Olli Rehn: Kansantaloutemme on liian pieni kannattelemaan nykyistä hyvinvointivaltiota
https://www.hs.fi/talous/art-2000009395811.html
Vihdoinkin joku politiikan kärkinimi sanoo asian kiertelemättä. Entisenkaltaista hyvinvointivaltiota ei enää ole, eikä sellaista enää Suomeen tule.
Kommentit (898)
Olen sitä mieltä, että maksetut verorahat pitää käyttää oikein. Olen seurannut politiikkaa pitkään ja minua ärsyttää suunnattoman paljon, kun poliitikot puhuvat näin, tämä on nyt niin pieni summa tämä miljardi tai miljoona, tämä on nyt niin pientä. Mikään raha ei ole pientä, kaikki revitään veronmaksajan selkänahasta ja hänen tililtään. Kaikki rahanjako syyniin, tämä olisi pitänyt tehdä aikoja sitten. Julkishallinto minimiin, kaikki turhat virat, johtajan johtajat sun muut muita töitä tekemään, jos raukat löytävät. Valtion työpaikat ovat suojatyöpaikkoja, siellä voi puuhastella veronmaksajien rahoilla kaikkea kivaa miljardi sinne miljardi tänne. Tällainen ei voi jatkua. MIksi tälle ei tehdä mitään.
PK-yrittäjät usein tarvitsevat rahvastakin asiakkaiksi. Nythän suuret ikäluokat alkavat olla edunvalvontavaiheessa ja nuori sukupolvi pitäisi houkutella asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Liian moni (työikäinen ja -kykyinen) elää tukien varassa ja liian harva elättää täysin itsensä työnteolla.
No minne te laitatte ne, kun toiset tykkäävät olla vain kauppakeskuksissa ja rupatella?
Ne jotka eivät halua edes tehdä töitä, kitkuteltkoot sillä hyvin pienellä kansalaispalkalla ilman muita tukia. Kyllä työhalut kasvaa, kun huomaa, ettei ole varaa maksaa itse vuokraa eikä puhelinlaskua. Ja kaupasta voi ostaa vain makaronia ja tonnikalaa, ei muuta.
Jos siltikin joku haluaa valita sen työttömän elämän, niin siitä vaan. Saa kurjistua ihan rauhassa.
Muuten hyvä, mutta kun näitä riittää, jotka ovat käsi ojossa, joten mielestäni jokaisen, joka ei itse halua kantaa tai ei pysty kantamaan omaa korttaan yhteiseen kekoomme, on sitten omien kykyjensä ukaan osallistuttava jollain tasolla yhteiseen hyvinvointiimme. On aivan riittävästi avustavaa työtä tarjolla, joka ei tietenkään vastaa "tohtori- tai lisensiaattiopintoja suorittaineiden tasoa..." mutta jota vastaan voimme me, jotka maksamme veromarkkoina työttömyyden kulut, saada edes jotain näiltä takaisin.
Tienvarsisiivousta, rikkaruohojen kitkemistä, maalaamista, koulujen lähellä liikenteen partiointia, you name it.
Siis missä ihmeessä näitä avustavia töitä oikein on tarjolla? Itse olen osa-aikatöissä ja olisi tarvetta juuri tällaiselle pikkuduuneille, joita voisin tehdä tuon "leipätyöni" lisäksi. Eipä ole tuollaisia missään näkynyt. Vai meinaatko, että työttömät pitäisi pakoittaa noihin hommiin palkatta? Siinä tapauksessa kannattaa huomioida, että tällaista on Suomessa aikoinaan kokeiltu, mutta siitä luovuttiin koska se tuli valtiolle niin kalliiksi, eikä se edesauttanut työttömien työllistymistä. Eli jos puhutaan siitä miten rahat ei riitä, niin vielä vähemmän ne riittää tuollaisella tempputyöllistämisellä.
Eiväthän työttömät palkatta niissä olisi. He saisivat palkakseen sen rahan, jota he nyt saavat taikaseinästä tekemättä yhtään mitään.
Jos noita ei tee niin voi olla ilman tukia yhteismajoituksessa, jossa jokaiselle tarjotaan vettä, jauhoja, öljyä, proteiinilähde (soijarouhe? herneitä? kananmunia?) ja halvimpia kasviksia (porkkanoita? lanttua?) vähän mutta sen verran, että pysytään hengissä. Ei yksiöitä, herkkuja, ruokaa yli oman tarpeen, kahvia tai alkoholia. Sillä saadaan rahaa noihin työpaikkoihin ja ratkaistaan samalla lihavuusongelma.
Tälläkään munapäällä ei ole rohkeutta sitten kertoa, että minkälaiseen hyvinvointivaltioon meillä ON rahaa. Tämähän ei ole nollasummapeliä. Joistain tehtävistä valtion on ilmeisesti luovuttava, mutta mistä ja miltä osin? Kuka haluaa kertoa kansalle?
