Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla työvoimapula, jos jokaiseen avoimeen paikkaan on satoja hakijoita

Vierailija
18.02.2023 |

Näin jopa nuorten kesätöissä. Aina on sata hakijaa yhtä paikkaa kohden. Missä se työvoimapula on

Kommentit (268)

Vierailija
61/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firmat haluaa orjia kympin tuntipalkalla

Tuo vähän yläkanttiin , haluavat 9e päiväpalkkaa nauttivia töihin .

No ei niitä kukaan halua. Mutta jotkut firmat suostuu ottamaan, koska kantavat yhteiskuntavastuuta ja haluavat tarjota pitkäaikatyöttömille työharjoittelupaikkoja. 

Työharjoittelija ei ole varsinkaan harjoittelujakson alussa sama kuin työntekijä, vaan vaatii aika paljon perehdyttämistä ja ohjaamista. Jotkut kyllä pääsee siinä harjoittelun aikana kiinni työntekoon ja jotkut työllistyykin. On meilläkin ollut työharjoittelijoita. 

Vierailija
62/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun ei julkaista juttusarjaa suomalaisista työttömistä. Ihan normaaleja ihmisiä ollaan. Maistereita ja duunareita. On kielitaitoa ja kokemusta. Ei kaikki ole moniongelmaisia. Ehkä keskiluokka ei halua kuulla meistä. Alkaisi pelottaa liikaa, että ihan tavallisille ihmisillekin voi käydä näin.

No, mulla on ikää 33 ja kolmas ammattitutkinto kohta kädessä millä ei tuo leipää pöytään. Onneksi on sen verran hyvä totari tulossa että ovet aukeaa AMK mutta aion kuitenkin tehdä pätkätöitä joilla rahoita valmennuskurssit ja pyrin yliopiston kautta virkamies hommiin.

En ole varmasti ainoa joka miettii että pitää hakea korkeakoulututkinto jotta saa rahaa elämiseen ja siksihän sitä ehdotettiin että laitetaan koulutus maksulliseksi.

Mä olen ihan maisteri eikä töitä ole siltikään löytynyt. Edes harjoittelijaksi ei pääse. Firmat jotka tarjoavat tätä mahdollisuutta eivät edes vaivaudu vastaamaan. Olen kai liian vanha ja koulutettu. Pitäisi olla alle 30v amkin käynyt. Pitäiskö huijata, että viittä vaille valmis maisteri. Jos sitten ovet aukeis. Ja jättää ikä mainitsematta. Taidan myös kokeilla naapurimaita kun tuo ruotsikin taipuu jotenkuten sujuvan englannin lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan oon miettinyt, että sit kun ne tuo ne kaikki halpatyövoimat tänne tekeen "kakkaduunit", niin mitä ne täkäläisille nykyisille työttömille ja niille nykyisille paikallisille kakkaduuniorjille tekee?

t. "Kakkaduuniorja" punaisilta palloilta

Samaa kuin nytkin. Maksaa tukia kotiin kattoon räkimisestä.

Kannattaa varoa etteivät tule sinun kattoosi räkimään. Sekin sinun on otettava huomioon asenteesi vuoksi.

Eikös sekin muuten kuulunut johonkin salaliittoteoriaan, että saattaa valtio tulevaisuudessa määrätä (vuodesta 2030>), että ei omisteta mitään ja ollaan onnellisia? Eli esimerkiksi et enää omista asuntoasi ja vuokra-asuntoasikin tulee olemaan oikeus jollain muulla käyttää sillä välin, kun olet esim. töissä?

Se olisikin veikeää tulla kotiin klo 17 ja joku tyyppi lähtee täältä. Tiedä vaikka olisikin räkinyt "mun" kattoon poissaollessani... Tai tumputellut paljain hanurein "mun" sohvalla, pössytellyt ja ties mitä ällöä.

Vierailija
64/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä kukaan halua. Mutta jotkut firmat suostuu ottamaan, koska kantavat yhteiskuntavastuuta ja haluavat tarjota pitkäaikatyöttömille työharjoittelupaikkoja. 

Työharjoittelija ei ole varsinkaan harjoittelujakson alussa sama kuin työntekijä, vaan vaatii aika paljon perehdyttämistä ja ohjaamista. Jotkut kyllä pääsee siinä harjoittelun aikana kiinni työntekoon ja jotkut työllistyykin. On meilläkin ollut työharjoittelijoita. 

Ongelmia saattaa seurata mikäli harjoittelija on liian fiksu ja koulutettu. Palkatut eli "oikeat työntekijät" eivät todellakaan perehdytä mihinkään tehtävään vaan päinvastoin tekevät jäynää, kun haluavat pitää työnsä ja kokevat sut uhkana. Nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
65/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko palkanneetkin?

