Olli Rehn: Kansantaloutemme on liian pieni kannattelemaan nykyistä hyvinvointivaltiota
https://www.hs.fi/talous/art-2000009395811.html
Vihdoinkin joku politiikan kärkinimi sanoo asian kiertelemättä. Entisenkaltaista hyvinvointivaltiota ei enää ole, eikä sellaista enää Suomeen tule.
Kommentit (898)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksittäinen asia, jota olen hieman ihmetellyt - vaikka opiskelija olen itsekin - on tuo nykyinen järjestely, jossa tavoiteajassa valmistuva saa opintolainan anteeksi ja sitä ei siis tarvitse maksaa takaisin ollenkaan. Vaikka minulla on mahdollisuus saada tuo etu (näillä näkymin), enkä toki pane sitä pahakseni, pohdin vain että onko vaikka ihan tuollainen juttu kansantaloudellisesti järkevää?
Meillä on kuitenkin jo ilmainen koulutus ja saamme ihan ok opintotukeakin, joka riittää paremmin tai huonommin elämiseen riippuen vuokratasoista jne (tähänkin liittyen - esim. soluasunnot eivät kelpaa enää opiskelijoille. Asun nyt kyllä itsekin yksin ja on moni asia helpompi ja kivempi näin, mutta olen asunut myös solussa jonkin aikaa eikä se niin kamalaa kuitenkaan ollut). Mutta joka tapauksessa, opintotuki on kuitenkin ihan hyvä mielestäni, ei mikään nimellinen tuki vain ihan rahaa.
Lisäksi saamme asumistuen sekä mahdollisuuden nostaa sitä lainaa, jossa on todella pieni korko.
Onhan sitä monia asioita, jotka huolettavat jo nyt, kuten se, että saakohan sitä itse aikanaan mikäänlaista eläkettä. Kuitenkin koen, että vaikka tietenkin ilolla otan opintolainahyvityksen vastaan, ihan mielelläni olisin sen myös maksanut takaisin aikanaan. Korko on tosiaan niin pieni ja lainan määrä olisi kuitenkin paljon vähäisempi kuin vaikka vanhemmillani, joiden opiskeluaikana opintotuki oli paljon pienempi ja lainalla elämisen merkitys oli paljon nykyistä suurempi.
Lisäksi koen järjestelyn hieman epätasa-arvoisena. Luultavasti jokainen haluaisi valmistua tavoiteajassa, mutta jotka eivät siihen kykene, ovat kohdanneet elämässään jotakin, joka on viivästyttänyt opintoja - sairautta tai muita elämäntilanteeseen liittyviä asioita. Osin tällä järjestelyllä rangaistaan ihan huonosta tuurista tietyssä elämänvaiheessa.
Samanlaisia ajatuksia. Ole kolmen teini-ikäisen vanhempi. Minulla olisi ollut hyvin varaa maksaa heidän toisenasteenkoulutus. Otan tietysti vastaan , mitä annetaan, mutta eikö tässäkin olisi voinut säästää ja rahoittaa koulutus vain niille, jotka sitä todella tarvisevat?
Lisäkulujen sysäämiben vanhemmille vain pahentaisi ongelman juurisyytä alentamalla syntyvyyttä jopa tältä kansallisen itsemurhan tasolta.
Vierailija kirjoitti:
En pidä Rehnistä, mutta hän puhuu tässä asiaa. Turha ikäviä asioita on lakaista maton alle.
Tuo on täysin totta,kun hyvinvointisuomi rakennettiin ja valtiolle kerättiin rahat sitä 4,5000000 kansalaista varten.Niin kaikki pakotettiin työhön,tavalliset kouluttamattomat eli kitupalkalla.Moni lähtikin Ruotsiin kun tiesi mitä olisi tarjolla.Ne varat on tuhlattu jo aikoja ,holtittomalla rahapolitiikalla ja nyt huiput on nähty kun on sorruttu velkarahoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Liian moni (työikäinen ja -kykyinen) elää tukien varassa ja liian harva elättää täysin itsensä työnteolla.
No minne te laitatte ne, kun toiset tykkäävät olla vain kauppakeskuksissa ja rupatella?
Ne jotka eivät halua edes tehdä töitä, kitkuteltkoot sillä hyvin pienellä kansalaispalkalla ilman muita tukia. Kyllä työhalut kasvaa, kun huomaa, ettei ole varaa maksaa itse vuokraa eikä puhelinlaskua. Ja kaupasta voi ostaa vain makaronia ja tonnikalaa, ei muuta.
Jos siltikin joku haluaa valita sen työttömän elämän, niin siitä vaan. Saa kurjistua ihan rauhassa.
Niin jos työttömällä on varaa asennuttaa tekoripsiä a 60 €kpl samoin tatuointeja ja ajella pemarilla kylärinkiä noilla polttoainehinoilla.Niin kyllä jossain on mennyt jako pahasti sekaisin.
Ei kannata uskoa tuota mantraa. Meille syötetään aina jotain sopivaa agendaa, että se jäisi mieleen ja uskoisimme itsr olevamme syyllisiä siihen kurjuuteen, jota seuraavaksi kansalle tarjotaan.
Ovat ihan itse pikkuhiljaa ajaneet julkisen talouden niin isoksi, eivätkä raaskisi siitä luopua, joten syytetään heikointa kansanosaa ne, kun eivät voi panna hanttiin.
Yleltä esim joutaa poistaa muutamakin miljoona, samoin ne kehitysavut ja herrojen kissanristiäiset helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain niitä töitä keksimään joista tulee kansantalouteen euroja.
Alkajaisiksi voisi lempata hyödyttömät virkaloiset, jotka eivät kykene tekemään edes lakisääteisiä töitään, esim. Museovirasto on täynnä näitä. Puoluetuet ja yritystuet pois...
Älkää menkö pahoinpitelemään Kokoomuksen edustajia, vaikka heille soisi tulevan polvilumpio soikeaksi
Rehn on oikeassa, joten on supistettava ensimmäiseksi turha hallinto ja byrokratia. Sopii aloittaa kepun ajamista hyvinvointialueista, joita on ihan liikaa. Niiden määrän voisi supistaa noin 5-7 alueeseen. Sen jälkeen pitäisi karsia hallinnosta lopettamalla kaikki pikkukunnat. Kunnan minimihenkilömääräksi vaikka 10 000, sekin on vielä pienehkö.
Mutta kumma kyllä Rehninkin uudistushalukkuus loppuu tähän, sillä hyvinvointialueet ja erityisesti pikkukunnat ovat pääosin keskustalaisten hallussa, samoin kuin kaikki niiden lukuisat suojatyöpaikat ja veronmaksajien kustantamat hallintovirat.
Sen sijaan Rehn varmaankin haluaa säästää kurjistamalla heikko-osaisten asemaa entisestään, sehän sujuu hyväpalkkaiselta kepulaiselta mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelmaksi mainittiin ikääntyvä väestö, mutta ratkaisuksi nuorilta ja työikäisiltä kiristäminen.
Eikö riitä, että suuret ikäluokat saivat nauttia yltäkylläisestä elämästä koko nuoruus- ja työikänsä. Myös heidän eläkkeet turvataan nuorempien kustannuksella.
Nämä nuoremmat kituuttavat koko ikänsä ja eläkkeistäkään eivät pääse aikanaan nauttimaan.
Sinä et tiedä siitä "yltäkylläisyydestä" mitään. Miksi luulet, että suurista ikäluokista väkeä joutui muuttamaan massoittain Ruotsiin, Australiaan, Kanadaan.? Onko teistä nuoremmista naukujista edes muuttamaan. Odotatte vain koura ojossa edelleenkin kaiken maailman tukia, joista me suuret ikäluokat emme voineet edes uneksia.
Ja tack, vi har flyttat då vi begrep vad den stora pensionssvindeln innehöll. Vad understöd beträffar, begränsade de sig till barnbidrag. I gengäld betalade vi högsta tariff för allt. Ännu en påtvingad finsk skitdeal. Nu är det förbi och en akademiskt utbildad familj förtjänar sitt bröd i ett annat land. Här sparar vi egen pension och förtjänar egna pengar. Fan vad skönt.