Hyvinvointivaltion täyspurku ei kuulosta realistiselta ottaen huomioon että Suomi on edelleen suht vauras ja hyvinvoiva, kestävyysvajeesta ja velkaantumisesta huolimatta. Sitä paitsi joku Latvia kykenee myös pitämään monenlaisia palveluita pystyssä vaikka on paljon köyhempi ja pienempi kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Liian moni (työikäinen ja -kykyinen) elää tukien varassa ja liian harva elättää täysin itsensä työnteolla.
No minne te laitatte ne, kun toiset tykkäävät olla vain kauppakeskuksissa ja rupatella?
Ne jotka eivät halua edes tehdä töitä, kitkuteltkoot sillä hyvin pienellä kansalaispalkalla ilman muita tukia. Kyllä työhalut kasvaa, kun huomaa, ettei ole varaa maksaa itse vuokraa eikä puhelinlaskua. Ja kaupasta voi ostaa vain makaronia ja tonnikalaa, ei muuta.
Jos siltikin joku haluaa valita sen työttömän elämän, niin siitä vaan. Saa kurjistua ihan rauhassa.
Muuten hyvä, mutta kun näitä riittää, jotka ovat käsi ojossa, joten mielestäni jokaisen, joka ei itse halua kantaa tai ei pysty kantamaan omaa korttaan yhteiseen kekoomme, on sitten omien kykyjensä ukaan osallistuttava jollain tasolla yhteiseen hyvinvointiimme. On aivan riittävästi avustavaa työtä tarjolla, joka ei tietenkään vastaa "tohtori- tai lisensiaattiopintoja suorittaineiden tasoa..." mutta jota vastaan voimme me, jotka maksamme veromarkkoina työttömyyden kulut, saada edes jotain näiltä takaisin.
Tienvarsisiivousta, rikkaruohojen kitkemistä, maalaamista, koulujen lähellä liikenteen partiointia, you name it.
Siis missä ihmeessä näitä avustavia töitä oikein on tarjolla? Itse olen osa-aikatöissä ja olisi tarvetta juuri tällaiselle pikkuduuneille, joita voisin tehdä tuon "leipätyöni" lisäksi. Eipä ole tuollaisia missään näkynyt. Vai meinaatko, että työttömät pitäisi pakoittaa noihin hommiin palkatta? Siinä tapauksessa kannattaa huomioida, että tällaista on Suomessa aikoinaan kokeiltu, mutta siitä luovuttiin koska se tuli valtiolle niin kalliiksi, eikä se edesauttanut työttömien työllistymistä. Eli jos puhutaan siitä miten rahat ei riitä, niin vielä vähemmän ne riittää tuollaisella tempputyöllistämisellä.
Työttömiä on työmarkkinatuella kaupoissa, kirjastoissa ja esim. toimistotöissä esim. sairaalat, museot, nuorisotalot, kansalaisopistot, vesilaitos, sähkölaitos, sivistyskeskus, sosiaalitoimisto, hautausmaan toimisto, seurakunnan toimisto jne.
On on, mutta orjapalkalla eli käytännössä ilman palkkaa ja ilman työsuhde-etuja. Rehnin ajatuksena kai oli, että pitäisi (miten?) saada aikaan sellainen muutos, jossa maahan syntyy todellisia työpaikkoja oikealla palkalla, jotta valtio saisi verotuloja ja ihmiset kuluttaisivat, mikä osaltaan lisäisi valtion tuloja..
Hahhah. Rehnin tavoitteena on alaluokkainen työtä tekevä köyhälistö.
Alaluokkainen työtä tekevä köyhälistö on koko EK:n unelma.
EK edustaa Suomen suuria pörssiyrityksiä. Ei niihin köyhillä ole asiaa.
Nimenomaan halutaan että duunarit pysyy köyhinä ja tekevät työtä isoille pörssiyhtiöille puolilmaiseksi, jotta saadaan mahdollisimman iso tuotto. Joka vuosi valitetaan että ei ole varaa palkata koska niin kokeat palkkavaatimukset ja vaikea irtisanoa ihmisiä, mutta samalla maksetaan johtajille miljoonabonuksia, sekä osinkoja. Johtajilla toki on neuvoteltu myös kultaiset kädenpuristukset, jos pitää imagosyistä joku sitten irtisanoakin. Ihmisten arvot kovenee kun varallisuutta kertyy. Wahlroos hyvä esimerkki, sosialistista tuli kapitalisti kun sattui tekemään hyvät kaupat joskus aikoinaan. Sitten voi päästää suustaan mitä vaan sammakoita kun oma selusta on turvattu.