Vierailija
66/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo valtio ja virkarälssi ei ole suomalaisten puolella. Ei ole oikeistoa tai vasemmistoa. On vaan rahalla ohjailtavia poliitikkoja.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

Vierailija
67/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun ei julkaista juttusarjaa suomalaisista työttömistä. Ihan normaaleja ihmisiä ollaan. Maistereita ja duunareita. On kielitaitoa ja kokemusta. Ei kaikki ole moniongelmaisia. Ehkä keskiluokka ei halua kuulla meistä. Alkaisi pelottaa liikaa, että ihan tavallisille ihmisillekin voi käydä näin.

No, mulla on ikää 33 ja kolmas ammattitutkinto kohta kädessä millä ei tuo leipää pöytään. Onneksi on sen verran hyvä totari tulossa että ovet aukeaa AMK mutta aion kuitenkin tehdä pätkätöitä joilla rahoita valmennuskurssit ja pyrin yliopiston kautta virkamies hommiin.

En ole varmasti ainoa joka miettii että pitää hakea korkeakoulututkinto jotta saa rahaa elämiseen ja siksihän sitä ehdotettiin että laitetaan koulutus maksulliseksi.

Mä olen ihan maisteri eikä töitä ole siltikään löytynyt. Edes harjoittelijaksi ei pääse. Firmat jotka tarjoavat tätä mahdollisuutta eivät edes vaivaudu vastaamaan. Olen kai liian vanha ja koulutettu. Pitäisi olla alle 30v amkin käynyt. Pitäiskö huijata, että viittä vaille valmis maisteri. Jos sitten ovet aukeis. Ja jättää ikä mainitsematta. Taidan myös kokeilla naapurimaita kun tuo ruotsikin taipuu jotenkuten sujuvan englannin lisäksi.

Ikää tosiaan ei tarvitse mainita, eikä kai nykyisin neuvotakaan mainitsemaan?

Siitä on kohta 15v aikaa, kun itse olen töitä hakenut, niin en ole varma...

Jos hakee jotain huonompaa duunia, ei kannata niitä huippukoulutuksia mainita. Ei tarvi olla liian rehellinen, vaikka toki rehellinen on hyvä olla. :)  Itsekin olen ollut restonomin amk-tutkinnolla liian koulutettu R-kioskille, kun vastavalmistuneena rahaa tarvitsevana hain kaikenlaista työtä. Securitas sitten lopulta huoli. :D

Vierailija
68/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia saattaa seurata mikäli harjoittelija on liian fiksu ja koulutettu. Palkatut eli "oikeat työntekijät" eivät todellakaan perehdytä mihinkään tehtävään vaan päinvastoin tekevät jäynää, kun haluavat pitää työnsä ja kokevat sut uhkana. Nimimerkillä kokemusta on

Tilanne varmaan vaihtelee, mutta ainakin meillä on harjoittelijat otettu sillä ajatuksella, että kun muutaman vuoden kuluttua alkaa tulla eläköitymisiä, reipas ja töihin jo valmiiksi oppinut harjoittelija saataisin napattua vakkaripaikalle. Alalla kun on kokemusta omaavista tekijöistä pulaa.

Vierailija
69/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet opiskellut 3 (!!!) tutkintoa ei-työllistäviltä aloilta? Yhden virheen ymmärtää tai sen että halutut ammatit muuttuvat vuosikymmenien kuluessa, mutta ei ne nyt noin äkkiä muutu että alle 20 vuodessa ehtisi kolme ammattia käydä läpi työllistymättä!

Vierailija
70/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työtön on ollut tietyn aikaa työmarkkinatuella niin valtio sakottaa kaupunkia, jos työtöntä ei aktivoida eli kaupunki maksaa puolet työmarkkinatuesta niin kauan, että työtön on aktivoitu. Itsellä ammattikorkeakoulututkinto ja olin työkokeilussa sairaalassa.

Vierailija
71/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90% hakijoista tekee kliseisiä työhakemuksia ja cv:n ja siinä se. Kyllä jonnekin kaupan kassalle pääsee, kun pikkuisen vaivaa näkee. Kannattaa tehdä esim. Video CV tai hakemus ja hankkia pari suosittelijaa. Lisäksi verkostot linkkarissa kannattavat aina. Näin olen aina saanut työpaikkoja helposti!

Eli hakemuksessa ja CV:ssä vika, kun kaikki 174 hakijaa ei pääse siihen yhteen avoimeen paikkaan?! 😂 Itse kun hain töitä muutama vuosi sitten, oli hakijoita pahimmillaan yli 300 yhteen paikkaan. Ei siinä takuulla edes luettu kaikkia hakemuksia!

Vierailija
72/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kaikkiin paikkoihin satoja hakijoita. Kesätyöpaikkoihin varmaan on, kun yhtäkkiä on samalla alueella tuhansia jotka tarvii kesäksi työtä ilman koulutusta.

Töihin joihin tarvitaan ammattiosaamista ja/tai koulutus on paljon vähemmän hakijoita. Esim. sähkäreitä, putkareita, muita raksa-ammattilaisia ja terveydenhuoltoalan työntekijöitä tarvittaisiin tuhansia. Myös teollisuuden kokoonpanotyötä on tarjolla enemmän kuin tekijöitä.