Talous on liian pieni kannattelemaan ylisuurta byrokratiaa, verenimijöitä ja muita loisia, joita politiikassa on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelmaksi mainittiin ikääntyvä väestö, mutta ratkaisuksi nuorilta ja työikäisiltä kiristäminen.
Eikö riitä, että suuret ikäluokat saivat nauttia yltäkylläisestä elämästä koko nuoruus- ja työikänsä. Myös heidän eläkkeet turvataan nuorempien kustannuksella.
Nämä nuoremmat kituuttavat koko ikänsä ja eläkkeistäkään eivät pääse aikanaan nauttimaan.
Sinä et tiedä siitä "yltäkylläisyydestä" mitään. Miksi luulet, että suurista ikäluokista väkeä joutui muuttamaan massoittain Ruotsiin, Australiaan, Kanadaan.? Onko teistä nuoremmista naukujista edes muuttamaan. Odotatte vain koura ojossa edelleenkin kaiken maailman tukia, joista me suuret ikäluokat emme voineet edes uneksia.
Ja tack, vi har flyttat då vi begrep vad den stora pensionssvindeln innehöll. Vad understöd beträffar, begränsade de sig till barnbidrag. I gengäld betalade vi högsta tariff för allt. Ännu en påtvingad finsk skitdeal. Nu är det förbi och en akademiskt utbildad familj förtjänar sitt bröd i ett annat land. Här sparar vi egen pension och förtjänar egna pengar. Fan vad skönt.
Den är just det.
Lapsiasiavaltuutettu on myös loistava #leikattavaalöytyy kohde.
Lapsiasiavaltuutettu osoittaa vasemmistohallitukselle suosiotaan mm. suosittelemalla lasten laittamista suojatta kouluihin koronapandemiassa, vaikka lähipiirin riskiryhmäläiset kuolisivat.
Nyt sitten pitäisi tiedot heikoista kouluista sensuroida lasten edun perusteella!
https://twitter.com/PekkarinenElina/status/1627557577914548224?cxt=HHwW…
Valitettavasti sellaista, että hoidettaisiin rikkaita paremmin ei enää ole. Hyvätuloiset ovat ahnehtimisella suututtaneet nuorempaa sukupolvea.
On ihan sama oletko ollut toimitusjohtaja, se ei merkitse mitään.
Hesus kirjoitti:
Kuka maksaa pyöränpesusta mitään, mistä teitä sikiää ja miten ihmeessä olette oppineet hengittämään synnytyksen jälkeen.
Kommentti on toki tuota luokkaa kun jotain omaa varainhankintaa pitäisi kehitellä.
Helpointahan onkin nykypäivänä huutaa että minä ensin ja saanko isomman lautasen...kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos katselee ihmisiä ympärillään niin onhn monilla (peruslähihoitajillakin jne) varsin hyvä elintaso. Iso omakotitalo, uudehkot autot jne. Ainakin tässä lähipiirissäni. Tehdään ulkomaanmatkoja, ostellaan uusia vaatteita. Monessa työpaikassakin olen saman havainnut. Tosin olen työskennellyt eri alalla. Itse olen ollut yh ja asunut vaatimattomasti. Auto on 20v vanha.
Moni kaupoissa työskentelevä asuu vuokralla. Tulot 1300 netto kuukaudessa, kun 30 tuntia vuorotyötä.
Onhan selvää et jos töitä tehdään vain 75% työajasta ei palkka voi olla 100%!
Tuolle 25% puuttuvalle työajalle pitää vain ite kehitellä jotain palkkatyötä.
Kun asiakkaita on eniten iltaisin ja viikonloppuisin.
Ja mitä toista työtä, työvuorot on listassa ja jos et mene niin potkut.
Me nuoremmat ollaan vihaisia ja me teitä eläkeläisiä hoidamme tai jätämme kylmästi hoitamatta.
Silloin sinulla on reilusti työssäoloaikaa (25%) ennen iltaa kehitellä tunnit täyttävä rahakas toimi; Koiraulkoilutusta, lasten vahtina, sukankutojana jne etc. Eihän se ole työnantajan vika että sinä et tee täyttä työpäivää. Jos ei tarvi niin ei tarvi.
Työnantaja ei anna enempää tunteja. Yleensä vain esimiehillä on täydet tunnit. Klo 23.00 koiran ulkoiluttajaksi, haista paska vai eläkeläisen hoitajaksi, oho putosi Arabiat lattialle.
No eihän niitä tunteja tarvikaan saada siltä samalta työnantajalta! Jos hän ei tarvitse muuta kuin iltatyöntekijää sinullahan on päivällä aikaa sen 25% normaalia työaikaa. Ei pitäisi olla vaikeeta pestä vaikka polkupyöriä. Helposti 15-20 euroo per pyörä. Elikkä mitenkä se koiran ulkoilutus menikään sinne iltaan...-))? Mutt jos ei porcelain pysy hyppysissä niin sitten on vaan pakko sinne soffalle itkeen mut ku esimies...?
Miten on työsuhteen laita, palkanmaksu pankkiin, veronpidätys, työttömyysvakuutusmaksut jne jokaikisestä pikkutyöstä? Ei täällä ole lupa tehdä mitään "pimeästi". Tällä hetkellä verottaja ilmoittaa vahtivansa pieniä pizzerioita lähiaikoina. Toki siellä voi olla vilunkia, mutta miten on isot rakennusfirmat, rakennusprojektit, joiden loppusumma kasvaa valtavasti työn aikana, työttömyyskorvauksia saavat, jotka tosiasiallisesti tekevät pimeitä töitä kaiket päivät.
Ja jälleen hyviä syitä sinne sohvalle ...?
Itse ainakin opiskeluaikana pesin kesäisin lähinaapureiden autoja. Ihan silkalla käteisellä. 3kk välein ilmoitin verotoimistoon eikä ne 200 euron tuloista mitään sanoneet. Mut hyvä lisä oli opiskelialle! Ei pidä olla liian avuton sen työn kaa.
Vai vielä työttömyyskorvaus/työsuhde, kas kun ei liiton määräämät virkistystauot...olet ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Liian moni (työikäinen ja -kykyinen) elää tukien varassa ja liian harva elättää täysin itsensä työnteolla.
No minne te laitatte ne, kun toiset tykkäävät olla vain kauppakeskuksissa ja rupatella?
Ne jotka eivät halua edes tehdä töitä, kitkuteltkoot sillä hyvin pienellä kansalaispalkalla ilman muita tukia. Kyllä työhalut kasvaa, kun huomaa, ettei ole varaa maksaa itse vuokraa eikä puhelinlaskua. Ja kaupasta voi ostaa vain makaronia ja tonnikalaa, ei muuta.
Jos siltikin joku haluaa valita sen työttömän elämän, niin siitä vaan. Saa kurjistua ihan rauhassa.
Muuten hyvä, mutta kun näitä riittää, jotka ovat käsi ojossa, joten mielestäni jokaisen, joka ei itse halua kantaa tai ei pysty kantamaan omaa korttaan yhteiseen kekoomme, on sitten omien kykyjensä ukaan osallistuttava jollain tasolla yhteiseen hyvinvointiimme. On aivan riittävästi avustavaa työtä tarjolla, joka ei tietenkään vastaa "tohtori- tai lisensiaattiopintoja suorittaineiden tasoa..." mutta jota vastaan voimme me, jotka maksamme veromarkkoina työttömyyden kulut, saada edes jotain näiltä takaisin.
Tienvarsisiivousta, rikkaruohojen kitkemistä, maalaamista, koulujen lähellä liikenteen partiointia, you name it.
Välituntivalvontaa
Yli 4000 tienaaville AKT:laisille ei riitä muiden saama ~6.5% vaan haluavat 8.5%
Kaupan alalla oleville tuli 165€ kahdessa vuodessa, ahtaajat haluavat yli 400€
Suomessa on liikaa kaikenlaista hallintoa l. liikaa tekemisestä puhujia tekijöiden sijaan. Ei tehdä vaan puhutaan tekemisestä.
Minun mielestäni tuonne ei tarvi lahjoittaa mitään. Hukkaan heitettyä rahaa. Tai jos joku haluaa, niin lahjottakoon omasta pussistaan.