Kansantalous säilyykin pienenä, kun nuoremmat ikäluokat ovat aina vain köyhempiä, ja raha menee rikkaille boomereille tai veroparatiiseihin rajojen ulkopuolelle. Turha syyttää kansalaisia tästä kierteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella kaupoissa, kirjastoissa ja esim. toimistotöissä esim. sairaalat, museot, nuorisotalot, kansalaisopistot, vesilaitos, sähkölaitos, sivistyskeskus, sosiaalitoimisto, hautausmaan toimisto, seurakunnan toimisto jne.
On on, mutta orjapalkalla eli käytännössä ilman palkkaa ja ilman työsuhde-etuja. Rehnin ajatuksena kai oli, että pitäisi (miten?) saada aikaan sellainen muutos, jossa maahan syntyy todellisia työpaikkoja oikealla palkalla, jotta valtio saisi verotuloja ja ihmiset kuluttaisivat, mikä osaltaan lisäisi valtion tuloja..
Hahhah. Rehnin tavoitteena on alaluokkainen työtä tekevä köyhälistö.
Alaluokkainen työtä tekevä köyhälistö on koko EK:n unelma.
EK edustaa Suomen suuria pörssiyrityksiä. Ei niihin köyhillä ole asiaa.
Nimenomaan halutaan että duunarit pysyy köyhinä ja tekevät työtä isoille pörssiyhtiöille puolilmaiseksi, jotta saadaan mahdollisimman iso tuotto. Joka vuosi valitetaan että ei ole varaa palkata koska niin kokeat palkkavaatimukset ja vaikea irtisanoa ihmisiä, mutta samalla maksetaan johtajille miljoonabonuksia, sekä osinkoja. Johtajilla toki on neuvoteltu myös kultaiset kädenpuristukset, jos pitää imagosyistä joku sitten irtisanoakin. Ihmisten arvot kovenee kun varallisuutta kertyy. Wahlroos hyvä esimerkki, sosialistista tuli kapitalisti kun sattui tekemään hyvät kaupat joskus aikoinaan. Sitten voi päästää suustaan mitä vaan sammakoita kun oma selusta on turvattu.
Tämä. Ja toimitusjohtajille jaetaan jättibonuksia, jotka eivät ole sidottuja edes firman tulokseen.
Kaliforniassa muuten suunniteltiin lakia, jonka nojalla firmoille, joiden toimitusjohtaja tienaa yli 20-kertaisesti tavalliseen työntekijään nähden, tulisi lisäveroja. Mielestäni tämä olisi aika loistava tapa aloittaa tuloerojen tasaamistalkoot.
Hyvätuloisilla on aina hyvinvointivaltio, eikä Olli Rehn muista kuin itsestään välitäkään. Eihän hänellä mitään hätää ole.
Nykyinen tilanne on ollut eskaloitumassa kunnolla jo kymmenisen vuotta. Missä oli Rehn kommentteineen silloin, kun asialle olisi voinut oikeasti tehdä jotain ja pelastaa (edes osa) perinteistä hyvinvointisuomea?
Hän rakensi omaa uraansa. Kuten kaikki muutkin suomalaiset päättäjät ovat itsekkäästi tehneet 20 vuotta. Nyt alkavat istuttavat pallit vähenemään ringissä ja poliitikot älähtelemään sen mukaan. Paskapäät.
Kansa tulee kärsimään entistä enemmän. Mutta se on tyhmän kohtalo.
Näitä uudistuksia tarvitaan:
- Myönnetään rehellisesti, että nykyinen eläkejärjestelmä ei enää toimi. Joka eläkkeelle haluaa, voi alkaa säästämään itse. Eläkemaksuista on luovuttava ja eläkerahastojen rahat siirrettävä sosiaaliturvaan. Eläkeläiset saavat sitten asumistukea jne. kuten muutkin, mikäli eivät muuten pärjää omillaan.
- Kansalaisille enemmän vastuuta omasta terveydestä. Tupakoitsijoille, ylipainoisille ja alkoholin liikakäyttäjille korkeammat terveydenhuoltomaksut. Vähintään 2 todistettua liikuntaharrastusta vähentää terveydenhuoltomaksuja. Omavastuut korkeammiksi.
- Kaiken ulkomaille annettavan rahallisen avun on loputtava nyt. Meillä ei ole siihen juuri nyt rahaa.
- Asumistukijärjestelmä on lopetettava. Firmat on pakotettava sallimaan etätyöt, jotta esim. Hauholta voi olla Helsingissä luontevasti töissä ja säästää asumiskuluissa.
- Kaksikielisyyssirkus pois.
- Tänne muuttaville velvoite opiskella Suomea ja työllistyä, muuten sosiaalituet täysin pois.