Välttämättä nuo työpaikat ei tietenkään ole siellä missä työttömät, mutta suomalaiset ei ilmeisesti ole valmiita muuttamaan minnekkään niin pakkohan sitä työvoimaa on sitten saada muualta.

Suhteessa työhön niin palkka on mainitsemillasi aloilla huono. Siksi raksalla valta-osa käyttää palkkansa kotimaassa joka ei ole suomi. Siellä rahalla saa paljon enemmän kuin täällä.

Niitä paikkoja on auki niin paljon, että palkkaa pystyy jo kilpailuttamaan paikkojen välillä.

Ei pysty kilpailuttamaan kun virolainen tekee mukisematta 30 vuoden ammatti kokemuksella sen 10€/tunti.

Meinaatko, että virolaisille ei tarvitsisi maksaa TES:in mukaan? 

Ei, koska he eivät sitä vaadi. Ulkomaalainen ei voi kuulua Suomen ammattiliittoon koska ei ole suomen kansalainen.

Ei siihen kansalaisuutta tarvitse. Asuinpaikka täytyy olla Suomessa ja että siitä olisi jotain hyötyä, työnantajan täytyy olla rekisteröitynyt työnantajaksi Suomessa.

Mutta kun asuinpaikka on ulkomailla koska palkka ei riitä edes asumiseen.

Vierailija
73/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen.

Miten tytäryhtiöt ja alihankinta jutut menevät esim. rakennusalalla?

Vierailija
74/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä hankkia myös työkokemusta siltä alalta, mihin tähtäät. Pelkällä koulutuksella ei saa työpaikkaa. Jos liki 40-vuotiaana valmistut maisteriksi etkä ole yhtään ollut alan töissä, olet jo liian vanha aloittamaan virkamiesuraa. Valitse jokin erittäin hyvin työllistävä ala, jos tuolla iällä haluat työllistyä uudelle alalle. 

Tähtää juristiksi. Miten saan siltä alalta työkokemusta jos en ole päiväkään vielä alaa opiskellut?

Vierailija
75/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan virkamies olet?

Vierailija
76/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jokaiseen työpaikkaan ole satoja hakijoita. Vain parhaimpiin on, eikä niistäkään hakijoista päteviä ole kuin pieni määrä.

Pienipalkkaisia töitä olisi vaikka kuinka, mutta niihin ei haeta, koska työttömänäkin pärjää.

Valtaosa hakijoista on vaihtamassa työpaikkaa ja ei työnantaja ole välttämättä työttömiä palkkaamassakaan.

Hoitoalalla on avoimia paikkoja vaikka kuinka, mutta ei ole hakijoita. Meilläkin ollut töissä jo monta vuotta, että ei olla saatu kesäsijaisia. 

Meillä otettiin lähihoitaja kouluun 20 ja hakijoita oli yli 100.

Sairaanhoitaja kouluun AMK haki viime keväänä 27678 ja pääsi 2773

Nyt taisi jollain mennä työpaikat ja koulujen aloituspaikat sekaisin. Työpaikoista keskustellaan. 

No, miten sitten hoitaja pula töihin voi mennä, jos ei pääse edes opiskelemaan?

Vierailija
77/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä samaa propagandaa, disinformaatiota, vale-fake uutisia mitä valtamedia ja hallinto päivittäin tuovat esiin kun samaan aikaan köyhdyttämisen agenda etenee WEF ohjauksessa...

Vierailija
78/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarvittiin Salon tehtaallekin tulijoita työvoimapulaa paikkaamaan ja mitenkäs kävikään. Hesari teki aiheesta ihme kyllä jutun, mutta eipä siitä oikein keskustelua syntynyt edes kommenttiosiossa. Suomalaisia ei kiinnosta ja tulijat ei lue hesaria... Oli kyllä hauskaa selittelyä Valmetin ja vuokratyöfirman osalta :p

Siis, häh. Ainakin autotehtaalla oli yt-neuvottelut viime kesänä ja moni sai potkut.

Vierailija
79/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet opiskellut 3 (!!!) tutkintoa ei-työllistäviltä aloilta? Yhden virheen ymmärtää tai sen että halutut ammatit muuttuvat vuosikymmenien kuluessa, mutta ei ne nyt noin äkkiä muutu että alle 20 vuodessa ehtisi kolme ammattia käydä läpi työllistymättä!

Siis kaikki alat työllistää mihin olen opiskellut ja on huutava pula tekijöistä mutta brutto palkka ei ole edes 2000€ kk.

Vierailija
80/268 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta kympin tuntipalkka on tosi hyvä jostain siivojan tai kaupan kassan hommasta, joihin ei vaadita mitään koulutusta tai pätevyyttä. Tuollahan tienaa lähes 100€ päivässä!

Mulle onkin tosi hyvä. Saan eläkkeeni (reilu 2000e) päälle pimeänä tuon kympin. En tosin tee 8h päiviä mut kumminkin "harrastuksesta" tosi hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan