Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?
Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?
Kommentit (1098)
Viimeksi munakokkeli, nakit sekä lihapullat esimerkiksi aivan järkyttävän pahoja. Aiemmin ei näin aina ollut mutta viimeksi matkan joka hotellissa kylläkin. Tuoremehu vaihtunut halvempaan vaihtoehtoon ja croissantin kaltainen ylellisyystuote loisti poissaoloaan hotellissa jonka hinta lähes 200 euroa yöltä. Leipä ei ollut tuoretta mikä kaikkein suurin virhe.
Kyllä sitä ruokahävikkiä vähentää myös se yleinen tarjotun sapuskan laatu. Sinne lautaselle jää kummasti syömätöntä tavaraa, kun karjalanpiirakka maistuu jauholta tai pekoni on sellaista natkua ettei sitä saa edes veitsellä leikattua. Tuoremehun pitää olla kunnollista, eikä mitään sokeritiivistettä. Croissantilla ja croissantillakin on eroa, ehkä ei kannata hankkia niitä halvimpia sahajauholeivonnaisia. Itse toivoisin myös kofeiinittomia kahveja valikoimaan. Suomessa en ole nähnyt hotellissa koskaan, ulkomailla vain muutamassa hotellissa. Ja jos on marjoja, joita laittaa jogurttiin tai puuroon tai letun päälle, niin jospa ei uitettaisi niitä sokerissa.
Aivan täydellisen aamupalan olen syönyt yhden kerran ja se oli ruotsalaisessa lentokenttähotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Laatu ei määrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, kun aamiaisella pitäisi olla kalliit juustotkin vielä. Ei se mikään illallinen ole!
Kyllä pitää olla laadukasta juustoa, mieluiten vielä paikallista erikoisuutta. Kun menen lomalle haluan hemmotella itseäni enkä todellakaan halua syödä mitään arkijuustoa, säilykepersikoita tai rice krispiesejä.
Aamiaisella yksi kova juusto riittää, eikä sen tarvitse olla mitään herkuttelujuustoa. Sellaiset syödään sitten illallisella, mihin ne kuuluvat. Ihme, että porukka on lihavaa, kun hotellin aamiaisenkin pitäisi olla kuin viiden tähden ravintolan illallinen.
Jotkut tuntuu määrittelevän aamupalan arvon sen mukaan, että kuinka paljon siitä saa kaloreita! Vähän sama kuin se kuuluisa lohen rohmuaminen buffasta.
Jos kaloreita laitan suuhuni niin mieluummin otan ne kalorit jostain todella herkullisesta juustosta kuin jostain perusjuustosta.
Ei kaloreita, vaan täällä näyttää olevan enemmän arvoa sillä, että kuinka "fine" se aamupala on, ravinnosta viis kunhan lautasella on kaunis pieni hieno keko johon nojaa ruoho ja sen pitää maksaa vähintään 25e ennen kuin voi työkaverille mainita, toki shamppanja on plussaa ja mitä kalliimpi, niin terhakkaammin mu.. siis pikkurilli sojojottaa sitä juodessa. Ja taas laitellaan someen kuvia kuinka fiiniä on.
Ja ne jotka käy useamman kerran kuussa hotellissa, niin niitä ei vois vähempää kiinnostaa. Sitten ne jotka käyvät kerran viidessä vuodessa hehkuttavat hyvää aamupalaa niinkuin ei olisi keitettyä perunaa ennen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin valittajilla kovin kummoista aamupalaa edes kotona onkaan.
Hotelliin kun päästään, niin ollaan mondeenejä euroopanomistajia.
On se jännä juttu, että ihminen haluaa lomalla jotain sellaista luksusta, joka arkeen ei kuulu.
Ja se luksus pitää saada nimenomaan sieltä hotellin aamupalalta? Itse olen hotellissa useimmiten työmatkalla, ja pärjään oikein hyvin ilman paikallisia erikoisjuustoja. Se on kuitenkin vain aamupala.
Työmatka ja loma ovat kaksi eri asiaa. En minäkään ole töissä luksusta etsimässä.
No niinpä. Ja kyllä mä toisaalta odotan myös työmatkalla, että se leipä on tuoretta, puuro ei ole vetistä ja liian suolaista, kahvi maistuu hyvältä ja saa hedelmiäkin aamupalaksi. Se pistää vi*ttamaan aika paljon, jos aamulla eka ajatus on "kotona olis ollu parempaa, pitääköhän ekana nyt lähteä etsimään hotellin ulkopuolelta parempi kahvila (mitä ei muuten Suomessa oo ihan helppo löytää aamulla aikaisin). Vaikka työmatka on miten arkinen asia, en mä silti halua syödä sahajauhoja ja juoda tiskirätin makuista litkua, tai lähteä ensimmäisenä hotelliaamupalan jälkeen ostamaan kaupasta jotain oikeesti syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä juttu, että ihminen haluaa lomalla jotain sellaista luksusta, joka arkeen ei kuulu.
Ja se luksus pitää saada nimenomaan sieltä hotellin aamupalalta? Itse olen hotellissa useimmiten työmatkalla, ja pärjään oikein hyvin ilman paikallisia erikoisjuustoja. Se on kuitenkin vain aamupala.
Työmatka ja loma ovat kaksi eri asiaa. En minäkään ole töissä luksusta etsimässä.
No niinpä. Ja kyllä mä toisaalta odotan myös työmatkalla, että se leipä on tuoretta, puuro ei ole vetistä ja liian suolaista, kahvi maistuu hyvältä ja saa hedelmiäkin aamupalaksi. Se pistää vi*ttamaan aika paljon, jos aamulla eka ajatus on "kotona olis ollu parempaa, pitääköhän ekana nyt lähteä etsimään hotellin ulkopuolelta parempi kahvila (mitä ei muuten Suomessa oo ihan helppo löytää aamulla aikaisin). Vaikka työmatka on miten arkinen asia, en mä silti halua syödä sahajauhoja ja juoda tiskirätin makuista litkua, tai lähteä ensimmäisenä hotelliaamupalan jälkeen ostamaan kaupasta jotain oikeesti syötävää.
Minä en ole itse koskaan saanut noin huonoa aamupalaa hotelleissa. Mistä hotellista nämä kokemukset ovat?
Työmatkalaiset voisivat listata niitä hotelleja missä kauheimmat aamiaiset kotimaassamme. Itse kun pari kertaa vuodessa menee valmiiseen pöytään niin huono aamiainen saa kyllä pettyneeksi.
Minä säästän sähköä ja santsaan kylmiä paloja samalle lautaselle ellei se nyt ihan mädissä ole. Ja nyt olen Viking Gracen spessuaamiaisella ja tiirailen merimaisemia samalla.
Muutama pikku lasillinen skagenia. Lohta. Smoothielasillinen, prinsessakakkuleivoksen puolikas.
Kuoharia palanpainikkeeksi ja korville pianomusiikkia.
Tosin jotkut tuovat sinnekin uhmaikäisiä... mikä saattaa hiukan laskea tunnelmaa, kuten myös ruokottomat miesporukoiden puheet.
Teevalikoima on yleensä todella huono. Mitään kunnon vahvaa brittiteetä ei ole missään.
Olen tyytyväinen Suomen hotelliaamiaiseen. Kaikissa hotelleissa. S-hotelleissa saa nykyään myös tummapaahtoista kahvia,pisteet siitä.
Kamalin kokemus Wienistä, jossa aamiainen maksoi erikseen. Kuiva vaalea sämpylä, sulatejuusto, salamipötkö, hedelmä ja kahvi. Kaikki tuotiin valmiina pöytään, ei saanut edes santsata.
Useimmiten olen ollut tosi tyytyväinen hotelliaamiaisiin, mutta valitettavasti monesti on saanut pettyä gluteenittoman valikoiman kapeuteen.
Tympii, että normaaliruokavalioisille tarjolla on vohveleita, kymmentä lajia leipää sekä kakkuja ja keksejä joka lähtöön, mutta gluteenittomille muutama pala kuivahtanutta leipää ja sitten joku kämäinen kaupan valmispulla/muffinsi. Ymmärrän, ettei ihan yhtä laajaa tuotevalikoimaa voida tarjota, mutta tasoon sentään voisi panostaa eikä mennä sellaisella "kuhan nyt edes jotakin on" -meiningillä. Maksan kuitenkin saman hinnan aamiaisesta kuin erityisruokavalioton, joten jotakin vastinetta toivoisin saavani.
Myös sellainen pikkujuttu tympii, että keitetyt kananmunat on monesti ihan löysiä. Toki jotkut niistä tykkää juuri niin, mutta toivoisin että siinä tapauksessa kyltissä/lapussa mainittaisiin keittoaika. En uskalla sokkona ottaa, koska liian löysäksi keitetyt jää kuitenkin syömättä. Yhdessä helsinkiläisessä hotellissa oli fiksusti tarjolla keitettyjä kananmunia kolmessa eri kypsyysasteessa, joten jokaiselle löytyi mieleisensä.
Paras aamiainen on ollut Folks-hotellin Albina-ravintolassa Helsingissä. Ei sataa sorttia valikoimaa, mutta kaikki mitä oli tarjolla, oli laadukasta, herkullista ja oikeassa lämpötilassa. Ja kauniisti esillä!
