Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?

Vierailija
18.02.2023 |

Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?

Kommentit (1098)

Vierailija
101/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa paremmin kirjoitti:

Olisi kiva, jos olisi kuumia juotavia useita lajeja, useita leipälajeja, useita levitteitä ja leikkeleitä, juustoja, pikkulämmintä, kuten vaikkapa aamiaismakkaroita. Makkaroista ja leikkeistä sen verran, että ei niiden ole välttämättä oltava suomalaisvalmisteisia. Se, mikä on ihan standardi-laatua olematta bulkkia, on aivan luksusta suomituotteisiin verraten, ainakin, jos ei verrata kaikkein parhaimpiin ja kalleimpiin suomituotteisiin.

Aika hölmöä maassa, jossa koko ajan jankutetaan aamiaisen tärkeydestä. Onneksi kotona saa ja voi tehdä aamiaisesta aika pitkälle haluamansa, vaikkakin omat ongelmansa siinäkin on, Suomessa kun ei vain edes joka kolmannesta ruokakaupasta löydy terveellisiä, monipuolisia, maukkaita ruoka-aineita. Ei ihan viitsi alkaa itse tekemään makkaraa, kun hyvää lihaakin on etelä-suomen ulkopuolella vaikea saada. Etelä-Suomestakaan en varmasti tiedä, kun en ole siellä asunut.

Mulle noi makkarat ei ole kovin tärkeitä, koska syön makkaraa ehkä kaksi kertaa vuodessa: juhannuksena Atrian hiillosmakkaraa ja vappuna jotain nakkeja ja perunasalaattia. Makkara on epäterveellistä, vaikka sen tekisi mistä lihasta ja kotona, koska punainen liha on. Mutta tietysti, jos on lomalla ja hotellin aamiaispöydässä on jotain erikoisen hyviä makkaroita, niin voisin ottaa vähän ... tarjonta luo kysyntää. 

Kaikissa hotelleissa ei Suomessa ole edes kunnollista tuoretta leipää eikä hyvää kahvia, juustot ja leikkeleet on usein halvinta laatua, joten skippaan ne, mutta aina ei vihanneksetkaan ole aivan tuoreita. Makeisiin herkkuihin olisi ihana saada vaikka paikan päällä leivottua tuoretta pullaa niiden iänikuisten pikkudonitsien ja dominokeksien ja einesohukaisten tilalle. 

Suolaisiin herkkuihin kaipaisin rieskaa, voita, graavilohta ja savuporoa. 

Vierailija
102/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synteettinen munakas ja vetinen kumipekoni on jo käsite. Huuhdotaan alas vedellä jatketulla automaattimehulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli Malediiveillä. Valittiin kananmunat ja yrtit siihen, nämä kanat ja yrtit olivat siis sellaisella isolla aidatulla alueella, jossa oli puissa majoja ja niissä majoissa ne aamiaispöydät. Sitten valittiin haluamamme tuoreet hedelmät, josta meille leikattiin haluamamme määrä siivuja. Sitten meille tuotiin kahvit, mehut, omeletit ja hedelmät pöytään.

Jyväshovissa joskus ainakin sai paistaa itse vohvelin.

Vierailija
104/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelli saa bonuspisteen minulta, jos tarjoilusta löytyy kunnon appelsiinimehua eikä sitä karmeaa tiivistekuraa automaatista. Todennäköisesti tulen toisenkin kerran.

Karjalan/cocktailpiirakat munavoilla must. Puura yleensä löytyy joka paikasta. Tuoreesta rapeakuorisesta leivästä plussaa. Munakkaat, lohi ym kivaa extraa. Mustaamakkaraa lappaan lautaselle Tampereella käydessä, muualla tuntuisi väärältä kun harvoin mitään nakkeja tai lihapullia syön aamiaisella.

Ketjussa aiemmin mainittuja vohveleita voi tehdä ainakin Scandicin Marskissa Hkissä. Triplan Sokoksen kuivista valmisletuista taas tuli vain paha mieli.

Vierailija
105/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamissa helsinkiläisissä hotelleissa olen pettynyt leipävalikoimaan. Tarjolla on ollut vain ruisleipää, riisipiirakoita, vaaleaa paahtoleipää ja vaaleita sämpylöitä. Missä on jyväsämpylät tai croissantit? Niillä suht harvinaisilla hotelliaamiaisilla kaipaisi kunnollisia, pehmeitä sämpylöitä.

Mene ensi kerralla laadukkaampaan hotelliin.

Vierailija
106/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen: kyllä me joskus syödään hanhenmaksaa ja kaviaaria, yleensä joulun aikaan, ja kaviaaria joskus muulloinkin. Samppanjaa myös. Useimmiten kotona siis, ja joskus hotelleissakin, esimerkiksi Moskovan Hotel Nationalissa on hyvä samppanjavalikoima, venäläiset ymmärtää hyvän luksuksen päälle. Mutt sinne ei nyt oikein voi mennä enkä mä niitä muutenkaan hotelliaamiaiselta välttämättä edellytä. 

Minusta tärkeintä hotelliaamiaisella olisi hyvä miljöö, rauhallinen tunnelma, riittävästi tilaa ja tuoreita, raikkaita perusjuttuja. Kahvi ja tee on tosi tärkeä osa ja niitä olisi hyvä olla erilaisia, että voi valita, samoin erilaisia maitoja saisi olla. En erityisesti kaipaa smoothieita, jos on laadukasta mehua, pilkottuja hedelmiä ja marjoja.  Jugurtteja vois olla erilaisia, koska ne on Suomessa hyviä. Puuro on kivaa aamiaisella. 

Tuoreita sämpylöitä ja pullaa vois olla, ja karjalanpiirakat ja munavoi on ihan kivoja, ja letut on kivoja, rahkaletut vielä parempia, ja mustikkamuffinit voi olla hyviä jos on itse leivottuja eikä sellaisia lähes ikuisesti säilyviä. Leikkelepöydässä tärkeää on tuoreet vihannekset ja pari laadukasta lihaleikkelettä, pari hyvää kalaa ja pari hyvää juustoa. Leipäjuusto ja lakkahillo on herkkua. 

Vierailija
107/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu menee, mutta kahvi pitää olla tummapaahtoista. Muuten juon mieluummin teetä. Mustikkapiirakka olisi kyllä iloinen yllätys, kesällä Suomessa vierailevalle ulkosuomalaiselle. 

Vierailija
108/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok on mun mielestä ollut kaikissa hotelleissa, missä olen yöpynyt. Kaikkea on ollut tarjolla, mitä mä aamupalaksi kaipaan.

Huonoin aamupala on ollut Berliinissä, mutta en hotellia enää muista. Tai ehkä Bournemouthissa, jossa englantilainen aamiainen ei kyllä ollut paras mahdollinen. Se oli kyllä enemmänkin bed&breakfast, kuin hotelli, vaikka huoneita olikin paljon. Kummassakaan ei ollut buffettia, vaan tarjotin tuotiin pöytään.

Jos haluaa jotain spesiaalia, niin eiköhän sellainen usein järjesty tilaamalla? Ja tietenkin aamupala usein paranee, kun yöpyy kalliimmassa hotellissa.

Usein yövyn Scandicissa. Edullinen, siisti ja yleensä niitä löytyy hyvältä paikalta. Aamupala on mulle riittävän hyvä ja monipuolinen. Tietää myös hyvin mitä saa ja taso on aina aika lailla sama.

Bournemouthissa yövyin itsekin pienehkössä hotellissa. Aamupala tarjoiltiin myös pöytään ja emäntä kävi aina kysymässä "would you like some more toast?"

Vierailija
109/1098 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään puurolautanen riitä aamiaiseksi? Vaan makkaraa, kananmunaa, kahvia ynnä muita on pakko saada heti aamusta. En yhtään ihmettele tämän kansan lihomista, kun jo aamusta on pakkomielle aloittaa ylensyönti. Toinen asia mitä ihmettelen on nämä niin sanotut "seisovat pöydät", joista saa hakea ruokaa mielensä mukaan. Mikä ihmeen tarve nykyään on syödä itsensä kylläiseksi joka ruokailulla? Haloo päättäjät, nyt ylensyönti ja mässäily kuriin!

Vierailija
110/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiaisella ei tarvitse olla paljon kaikkea erilaista, jos on laatua. Hyvä esimerkki tästä on Best Western Plus Savoy Luulajassa. Parasta kahvia mitä olen koskaan juonut. Paikallista hyvää vahvaa juustoa. Pitkään haudutettu maukas puuro. Munia ja kinkkua tietysti myös, ja vaikka yleensä en voi sietää kinkkua, tästä kinkusta näki heti, että kannattaa kokeilla. Taivaallista rapean sämpylän päällä.

Erikoisuutena taisi olla pannukakkuja ja jotain muuta, mutta jo vähistä perusaineksista syntyy ikimuistoinen aamiainen, kunhan kaikki on vain erinomaisen makuista. Suomessa ainakin usein S-ryhmän hotellien helmasynti on, että kaikenlaista pitää olla, mutta halvalla ja tehokkaasti. Kinkku saa olla liisteriä, juusto laihista, kahvi automaatista, piirakat pakasteesta otettuja, munat mustuneita ja muffinssit Belgiasta tuotettuja, muoviin pakattuja sisältäen pitkän listan E-koodeja. Kuka edes tarvitsee aamiaisella jotain kestomuffinsseja?

