Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyvanhemmat tekevät stipendejä lapsilleen, kun eivät kestä, että lapsi jää muuten ilman

Vierailija
21.05.2026 |

Ei tällaista olisi voinut kuvitella 2000-luvun alussa, jolloin olin itse koululainen. Nykyvanhempia nyppii, kun omat keskitason muksut tai jopa koulussa huonosti pärjäävät lapset jäävät ilman stipendejä. 

Sen tajuan, että kouluissa jaetaan tsemppari-stipendejä oppilaille, jotka ovat nähneet vaivaa, vaikka tilanne ei ole heidän kohdallaan ollut helppo tai arvosanojen nostaminen vitosesta seiskaan on heille iso juttu. Ja ymmärrän senkin, että palkitaan ne oppilaat, jotka uurastavat paljon koulun eteen ja saavat hyviä arvosanoja.

Omassa lapsuudessani jotkut vanhemmat saattoivat antaa koululaisille setelin kouraan kouluvuoden päättyessä, mutta ei puhettakaan, että olisi väännetty mitään stipendejä. Taas on tiedossa somen kuvavirrassa keski-ikäisiä äitejä, jotka ovat askarrelleet jälkikasvulleen stipendit kehujen kanssa.

En ymmärrä, miksi lapsia ja nuoria ei opeteta sietämään pettymyksiä tässäkään asiassa. Elämä nyt vaan on sitä, että suurin osa ei niitä stipendejä ja huomionosoituksia saa, vaan suurin osa on keskivertoa massaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt tätä vain jollain seiskan poikien äideillä

Vierailija
2/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyvinkäyttäytyvä, tunnollinen, ahkera ja opinnoissaan hyvin menestyvä tyttö ei ikinä ole saanut stipendiä. Sen sijaan huonosti käyttäytyvä, häiriköivä ja koulua lähes vihaava pikkuveli sai juurikin tällaisen "tsempparin". Jotenkin ei mene jakeluun tämä ja kiva yrittää selitellä tuolle toiselle, miksihän näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketkä ja missä? Joku sun yksi kaveri? 

Vierailija
4/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen antanut lapsilleni "stipendit" eli rahapalkinnot lukuvuoden päätteeksi. Molemmat ovat koko kouluaikansa olleet sellaisia hiljaisia kasin puurtajia. Molemmat ovat aina tehneet tunnollisesti parhaansa. Olen halunnut sen jotenkin noteerata. Ei sillä kyllä mitään tekemistä ole sen kanssa etten "kestäisi" jotain. Ymmärrän kyllä että koulun stipendeille on kriteerit eivätkä ne ole koskaan osuneet omieni kohdalle. 

Vierailija
5/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ole ajatellut tuota noin, vaikka parissa tuttavaperheessä ovat vanhemmat antaneet lapsilleen jonkinlaiset vahvuus stipendit loman alkaessa. Onko se lopulta jotenkin vahingollista, jos lapsi saa kokemuksen siitä, että on vanhemman mielestä stipendin arvoinen ja vanhempi haluaa ilmaista, mistä on lapsessaan ylpeä? Siis lapselle itselleen.

Koulussa voisi jakaa stipendejä enemmän hyvästä käytöksestä ja hyvistä kaveritaidoista. Nämä ovat kadoksissa monella nykylapsella.

Vierailija
6/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen antanut lapsilleni "stipendit" eli rahapalkinnot lukuvuoden päätteeksi. Molemmat ovat koko kouluaikansa olleet sellaisia hiljaisia kasin puurtajia. Molemmat ovat aina tehneet tunnollisesti parhaansa. Olen halunnut sen jotenkin noteerata. Ei sillä kyllä mitään tekemistä ole sen kanssa etten "kestäisi" jotain. Ymmärrän kyllä että koulun stipendeille on kriteerit eivätkä ne ole koskaan osuneet omieni kohdalle. 

Onhan se eri juttu antaa rahapalkinto kuin sen lisäksi väkertää joku todistus ja jakaa se someen.

Vierailija
7/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain tulla kertomaan, että oma lapseni sai peruskoulun päättäessään kahdeksan stipendiä. Ja sitten vielä fakta, jonka jälkeen kukaan ei usko tätä, vaikka totta on: kyseessä on poika jolla on ADHD. Lisäisinkö vielä toisen faktan, jonka jälkeen kukaan ei usko senkään vertaa? No laitetaan: päättötodistuksen keskiarvo oli hänellä 9.9.

Vierailija
8/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta stipendejä pitäisi jakaa enemmän hyvästä koulumenestyksestä ja hyvästä käytöksestä. Yksi tsemppari-stipendi on ok, mutta ei niin, että puolet stipendeistä on tsemppareille. Enemmän pitäisi palkita ahkeria puurtajia ja kouluun positiivisesti suhtautuvia lapsia ja nuoria, sekä ryhmähengen nostattajia ja toisten kannustajia. 

Vierailija
9/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain tulla kertomaan, että oma lapseni sai peruskoulun päättäessään kahdeksan stipendiä. Ja sitten vielä fakta, jonka jälkeen kukaan ei usko tätä, vaikka totta on: kyseessä on poika jolla on ADHD. Lisäisinkö vielä toisen faktan, jonka jälkeen kukaan ei usko senkään vertaa? No laitetaan: päättötodistuksen keskiarvo oli hänellä 9.9.

Ei ole totta. Keksi parempi vale. 

Vierailija
10/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on "tehdä stipendejä"? Askarrella paperista ja pahvista stipenditodistus?

Vierailija
11/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta stipendit pitäisi myöntää oppilaille, jotka ahkeroivat ja saavat kiitettäviä arvosanoja. Plus niin, että kaikki stipendit eivät mene samalle oppilaalle, vaan tarvittaessa sitten jaetaan ne useamman hyvin pärjänneen kesken.

Tsempparistipendejä ei läheskään aina ymmärrä. Eihän sitä työelämässäkään palkita ekstrapalkalla siksi "kun jaksoit Kimmo hienosti tulla töihin myöhästymättä".

Vierailija
12/12 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne stipendit voi mennä ihan keskivertoihmiselle ja ilman voi jäädä joku jonka lahjakkuutta ei mitata koulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme