selvittäminen ennen etuudenmaksua on yksi tällainen toimi.

En vastaa vi hapuheihmisille tai solvaaviin viesteihin. Ne itsessään jo kertovat että vastassa on aggressiivinen ihminen.

Vierailija
495/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites taajaaj olette ravanneet noissa haastatteluissa paikanpäällä?

Nehän voidaan hoitaa puhelimitse, jos on painava syy. Sanoin, etten tarvitse heidän helliä haleja ja huolenpitoa. Nyt odottelen, että haluaako ne haistella ja maistella minua, vai miksi esim. Teams haastattelu ei muka riitä

Vierailija
496/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Vasta työttömäksi jääneet, ei ongelmaiset ja nöyrät, virkavaltaa pelkäävät melkein eläkeläiset ovat juuri näitä, joita eniten ns. vainotaan. Hyvä vai huono, jokainen tapaus lienee omansa.

Olen tuo jolle vastasit. Itsekin kuulun juuri tuohon mainitsemaasi ryhmään :D 

Täytän tänä vuonna 63v ja olen viimeisen kahden vuoden aikana sairastanut aivoverenvuodon ym , mutta siitä huolimatta olen ollut työelämässä, vaikka kunto ei ole paras mahdollinen.. Nyt puolivuotta työttömänä ja sain sen verran armoa, ettei tarvitse hakea, kuin 2 työpaikkaa/kk.

Asun aika pienellä   paikkakunnalla ja tyopaikkoja on vähän, oman alan töitä ei nyt oikeastaan ollenkaan joten haen työpaikkoja metalliteolisuudesta pinnoittajana ym ja opiskelijoille tarkoitettuja kesätöitä noihin metallifirmoihin. 

Työvuosia takana noin 40 vuotta, saas nähdä ohjataanko minut joku päivä tutustumaan työelämään vai mitä ne oli, kun mennään opettelemaan, että miten sitä käydään töissä :)

Vierailija
497/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön valitsee lähtökohtaisesti itse, mitä työmahdollisuuksia hakee. Lisäksi TE-toimistot ja kuntakokeiluihin osallistuvat kunnat voivat tehdä työnhakijalle työtarjouksia.

Työtarjoukset ovat velvoittavia, jos työnhaku on kestänyt kuusi kuukautta alkuhaastattelusta laskien. Työtarjous ei ole velvoittava, jos työnhakija on ennen työtarjousta raportoinut hakeneensa kyseisen jakson aikana työmahdollisuuksia sovitun määrän.

Mulla on seuraava haastattelu ja kontaktointi viikon päästä. Työnhakua on kestänyt se 6 kuukautta. Haluaisin käydä tekemässä OmaAsioinnissa ne neljä työnhakua, jotka mulle on määrätty. Mutta nyt en pääse sinne, eivät aukea. Lukee vaan, että ei avoimia asioita tai tehtäviä.

Mtes tää ny  näin?

Suunnitelma päivitetään kuntakokeilun tai TE-toimiston aloitteesta, voit sitä myös itse pyytää. Siinä samalla määritellään uudet työnhakujaksot ja niille hakuvelvoitteet.

Kun 3 kk täyttyy ja siihen sisätyneet hakujaksot taakse jäänyttä elämää (olet toteumatiedot ilmoittanut ja täyttänyt) sinulla ei ole avoimia asioita tai tehtäviä ennenkuin TE-toimisto tai kuntakokeilu päivittää suunnitelmasi. Odota, tai jätä yhteydenottopyyntö suunnitelman päivittämiseksi Oma asioinnissa.

Vierailija
498/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites taajaaj olette ravanneet noissa haastatteluissa paikanpäällä?

Nehän voidaan hoitaa puhelimitse, jos on painava syy. Sanoin, etten tarvitse heidän helliä haleja ja huolenpitoa. Nyt odottelen, että haluaako ne haistella ja maistella minua, vai miksi esim. Teams haastattelu ei muka riitä

Jos työnhakijaa ei tavoiteta puhelimitse, lain mukaan hänelle lähetetään kutsu saapua henkilökohtaisesti TE-toimistoon. Että jos et halua naamannäytille, vastaa siihen soittoon joka tulee 0295- alkuisesta numerosta.

Vierailija
499/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.

Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.

Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.

Älkää aina viitsikö leimata kuntoutuksella olijoita.

-sivusta

Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?

Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.

Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.

Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.

Vierailija
500/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Kuntoutettavalta yritetään kuntouttaa joko mieltä tai kehoa/molempia. Tavallisilla työpaikoillakin on päihdeongelmaisia, kuten kuntoutettavissakin.

Itse olen iäkäs, päihteetön ja ammattikin löytyy, mutta kun keho ei kestä ruumiillista työtä, enkä enää eläkeiän kynnyksellä lähde opiskelemaan. Se pitäisi tehdä omin kustannuksin, ei ole varaa millään korvauksilla. Jo lääkkeisiin menee iso osa rahoista. Toimeentulotukea en saisi, on oma asunto ja miehellä tulot.

Joka päivä palvelin englanniksi myymälässä. Meitä on ihan fiksujakin näissä kuntoutuksissa.

Älkää aina viitsikö leimata kuntoutuksella olijoita.

-sivusta

Okei, mutta mitä varten sitten tarvitset kuntoutusta - vielä tuossa iässä, kun olettaisin tekstistäsi päätellen, että saat varmaan aikasi kulumaan muutenkin?

Sitä pitää kysyä te-virkailijoilta. Olen saanut sairaspäivärahaa ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä jo, mutta tuossa välillä oli helvetillinen jahtaamisajanjakso ja jouduin menemään kuntoutukseen.

Syynä oli nimenomaan tuo työttömästä maksettava kuntasakko. Minut piti siivota pois tilastoista myös. Vanhat ja raihnaiset saunan taakse...ei kuntoutus yleensä mitään pahemmin kuntoutakaan, se nyt on tätä pakko-orjuutta. Katsoivat, ettei minusta ole muualle.

Ja riippuu hyvin paljon paikasta minne onnistuu pääsemään. Isot satsit ruokaa pystyi ainakin ostamaan parilla eurolla ja ilmainen ateria oli jokaisena läsnäolopäivänä. Kävin atk-kursseilla samalla ja saihan siitä bussin kuukausikortin. Minulle sattui ihan mukava kokemus oikeastaan joiltain osin. Oli myös kiva tavata uusia ihmisiä. Pari jäi ystäväksikin.

Et kuitenkaan ole "hirveän" vanha, koska kaikkein vanhimpia ei laiteta edes kuntouttavaan toimintaan.