Vierailija
111/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika vähään tyytyväinen. Munakokkelia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, porkkanatikkuja jne. Jos tarjolla on paistettuja kasviksia niin olen supertyytyväinen. Haudutettu tee on iso plussa. Lopuksi syön ehkä jotain hedelmiä.

Gluteenittomana ihmettelen myös, että miksi monissa isoissakaan hotelleissa ei ole merkitty erityisruokavalioita.

Inhoan yli kaiken hotellien kahviautomatteja, joista ei saa kahvia haluamaansa määrää, vaan kahvia tulee aina mukillinen (maitovaralla ihan samaa määrä). Itse haluaisin aamiaisen päälle yleensä noin neljäsosa kupillisen kahvia ja ärsyttää jättää 3/4 kupista juomatta. Monesti ne hotellien espressoautomaatitkin on suljettu tai peitetty pyyhkeellä aamupalan ajaksi, joten sitäkään ei voi auttaa.

Vierailija
112/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee aina hyvä mieli jos saa paistaa itse vohvelin. Hotelleissa tosi harvinaista, tulee mieleen vain Lapland Hotels Saariselkä (joku Riekkolinna tms.?). En todellakaan syö normaalisti aamiaisella vohveleita, mutta en syö nakkeja, pekonia tai munakokkeliakaan. 

Vaasan Sokos hotellissa voi paistella itse vohveleita. Muutenkin tosi hyvä aamupala.

Vierailija
113/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä surullisempaa hotelliaamiaista kuin munakas, paistetut pikkumakkarat, omenalohkot, ja ne iänikuiset karjalanpiirakat jääsalaattisiivulla. Miksi kukaan haluaisi syödä hotellin aamiaisella tuollaista Martta-mummon arkievästä, mitä about 99% ihmisistä jauhaa aamuisin muutenkin?

Vierailija
114/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin kanssa olisi kiva saada jotain leivonnaisia. En tykkää jos ainoa vaihtoehto on vohvelit jotka joutuu paistamaan itse.

Vierailija
115/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kysymykseen: kyllä me joskus syödään hanhenmaksaa ja kaviaaria, yleensä joulun aikaan, ja kaviaaria joskus muulloinkin. Samppanjaa myös. Useimmiten kotona siis, ja joskus hotelleissakin, esimerkiksi Moskovan Hotel Nationalissa on hyvä samppanjavalikoima, venäläiset ymmärtää hyvän luksuksen päälle. Mutt sinne ei nyt oikein voi mennä enkä mä niitä muutenkaan hotelliaamiaiselta välttämättä edellytä. 

Minusta tärkeintä hotelliaamiaisella olisi hyvä miljöö, rauhallinen tunnelma, riittävästi tilaa ja tuoreita, raikkaita perusjuttuja. Kahvi ja tee on tosi tärkeä osa ja niitä olisi hyvä olla erilaisia, että voi valita, samoin erilaisia maitoja saisi olla. En erityisesti kaipaa smoothieita, jos on laadukasta mehua, pilkottuja hedelmiä ja marjoja.  Jugurtteja vois olla erilaisia, koska ne on Suomessa hyviä. Puuro on kivaa aamiaisella. 

Tuoreita sämpylöitä ja pullaa vois olla, ja karjalanpiirakat ja munavoi on ihan kivoja, ja letut on kivoja, rahkaletut vielä parempia, ja mustikkamuffinit voi olla hyviä jos on itse leivottuja eikä sellaisia lähes ikuisesti säilyviä. Leikkelepöydässä tärkeää on tuoreet vihannekset ja pari laadukasta lihaleikkelettä, pari hyvää kalaa ja pari hyvää juustoa. Leipäjuusto ja lakkahillo on herkkua. 

Itsekin olen mahtavimmat hotelliaamiaiset syönyt Moskovassa. Hunajakin suoraan aidosta kennosta. Ei puhettakaan mistään karjalanpiirakoista tms arkisesta.

