Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko osallistua ystävän vauvakutsujen järjestämiseen?

Vierailija
22.01.2024 |

Auttakaa! 

Kuulun melko tiiviiseen ystäväporukkaan, jossa ollaan tunnettu toisemme vuosia. Muutamana viime vuonna osa porukasta on mennyt naimisiin, niin ollaan tuossa porukassa oltu järjestämässä polttareita ja häitä (olen ollut kahdesti kaasona).

Nyt porukkamme ensimmäinen odottaa esikoistaan ja porukan touhukkain tyyppi on innolla järjestämässä tulevalle äidille vauvakutsuja (baby shower). Minua koko ajatus ahdistaa ja toivoinkin kovasti, etteivät kyseiset juhlat tulisi osaksi tuota porukkaa, kun niitähän on sitten luvassa monet tulevina vuosina, jos kaikille järjestellään vuoron perään. Lisätietona, että itselle lapset eivät ole ajankohtaisia.

Olenko ihan kauhea kaveri, jos kieltäydyn osallistumasta järjestelyihin? Miten sen voisi kertoa nätisti? Juhlavieraaksi voin kyllä mennä, jos kutsutaan. Tuleva äiti, isä ja lapsikin ovat minulle rakkaita, joten muuten aikoisin kyllä heitä huomioida.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noi juhlat on äidille ei vauvalle tai isälle, tietysti osallistut, hän on ystäväsi.

Vierailija
2/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vaikeeta.

Jos joku kysyy niin sanot vaan ettet halua järjestää mutta voit tulla kyllä käymään. Thats it.

Jos kaveripiirisi ei tätä kestä niin aika kummallisia kavereita ovat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta noi juhlat on äidille ei vauvalle tai isälle, tietysti osallistut, hän on ystäväsi.

Olen kerran joutunut osallistumaan tällaisiin ja jotenkin ei vaan tuntunut omalta jutulta. Eli ymmärrän ap:tai oikein hyvin. Mulla ei siis ole mitään lapsia vastaan, en vaan halua omia ja mikään vauvoihin liittyvä ei yksinkertaisesti kiinnosta, niin kiva istuskella jossain nurkassa kun muut selittää jostain "ihanista vauvan potkupuvuista", mitä lahjapaketeista löytyy. Nuo on kuitenkin aika eri tyyppisiä juhlia kun polttarit. 

Vierailija
4/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nätisti mutta suoraan. Itse olen kaveriporukan ensimmäinen naimisiin mennyt ja odotan esikoista (muilla ei lapsia). Mentiin salaa vähin äänin naimisiin ja pikkujuhlat pidettiin vain lähisuvun kesken. En edes itse haluaisi mitään jenkkityylisiä baby showereita.

Mielestäni voit kertoa, ettet halua/jaksa olla suunnittelemassa/järjestämässä baby shower -juhlia tai että eivät ole sinun tyylisesi juhlat. Heti perään voi sanoa että totta kai tulet juhliin onnittelemaan tuoreita vanhempia, jos sellaiset järjestetään.

Omiin häihimme emme edes halunneet vaivata/valjastaa kaikkia kavereita mukaan järjestelyihin, vaan teimme lähes kaiken itse ja vain itse hääpäivänä otettiin vastaan apua sormusten ojentamiseen ja juhlien kulusta tiedottamiseen ja juomien loputtua lisäjuotavan tarjolle tuomiseen kylmästä yms.

Vierailija
5/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat oikeasti ystäviä, he ymmärtävät kyllä kun kerrot että osallistut mielelläsi esim. rahallisesti, mutta että vauva-aihe on muuten niin kaukainen, ettet halua aktiivisesti siihen osallistua. Jos eivät ymmärrä, ei ne ole ystäviä.

Vierailija
6/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Nuo babyshowerit järjestetään ulkomailla syystä että siellä ei ole äitiyspakkauksia. Ei Suomessa tarvita! Lapsellista hössötystä mitata kuka ostaa hienoimman lahjan!

Vierailija
7/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse.

Vierailija
8/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran joutunut osallistumaan tällaisiin ja jotenkin ei vaan tuntunut omalta jutulta. Eli ymmärrän ap:tai oikein hyvin. Mulla ei siis ole mitään lapsia vastaan, en vaan halua omia ja mikään vauvoihin liittyvä ei yksinkertaisesti kiinnosta, niin kiva istuskella jossain nurkassa kun muut selittää jostain "ihanista vauvan potkupuvuista", mitä lahjapaketeista löytyy. Nuo on kuitenkin aika eri tyyppisiä juhlia kun polttarit. 

Ollaan oltu sit aika eri tyyppisillä babyshowereilla.

Vierailija
9/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi törkeätä olla osallistumatta tuollaiseen tapahtumaan.

Vierailija
10/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreena vanhempana itse arvostaisin enemmän sitä, että tuotaisiin sairaalaan/kotiin kukkia ja suklaata (tai vaikka salmiakkia, jota ei raskausaikana ole saanut syödä!) onnittelukortin kera. Tai vaikka lapselle body. Nämäkin vain aivan lähimmältä ystäviltä/sukulaisilta ylimääräisten pöpöjen välttämiseksi.

Mitään jenkkibileitä tai hulppeita lahjoja en synnytyksen jälkeen kaipaisi. Mieluiten sitä viettää aikaa tuoreen perheenjäsenen kanssa ja myös välttää isoja juhlia, joista voi saada taudinaiheuttajia. Vastasyntyneen ei ole hyvä olla koronaan tai influenssaan sairastuneen äidin seurassa. Lapsen etu on tärkein!

