G: Miten lahdutiti 30kg? Olen epätoivoinen,ikuinen,itkuinen laihduttaja.
Miten sait motivaation pysymään,että sait sen ensimmäisen 2kg pois? Sekin tuntuu minulle mahdottomalta.
BMI 37,4
Kommentit (177)
Tuskin tästä paljon apua on jos on synnynnäisesti turhan hyvät ruokahalut.
Kuitenkin, minulla on ollut enimmäkseen aika huono ruokahalu; INT'issä tosin söin normaaliin verrattuna kuin hevonen: ehkä useimpien kova ruokahalu jotenkin tarttui.
Olen gluteeniherkkyyden takii käyttänyt nyt useamman vuoden "kahvileipänä" enimmäkseen suklaata, maito- ja tummaa sekaisin, koska tumma on terveellisempää, mutta sellaisenaan turhan kitkerää.
Minulla ei yleensä ole aamulla juuri ollenkaan nälkä, eikä muuten useimmiten muinakaan vuorokauden aikoina, paitsi ehkä illalla!
Eilen päätin pitää taukoa suklaan syönnissä kun hiffasin (taas kerran) että turhan tiheä kuzella käynti osittain ainakin johtuu suklaan dimetyyliksantiinista (teobromiinista), joka on sukua kahvin trimetyyliksantiinille eli kofeiinille. Wikin mukaan di- on jopa kuzettavampaa kuin tri- !
Nyt, kello kymmenen maissa aamulla on sitten lähes kiljuva nälkä! Eli: kenties suklaan syönti ainakin joillakuilla voisi auttaa hillitsemään hiilarihimoa, hiilarihimoa, joka lienee viime aikaisen tutkimuksen mukaan pääsyyllinen turhan runsaan vararasvavaraston kertymiseen(sanskritiksi) kaajaan eli shariiraan eli roppaan.
Ap laita hakuun laihdutus, niin saat kymmeniä ellei satoja ketjuja aiheesta luettavaksi. Ei jaksa joka päivä kahdelle kysyjälle selittää menetelmäänsä.
Jäin kotihoidontuella. Ruokabudjetti äidille ja kahdelle lapselle, sekä kissalle taisi olla 190 e kuukaudessa. Ostin ruokaa niin, että rahat riittivät suht terveelliseen ruoakaan. Laatikoita, keittoja, puuroa, kalaa kerran viikossa. Hedelmiä, ruisleipää ja rahkaa lapsille. Säästin aina parhaat palat lapsille ja aloin itse syömään pieneltä lautaselta. Vähensin auton käytön minimiin ja kävelin, joka paikkaan. Laihduin 1,5 vuodessa 33 kg normaalipainon alarajalle.
Riittää kun poistaa turhat ruuat ja käy vaikka kävelyllä. Kävelykään ei ole pakollista.
Eli jätä leivät pois, niistä et hyödy mitään ravintoköyhää, mutta energiarilasta. Jätä ylimääräinen sokeri pois. Jätä välipalat pois ja syö ruokailussa kunnon annokset.
Tällä tavalla voit syödä aivan rauhassa vaikka pihviä ja perunoita ja nälkä sekä välipalahimot lähtee pois. Samalla kun aamulla ja päivällä syöt kunnolla, niin iltaisin ei tule niin pahaa karkinhimoa. Eli jätä mielummin illalla syömättä, kun aamulla. Jos et päivällä syö kunnolla tai syöt pelkän salaatin niin illalla energiavajeessa sinun tekee mieli nopeaa energiaa, eli sokeria ja rasvaa.
Seuraa alkuun kaloreita, esim. fat secert applikaation avulla, niin tajuat miten paljon esim. yksi suklaapatukka tai leipä lisää energian saantiasi ja nälkähän niistä ei lähde. Pari maksituplaa vastaa yhtä ravitsevaa ateriaa ja kumman luulet pitävän nälkää paremmin? Ja älä mene siihen harhaan, että kun kävit nyt lenkillä niin voit syödä yhden suklaapatukan tai jäätelön palkkioksi. Et kuluttanut sillä lenkillä niin paljoa energiaa, kuin sait siitä jäätelöstä.
Heitin vaa'an roskiin (konkreettisestikin)
Palasin nuoren aikuisen ruokatottumuksiini: viimeinen ateria vuorokauden aikana = lounas = klo 17-18 välillä. Illalla sai ottaa jonkun hedelmän tai näkkileivän, jos nälkä oli huutava. Päivän aikana en vahtinut syömisiäni muuten kuin, että pidin huolta siitä, että tuli syötyä monipuolisesti ja värikkäästi. Naposteltaviakin sai ottaa. Jos en ehtinyt jonain päivänä syödä aamiaista tai päivällistä, niin se oli sitten asenteella: voivoi, noh, pikkupaasto tekee aina kuitenkin hyvää.
Kuin huomaamatta alkoi paino tippua. Mittanauhalla mittasin noin kerran kuussa vyötärön ja lantion, vaikkei olisi tarvinnut: kyllä sen huomasi siitä, että vaatteet alkoivat olla väljiä ja jossain vaiheessa sitten liiankin väljiä.
Mulla autoi se, että yksikertaisesti opettelin syömään pienempiä annoksia ja lopetin kaiken turhan napostelun. Iltapalalla ei tosiaan tarvitse syödä neljää juustoleipää, jugurttia ja puolta litraa tuoremehua :) Lisäksi selkeä aamiainen (esim. yksi Kreikkalainen jugurtti), lounas, illallinen ja ehkä pieni iltapala (jugurtti pellavansiemenillä tms.). Pikkuhiljaa lisää liikuntaa. Hitaasti mutta varmasti. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ap laita hakuun laihdutus, niin saat kymmeniä ellei satoja ketjuja aiheesta luettavaksi. Ei jaksa joka päivä kahdelle kysyjälle selittää menetelmäänsä.
Elämäntapajankkaaja joka on tehnyt jo kymmeniä aloituksia tuonkin ketjun aloituksen jälkeen.
Läskiperse kirjoitti:
Aamulla jesari(pillinreijällä) suun eteen eipä sitä viitsi pikku napostelun takia repiä.
Huulipuna ajaa mulla saman asian mutta on hauskempaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän ketjun läpi ihan mielenkiinnolla ja huomasin, että ap on kommentoinut vain niihin viesteihin, jotka tarjosivat ns. helppoja keinoja, eli Ozempic ja Nutrilett. Siinä se ongelma kai lieneekin, eli pitäisi tiputtaa painoa mahdollisimman vähällä vaivalla?
Sulla on niin suomalainen myrkyllinen mielenlaatu kuin voi olla. Kaikki painonpudotus perustuu täällä siihen että lihavaa tulee rangaista. Painonpudotuksen tulee olla vaikeaa ja siitä tulee kärsiä.
Ja minä olen se, joka vastasi hänelle, että huomasin saman. Mikähän myrkyllisyys tässä nyt muka on, kun ap ei todellakaan ota mitään kantaa ns. luonnolliseen painonpudotukseen? Olishan hän jo kertonut, että miehensä laihduttaa lääkkeellä tai nutraa, jos näin olisi. Eli mieletön esimerkki hänellä kotonaan, menis mukaan vaan.
Joten vaikka vierestä katselee miehensä terveellistä laihtumista, niin itkee täällä kuinka pitää saada joku tekemään kaikki työ. Eihän tuolla ole minkäänlaista omaa tahtoa tai tarmokkuutta. Joku mainitsi kuinka Cambridgeenkin tarvittiin itsekuria jne. Ap kertoo kuinka ei vaan "millään onnistu". Joku toinen taas sanoi myös että pää ensin kuntoon. Ehdottaisin samaa.
Lääkekatkot ovat niin valtavat, ettei ainakaan Ozempicin saatavuuteen pidä luottaa. Ja nutrauskaan ei vie nälkää, jos on tottunut siihen, että maha on aina täynnä ja olo on ähky. Vaatii luonteenlujuutta, mikä nyt puuttuu kokonaan.
Tajusitko että lihavuus on sairaus nykytiedon mukaan? Sä varmaan halkkaiait kepillä flunssaita lastakin liikkeelle kun ei saamattomuuttaan lähde kouluun sairaana.
Niin, en nyt tiedä mikä sairaus saa vetämään mättöä kuusi kertaa päivässä ja lihomaan 200 kiloiseksi, muut kuin mielenterveysongelmat, eli ap:n kannattaa mennä lääkäriin puhumaan asiasta.
Hoitaisin syytä, en itkisi täällä sen seurauksia, kun mitään ei oikeasti tapahdu. Miksi ap sitten kyselee neuvoja laihtumiseensa, jos on sairas? Ei kukaan voi hänen sairauttaan parantaa jossain palstalla.
Kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa vaikka söisi 2 x päivässä ja liikkuisi hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän ketjun läpi ihan mielenkiinnolla ja huomasin, että ap on kommentoinut vain niihin viesteihin, jotka tarjosivat ns. helppoja keinoja, eli Ozempic ja Nutrilett. Siinä se ongelma kai lieneekin, eli pitäisi tiputtaa painoa mahdollisimman vähällä vaivalla?
Sulla on niin suomalainen myrkyllinen mielenlaatu kuin voi olla. Kaikki painonpudotus perustuu täällä siihen että lihavaa tulee rangaista. Painonpudotuksen tulee olla vaikeaa ja siitä tulee kärsiä.
Ja minä olen se, joka vastasi hänelle, että huomasin saman. Mikähän myrkyllisyys tässä nyt muka on, kun ap ei todellakaan ota mitään kantaa ns. luonnolliseen painonpudotukseen? Olishan hän jo kertonut, että miehensä laihduttaa lääkkeellä tai nutraa, jos näin olisi. Eli mieletön esimerkki hänellä kotonaan, menis mukaan vaan.
Joten vaikka vierestä katselee miehensä terveellistä laihtumista, niin itkee täällä kuinka pitää saada joku tekemään kaikki työ. Eihän tuolla ole minkäänlaista omaa tahtoa tai tarmokkuutta. Joku mainitsi kuinka Cambridgeenkin tarvittiin itsekuria jne. Ap kertoo kuinka ei vaan "millään onnistu". Joku toinen taas sanoi myös että pää ensin kuntoon. Ehdottaisin samaa.
Lääkekatkot ovat niin valtavat, ettei ainakaan Ozempicin saatavuuteen pidä luottaa. Ja nutrauskaan ei vie nälkää, jos on tottunut siihen, että maha on aina täynnä ja olo on ähky. Vaatii luonteenlujuutta, mikä nyt puuttuu kokonaan.
Tajusitko että lihavuus on sairaus nykytiedon mukaan? Sä varmaan halkkaiait kepillä flunssaita lastakin liikkeelle kun ei saamattomuuttaan lähde kouluun sairaana.
Niin, en nyt tiedä mikä sairaus saa vetämään mättöä kuusi kertaa päivässä ja lihomaan 200 kiloiseksi, muut kuin mielenterveysongelmat, eli ap:n kannattaa mennä lääkäriin puhumaan asiasta.
Hoitaisin syytä, en itkisi täällä sen seurauksia, kun mitään ei oikeasti tapahdu. Miksi ap sitten kyselee neuvoja laihtumiseensa, jos on sairas? Ei kukaan voi hänen sairauttaan parantaa jossain palstalla.
Kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa vaikka söisi 2 x päivässä ja liikkuisi hurjasti.
Höpöhöpö! Kaikki laihtui keskitysleireillä! Oli kilppari tahi ei 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävin selitys ikinä :D Sairaus, just. Kuumeessa ja läskinä lenkille lähteminen on vähä eri asia. Kuumeessa voit kuolla, läskinä alat laihtumaan ja voimaan paremmin. Jos oot koskaan kattonu "suurin pudottaja" - sarjaa, niin vetääkö ne siellä laihdutus pillereitä kilpaa?
Ne treenaa ja kovaa! Ja sitä mukaan tippuu painokin. Mut eihän sitä voi edes ajattella yrittävänsä.
Tutustua asiaan, äläkä nolaa itseäsi täällä. Kaikki häpeää sinua täällä.
Niin sun mielestä treeni ei auta painonpudotuksessa? Ainoo keino on lääkkeet? Okei :D Lihavat on niin heikkoja ku syy löytyy aina muualta.
Liikunta auttaa painonhallintavaiheessa. Laihtuminen tapahtuu ruokavaliota muuttamalla.
1 kg painon tiputtaminen tarkoittaa sitä, että kaloreissa tulee miinusta 7000kcal. Alapa laskemaan tuohon että paljonko liikuntaa pitää harrastaa tuohon 1 kg laihduttamiseen? Jossain kovatehoisessa lajissa voit kuluttaa 500 kcal tunnissa, eli jos haluat laihtua 1kg viikossa, pitää sinun harrastaa tuota kovatehoista liikuntalajia 2 h päivässä.
Sinä varmaan treenaat HIIT treeniä 2 h joka päivä?
Olisikin noin helppoa. Minä treenaan melkein joka päivä niin että menee yli 1000 kcal, reilustikin. Mun liikunnat viimepäiviltä:
ke 1400 kcal
ti 1400 kcal
ma vp
su 3600
Lisäksi tietenkin peruskulutuksen kalorit. Syön 1000-2000 kcal päivässä, periaatteessa nuo liikuntakalorit on pelkkää miinusta. Varmasti tulee -7000 kcal viikossa mutta paino putoaa 1 kg kuussa.
Muiden 7000 kcal on kilpirauhaspotilaalla 70 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö! Kaikki laihtui keskitysleireillä! Oli kilppari tahi ei 😅
Taidat olla anor ektikko jos 0 kcal dieetillä. Se ei ole terveellistä, se on syömishäiriö.
Monia keinoja on olemassa 30 kg laihduttamiseen. Mikähän olisi just sulle se paras tapa? Mutta rakasta itseäsi. Se on eka vaihe. Ala pitää itsestäsi parasta mahdollista huolta. 💝
Mulla seuraava vaihe oli siirtyä vegaaniksi ja alkaa treenata joka päivä muutaman kerran päivässä. Ei mennyt kauaa 30 kg. Crosstrainer kotona oli aluksi iso apu mulle. Toimisko sulle myös?
Nyt on pääsiäinen alkamassa. Tee ruokavalintoja sen mukaan, että sun tulee hyvä olo. Nauti ruoasta ja herkuista. Mutta vain sen verran, ettet menetä hyvää oloa. Näin olet tyytyväinen myös pääsiäisen jälkeen.
Pääsiäisen jälkeen voisit aloittaa ruokapäiväkirjaan pitämisen. Tsemppiä! Moni on pystynyt pudottamaan painoa, ja niin sinäkin!
Vierailija kirjoitti:
Monia keinoja on olemassa 30 kg laihduttamiseen. Mikähän olisi just sulle se paras tapa? Mutta rakasta itseäsi. Se on eka vaihe. Ala pitää itsestäsi parasta mahdollista huolta. 💝
Mulla seuraava vaihe oli siirtyä vegaaniksi ja alkaa treenata joka päivä muutaman kerran päivässä. Ei mennyt kauaa 30 kg. Crosstrainer kotona oli aluksi iso apu mulle. Toimisko sulle myös?
Nyt on pääsiäinen alkamassa. Tee ruokavalintoja sen mukaan, että sun tulee hyvä olo. Nauti ruoasta ja herkuista. Mutta vain sen verran, ettet menetä hyvää oloa. Näin olet tyytyväinen myös pääsiäisen jälkeen.
Pääsiäisen jälkeen voisit aloittaa ruokapäiväkirjaan pitämisen. Tsemppiä! Moni on pystynyt pudottamaan painoa, ja niin sinäkin!
Mitä söit kun paino tippui? Minä olen ollut vegaani 20 vuotta ja silti paino nousi 35 kg pari vuotta sitten. Nyt ei meinaa lähteä millään pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä jo 20. aloitus ap:lta?
Tuskinpa kun 90% työikäisistä suomalaisista on ylipainoisia, eli meitä läskejä kyllä riittää enemmänkin kuin kyseinen ap.
Kun pääsee alkuun se menee helpommin jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä söit kun paino tippui? Minä olen ollut vegaani 20 vuotta ja silti paino nousi 35 kg pari vuotta sitten. Nyt ei meinaa lähteä millään pois.
Olen edellinen kirjoittaja. Hmm.. ootko käynyt lääkärissä? Voisiko olla juurikin edellä mainitut kilpirauhasen ongelmat?
Ihan laihduttamisen alussa söin pätkäpaastomaisesti. Noin kolme ateriaa päivässä, mutta tätä ei kestänyt kauaa. Söin aluksi aika hiilaripainotteisesti. Kun siirryin syömään normaali 5-6 kertaa päivässä, niin samoihin aikoihin siirryin syömään enemmän protskua. Ruokavalio on ollut laihdutusvaiheeessa urheilevan vegaanin ruokavalio.
Olen ollut viime vuodet ylläpitovaiheessa, ja muutama kg on tullut painoa, joka olisi kiva saada pois ennen uimakautta. Kuitenkin paino on pysynyt normaalina jo pitkään! Nyt siis syön enemmän herkkujakin.
Toivottavasti sun tilanne selviää.
Itse olen laihduttanut Nutrilett ja Cambridge tuotteilla. Otin välillä 2-3 viikon jaksoja ja sen jälkeen pidin taukoa ja laihdutin tavallisella kevyellä ruokavaliolla noin 1500 kaloria.