Minulle kelpaa ihan kahvi,hyvä leipä,puuro ja tykkään itse siitä hotellin munakokkelista mielestäni parasta.
Vierailija kirjoitti:
Musta tee on joskus kortilla, kaikenlaisia vihreitä ja yrttihaudutuksia saattaa olla mutta musta tee loppu. Kahvin juojille on kyllä aina kahvia. Haluaisin kerran nähdä kun heille tarjottaisiin jotain yrttikorviketta.
Miksi?
Sehän johtuu kysynnästä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten olen ollut tosi tyytyväinen hotelliaamiaisiin, mutta valitettavasti monesti on saanut pettyä gluteenittoman valikoiman kapeuteen.
Tympii, että normaaliruokavalioisille tarjolla on vohveleita, kymmentä lajia leipää sekä kakkuja ja keksejä joka lähtöön, mutta gluteenittomille muutama pala kuivahtanutta leipää ja sitten joku kämäinen kaupan valmispulla/muffinsi. Ymmärrän, ettei ihan yhtä laajaa tuotevalikoimaa voida tarjota, mutta tasoon sentään voisi panostaa eikä mennä sellaisella "kuhan nyt edes jotakin on" -meiningillä. Maksan kuitenkin saman hinnan aamiaisesta kuin erityisruokavalioton, joten jotakin vastinetta toivoisin saavani.
Tämä x 100!!! Gluteenittomia tuotteita on kuitenkin (monissa maissa) saatavana vaikka ja mitä. Eikä kaikkea tarvitsisi laittaa tarjolle (ettei tule hävikkiä), vaan kertoa asiakkaalle mitä on ja tuoda niitä sitten.
Minä kirjoitin juuri tosta Folks-hotellin aamiaisesta, ja siellä kaikki kolme puuroa ja yksi granola olivat valmiiksi gluteenittomia, samoin makeista herkuista toinen ja keittiöstä sai toista pyytämällä. Vain leipää olisin sielläkin kaivannut useampaa sorttia.
Hotellien munakkaat tehdään useimmiten munajauhoista, siksi maistuvat samalta kaikkialla.
Ihmettelin ennen, nyt tiedän enkä pidä.
Muuten olen tyytyväinen tarjontaan Euroopan hotelleissa.
Prahassa aamiaisella oli edellisen päivän lämpimien ruokien loppuja, mikä mielestäni on hyvää kierrätystä, mm. lämmintä sienipaprikamuhennosta (nam), juustopastaa.
Eihän minkään hotellin rahkeet riitä tarjota jokaiselle spessunvaatijalle kaikkea mieleistä, ihmeellisiä etelän hedelmiä ja erikoisjuustoja, Herra mun vereni. Rahalla sitten kyllä saa, mutta suomalainen ei halua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kuinka Aasian suunnassa on erikseen aamiaiskokit tekemässä asiakkaan toiveiden mukaan aamiaisia, mutta täällä se ei onnistu.
Totta kai se onnistuu, heti kun paikalliset kokit suostuvat Aasian palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole itse koskaan saanut noin huonoa aamupalaa hotelleissa. Mistä hotellista nämä kokemukset ovat?
Parempi on antaa palautetta suoraan hotellille ja kirjoittaa julkinen arvostelu heti matkan jälkeen. Tällöin kävisi ilmi milloin matka on tehty ja hotellilla on mahdollisuus reagoida palautteeseen. Ei ole mitään järkeä levitellä yhdenkään yrityksen tietoja mahdollisest vuosia tapahtuneen jälkeen vauvapalstalla. Voi olla että hotellissa on jo tapahtunut muutoksia, on voinut vaihtua omistaja, keittiömestari, henkilökunta, raaka-aineiden toimittajat, työtavat jne. Aina on olemassa myös riski, että muistaa jotain väärin (vaikka hotellin nimen), jos tapahtuneesta on pitkä aika.
Kauheen hyvä tuuri sulla on ollut, tai sitten yöpymisiä on vain isojen kaupunkien paremmissa hotelleissa, jos yhtään epäonnistunutta aamupalaa ei ole osunut kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi tyytyä perusaamiaiseen kun voi saada loistavankin aamiaisen? Ja sen lisäksi voi vielä syödä loistavan lounaan ja loistavan illallisen.
Eiköhän ruokahifistelijöille löydy joku hotelli, jossa pystyy olemaan.
Varmasti löytyy. Tosin keskustelun aihehan oli nimenomaan mitä toivot hotelliaamiaiselta eikä mikä on tyydyttävä hotelliaamiainen.
onhan se nyt saastunut siinä välissä kun olet syönyt ensimmäisen voileivän! Ei samalle lautaselle voi laittaa enää vaikkapa karjalanpiirakkaa tai omenaa, hyi olkoon.