Vierailija
11/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan oltu sit aika eri tyyppisillä babyshowereilla.

Tai eri tyyppisissä polttareissa. Jotenkin veikkaan, että viimeisillään raskaana oleva ei oikein innostu islanninhevosvaellukselle lähtemisestä, megazonen tyylisestä lasersodasta tai syömisten jälkeen porukalla keikalle lähtemisestä. Meillä on kaveripiirissä polttarit olleet aina aika toiminnallisia, laskuvarjohypystä eteenpäin noita aktiviteetteja.. :) 

Vierailija
12/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla nauretaan Suomen äitiyspakkaukselle yhtä aikaa kun monella ei ole vara hankkia edes alkuun tarvittavia vaatteita vauvalle. Ruotsissakin naurettiin kun vauva nukkuu laatikossa! Täällä  köyhyys kasvaa varsinkin lapsiperheissä, varsinkin ruotsalaisissa , ei uusruotsalaisten perheissä.Heille on kaikki ilmaista. 

Suomi on tehnyt oikeen ja olen ylpeä siitä. 

Vierailija
13/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin korkeintaan jonkin onnittelukortin. Jotenkin hölmön tuntuista, että minun pitäisi ostaa jotain kalliita lahjoja, jos vanhemmat päättävät keskenään hankkia lapsen.

Vierailija
14/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo kaikille vastauksista. Ilmeisesti useamman mielestä olisi ihan ok ilmoittaa, että ei halua osallistua järjestelyihin, mutta mennä kuitenkin juhliin. Tätä siis itsekin mietin, mutta tavallaan tuntuisi vähän töykeältä mennä vain ns. nautiskelemaan lopputuloksesta ja antaa muiden hoitaa kaikki ennakkotyöt (ajankohdan sovittelusta leipomisiin/kauppareissuihin ja koristeluihin).

Tässä olisi siis kyse nimenomaan ennen lapsen syntymää äidille järjestettävistä jenkkityyppisistä vauvajuhlista. Rotinoille olisin kyllä menossa, kun silloin tuntuu enemmän siltä, että on jotain juhlistettavaa, kun sitä vauvaa pääsee konkreettisesti tapaamaan. Silloinkin ehkä menisin kyllä yksin/puolison kanssa jonakin perheelle sopivana aikana, ilman sen kummempia juhlia. Lahjaa vauvalle olen jo alkanut tekemään itse, kun olen käsityöihmisiä, se ei ole tässä ongelmana.

Haasteena onkin nyt ehkä kerätä rohkeutta, että saa tämän oman tunteen kerrottua tuolle innokkaimmalle järjestelijälle. Tuleva äiti tuskin pahoittaa mieltään, jos saa tietää, etten osallistunut järjestelyyn, mutta tuo touhuaja saattaa. Hänen mielestään oli itsestäänselvyys, että tällaiset juhlat tulee ystävälle järjestää. Onko jollain kannustavia kokemuksia tällaisen asian hoidosta?

- AP

P.S. Tiedän, että konfliktien kohtaaminen on yksi heikkouksistani. 

Vierailija
15/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osittain myös huolena. Pidän lapsista, mutta en ymmärrä esim. raskausajan murheista mitään. Tavaroista osaan toki sanoa, että onpa söpöjä, mutta en innostu niistä.

Vierailija
16/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta saa yleensä ihan rennot juhlat, kuohuviiniä, drinkkejä, joku hauska kakku aiheesta, äidille kaikki alkoholitonta tietysti, mutta ei vieraille tarvitse olla, avataan lahjoja, jotain hauskoja yhteisiä pelejä ja leikkejä..

Vierailija
17/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreena vanhempana itse arvostaisin enemmän sitä, että tuotaisiin sairaalaan/kotiin kukkia ja suklaata (tai vaikka salmiakkia, jota ei raskausaikana ole saanut syödä!) onnittelukortin kera. Tai vaikka lapselle body. Nämäkin vain aivan lähimmältä ystäviltä/sukulaisilta ylimääräisten pöpöjen välttämiseksi.

Mitään jenkkibileitä tai hulppeita lahjoja en synnytyksen jälkeen kaipaisi. Mieluiten sitä viettää aikaa tuoreen perheenjäsenen kanssa ja myös välttää isoja juhlia, joista voi saada taudinaiheuttajia. Vastasyntyneen ei ole hyvä olla koronaan tai influenssaan sairastuneen äidin seurassa. Lapsen etu on tärkein!

Nää bileet pidetään ennen synnytystä!

Vierailija
18/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia pitäs toiselle järjestää juhlaa sun toista? Kalliiksi käy jos ystävät aina maksavat. Kai sitä ystäviä silti voi olla, vaikkei lahjoja ja juhlia jaksa kokoajan järjestää.? 

Vierailija
19/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää amerikkalaista hypetystä.

Vierailija
20/28 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisesta saa yleensä ihan rennot juhlat, kuohuviiniä, drinkkejä, joku hauska kakku aiheesta, äidille kaikki alkoholitonta tietysti, mutta ei vieraille tarvitse olla, avataan lahjoja, jotain hauskoja yhteisiä pelejä ja leikkejä..

Voi olla, että juhlat itse voisivat olla ihan hauskat vieraana. Jonkun vaan ne pitäisi järjestää ja se itselleni tökkää. 

- AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi