Amerikkalaisia kotiruokia
Hei te kaikki Yhdysvalloissa asuvat/asuneet!
Kiinnostaisi viikon tai parin ajan tehdä amerikkalaisia kotiruokia perheelleni.
Millaisia ruokia siellä syödään perheen kesken päivällisellä? Jotain esimerkkejä kaipaisin, lisukkeineen. Laatisin niistä sitten jonkinlaisen viikon tai kahden ruokalistan meidän perheelle. =)
Kommentit (130)
Jenkeissä ruokakulttuuri vaihtelee valtavasti maan sisällä. Itse kokkailen paljon amerikkalaisten reseptien mukaan, meillä suosittuja ovat esim chicken parmesan, chicken piccata, marry me chicken ja erilaiset etelävaltioiden lihapadat.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ruokakulttuuri vaihtelee valtavasti maan sisällä. Itse kokkailen paljon amerikkalaisten reseptien mukaan, meillä suosittuja ovat esim chicken parmesan, chicken piccata, marry me chicken ja erilaiset etelävaltioiden lihapadat.
Marry me chicken, onpa hauska. :D En ole kuullutkaan ennen, pistänpä listalle! Heheh. Thänks!
Aika paljon Amerikassa syödään kodeissa sitä ruokaa mikä on omaan kulttuuriin kuuluvaa. Me suomalaiset syömme paljon suomalaisia ruokia, aasialaiset kansat syövät omaan syntyperäänsä kuuluvia ruokia, meksikolaiset syövät meksikolaista, ranta-asukit mereneläviä, jne. Se on mielenkiintoista, että kotiruokailut saavat vaikutteita näistä muista ruokakulttuureista. En ole ikinä syönyt mac & cheese vaikka jo 30 vuotta maassa asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi kiva kuulla! Itse olen Jenkeissä käymässä ja palaan Eurooppaan huhtikuussa. Palaan tänne kesä-heinäkuussa määrittelemättömäksi ajaksi. Kaupassa katsellessa kauhistelen puolivalmisteiden määrää, koska ei meillä esimerkiksi Itävallassa ole hylly tolkulla erilaisia puolivalmisteita. Suomen tilannetta en tiedä, koska en ole siellä yli 15 vuoteen kaupassa käynyt. Mutta te, ketkä täällä olette pidempää olleet ja saaneet juurrutettua itsenne niin kertokaa!
Mikä ihme tässä oli pointtina, leuhottaa sinun matkusteluillasi?
Saitko oikeasti tästä kuvan, että haluan leuhottaa matkusteluillani? Lähinnä halusin keskustella ja kysellä, että mitä täällä syödään. Asun Itävallassa ja kerroin kokemukseni Amerikan ruokakaupasta ja kuinka hassulta tuntuu kun ei ole suhteellisen suppeaa valikoimaa puolivalmisteissa, vaan valikoimaa on valtavasti. Tästä olen itse tehnyt päätelmän, että täällä syödään aika paljon puolivalmisteita. Olisi kiva kuulla, että miten täällä syövät suomen sukuiset ihmiset eli onko teillä siellä Suomessa samanlaista puolivalmisteiden kilometrihyllyjä vai syöttekö alkuperäisistä ja prosessoimattomista raaka-aineista, kuten Itävallassa?
Käy kaupassa ja katsele mitä muilla on ostoskorissa.
Käly teki viimeksi aivan ihanaa kanakeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi kiva kuulla! Itse olen Jenkeissä käymässä ja palaan Eurooppaan huhtikuussa. Palaan tänne kesä-heinäkuussa määrittelemättömäksi ajaksi. Kaupassa katsellessa kauhistelen puolivalmisteiden määrää, koska ei meillä esimerkiksi Itävallassa ole hylly tolkulla erilaisia puolivalmisteita. Suomen tilannetta en tiedä, koska en ole siellä yli 15 vuoteen kaupassa käynyt. Mutta te, ketkä täällä olette pidempää olleet ja saaneet juurrutettua itsenne niin kertokaa!
Mikä ihme tässä oli pointtina, leuhottaa sinun matkusteluillasi?
Saitko oikeasti tästä kuvan, että haluan leuhottaa matkusteluillani? Lähinnä halusin keskustella ja kysellä, että mitä täällä syödään. Asun Itävallassa ja kerroin kokemukseni Amerikan ruokakaupasta ja kuinka hassulta tuntuu kun ei ole suhteellisen suppeaa valikoimaa puolivalmisteissa, vaan valikoimaa on valtavasti. Tästä olen itse tehnyt päätelmän, että täällä syödään aika paljon puolivalmisteita. Olisi kiva kuulla, että miten täällä syövät suomen sukuiset ihmiset eli onko teillä siellä Suomessa samanlaista puolivalmisteiden kilometrihyllyjä vai syöttekö alkuperäisistä ja prosessoimattomista raaka-aineista, kuten Itävallassa?
Me olemme tavallisia suomalaisia, jotka asumme Amerikassa, mutta puolivalmisteita (mitä sitten lienevätkään) meillä ei syödä. Kotiruoka tehdään tuoreista aineksista alusta asti. Syömme myös ravintoloissa silloin tällöin ja noutoruokaakin joskus haetaan kotiin, viimeksi thaimaalaista suosikkiravintolastamme.
Chili con carne (juuston tai kermaviilin sekä maissileivän kanssa)
Chicken pot pie
Kanaa/kalkkunaa ja perunamuusia tai bataattia tmv, ihan perus ateriaa
Grilliruokaa: hamppreita (100% kotitekoisia toisin kuin suomaliset kuvittelevat) tai jotain lihaa ja lisukkeina esim perunasalaattia, maissia, hedelmiä, salattua
Haudutettuja lihoja noilla samoilla perunoilla, bataateilla ja salaateilla
Enemmän olen amerikassa syönyt vihreitä lehtivihanneksia ja esim papuja kuin suomessa yhteensä. Samoin kastikkeet harvemmin mitään kerma-voi yhdisteitä vaan lähinnä tomaattisia. Aika puhdasta ruokaa ylipäätään, koska kaupasta on saanut jo parikymmentä vuotta vuoden ympäri kaikkia kasviksia, hedelmiä ja marjoja toisin kuin suomessa ei saa vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Chicken pot pie
Grilliruokaa: hamppreita (100% kotitekoisia toisin kuin suomaliset kuvittelevat) tai jotain lihaa ja lisukkeina esim perunasalaattia, maissia, hedelmiä, salattua
Haudutettuja lihoja noilla samoilla perunoilla, bataateilla ja salaateillaEnemmän olen amerikassa syönyt vihreitä lehtivihanneksia ja esim papuja kuin suomessa yhteensä. Samoin kastikkeet harvemmin mitään kerma-voi yhdisteitä vaan lähinnä tomaattisia. Aika puhdasta ruokaa ylipäätään, koska kaupasta on saanut jo parikymmentä vuotta vuoden ympäri kaikkia kasviksia, hedelmiä ja marjoja toisin kuin suomessa ei saa vieläkään.
Kiitti, tässä oli mukavan kattavasti. :)
Lisääkin kuulisin mielelläni, nämä on kiinnostavia.
Vierailija kirjoitti:
Chicken pot pie
Haudutettuja lihoja noilla samoilla perunoilla, bataateilla ja salaateillaEnemmän olen amerikassa syönyt vihreitä lehtivihanneksia ja esim papuja kuin suomessa yhteensä. Samoin kastikkeet harvemmin mitään kerma-voi yhdisteitä vaan lähinnä tomaattisia. Aika puhdasta ruokaa ylipäätään, koska kaupasta on saanut jo parikymmentä vuotta vuoden ympäri kaikkia kasviksia, hedelmiä ja marjoja toisin kuin suomessa ei saa vieläkään.
Ai mitä heviä tarkoitat ettei saa Suomessa kaupoista ympäri vuoden?
Mika on puolivalmiste? Hutaisten tehty?
Yhdysvalloissa ei ole mitaan koko maan kattavaa yhtenaista ruokakulttuuria. Se mika maistuu hyvalle koillis osassa ei valttamatta mene alas etelavaltioissa.
Meilla syodaan curryja ja lihapullia, huomenna Mongolian beef + riisi.
t. usalainen
Pot roast (suomeksi patapaisti), esim. sunnuntairuokana.
Yksi asia mita amerikkalainen ei koskaan tee on salaatti ja paaruoka samalla lautasella. Salaatti syodaan aina erillisesta astiasta sekoittamatta sita lihamehuihin.
Ehkä kannattaisi valita jotkut osavaltiot, ja tehdä niissä suosittuja ruokia, koska ruokakulttuuri vaihtelee niin paljon.
Tyypillinen amerikkalainen kotiruoka haudutetaan crock-potissa. Eli slow cookerissa. Se on chiliä, tai lihapullia spagetilla, tai erilaisia linssi tms patoja.
Vierailija kirjoitti:
Pot roast (suomeksi patapaisti), esim. sunnuntairuokana.
Briteillä on sunday roast, Usassa en ole siihen koskaan törmännyt.
Täällä ei näköjään keskustele kuin muutama joilla oikeasti kokemusta jenkkien kotiruoasta.
Tämä olisi oikeasti hyvä keskustelu jos pysyisi vaan asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mika on puolivalmiste? Hutaisten tehty?
Yhdysvalloissa ei ole mitaan koko maan kattavaa yhtenaista ruokakulttuuria. Se mika maistuu hyvalle koillis osassa ei valttamatta mene alas etelavaltioissa.
Meilla syodaan curryja ja lihapullia, huomenna Mongolian beef + riisi.
t. usalainen
Siksi onkin mukava kuulla useita eri näkemyksiä, niin voi tulla kaikkea vaihtoehtoja monimuotoisemmin. Siis mitä tarkoittaa curryja ja lihapullia? Lihapullia currykastikkeessa vai mitenkä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mita amerikkalainen ei koskaan tee on salaatti ja paaruoka samalla lautasella. Salaatti syodaan aina erillisesta astiasta sekoittamatta sita lihamehuihin.
Kiinnostava yksityiskohta. Makes sense. On siis jokin pikkulautanen pääruokalautasen vieressä? Ja onko salaatit usein ihan samanlaisia kuin Suomessakin, eli siis tomaattia, kurkkua ja lehtisalaattia?
Tuosta on niin kauan, etten valitettavasti muista paljoa. Mutta kai se oli aika tavallista spagettikastiketta (jauheliha-ketsuppi), salaattejakin oli - ja a niin: maisseja syötiin myös paljon, siis nakerrettiin kokonaisina niitä tähkiä. Ja diet-cokea oli aina ruokajuomana, mikä oli hieman outoa mulle.