Miten voi olla työvoimapula, jos jokaiseen avoimeen paikkaan on satoja hakijoita
Näin jopa nuorten kesätöissä. Aina on sata hakijaa yhtä paikkaa kohden. Missä se työvoimapula on
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ravintola-alalla eri tehtävissä on todellinen pula HYVISTÄ työntekijöistä.
Töihin otetaan joku joka odottaa koko ajan että sanotaan: hae lautaset, kata pöytä, siivoa tiskit salista jne. Nojailee tiskiin ja huokailee. Ei sellaiseen ole aikaa! Pitää olla sen verran ammattitaitoa, silmää ja aktiivisuutta että osaa ajatella itse.
Palkka on toki huono, ravintolasta riippuen 11-15e/h mutta töitä löytyy.
Tämähän se on Suomessa. Hyvälle työntekijälle ei makseta merkittävästi parempaa palkkaa.
Hyvä työntekijä on ilmeisesti niin ahkera työntekijä, että oma terveys kärsii.
On pulaa huippulahjakkuuksista. Normaali ihminen ei enää kelpaa. Kiitos kapitalismi ja kilpailu.
Siksi että valtamedia tuuppaa joka päivä propagandaa ja valeuutisia... hallinto kertoo medialle mitä julkaistaan ja media julkaisee sen... (totalitarismin oppikirjasta)
Vierailija kirjoitti:
Siivoojiksi ja kokeiksi ei hae juuri kukaan.
Olen hakenut siivoojaksi useita kertoja, mutta en ole päässyt.
Kokin paikkoihin vaaditaan alan koulutusta ja/tai työkokemusta. Niitä en siksi hae.
Vierailija kirjoitti:
On pulaa huippulahjakkuuksista. Normaali ihminen ei enää kelpaa. Kiitos kapitalismi ja kilpailu.[/quote
Näin on joillakin aloilla esim. IT.
Toisilla aloilla taas ei ole tarpeeksi niitä, jotka täyttäisivät muodolliset pätevyysvaatimukset.
Kummassakaan tapauksessa syy ei ole se, että työttömät olisivat laiskoja ja työhaluttomia.
Vuonna 2024 on yhä tämä sama tilanne. Suomessa ei todellakaan ole mitään "osaaja- ja työvoimapulaa" ,vaikka poliitikot niin väittävät. Täällä on maa täys korkeasti ja matalasti koulutettua, työtöntä kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firmat haluaa orjia kympin tuntipalkalla
Kyllä minusta kympin tuntipalkka on tosi hyvä jostain siivojan tai kaupan kassan hommasta, joihin ei vaadita mitään koulutusta tai pätevyyttä. Tuollahan tienaa lähes 100€ päivässä!
Näilläkin aloilla on ihan varmasti omat pätevyysvaatimuksensa, ota selvää asiasta. Siivoushommaa on monenlaista. Enää ei riitä sanko ja rätti. Ja työn raskauteen nähden on kympin tuntipalkka melko huono.
Kaikista ei ole kassalle. Vaaditaan tarkkuutta, pitkää pinnaa ja asiakaspalvelutaitoja.
Siivoojina on myös tosi fiksuja ihmisiä. Tunnen yhden tehtaan liukuhihnalla pakkaavan filosofian maisterin. Tehtaalla siivotaan ja putsataan myös niitä koneita ja työympäristöä itse. Koskaan et voi tietää kenet kohtaa
Joo, ammattitaitoinen siivous on kaikkea muuta kuin puuhastelua ilman osaamista. Varsinkin jossain teollisuudessa tai esim sairaalaympäristössä.
Mulla on takana 20 vuotta sairaalahuoltajana. Palasin tähän ensimmäiseen ammattiini kun toinen ei vetänyt, ja täytyy sanoa, että meidän pahoinvointialueella systeemi on jo niin romahtanut, että edes esimies ei välitä muusta kuin siitä, että joka vuoroon löytyy nimi. Sillä ei ole merkitystä, onko henkilö ammattitaitoinen, kielitaitoinen tai edes perehdytettävissä. Ei tarvitse olla myöskään luotettava. Toisaalta meillä on myös säästetty poistamalla kokonaisia vuoroja, joiden työt on siirretty muille vuoroille. Yhdestä on kuitenkin paha vähentää, joten eilenkin tein vuoron, jossa en enää edes yrittänyt siivota kahden osaston ruokahuoltohommien ja petausten lisäksi. En pysty kasvattamaan toista jalka- ja käsiparia ja teleporttauskin on huonolla mallilla. Toivottavasti jossain vielä pidetään ammatillisuudesta kiinni.
Niin että ei puuhastelua ilman osaamista vaan raadantaa ilman osaamista. Surettaa, kuinka hyvä ammatti on pilattu näin totaalisesti, mutta eipä ole ainoa. Pro tip laitoshoitoon joutuville: ei kannata koskea mihinkään, mihin ei ole aivan ehdoton pakko.
Ei ole kyllä jokaiseen avoimeen työpaikkaan satoja hakijoita! Olen itse sosiaali- ja terveysalalla, ja siellä on avoimessa haussa työpaikkoja, joihin ei toisinaan tule yhtään pätevää hakijaa, tai sitten vain muutama. Varsinkin sosiaalityöntekijöistä on pulaa. Myös sairaanhoitajan ja lähihoitajan paikkoja on haussa jatkuvasti vaikka millä mitalla, joten eipä niihin päteviä hakijoita ihan jonoksi asti ole.