Jos puolison isä on ollut juoppo, niin pitääkö sen vaikuttaa minun saunakaljoihin?
En ymmärrä tätä logiikkaa. Omakin äitini on alkoholisti, enkä mitenkään arvosta kännäämistä tai muuta liiallista käyttöä. Mutta miksi sen pitäisi määritellä sen etten saisi saunan jälkeen juoda muutamaa keskiolutta? Eikä puolisonikaan ole absolutisti. Kuitenkin joka toisen suomalaisen murheenkryyni on läheinen joka juo liikaa.
Kommentit (126)
Siis onko puolisosi kieltänyt sinua juomasta?
Nyt jäi aloitus himmeäksi. Kieltääkö aloittaja oma-aloitteisesti kaljansa itseltään. Vai puolisoko sen tekee? Vai appiukko /anoppi jos saunottu jonkun vieraana? Vai tarkoittaako ap yleistä mielipidettä?
Jos puolison isä on juoppo, on puolisolla aika suuri todennäköisyys pariutua juopon kanssa. Eli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on kieltänyt juomasta?
Mun puoliso pyrkii kontrolloimaan noita juomisia. Välillä on ok ja välillä ei ole ok. Ja edelleen kyse parista saunakaljasta vkonloppuisin. Jo suhteen alussa sanoin että jos haittaa, niin lopetetaan homma vaikka heti koska löydän kyllä sellaisenkin kumppanin joka ei tee tästä asiasta ongelmaa. Kun se ei ole mun vika että hänen isä on juonut eikä se ole mun vika että mun äiti juo. Ja noiden kummankaan kanssa ei juurikaan olla tekemisissä. Ap
Nuo on noita ihmisiä jotka kontrolloivat läheisiään milloin milläkin verukkeella. Et saa juoda koska isäni joi ja löi, et saa mennä juhlimaan koska eksäni petti, et saa syödä hampurilaisia koska minä yritän laihduttaa.
Vaihtoon.
Tuliko tämä ongelma ilmi vasta sitten kun menitte naimisiin? Jos ei tullut, vaan tiesit sen jo kauan sitten, oli oma päätöksesi ottaa puoliso, jolle sinun saunakaljasi ovat ongelma. Kestä siis sen seuraukset tai ota ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso pyrkii kontrolloimaan noita juomisia. Välillä on ok ja välillä ei ole ok. Ja edelleen kyse parista saunakaljasta vkonloppuisin. Jo suhteen alussa sanoin että jos haittaa, niin lopetetaan homma vaikka heti koska löydän kyllä sellaisenkin kumppanin joka ei tee tästä asiasta ongelmaa. Kun se ei ole mun vika että hänen isä on juonut eikä se ole mun vika että mun äiti juo. Ja noiden kummankaan kanssa ei juurikaan olla tekemisissä. Ap
Määrittele "muutama saunakalja". 3, 7 yli 10?
ryyppää menemään vaan, eikai sua kukaan estä?
Itsellä ei sukulaisissa juoppoja. Mutta kieltämättä miehen saunakaljat häiritsee. Alussa ei häirinnyt mutta vuosien saatossa tilanne on muuttunut. Alussa mies joi 1-2 kertaa viikossa saunan päälle 1-2 olutta. Nykyään juo 3 kertaa viikossa 4-5 olutta. Eli määrä kasvaa jatkuvasti. Loukkaantuu jos huomautan asiasta. Kumpikin nautimme pitkistä yhteisistä saunahetkistä mutta nykyään lähden usein saunasta pois siinä kohden kun mies on juonut niin monta kaljaa että vaikuttaa jo juttuihin. Siis omasta mielestään kalja ei tee muuta kuin rentouttaa. Mutta aina kun on juonut sen 3-5 kaljaa niin siinä vaiheessa alkaa valittaa työstä tai naapureista tai vaikka poliitikoista. Kaikki on negatiivista ja valittaa ja uhoaa mitä sanoo kenellekin kun näkee jne. Lisäksi lupailee ja puhuu minulle asioita joita ei sitten selvinpäin pidä. Ja suuttuu jos seuraavana päivänä muistutan saunassa sanomisistaan asioista esim sinähän sanoit että mennään tänään leffaan.