Vierailija
116/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on ollut minun mielestä Suomessa liikkuessa parhaat aamiaiset:

1. Solo Sokos Hotel Seurahuone, Lahti (hieno perinteinen sali, kaikki tuoretta ja paljon paikallista lähiruokaa, itse voi paistaa vohveleita, kahvi tuodaan pöytään, hyvää kahvia)

2. Hotelli Centro, Turku (pieni mutta laadukas, ihana valikoima, mm. lohta, lakkahilloa ja leipäjuustoa, hyvää kahvia)

3. Solo Sokos Hotel Torni, Tampere (kiva sisustus, paljon raikkaita vihanneksia, hapanjuurileipää, kahvi ja tuoremehu tuodaan pöytään, kahvi on hyvää)

4. Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki (iso ja moderni, hyvä ja raikas valikoima, mm. paistettuja vihanneksia ja tyrnishotteja, kokit paistaa munakkaita ja vohveleita, hyvää kahvia)

5. Hotelli Clarion, Helsinki (iso ja moderni, näköala merelle, paljon kaikkea, lämminsavulohta, luomumunia ja amerikkalaisia pannukakkuja, hyvää kahvia)

Että ap:lle suosittelen benchmarking-matkaa näihin. 

Lahden Seurahuone on minun suosikki myös.

Vierailija
117/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee aina hyvä mieli jos saa paistaa itse vohvelin. Hotelleissa tosi harvinaista, tulee mieleen vain Lapland Hotels Saariselkä (joku Riekkolinna tms.?). En todellakaan syö normaalisti aamiaisella vohveleita, mutta en syö nakkeja, pekonia tai munakokkeliakaan. 

Vaasan Astorissa saattaa olla. En ole siellä ollut vuosiin yötä enää, kun asun nykyään täällä mutta brunssilla oli näin niin aatteliin että ehkä aamiaisellakin. Mutta yleensäkin ne erikoisaamiaiset ovat pienien ja kalliiden hotellien juttu. Ketjuissa on turha odottaa erikoisuuksia. Se pitää vaan valita sen mukaan mistä on valmis maksamaan. 

Onko omppuhotelleissa nykyään aamiainen? Pari kertaa on kokeiltu, ei ollut aamiaista. 

Vierailija
118/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan sitä hotellimunakokkelia.

Sama! Ei kiinnosta vaikka olis tehty jauheesta. Kotona en saa samanlaista tehtyä.

Vierailija
119/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina, kun aikuinen ihminen ei tiedä, minkä verran jaksaa syödä. Otetaan kukkuralautasellinen lihapullia tai nakkeja tai puurokulho reunoja myöten. Sitten närkitään muutama suupala ja jätetään loput. Buffetista saa ottaa lisää, jos pienempi annos ei riitä.

Ajatteles jos keskittyisit enemmän omaan aamiaiseesi ja vähemmän muiden tekemisiin?

Itse toivoisin, että teevesi olisi kuumaa ja lämpimöt ruuat myös eivät olisi sellaisia haljuja.

Tuoreita vihanneksia ja kuorittuja hedelmiä.

Siistit tarjoiluastiat ja ottimet voisi vaihtaa usein. Turha toivo.

Saisiko toivoa, että pöydät käytäisiin pyyhkimässä asiakkaiden välillä, no ei Suomessa.

Toivoisin, että aamiaishetki olisi rauhallinen, no turha toivo sekin.

Vierailija
120/1098 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä on ollut minun mielestä Suomessa liikkuessa parhaat aamiaiset:

1. Solo Sokos Hotel Seurahuone, Lahti (hieno perinteinen sali, kaikki tuoretta ja paljon paikallista lähiruokaa, itse voi paistaa vohveleita, kahvi tuodaan pöytään, hyvää kahvia)

2. Hotelli Centro, Turku (pieni mutta laadukas, ihana valikoima, mm. lohta, lakkahilloa ja leipäjuustoa, hyvää kahvia)

3. Solo Sokos Hotel Torni, Tampere (kiva sisustus, paljon raikkaita vihanneksia, hapanjuurileipää, kahvi ja tuoremehu tuodaan pöytään, kahvi on hyvää)

4. Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki (iso ja moderni, hyvä ja raikas valikoima, mm. paistettuja vihanneksia ja tyrnishotteja, kokit paistaa munakkaita ja vohveleita, hyvää kahvia)

5. Hotelli Clarion, Helsinki (iso ja moderni, näköala merelle, paljon kaikkea, lämminsavulohta, luomumunia ja amerikkalaisia pannukakkuja, hyvää kahvia)

Että ap:lle suosittelen benchmarking-matkaa näihin. 

Lahden Seurahuone on minun suosikki myös.

Ap tässä. Käyn Tampereella monta kertaa vuodessa ja yövyn ainoastaan Tornissa tai Villassa, mistä sieltäkin mennään aamiaiselle Torniin. Aloituksessa oli mielessä ensimmäisenä juuri Torni, missä on ollut juuri niitä höyrytettyjä vihanneksia. Tykkään.