YLE: Espanjaan tulossa "kuukautisloma"
Espanja myöntää ensimmäisenä Euroopassa "kuukautislomaa"
Espanjassa hyväksyttiin torstaina laki, joka sallii palkallisen sairausloman myöntämisen kovasta kuukautiskivusta kärsiville.
Espanja on ensimmäinen maa Euroopassa, joka on edistänyt lainsäädäntöä kuukautiskipuihin liittyen.
Laki hyväksyttiin äänin 185154. Kuukautisvapaata tarjotaan tällä hetkellä vain harvoissa maissa ympäri maailmaa, muun muassa Japanissa, Indonesiassa ja Sambiassa.
Tämä on historiallinen päivä feministiselle edistykselle, tasa-arvoministeri Irene Montero twiittasi ennen äänestystä.
Lainsäädäntö sallii kuukautiskipuja kokeville työntekijöille oikeuden saada tarvittava määrä vapaata. Sairauspoissaoloon on haettava lääkärintodistus, kuten muistakin terveydellisistä syistä maksettavista sairauslomista.
Kelpais! Nimim. tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös naisen pitänyt pystyä ihan samaan kuin miehenkin? Ja sukupuoli on vain sosiaalinen konstrukstio, vai miten se meni?
Miten kovasta kivusta kärsiminen sulkee pois jonkin yleisen kykenemisen? Voihan miestäkin sattua, ja mieskin saa silloin saikkua. Pointti "samaan pystymisessä" on, että naiset ja miehet ovat älyllisesti ja sosiaalisesti tasavertaisia.
Jos se on säännöllistä ja ennakoitavaa, niin kyllä se vain kummasti vähentää työpäiviä per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuukautiset ole mikään sairaus.
Kuka on väittänyt? Kova kipu on syy sairauslomalle sukupuoleen katsomatta. Ääliö.
Oli kommentti noiden tiettyjen maiden automaattisiin kuukautisvapaisiin.
Älykääpiö.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös naisen pitänyt pystyä ihan samaan kuin miehenkin? Ja sukupuoli on vain sosiaalinen konstrukstio, vai miten se meni?
Jaa, että miehetkö menevät lamauttavista kivuista huolimatta töihin? En ole nähnyt yhtään miestä töissä sellaisissa kivuissa joihin ei särkylääkkeet auta eikä pysty muuta kuin makaamaan vessan lattialla oksentaen. Itse olen joutunut lähtemään kotiin oksentelemaan. Tämä kuukautisloma ei ole mikään etu josta kannattaa olla kateellinen. Veikkaan että naiset olisivat mieluummin ilman kipuja töissä kuin helvetin kivuissaan "lomalla".
Loistava uutinen, hieno päätös! Jostain syystä nyt kun sukupuoltaan voi vaihtaa, aletaan puhua näistä kivuista, suojista ja naisten ehkäisypillereistä. Ehkä tuo transpuhe ja näiden miesten kokemukset ovat edesauttaneet asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on säännöllistä ja ennakoitavaa, niin kyllä se vain kummasti vähentää työpäiviä per kuukausi.
Monilla ihmisillä, ei vain menstruoivilla naisilla, on terveysongelmia, joiden takia voi joutua hankkimaan saikkua toistuvasti. Tiesitkö, että syrjintä terveydellisistä syistä on laissa kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että miehetkö menevät lamauttavista kivuista huolimatta töihin? En ole nähnyt yhtään miestä töissä sellaisissa kivuissa joihin ei särkylääkkeet auta eikä pysty muuta kuin makaamaan vessan lattialla oksentaen. Itse olen joutunut lähtemään kotiin oksentelemaan. Tämä kuukautisloma ei ole mikään etu josta kannattaa olla kateellinen. Veikkaan että naiset olisivat mieluummin ilman kipuja töissä kuin helvetin kivuissaan "lomalla".
Palkkaisitko työntekijän, joka saikuttaa neljän viikon välein siksi, ettei viitsi hankkia apua? Kuukautiskivuista ei kenenkään tartte kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa buranaa, jos jomottaa.
Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.
Itse otan neljä kpl 800 mg buranaa päivittäin kuukautisten aikana, ei auta.
No miksi sitten otat Buranaa, jos se ei auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla ihmisillä, ei vain menstruoivilla naisilla, on terveysongelmia, joiden takia voi joutua hankkimaan saikkua toistuvasti. Tiesitkö, että syrjintä terveydellisistä syistä on laissa kielletty?
Kuukautiset ei ole syy saikkuun. Kuukautiskipuihin on lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Saako miehet vastaavasti sitten jotain v1tutuslomaa?
Siihen vitutukseen auttaa hedelmät ja vihannekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan joka kuukausi tapella seka mielessani (kehtaanko ylipaataan taas hakea slomaa) etta laakarin vastaanotolla slomaa menkkojen takia ja saan aina olla selittamassa pomolle, miksi olen taas poissa. Valilla pidan ihan palkattomia vapaita pahimpina vuotopaivina, koska en vaan kehtaa menna taas valittamaan asiasta. Laakarit eivat ymmarra miten runsaat kuukautiset eristaa ymparoivasta maailmasta, pahimmillaan kylpyhuoneen valittomaan laheisyyteen. Lasta yrittavana ei loydy oikein mitaan keinoa valtella runsaita kuukausia, koska luonnollisesti hormonipillerit yms. eivat ole vaihtoehto. Minun tapauksessa myoomat aiheuttaa runsaan vuodon, mutta niita ei poisteta kuitenkaan , tata olen kysynyt useammalta laakarilta. Tosin jo ennen myoomia karsin tosi runsaasta vuodosta, mutta myoomien myota vuoto on vain runsastunut.
Kyllä myoomoakin poistetaan, jo sitä paitsi sen takia että raskaitumisen esteenä voivat olla. Perehtyneelle lääkärille mars.
En ole tilivelvollinen sinulle, mutta asia seka myoomat on kylla parhaimmassa mahdollisessa hoidossa , kiitos vain.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joku sellainen i n c e l - tr olli. Kaikki naiset ja suurin osa miehistä tietää, että kuukautiskipuihin ei aina löydy tehoavaa lääkettä. Elkee ruokkiko tätä tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko työntekijän, joka saikuttaa neljän viikon välein siksi, ettei viitsi hankkia apua? Kuukautiskivuista ei kenenkään tartte kärsiä.
Mutta kun apua ei aina ole mahdollista saada. Olen kokeillut erilaisia hormonivalmisteita. Sivuoireiden takia eivät sovi minulle. Vahvat särkylääkkeet eivät toimi. Mitä itse ehdotat? Minulla on luultavasti endometrioosi mutta sitä ei suostuta tutkimaan. Semmosta paskaa se on. Luuletko että ihan huvikseen haluan kärsiä useita päiviä kuukaudessa kovista kivuista "koska en viitsi hakea apua"?
Vierailija kirjoitti:
Tää persepalsta ei tunnista enää väliviivaa.
"äänin 185-154" eikä 185154.
oon nauranut tälle varmaan vartin :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun apua ei aina ole mahdollista saada. Olen kokeillut erilaisia hormonivalmisteita. Sivuoireiden takia eivät sovi minulle. Vahvat särkylääkkeet eivät toimi. Mitä itse ehdotat? Minulla on luultavasti endometrioosi mutta sitä ei suostuta tutkimaan. Semmosta paskaa se on. Luuletko että ihan huvikseen haluan kärsiä useita päiviä kuukaudessa kovista kivuista "koska en viitsi hakea apua"?
Hanki työterveydestä lähete gynekologille. Endometrioosi vain pahenee hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joku sellainen i n c e l - tr olli. Kaikki naiset ja suurin osa miehistä tietää, että kuukautiskipuihin ei aina löydy tehoavaa lääkettä. Elkee ruokkiko tätä tyyppiä.
Itse asiassa löytyy tehokkaita lääkkeitä. Pelkästään e-pillerit on tehokas apua tai hormonikierukka, jota voi käyttää migreenipotilaskin. Myös muita hoitomuotoja on, jos ei halua hormonaalista ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa buranaa, jos jomottaa.
Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.
Itse otan neljä kpl 800 mg buranaa päivittäin kuukautisten aikana, ei auta.
Plus että ennemmin tai myöhemmin maha hajoaa tommosesta...
Oman elämänsä lääkärit täällä taas neuvoja jakelemassa <3
Onko joku vaikeista kuukautisista kärsivä kokeillut, auttaako kannnabis kipuihin?
Burana ei auta koviin kuukautiskipuihin. Parempia lääkkeitä saa gyneltä.
Toinen vaihtoehto on kärsiä joka kuukausi, koska haluaa itsepintaisesti uskoa, ettei mitään voi tehdä.
Kuukautiskivut unohtuu rehellisellä perspanolla ja ilman kumia.