Eli mies ei ole näkyvästi humalassa mutta vaikuttaa käytökseen. Ja ennenkaikkea vaikuttaa terveyteen jos vieläkin määrät kasvaa. Nyt jo ylipainoa ja niinä iltoina kun on saunottu ja mies juonut kaljaa niin saunan päälle syö todella paljon ja sitten taas seuraavana päivänä valittaa kun laihdutus ei onnistu.
Pieniä asioita yksittäin mutta minua ärsyttää tuo miehen juominen. Minun ratkaisuni on että häivyn seurasta kun alkaa ärsyttää. Ja mies on ihmeissään miksi lähden jo nyt saunasta.
Vierailija kirjoitti:
No oisko se puoliso arvon Sherlock?
Minullekin saunakaljoittelu on juopon merkki, jotenkin vastenmielistä, että ihminen keksii saunan tekosyyksi ryyppäillä yksinään. Käytän alkoholia, mutten juo yksin.
Ehkä se on vain kypsä katselemaan kännisiä ihmisiä, näin ainakin mulla. Mieheni on ihana, mutta kännissä rasittava ääliö, jauhaa tyhmiä ja noloja asioita, eikä muista aamulla miten tultiin kotiin. Onneks näin on aika harvoin, muuten olisin jo eronnut hänestä.
Ja "pari saunakaljaa" voi tosiaan olla jollekin 7-8. Kyllähän noista jo kännin saa aikaan.
Oma isäni on alkoholisti, mutta ei minua haittaa vaikka mieheni juo välillä pari saunaolutta. Tuohan on juuri kohtuullista alkoholin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "muutama saunakalja". 3, 7 yli 10?
2 x 0,5 litran tölkkiä keskiolutta. Ja tämä määrä on hyväksytetty ja leimattu appivanhemmillani, jotka eivät ole juoppoja ja sanoivat että saan jatkaa. Ap
Alkoholismi kulkee suvussa, osin geeneissä, osin opittuna. Osa jatkaa vanhempien viitoittamalla tiellä, osa raittiina ja osa (taistelee) siinä välissä. Jos (lapsuuden) perheessä on alkoholismia, moni vähättelee omaa runsastakin alkoholin käyttöä koska "eihän muutama kalja ole mitään verrattuna siihen miten paljon vanhemmat joi" tai "kai sitä muutaman kerran vuodessa voi kännit vetää kun moni vetää joka viikko". Usko minua, (runsas) alkoholin käyttö joko humalahakuisena tai rentoutumiskeinona ei paranna parisuhdetta tai perhe-elämää. Usein aikuiset lapset jopa suojelevat ikääntyvän vanhemman tissuttelua, "lääkkeeksi vaan" tai "ei se enää niin paljon voi ottaa". Ja kaikki lainausmerkeissä olevat fraasit olen ihan itse kuullut.
Paha tulla neuvomaan mutta itse alkoholistisuvusta tulleen kanssa pariutuneena tiedän minkä stressin juominen aiheuttaa kun ei voi koskaan olla varma etteikö juominen lähde lapasesta. Oluttuoppi, lasi viiniä tai konjakkitujaus ei maata kaada jos se pysyy tässä kohtuullisessa määrässä. Toinen vaihtoehto on olla kokonaan juomatta, tähän lähtisin mukaan itsekin jos puoliso haluaisi. Överit on vuosien varrella vähentyneet mutta silti ärsyttää se tietynlainen ihailu kännäämistä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos puolison isä on juoppo, on puolisolla aika suuri todennäköisyys pariutua juopon kanssa. Eli kyllä.
Ja ainoa toinen vaihtoehto on heittäytyä fanaattiseksi absolutistiksi. Muita vaihtoehtoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin saunakaljoittelu on juopon merkki, jotenkin vastenmielistä, että ihminen keksii saunan tekosyyksi ryyppäillä yksinään. Käytän alkoholia, mutten juo yksin.
Enemmän nyt tuo oma suhtautumisesi vaikuttaa siltä, että alkoholi on sulle ongelma.
Kehittelet tuollaisia tekosyitä, että kunhan juo seurassa, ei yksin, niin siinä on joku ero muka.