- Rahaa vain yhteen tutkintoon per henkilö. Jos haluaa opiskella lisää, saa tehdä sen omin rahoin, ja tulee maksaa nimellistä lukukausimaksua esim. 500 €/lukukausi.
Suomen elintasoa laskee se, että täällä ei älytä jalostaa tuotteita riittävän pitkälle. Ihan hullua viedä esim malmia tai lautoja, tukkeja, porkkanoita. Suomi tuo kaikki vähänkin jalostetut tuotteet, tai lähes kaikki. Mitä ajoneuvoja Suomessa valmistetaan? Millaisia tietokoneita, millaisia puhelimia, millaisia vaatteita? Vähäisessä määrin toki autonrenkaita ja kumisaappaita. Kaikki jalostettujen tavaroiden vienti on harrastelijamaisen pientä. Ei sillätavoin kansantaloutta ja hyvinvointia rakenneta. Laivojen rakennus on kotimaantarpeiden tyydytystä. Halpamaiden kanssa ei pystytä hinnassa kilpailemaan, siksi tuotteiden pitää olla parempia kuin kellään muulla. Pitää panostaa tuotekehittelyyn!
Nokian tapaus osoitti ettei Suomessa ole malttia vaurastumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sellainen kansalaispalkka, jolla just ja just säilyy hengissä, mutta mitään ei voi ostaa. Muut tuet pois. Ahdingosta pääsee eteenpäin vain tekemällä työtä, vaikka keikkahommia. Töiden tekeminen ei vaikuttaisi kansalaispalkkaan, mutta tällä tavoin voisi omaa toimeentuloa nostaa ahkeruutensa ja kykyjensä mukaan.
Kansalaispalkka ei innosta työnantajia palkkaamaan yhtään enempää kuin nykyiset tuetkaan. Se ei auta 50+ -ikäisiä saamaan lisätuloja, koska töihin ei pääse sillä, että itse haluaa töihin, vaan sillä, että joku suostuu palkkaamaan.
Asenne mikä sinullakin on, on se syy, miksi ihmisiä on niin paljon työttömänä. Vain täydelliset kelpaavat ja muille pitäisi riittää katuoja.
Mutta kai sinä jotain kicksejä saat siitä, että näet huono-osaisia, ja voit nauraa niin kauan kun itse et ole siinä joukossa.
Enää ei puhuta kansantalouden kasvusta vaan kansantalouden kasvukyvystä.
Kilpailukyky, kasvukyky, kilpailukykysopimus, kasvukykysopimus. RING A BELL!
Mitäs ovat säästäneet tämän maan pilalle. Työelämäkin on sabotoitu niin että iso osa tekee pelkkiä tempputöitä surkealla palkalla josta ei verotuloja tule. Samaan aikaan valtio oikein suosii suursijoittajien veronkiertoa, josta olisi saatavissa suuret verotulot Suomelle, mutta pöljät laskevat ne menemään edes yrittämättä saada niitä Suomen hyväksi!!
Tämä on ihan tietoista ja tahallista sabotaasia Suomea ja suomalaisia vastaan ja tätä ei pidä hyvällä katsella, syylliset vastuuseen!!!!
ja alkoholihuume on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.
Toivottavasti Olli Rehn ei ole Suomen uusi presidentti. Se olisi sama asia kuin että Suomen presidentti olisi ei kukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos katselee ihmisiä ympärillään niin onhn monilla (peruslähihoitajillakin jne) varsin hyvä elintaso. Iso omakotitalo, uudehkot autot jne. Ainakin tässä lähipiirissäni. Tehdään ulkomaanmatkoja, ostellaan uusia vaatteita. Monessa työpaikassakin olen saman havainnut. Tosin olen työskennellyt eri alalla. Itse olen ollut yh ja asunut vaatimattomasti. Auto on 20v vanha.
Moni kaupoissa työskentelevä asuu vuokralla. Tulot 1300 netto kuukaudessa, kun 30 tuntia vuorotyötä.
Onhan selvää et jos töitä tehdään vain 75% työajasta ei palkka voi olla 100%!
Tuolle 25% puuttuvalle työajalle pitää vain ite kehitellä jotain palkkatyötä.
Oikeisto on vuosikausia useiden hallituskausiensa aikana tehnyt työtä hyvinvointivaltion tuhoamiseksi. Tulokset alkavat näkyä.
Talouseliitin propagandaa tämä jatkuva velalla pelottelu ja julkisen sektorin leikkaushaaveet köyhiä kyykyttämällä. Oikeudenmukaisella verotuksella saataisiin talous kuntoon.
Verohelpotuksina jaetut (kehysten ulkopuolella) yritystuet ovat olleet merkittävässä roolissa velkaantumisen kannalta. Ne ovat vähentäneet valtion verokertymää jopa 9 mrd/vuosi.